به گزارش پایگاه 598، فارس نوشت: سفیدپوش شدن پایتخت و بسیاری از شهرهای ایران بر اثر بارش برف، در کنار شور و شعفی که برای مردم و بخصوص بچه ها در ابتدای هفته فراهم کرد، مشکلاتی را هم برای هموطنان به وجود آورد. از یخ‌زدن معابر و ایجاد ترافیک گرفته تا در راه ماندن مسافران در سطح شهر و جاده‌ها.

طی روزهای گذشته درخصوص ضعف ها و کم کاری مسئولان شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و ستادهای بحران مطالبی زیادی در رسانه‌ها منتشر شد اما کمبود تاکسی و یا افزایش کرایه‌ها موضوعی است که شاید کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

 * پرده اول؛ نبود رانندگان تاکسی

بسیاری از شهروندان در روزهای برفی از نبود و یا کمبود تاکسی در سطح شهر گله داشتند و در مقابل بسیاری از خودروهای شخصی معرفت به خرج دادند و مسافران را رایگان جابجا کردند.

 

 

سیدامیر سیاح هم این سوال را مطرح کرد: حمل و نقل عمومی اعتصاب کرده؟

در چهارراه ها و میادین مرکز و شمال تهران، ده ها نفر وسط خیابان ها منتشر تاکسی و اتوبوس هستند و ترافیک کاملا متوقف شده چه خبره؟

 

یکی از کاربران در این باره نوشت: پریشب به خاطر برف خیابان‌ها قفل شد و خبری از تاکسی‌ خطی و تاکسی‌های اینترنتی نبود، واقعا این تاکسی ها کجا بودند؟

روند اعتراضات به نبود تاکسی ها در اینستاگرام هم ادامه داشت. کاربری با لحن عصبانی نوشت: عجب دردی شدید شماها، هیچوقت هوای مردم نداشتید. عجب صنفی! تمام مردم موندن تو خیابون و در حال یخ زدنن!

 

 

 

* پرده دوم؛ کرایه‌های نجومی

خبری طی روزهای گذشته در رسانه‌ها منتشر شد که برخی تاکسی‌داران برای انتقال مسافران به رباط‌کریم و تهران به‌ترتیب درخواست مبلغ 500 و یک‌میلیون تومان را طلب می کنند.

این خبر بازتاب فراوانی در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت حتی برخی از مسافران فرودگاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ما از درخواست 250 هزارتومانی از هرمسافر(در مجموع 4 نفر یک میلیون تومان) برای انتقال به تهران خبر دادند.

این موضوع نیز با واکنش کاربران شبکه های اجتماعی روبرو شد.

حجت الله عبدالملکی کارشناس مسائل اقتصادی در صفحه شخصی اش نوشت: بلیت هواپیمای نجومی و کرایه تاکسی نجومی درایام برف محصول تفسیر دولت روحانی از اقتصاد مقاومتی است، آنجا که تاکید داردبر "آزادسازی قیمتها".

کاربر دیگری توییت کرد: آقا انصاف داشته باشید کرایه عادی راه فرودگاه رو که 10 برابرم حساب کنی این قیمتی که شما میگیرید نمیشه.

 هرچند روابط عمومی سازمان هواپیمایی و سازمان تاکسیرانی زیر بار این کرایه های نجومی نرفتند اما سازمان تعزیرات استان تهران اعلام آمادگی کرد که در اسرع وقت به شکایات مسافرانی که در حق آنها اجحاف شده رسیدگی کند.

 

* پرده سوم؛ بی‌حالی تاکسی‌های اینترنتی

در مقابل تاکسی‌های سطح شهر، خیلی‌ از مردم این روزها به تاکسی‌های اینترنتی عادت کرده‌اند و در این روزهای برفی نیز روی آن‌ها حساب باز کرده بودند. اما اوضاع آن گونه که مردم تصور می کردن  نشد و یکی از این شرکت‌های اینترنتی علنا اقدام به افزایش 40 تا 60 درصدی نرخ کرایه‌ها در این روزها کرد.

در اطلاعیه‌ آن ها آمده است: برای موفقیت بیشتر در قبول درخواستها توسط رانندگان و حفظ سرعت و کیفیت خدمات در شرایط اوج (بارندگیهای ناگهانی، ترافیکهای غیرعادی و…) هزینه سفر در این محدوده موقتا افزایش 40 درصدی می‌یابد.

اما با همه این مشوق‌ها، باز هم درخواست برای تاکسی اینترنتی در این روزها چندان کارساز نبود و رانندگان این سامانه‌ها نیز در روزهای خاص همچون شرایط برفی کمتر حاضر به سرویس‌دهی شدند. موضوعی که از چشم کاربران  فضای مجازی غافل نماند.

یکی از فعالان رسانه ای در این باره توییت کرد: پریشب به خاطر برف خیابان‌ها قفل شد و خبری از تاکسی‌ خطی و تاکسی‌های اینترنتی نبود. این چند افسر سر ولیعصر- نیایش همه سعی‌شون رو می‌کردن ترافیک رو باز کنن. یکی‌شون هم دونه دونه جلوی ماشین‌های عبوری می‌گرفت و ازشون درخواست میکرد مردم رو سوار کنن واقعاً کارشون ستودنی بود.

 

یکی دیگر از فعالان فضای مجازی هم نوشت: ما مقهور مدرن بودن اسنپ و تپسی هستیم؟! در مورد گران‌فروشی و کم‌فروشی راننده‌های تاکسی در روزهای برفی و بارانی می‌نویسیم ولی گرانی های 50 درصدی اسنپ و تپسی را قانون تجارت می‌دانیم و کرنش می‌کنیم.

کاربر دیگری این سوال را پرسید:می خوام بدونم اسنپ که تو این روزا 40 درصد گرون کرده، تو روزهای خوش بهاری میخواد برامون تخفیف درنظر بگیره آیا؟

 

سبحان فرج‌ون از عکاسان خبری هم توییت قابل تاملی را منتشر کرد: چند روز پیش که اسنپ رو باز کردم با پیغام افزایش 50 درصدی قیمت ها به دلیل بدی آب و هوا روبرو شدم و پریروز شنیدم پرواز های داخلی هم چند برابر شدن، یاد تنها بغالی باز سرپل ذهاب در روز بعد از زلزله افتادم ، آب 500 تومنی همون 500 بود؛ به پایتخت نشینیمون ننازیم، معرفت جای دیگست.

 

هرچند که نباید کم کاری برخی رانندگان تاکسی در ابتدای هفته را به پای تمام رانندگان نوشت و  زحمت رانندگان متعهد این صنف را نادیده گرفت اما رانندگان تاکسی نباید فراموش کنند که آن ها سهم عمده‌ای از حمل و نقل عمومی را خصوصا در روزهای برفی و بارانی برعهده دارند.