يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۲۳۶۵
زمان انتشار: ۱۶:۱۵     ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
یک هفته از مطرح شدن پروژه مشکوک واکسن hpv می‌گذرد و هر روز با تحقیق و اظهار نظر کارشناسان و متخصصان بر زوایای مبهم این پروژه افزوده می‌شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، یک هفته‌ای از حضور فردی به نام یاسی اشکی در یک برنامه زنده تلویزیونی و تبلیغ وی برای واکسن گارداسیل می‌گذرد، اما هنوز واکنش ها به این حضور ادامه دارد و هر روز ابعاد جدیدی از این پروژه برملا و روشن می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی بعد از هجمه‌های زیادی که از سوی مردم در فضای مجازی نسبت به تبلیغ واکسن hpv صورت گرفت، مجبور به موضع‌گیری شد، این فشارها بیشتر به برنامه ماه عسل و مهمان این برنامه بود. مردم معترض بودند که چرا یک شخص غیر کارشناس باید در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره سونامی سرطان هشدار بدهد و ایجاد نگرانی و تشویش جامعه، آنها را به سمت تزریق یک واکسن خاص و پرحاشیه سوق دهد.

موج این فشارها آنچنان بر روی عوامل این برنامه تلویزیونی زیادشده بود که مجری این برنامه مجبور به لو دادن سناریو و پشت‌پرده اصلی حضور یاسی اشکی دربرنامه ماه عسل و دلیل تبلیغ وی برای این واکسن شد.

مجری این برنامه در آنتن زنده اعتراف کرد که از این ماجرا بی‌خبر بوده و پروژه تماما از طرف وزارت بهداشت هدایت شده و شخص وزیر بهداشت در جریان ریز مسائل مطرح شده است.

همین اعتراضات مردمی واکنش قاضی‌زاده را در پی داشت و وی در صبح روز 14 خرداد با منتشر کردن یادداشتی مسئولیت این قضیه را پذیرفت.

وی همچنین در پاسخ به واکنش‌های جامعه علمی کشور مبنی بر حضور یک فرد غیر کارشناس در یک برنامه تلویزیونی و اظهار نظرهای تخصصی پزشکی وی،گفت: «اینجانب ضمن تشکر از سازمان صداوسیما و برنامه ماه عسل که به سلامت مردم توجه کرده‌اند، تنها به این نکته بسنده می‌کنم که امروزه بیماری ناشی از ویروسHPV از جمله بیماری‌هایی است که عده بسیاری در سراسر جهان به آن مبتلا هستند و واکسن پیشگیری از این بیماری نیز با کمترین عارضه در دنیا استفاده می شود.»

همچنین وزیر بهداشت طبق روال همیشگی که منتقدان (که عموما مردم و در فضای مجازی بودند) را متهم به سیاسی‌کاری کرد و مخالفت‌های آنها را حاصل اغراض سیاسی و شخصی و جناحی دانست.

هاشمی در قسمتی از این یادداشت آورده است:‌ «اینکه گروهی با در آمیختن راست و دروغ، بخواهند بخشی از دولت را به اقدام نادرستی متهم کنند، نه یک کار سیاسی است، نه برنامه‌ای اجتماعی و نه خدمتی به مردم.این قبیل اقدامات، تنها کند کردن حرکت نظام و تلاشی ابتر برای مقاصد زودگذر است.»

نا گفته نماند که بعد از افزایش فشارهای افکار عمومی و سوالات مطرح شده در صفحه اینستاگرام وزیر بهدشات، وی قسمت درج کامنت در این صفحه را بست.

به‌کارهای زمین‌مانده سلامت برسید/ این واکسن اولویت 70 هم نیست

این دفاع جانانه وزیر بهداشت از یاسی اشکی و حضور وی در برنامه ماه عسل در حالی رخ داد که عمده کارشناسان و متخصصان با این حضور مخالف هستند. یک نمونه از این مخالفت‌ها مختص نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم‌راستا با دیگر متخصصان این حوزه نسبت به حضور یک فرد غیر کارشناس در برنامه زنده تلویزیونی و البته القا یک نادرست موضوع پزشکی واکنش نشان داد.

همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در واکنش به طرح مباحث و اظهارات غیرکارشناسی در مورد واکسن HPV گفت: طرح اظهارات تخصصی از سوی افراد غیرمتخصص و غیرپزشک از تریبون های عمومی مورد تایید نیست و نباید با اظهارات غیرکارشناسی به نگرانی مردم دامن زد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، از بررسی موضوع تولید و واردات واکسن اچ پی وی در کمیسیون متبوع خود خبر داد و با بیان اینکه تشخیص و برنامه ریزی برای تولید، تهیه و واردات واکسن ها بر عهده وزارت بهداشت به عنوان متولی حوزه سلامت است، افزود: باید بر اساس الگو، نیاز، استراتژیکی، میزان شیوع بیماری و تعداد مبتلایان برنامه ریزی برای تولید واکسن انجام شود و نمی توان بدون بررسی و مطالعات کارشناسی تولید و واردات واکسن ها را در دستور کار قرار داد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه کارهای بر زمین مانده زیادی در حوزه سلامت وجود دارد و در شرایط فعلی تولید واکسن HPVدراولویت قرار ندارد، گفت: تولید این واکسن در اولویت 60 تا 70 وزارت بهداشت قرار دارد و در واقع نیاز به تولید واکسن پنوموکوک ( سینه پهلو ) و روتاویروس ( عفونت کودکان ) بیشتر دیده می شود البته مخالف تولید این نوع واکسن نیز نیستیم اما در شرایط فعلی در اولویت قرار نداشته و نمی توان منابع تولید آن را تامین کرد.

هاشمی با بیان اینکه امکان تولید واکسن HPV در داخل کشور وجود دارد، تصریح کرد: باید بر اساس نیازسنجی ها به سمت تولید این واکسن اقدام کرد؛ واحدهای تحقیقاتی و دانش بنیان و دانشمندان به دنبال تولید این واکسن هستند و به پیشرفت مناسبی دست یافته اند که در آینده ای نزدیک و به زودی این مهم محقق می شود.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس دهم، با بیان اینکه ویروس HPV انواع مختلفی دارد، تصریح کرد: در زمینه های نقص ایمنی این ویروس می تواند خود را نشان دهد و نوعی عفونت ویروسی است؛ واکسن آن در کشور موجود است و هیچ جای نگرانی وجود ندارد؛ جزو بیماری های نگران کننده نیست و واکسیناسیون آن جنبه پیشگیرانه دارد بنابراین مردم نباید به چنین شایعاتی توجه کنند و تحت تاثیر تبلیغات رسانه ای قرار گیرند می طلبد وزارت بهداشت اطلاعات مناسبی را در مورد این ویروس ارائه کند تا از نگرانی مردم کاسته شود.

انتقاد از «اظهارات غیرتخصصی» درباره واکسن HPV

از طرفی واکنش‌های مدیران و مسئولان خود وزارت بهداشت و انتقادات آنها از موضوع مطرح شده در سیما نیز جای تامل دارد.

رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با انتقاد از «اظهارات غیرتخصصی» در این حوزه گفت: این واکسن به میزان کافی به کشور وارد می‌شود و افراد دارای شرایط خاص می‌توانند طبق تشخیص پزشک آن را تزریق کنند. در عین حال ما هم پیگیر ورود این واکسن به برنامه واکسیناسیون کشوری هستیم اما ابتدا باید واکسن‌هایی را وارد این برنامه کنیم که اولویت بیشتری برای کشور دارند.

علی واشقانی با اشاره به مباحث مطرح شده درباره تزریق واکسن HPV در برنامه ماه‌ عسل، گفت: باید توجه کرد اینکه یک فرد غیرمسئول در یک شبکه سراسری صحبت می‌کند، بدون اینکه مسوولیت یا اطلاعات کافی در این حوزه داشته باشد، مورد تایید ما نیست و ما هم در این زمینه اعتراض داریم؛ چراکه درباره چنین موضوعی باید افراد متخصص به‌گونه‌ای صحبت کنند تا برای عموم مردم که ممکن است اطلاعات تخصصی در این حوزه‌ها نداشته باشند، نگرانی ایجاد نشود.

وی افزود: HPV نوعی عفونت ویروسی است. در عین حال بحث واکسیناسیون آن جنبه پیشگیرانه دارد و اینطور نیست که بخواهیم چیزی را درمان کنیم بلکه توصیه می‌شود که با تزریق این واکسن از بروز عفونت HPV پیشگیری شود.

رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با بیان اینکه منابع مالی این واکسن و منبع تامین آن دیده شود، گفت: اگر واکسنی را وارد طرح واکسیناسیون کشوری کنیم، وزارت بهداشت باید آن را به صورت مستمر تامین کند بنابراین هم از جنبه منابع مالی باید تمهیدات لازم را اندیشیده باشیم و هم منبع تامین واکسن هم باید به‌گونه‌ای باشد که بتوانیم به اندازه کافی آن را در دسترس داشته باشیم البته درباره واکسن HPV هنوز برآورد مالی انجام نشده است زیرا ما موارد دارای اولویت‌ بیشتری داریم که باید روی آن‌ها کار کنیم.

واشقانی با تاکید بر اینکه واکسن HPV در مقایسه با واکسن‌هایی که لازم است به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شوند، اولویت کمتری دارد، تصریح کرد: به عنوان مثال در حال حاضر قرار است دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک برای واکسیناسیون اطفال وارد برنامه واکسیناسیون کشوری شوند. باید توجه کرد که این دو واکسن اولویت بیشتری برای ما دارند و در تلاش هستیم که ابتدا آن‌ها را وارد طرح واکسیناسیون کشوری کنیم و بعد به سراغ مواردی رویم که اولویت کمتری دارند.

واشقانی تاکید کرد: اساسا اینکه یک فرد غیرمتخصص از یک تریبون عمومی درباره چنین مساله‌ای صحبت و اعلام نگرانی کند، مورد تایید ما نیست. اگر قرار باشد کسی در این موارد صحبت کند، حتما باید متخصص یا مسوول این حوزه باشد و اطلاعات کامل را در اختیار مردم قرار دهد تا نگرانی ایجاد نشود زیرا پیامد این ایجاد نگرانی‌ها تقاضاهایی است که ممکن است، تقاضای واقعی نباشد.

وی با بیان اینکه واردات واکسن HPV به کشور بین 10 تا 15 هزار مورد در سال است تا افراد اولویت‌دار بتوانند از آن استفاده کنند، گفت: ما نمی‌خواهیم اجازه دهیم که بیش از اندازه واکسن وارد کشور شود و تقاضای القایی ایجاد کرده و با تبلیغات مردم را به سمت مصرف واکسن بی‌رویه سوق دهند بنابراین خود ما خیلی موافق نیستیم که در یک برنامه عمومی فردی که تخصصی و مسوولیتی ندارد، در چنین موردی صحبت و نگرانی ایجاد کند.

هیچ مستندی مبنی بر سونامی hpv وجود ندارد

سهیلا آسوده؛ فوق‌تخصص ژنتیک نیز در واکنش به این موضوع گفت:‌ با توجه به اظهارات خانم اشکی در اعلام هماهنگی با وزیر بهداشت و انستیتو پاستور، جای این سؤال وجود دارد که انستیتو پاستور و وزارت بهداشت با کدام مجوز و توجیه منطقی، یک فرد غیرعلمی و غیرپزشک را به یک برنامه زنده پرمخاطب فرستاده‌اند تا چنین فردی، خبر از در پیش بودن سونامی سرطان دهد و از مردم درخواست کمک نقدی برای ساخت واکسن HPV کند!

اگر قصدِ تولید واکسن دارند، یک فرد علمی و متخصص با مجوز در برنامه تلویزیونی باید به‌صورت رسمی آن را اعلام کند مضاف بر اینکه هیچ مستندی مبنی بر در پیش بودن سونامی سرطان دهانه رحم وجود ندارد؛ درست است که سرطان در ایران زیاد شده اما کشور ما نسبت به آمار جهانی حتی جزو 20 کشور نخست دنیا در فراوانی سرطان هم نیست.

واکسن وارداتی HPV اکنون در کشور وجود دارد و سال گذشته با قیمت حدود 260 تا 290 هزار تومان فروخته می‌شد.

لزوم ورود مدعی‌العموم به پروژه hpv

یک هفته از این پروژه طراحی شده می‌گذرد و هر روز بر ابهامات و سوالات آن افزوده می‌شود، کارشناسان درباره ادعاهای مطرح شده تحقیق می‌کنند و بیش از پیش به دروغ بودن ماهیت آن پی می‌برند. از طرفی وزارت بهداشت که برای یک واکسن وارداتی که شاید در 5 سال آینده بتواند آن را تولید کند دست به تبلیغ می‌زد و معاون اجتماعی وزیر بهداشت برای آن جلسات پی در پی برگزار می‌کند و دست به دامن سلبریتی‌های فضای مجازی می‌شود!

نقاط تاریک و مبهم این پروژه آنقدر زیاد است که نمی‌توان از کنار آن با بی‌تفاوتی گذشت و آن را نادیده گرفت. گردانندگان این پروژه در حال جمع‌آوری پول از مردم هستند! آنهم به دلیلی که هنوزمشخص نیست. وزیر بهداشت از این پروژه دفاع تمام قد می‌کند و آن را یک برنامه ملی معرفی کرده! برنامه ملی که بودجه آن را باید مردم تامین کنند؟ آنهم پروژه‌ای که به گفته مجلسی‌ها در اولویت 70 هم قرار ندارد. از طرفی چه کسی پاسخگوی تشویش ایجاد شده در جامعه و نگرانی‌های پیش آمده از بابت اظهارات غیرکارشناسی در رسانه ملی است؟

حال که هر روز یکی از کارشناسان موافق و مخالف دست به افشاگری از پشت‌پره‌های این پروژه می‌زنند لازم است که قوه قضاییه به عنوان مدعی‌العموم به این پرونده ورود کند و با بررسی ادعاهای طرفین به روشن شدن افکار عمومی کمک کند.

از طرفی یاسی اشکی نیز در این پروژه نقش پررنگی داشته و البته تاثیر وی بر این بحران ایجاد شده را نیز نمی‌توان نادیده گرفت، مقامات محترم قضایی می‌توانند صحت و سقم ادعاهای این فرد مبنی بر بیماری و بستری در آمریکا و موضوع شیمیایی شدن وی که قبلا در برخی رسانه‌ها منتشر شده است را بررسی کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها