يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۷۸۹۲
زمان انتشار: ۱۰:۲۷     ۲۴ مهر ۱۳۹۷
رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به وجود ۵ نوع نرخ ارزدر کشور، گفت: نرخ ۵ گانه ارز مشکلاتی برای اقتصاد و فعالان کسب و کار به وجود می‌آورد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، مسعود خوانساری امروز در چهل و سومین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه قیمت ارز به یک مسئله عمده تبدیل شده است، گفت: همه تصمیمات حول این محور است و باید تصمیم جدی در این مورد گرفت که ارز را از مقوله‌های اقتصادی جدا کرد، تا ارز کار خودش را انجام دهد و اقتصاد هم کار خودش را انجام دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون 5 نرخ ارز وجود دارد،‌گفت: ارز 4200 تومانی دولتی، نیمایی، سنا، مسافری و ارز آزاد 5 نرخ ارز را تشکیل می‌دهند و طبیعی است که در چنین وضعیتی تصمیم‌گیری به خصوص در حوزه کسب و کار، کار بسیار مشکلی است بنابر این باید برای این موضوع تصمیمی قطعی و جدی گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به وضعیت کشور ترکیه در سال جاری در مورد کاهش 90 درصدی ارزش پول ملی این کشور، گفت: اما این کشور چنین مشکلاتی نداشت و همچنان اقتصادش می‌چرخد.

خوانساری اظهار داشت: اگر تحریم‌ها هزار مشکل برای کشور ما داشته باشد اما یک فایده دارد و موقعیت خوبی است تا خودمان را از اتکاء به نفس نجات دهیم و با شناخت دقیق از پتانسیل‌های داخلی تصمیم‌گیری کنیم.

وی افزود: همین اتفاق برای ترکیه در سال 80 افتاد ترکیه در آن زمان 3 میلیارد دلار صادرات داشت و اکنون صادراتش به 160 میلیارد دلار رسیده ما قطعاً پتانسیل‌های صادراتی بسیار زیادی داریم که می‌توانیم از آن استفاده کنیم، اما تمام تصمیماتی که الان گرفته می‌شود، به جای اینکه مشکلات را حل کند صادرات را با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به یک مطالعه کارشناسی در اتاق تهران گفت:‌ نزدیک 570 میلیارد دلار واردات کشورهای همسایه ما مثل عراق، پاکستان، روسیه و ... است که ما تنها 18 میلیارد دلار صادرات به این کشورها داریم، در حالی که پتانسیل صادراتی ما بسیار بیشتر است، اما برای افزایش آن شرط و شروطی لازم است و باید موانع صادراتی برداشته شود.

خوانساری گفت: قطعاً با این قیمت‌هایی که اکنون در ارتباط با ارز ایجاد شده می‌توانیم در بسیاری زمینه‌های صادراتی موفق باشیم.

وی با اشاره به تحقیق انجام شده در مورد یارانه سوخت در اتاق تهران بیان داشت: در حال حاضر حدود 90 میلیون لیتر بنزین به قیمت هزار تومان روزانه در کشور مصرف می‌شود که اگر قیمت آن را با دلار هزار تومانی محاسبه کنیم، قیمت هر لیتر بنزین 7 سنت از یک دلار می‌شود. در حالی که بنزین در عراق 63 سنت دلار و در  افغانستان 73 سنت دلار است و ونزوئلا تنها کشوری است که بنزین را از ما ارزان‌تر عرضه می‌کند که قیمت عرضه بنزین در این کشور یک سنت دلار است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر اینکه هر چه سریع‌تر باید در رابطه با بنزین تصمیم‌گیری شود، گفت:‌پیش از این بنزین یارانه‌ای را به ماشین می‌دادیم و اکنون توصیه ما این است که در سهمیه‌بندی بنزین، بنزین را به شخص بدهیم.

وی افزود: زیرا بر اساس تحقیقات ما دهک دهم 25 برابر دهک اول از مزایای بنزین سوبسیدی استفاده می‌کنند، به طوری که دهک اول 1.1 از یارانه بنزین استفاده می‌کنند و دهک دهم 25.6 که این عادلانه نیست، بنابر این نباید یارانه بنزین به وسیله نقلیه داده شود.

خوانساری گفت:‌بر اساس محاسبات انجام شده اگر قیمت بنزین آزاد شود حدود 20 میلیون لیتر به ارزش 4 میلیارد دلار در روز می‌توانیم بنزین را به قیمت هر لیتر 50 سنت به کشورهای همسایه صادر کنیم و همچنین حدود 30 هزار میلیارد تومان هم علاوه بر یارانه می‌تواند برای کشور درآمد داشته باشد که دولت از محل این درآمدها می‌تواند بدهی‌های خود به تأمین اجتماعی و سایر موارد را پرداخت کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: از این موارد صدها مثال را می‌توان زد، زیرا پتانسیل‌های تولیدی خوبی داریم و نیاز به تصمیم‌گیری‌های عاجل داریم.

وی با بیان اینکه این روزها شکایت‌های زیادی از مشکلات اقتصادی در محافل مختلف وجود دارد،‌گفت: به تازگی مشکلات به بحث صدور کارت بازرگانی با ابلاغ بخشنامه‌های متعدد رسیده و تا ماه گذشته صدور کارت بازرگانی به روز صورت می‌گرفت، اما امروز حدود 1400 تقاضا پشت خط مانده که امیدواریم هر چه زودتر این موضوع رفع شود.

خوانساری با بیان اینکه اگر چه شبکه‌ها و رسانه‌های خارجی به ناامیدی دامن می‌زنند، گفت:‌اما مهمتر از این‌ها مشکلات داخلی، دیر تصمیم‌گیری‌ها، عدم تصمیم‌گیری‌ها و خود تحریمی است که مشکلات را بیشتر می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه مدتی است که در هند و چین سفیر نداریم، گفت:‌همچنین دو وزارتخانه بی‌وزیر مانده و تعدادی از وزارتخانه‌ها بلاتکلیف هستند و مشخص نیست که وزیر آنها می‌ماند یا خیر که این موضوعات هم باید حل شود.

وی همچنین اظهار داشت: با جهش ناگهانی نرخ ارز بعد از نوروز 97 اتاق بازرگانی با انجام پژوهشی نظرسنجی درباره مسائل اقتصادی انجام داد که نشان می‌دهد، بیش از 70 درصد از فعالان اقتصادی نسبت به آینده خوش‌بین نیستند و انتظار آنها از آینده اقتصاد آن است که وضعیت از اکنون بدتر خواهد شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها