أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۴۷۹۸۳
زمان انتشار: ۱۰:۵۲     ۲۶ مهر ۱۳۹۷
یادداشت/
محمدمهدی مرادی
فرهنگ لاکچری بودن، با خودش عجایبی به همراه می آورد که برخی مواقع سر آدم از شنیدش سوت می کشد.

باکلاس و تک بودن برای برخی رویای شبانه و تلاش روزانه است و می خواهند متفاوت از دیگران باشند. از اینکه بگذریم باید درباره نوع نگاهی حرف بزنیم که متاسفانه در زمانه ما به شکل نامانوسی با زندگی عده ای گره خورده است. متفاوت و خاص بودن در همه ابعاد زندگی وجود دارد اما نمونه جدیدی از لاکچری بودن بین ایرانی ها رواج پیدا کرده که البته پیشنیه در خارج از این مرزها هم دارد.

اخیرا اعداد هم به جمع لاکچر پسندها افزوده شده است. شماره پلاک خاص، تاریخ تولد خاص، شماره تلفن خاص و مانند اینها که بر روی اعداد سوار هستند.

از بین اینها اکثرشان را می توان با پول تعیین و خرید کرد مانند شماره تلفن لاکچری یا شماره پلاک منحصربه فرد آن هم از ظریق مزایده و یا مانند آن؛ اما بعضی از آن ها از عهده طبیعت بشر خارج است اما عده ای اصرار دارند که این لاکچری شدن را به هر قیمتی حتی به قیمت جانشان بخرند!

نمونه اخیر این گونه لاکچری شدن را می توان در تاریخ تولد یافت. ست شدن روز و ماه و سال تولد فرزند برای عده ای شده است دغدغه!

«۹۷/۷/۷» یکی از همین روزها بود که برای لاکچری شدن انتخاب شده بود. قدیم تر ها وقتی برای خاص بودن دنبال علتی می گردیدند بیشتر به دنبال خاص بودن در امور مذهبی و دینی بودند و تاریخ عقد و عروسی و مانند این را بر پایه موالید و اعیاد اسلامی بنا می گذاشتند و البته این رویه همچنان ادامه دارد اما امروزه برای برخی این موارد تغییر کرده است.

خانمی که فرزندش باید نیمه دوم مهرماه و یا آبان ماه به دنیا بیاید خود را در صف سزارین و فارغ شدن پیش از موعد قرار می دهد تا طعم تولد فرزندش در ۹۷/۷/۷ را بچشد!

از طرفی در سال های اخیر وزارت بهداشتی ها تاکید ویژه ای بر ترویج زایمان طبیعی داشته اند. طبق گفته دکتر ایرج حریرچی - سخنگوی وزارت بهداشت، معمولا افرادی که به صورت سزارین زایمان می کنند، نوزادشان دو هفته زودتر از زایمان طبیعی به دنیا می آید، این در حالی است که بیشترین رشد سلسله اعصاب و مغز جنین در هفته های آخر جنینی رخ می دهد و در کودکانی که سزارین می شوند این دو هفته از دست می رود. به همین دلیل می بینیم که در برخی کودکان سزارینی نارسایی های تنفسی و گاهی نارسایی های مغزی وجود دارد.

خداوند در قرآن کریم درباره عدم خودکشی فرموده است: وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا. یک نوع از خودکشی و یا حتی دیگرکشی به مانند لاکچری شدن در زمان زایمان زودرس میتوان نام برد.

خطری که فقط برای خاص بودن هم مادر و هم کودک را تهدید می کند به چه قیمتی اتفاق می افتد؟‌ آیا این گونه خاص بودن تاثیری در سعادت دنیوی و اخروی کودک و یا خانواده و یا انسان ها دارد؟

آیا اعداد مقدسی که در اسلام و یا ادیان دیگر وجود دارد بر این گونه لاکچری پسندی ها سوار است؟ رازهای عدد چهل، عدد هفت و عدد 14 و مانند آن در دین مبین اسلام دربردارنده مضامین بلندی است که دارای آثار روحی و جسمی است.

برای مثال بر اساس برخی متون روایی، نطفه انسان پس از انعقاد, یک دوره چهل روزه را طی می کند تا اینکه در مرحله دوم با طی یک دوره چهل روزه دیگر به صورت علقه و سپس با طی دوره چهل روزه سوم به صورت مضغه در می آید. پس از این سه دوره، جنین به سن چهارماهگی می رسد و استعداد دمیده شدن روح را به دست می آورد ؛« الإمام الباقر عليه السلام: إِذا وَقَعَتِ النُّطفَةُ فِي الرَّحِمِ استَقَرَّت فيها اربعین يَوما، وتَكونُ عَلَقَةً اربعین يَوما، وتَكونُ مُضغَةً اربعین يَوما، ثُمَّ يَبعَثُ اللّهُ مَلَكَينِ خَلّاقَينِ فَيُقالُ لَهُما: اخلُقا كَما يُريدُ اللّهُ ...

از دوران چهل روزه در داستان عالم ذر و در خصوص خلقت بنی آدم نیز سخن به میان آمده است. بدین مضمون که در خلقت بنی آدم ابتدا خاک با آب شیرین و گوارا مخلوط و چهل روز به حال خود رها شد و سپس با آب شور بر آن ریخته شده و دوباره تا چهل روز به حال خود رها شده و...

نیتجه اینکه باید گفت خاص بودن و منحصر به فرد بودن اگر چه خوب است اما نه همیشه و نه همیشگی است. خاص بودن باید با بندگی خدا اتفاق بیفتد تا خدا ما را خاص کند. مثلا شهادت برخی شهدا در روزهای خاص نمونه هایی از خاص شدن برای خدا را روایت می کند.

لاکچری بودن مادی، گذرا است اما اگر با تقوا لاکچری شویم، ماندگاری آن همیشگی است.

محمدمهدی مرادی

منابع

قرآن کریم سوره مبارکه نساء

الكافي: ج ۶ ص ۱۶ ح ۷ و ص ۱۳ ح ۴

بحار الأنوار: ج ۶۰ ص ۳۴۴ ح ۳۱

الكافي، ج ۲، ص: ۷ح 2

پایگاه اطلاع رسانی مخبر


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها