امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۴۳۴۵۲
زمان انتشار: ۱۱:۴۹     ۱۶ تير ۱۳۹۷
یادداشت؛
حجت الاسلام قاسم‌ روزبهانی
بسم الله الرحمن الرحیم
ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر در سال 1372 به دستور امام خامنه ای مدظله العالی، شروع بکار کرده و هم اکنون حجت الاسلام سید احمد زرگر نماینده ولی فقیه و دبیر این ستاد می باشد.
برای ایجاد فضای بهتر قضاوت نسبت به عملکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر چند مورد از وظایف و اختیارات آن که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است را ذکر می‌کنیم:
1_ تبیین موارد معروف و ترویج آن در جامعه
2_ تبیین موارد منکر و شناخت علل و ریشه های آن
3_ تدوین خط مشی اساسی در جهت ترویج معروف و مبارزه با منکر و پرداختن و رفع علل و ریشه های مشکل
4_ زمینه سازی جهت مشارکت همه جانبه آحاد مردم و دستگاه های اداری و رسانه های عمومی در امور مربوط به فریضه امر به معروف و نهی از منکر.
5_ حمایت همه جانبه از اقدامات قانونی آمران به معروف و ناهیان از منکر
6_ تعیین الگوهای رفتاری
7_ بکارگیری امکانات وزارت آموزش و پرورش_وزارت علوم و تحقیقات_سازمان صدا و سیما_وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی_سازمان بسیج مستضعفین_شهرداری و سایر نهادها و دستگاه های فرهنگی_سازمان تبلیغات، به جهت بالا بردن سطح آگاهی عمومی در این زمینه از طریق آموزش و اطلاع رسانی.
طبق ماده هشتم از این قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، مردم از حق دعوت به خیر، نصیحت، ارشاد در مورد عملکرد دولت برخوردارند و در چارچوب شرع و قوانین می توانند نسبت به مقامات، مسئولان، مدیران، کارکنان تمامی اجزای حاکمیت و قوای 3گانه اعم از وزارتخانه ها_سازمان ها_موسسات_شرکت های دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی_نهادهای انقلاب اسلامی_نیروی مسلح و کلیه دستگاه هایی که شمول قوانین و مقررات عمومی نسبت به آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، امر به معروف و نهی از منکر کنند.
اکنون با توجه به این اختیارات و وظایف، چند نکته در زمینه عملکرد این ستاد، خدمت شما عرض می کنیم:
متأسفانه پس از گذشت قریب 25 سال از آغاز به کار این ستاد و تاکیدات فراوان امام خامنه ای عزیز مبنی بر اهمیت و حساسیت فوق العاده این رسالت، شاهد اهمال و سستی در تحقق اهداف و آرمان های والای این ستاد از سوی متصدیان امر هستیم. از جمله پیامدهای مدیریت غیر انقلابی این جایگاه متعالی، گسترش نامبارک منکراتی همچون: بدحجابی و پوشش نا مناسب زنان و مردان_آمار بالای طلاق_روآوردن نسل جوان به مواد مخدر و کاهش سن اعتیاد_رواج ناهنجاری های اجتماعی_جابجایی ارزش های اخلاقی؛ اسراف_تجمل گرایی_قانون گریزی_فعالیت و تبلیغات فرق ضاله و عرفان های کاذب و منکراتی که به مراتب از موارد ذکر شده برای اسلام و انقلاب  خطرناکترند همچون:  فساد معمول در ادارات، رشوه_رابطه محوری_سوءاستفاده از بیت المال_اشرافی گری مسئولین _فرار از پاسخگویی و...
این موارد همه نشان از آن دارد که ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر در امر نهادینه سازی و ترویج فریضتین، کم توفیق بوده و آنطور که باید از امکانات و ابزار موجود و برنامه های علمی و قابل ارزیابی برای شناساندن، آموزش و ترغیب مردم به این دو واجب فراموش شده، بهره نبرده است.
علت نبود انگیزه کافی و یا عدم آگاهی لازم در بین آحاد مردم بخصوص متدینین در موضوع امر به معروف و نهی از منکر و نبود فهم صحیح و عمیق از نقش فریضتین، در امر جامعه سازی، عملکرد ضعیف ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر می باشد.
ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر با استفاده مناسب از فضای مدارس و دانشگاه ها_رسانه ها اعم از صدا و سیما، فضای مجازی_حوزه های علمیه_مساجد_بسیج مستضعفین_کتب درسی و آموزشی و بخصوص با اعتماد به جوانان خوش فکر و انقلابی و استفاده از ظرفیت اندیشورزان و نخبگان حوزوی و دانشگاهی، می توانست نقش بی نظیری را در رفع این مشکل بزرگ ایفاء کند، که مع الاسف در طول این سال ها با پرداختن به امور غیر لازم و در موارد بسیاری برخلاف منویات رهبر معظم انقلاب،  همچون نصب تابلو و بنرهای تبلیغاتی و برگزاری جلسات و همایشات صوری و آمارسازی و گزارشات خلاف واقع، از این  فرصت های مغتنم غافل مانده اند.
لازم به ذکر است، رئیس شورای ستاد امر به معروف و نهی از منکر در استان ها و شهرستان ها، ائمه جمعه می باشند که به واسطه این جایگاه و تریبون امامت جمعه و نمایندگی انقلاب، می توانند به پشتوانه مردم و متدینین، سهم  بسزایی را در  ریشه کن کردن فساد و به حاشیه راندن صاحبان قدرت و ثروت نامشروع داشته باشند.
شایسته است دستگاه قضایی و ضابطین این قوه در تقویت قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر به دور از هر گونه ملاحظات منفی، اقدام کرده و با ورود به هنگام و انقلابی خود در تحقق اهداف ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر، نقش آفرینی بنماید.
به حمد الله امت حزب الله در مسیر احیاء و عمل به فریضتین به وظایف خود عمل کرده و خواهد کرد.
مطالبه و خواست امت انقلابی از متصدیان و عهده داران این امر مهم و جامعه ساز، انجام وظیفه و پرهیز از سستی و اهمال کاری و اطاعت محض از ولی امر مسلمین امام خامنه ای مدظله العالی، می باشد.
کسانی که نسبت به روحیات نسل جوان انقلابی شناخت خوبی دارند، می دانند و اطمینان دارند یکی از جاهایی که باید نسبت به عملکرد ضعیف یا غلط خود در گذشته توبه کرده و به مردم توضیح دهند متولیان اصلی ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر هستند، کسانی که از جمله مسببین وضعیت موجود می باشند و به یاری خداوند متعال بهر و بخشی از جامعه ی متدینین این موضوع را به صورت جدی و تا رسیدن به وضعیت مطلوب دنبال خواهند کرد و این کار یعنی اصلاح عملکرد متولیان این ستاد یکی از بایسته های تحقق دولت اسلامی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها