به گزارش پایگاه 598، آیت ا... آملی لاریجانی در مرقد امام راحل (ره) افزود: امروز ما با مجموعه‌ای به‌نام قوه قضاییه مواجه هستیم که به لحاظ قوانینی که در حال اجراست نسبت به قبل پیشرفته‌تر بوده و قابل مقایسه نیست و در عین حال کاستی‌هایی مثل اطاله دادرسی داریم که امیدواریم برطرف شود.

آیت ا... آملی لاریجانی اوایل این هفته با تاکید بر این که اکثریت قضات پاکدست، مستقل، شجاع و متدین هستند، برخورد با معدود قضات متخلف این قوه را با هدف حفظ حرمت نیروهای سالم این مجموعه توصیف کرده بود. رئیس قوه قضاییه همچنین از انتشار نام و تصویر قضات متخلف خبر داده بود.همزمان دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی درباره نظارت بر عملکرد دادستان‌ها گفت: «ما دو نوع نظارت بر عملکرد دادسراها و دادستان های کشور داریم و به تازگی نیز درگاهی در سایت دادستانی کل کشور راه‌اندازی شده که تمام مردم می‌توانند شکایت ها و اعتراضات خود از قضات و دادستان‌ها را با ذکر مشخصات کاملشان اعلام کنند.»

سامانه مورد اشاره دادستان کل کشور در سایت دادستانی موجود است. اگر به نشانیdadsetani.ir/?page=report_eteraz مراجعه کنید، صفحه ای برای شما گشوده می شود که می توانید پس از درج اطلاعات شخصی چون کد ملی و نام، شماره همراه و رایانامه (ایمیل) خود در آن و گزارش شکایت از دادستان یا قاضی مربوط را در آن ثبت کنید.

این سخن دادستان کل کشور، به معنای ایجاد یک سازوکار جدید در نظارت بر رفتار قضات است؛ چرا که هم اکنون شاکیان از عملکرد قضات و دادستان ها باید به قانون نظارت بر رفتار قضات استناد کنند؛ اما ایجاد این درگاه اینترنتی می تواند به بازرسان قوه قضاییه اطلاعات کامل تری برای نظارت بدهد. پیشتر مقامات قضایی کشورمان از نظارت های نامحسوس بر کارکنان دستگاه قضا خبر داده بودند. امری که مورد مطالبه رهبر انقلاب هم قرار گرفته بود.

روند بررسی تخلفات قضایی براساس گزارش های منتشر شده در ماه ها و سال های اخیر، با جدیت بیشتری پیگیری و رسانه ای شده است. رئیس قوه قضاییه در دیداری که آذر ماه با جمعی از نمایندگان تشکل های دانشجویی داشت، به این موضوع اشاره کرده و از «نظارت های پنهانی» در قوه قضاییه و کاهش تخلفات به واسطه این سیستم های نظارتی خبر داده بود. سخنگوی قوه قضاییه هم در نشست خبری دی ماه خود از دستگیری 8 وکیل، سه قاضی و تعدادی از کارمندان و کارشناسان متخلف در آذرماه امسال خبر داده بود.

پیش از این نیز مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه از پیگیری های این مرکز برای مقابله با تخلفات قضایی گزارش داده بود در سال گذشته 78 قاضی تعلیق شدند که این تعداد درمقایسه با سال پیش از آن 20 درصد افزایش داشته است. این گزارش همچنین از دریافت 27 هزار و 920 گزارش و برخورد با 178 وکیل، 64 کارشناس و 103 کارچاق کن خبر داده بود. نجات‌ ا... ابراهیمیان معاون سابق دادسرای انتظامی قضات هم در نشستی ثبت پنج هزار و 900 شکایت از قضات در سال 94 را اعلام کرده بود.