يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۸۱۲۳
زمان انتشار: ۰۹:۴۱     ۰۱ آبان ۱۳۹۷
اربعین، امروز از پیاده‌روی صرف خارج شده و به پدیده‌ای منحصر به فرد و حرکتی عظیم و اجتماعی ده‌ها میلیونی برای تعاملات تمدنی جوانان جهان اسلام و فراتر از آن جوانان جهان بدل گردیده است که می‌تواند به موتور محرک تاریخ و خیزشی بزرگ برای تشکیل حکومت عدل‌گستر جهانی و فرارسیدن دوران ظهور موعود منتظر (عج) بدل گردد.
بدون شک جوانان را باید پرچمداران حماسه بزرگ راهپیمایی اربعین دانست که در طول سال‌های اخیر با حضور پرشور خود میدان‌دار این عرصه بوده‌اند. جوانان جهان اسلام که همه تحولات این روز‌های منطقه غرب آسیا به اراده ایشان عملی شده و جبهه مقاومت در برابر دشمن از صنعا و یمن گرفته تا مقاومت در جبهه سوریه و عراق و ایستادگی در برابر آل سعود و مبارزه با تکفیری‌های داعشی و رژیم صهیونیستی را شکل داده‌اند.
به واقع دوران جوانی را می‌توان نقطه اوج تجلی اراده این نسل دانست. نیروی جوانی برآمده از سه مؤلفه انرژی، امید و ابتکار است که می‌تواند آن را مبدل به موتور محرک جامعه کند. این سخن ناشی از شناخت عمیق رهبری معظم انقلاب گویای واقعیت جوان است: «جوان، سرشار از امید و نشاط است و مایل است کاری به او محوّل کنند و آن را با شجاعت و خطرپذیری انجام دهد.» و همین ویژگی است که موجب پیشگامی جوانان در تحولات مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... شده است.
فراموش نباید کرد که هر حرکت اجتماعی اگر بخواهد ماندگار و اثرگذار باشد باید با دو مؤلفه شور و شعور همراه گردد. فقدان شور و عشق در فعالیت‌های اجتماعی مانعی است برای حرکت مؤثر و ایجاد خیزش عمومی که از جذابیت‌های آن خواهد کاست و از تبدیل شدن آن به حرکتی فراگیر و گفتمانی عمومی، جلوگیری خواهد کرد. به واقع، شور به مثابه انرژی مثبتی است که نمی‌گذارد حرکت‌های اجتماعی از تاب و توان بیفتد و به تدریج به حرکتی محافظه‌کارانه و خنثی و بی‌اثر تبدیل شده و در نهایت به محاق و فراموشی سپرده شود!
از سوی دیگر، شعور و عقلانیت تضمین کننده درستی عمل و تطابق جهت حرکت با آرمان‌ها و اهداف است. فقدان شعور نیز عاملی است تا حرکت‌های اجتماعی دچار آفات و انحرافات شده و به اقدامی ضد ارزش تبدیل گردد! چه بسیار نهضت‌ها و جنبش‌های اجتماعی که در طول تاریخ با کمرنگ شدن شعور و عقلانیت، از مسیر حق خارج شده و حتی به ضد خود تبدیل شدند. درحماسه پیاده‌روی میلیونی اربعین حسینی حضور توأمان شور و شعور است که این حماسه بزرگ را خلق کرده است. حاصل این شور و شعور توأمان، موجب تحول و تعالی راهپیمایی اربعین در سال‌های اخیر و تحقق ابعاد متعالی این حماسه بزرگ شده است و امروز این حرکت از یک مراسم معنوی صرف فراتر رفته و مرز‌های سیاست و فرهنگ را نیز در نوردیده است. اگر به مصاحبه دختران و پسران جوانی که از کانادا، امریکا، انگلیس یا از دورترین نقطه شرق آسیا یا آفریقا به این راهپیمایی عظیم می‌آیند، توجه کرده باشیم، به‌درستی درنوردیدن مرز‌های سیاست و فرهنگ پی خواهیم برد. اشاره به چند نمونه از کارکرد حماسه راهپیمایی اربعین، قطعاً در تغییر نگاه ما نسبت به این رخداد بزرگ تاریخ اسلام مؤثر خواهد بود:
۱. امروز اربعین به بزرگ‌ترین اجتماع جوانان انقلابی برای تقویت روحیه انقلابی و مبارزه با ظلم و جور استکبار جهانی بدل شده است. این باور را می‌توان در شعار‌ها و نماد‌های موجود در راهپیمایی اربعین مشاهده نمود. برای فهم بهتر، باید گام به گام در این مسیر قدم زد تا به عینه مشاهده کرد که چطور روحیه انقلابی در این اعتکاف چند روزه در جان جوانان مؤمن حک می‌گردد و آنان را برای حضور در میدان‌های سخت و بزرگ آماده می‌سازد.
۲. مراسم اربعین، امروز بزرگ‌ترین تجلی‌گاه وحدت مسلمین جهان است؛ وحدتی که در طول سالیان اخیر دشمنان جهان اسلام تلاش کرده‌اند تا با ایجاد تفرقه مانع تحقق آن شوند. این دستاورد کم نظیر محصول محور قرار دادن امامی است که معرفت ایشان می‌تواند همه آزادگان عالم را در مدار نام امام حسین (ع) متحد و همدل نماید؛ و چه زیبا گفته‌اند که: «حب الحسین یجمعنا» این حب سن و سال و زن و مرد و نژاد و زبان و حتی مسلک و مرام خاص نمی‌شناسد.
۳. اربعین امروز به مثابه موتور محرک جبهه ایستادگی و مقاومت عمل می‌کند. از دل اربعین است که اردوگاه مبارزان و مجاهدان در برابر جریان تکفیری و سردمداران جنگ نیابتی، مملو از جوانان پرشور و انقلابی می‌گردد. به واقع اربعین به مثابه کارخانه مجاهدپروری در طول سال‌های اخیر عمل کرده است. تصاویر شهدای مدافعان حرم در طول سال‌های اخیر در فضای مجازی حکایت از حضور اغلب آنان در پیاده‌روی اربعین دارد.
۴. در پیاده‌روی چند روزه اربعین با سبک جدیدی از زندگی اسلامی آشنا می‌شویم که در گستره هژمونی رسانه‌ای سبک زندگی غربی کمتر فرصت تجلی و بروز یافته است. در این زندگی چند روزه همه مفاهیم و آموزه‌های سبک زندگی اسلامی همچون محبت، معنویت، صمیمیت، ایثار و از خودگذشتگی، تقوا، پرهیزگاری، مراقبت معنوی، تعاون و همکاری، قناعت و ساده زیستی، مقاومت و ایستادگی، و ... را می‌توان تجربه کرد.
۵. پیاده‌روی اربعین در یک کلام، جلوه‌ای از دوران ظهور و زندگی در زمانه تحقق حکومت الهی است که وعده آن به همه مستضعفان عالم داده شده است. حکومتی که برای تحقق معنویت و عدالت و آزادی اقامه خواهد شد و مسیر هدایت و سعادت و حیات طیبه بشر را هموار خواهد کرد. اما اربعین امسال با همه شیرینی‌های خود با مسائلی روبه‌رو است که همین مسائل نیز بر حساسیت و اهمیت آن افزوده است که به برخی از آن اشاره می‌شود:
۱. از یکسو نابسامانی در بازار ارز و افزایش چند برابری قیمت دلار و دینار موجب شده تا هزینه‌های سفر بیش از دو سه برابر شود! و این افزایش هزینه بخش زیادی از زائرین حسینی را که اغلب از توده‌های مردم و از طبقات محروم جامعه هستند، در تأمین هزینه سفر دچار سختی کرده است. اما حضور پرشور مردم در اربعین امسال حاوی این پیام است که «زائران حسینی با وجود همه دشواری‌ها، عاشقانه این مسیر را می‌پیمایند.»
۲. از دیگر سو، دشمنان جهان اسلام در ماه‌های اخیر سناریو‌های گوناگونی را برای ایجاد اختلاف بین ملت ایران و عراق آغاز کرده‌اند! همان‌هایی که از خلق این حماسه میلیونی و شکل‌گیری بزرگ‌ترین تجمع جهانی هراسانند و «شیعه متحد» خواب راحت از چشمانشان ربوده است، کسانی که پشت پرده حوادث بصره و شایعه پراکنی علیه زائران عراقی در مشهد بوده‌اند. حضور باشکوه ایرانیان که بدون شک با مهمان‌نوازی ملت عراق همراه خواهد بود، همه نقشه‌های دشمن را نقش بر آب کرده و پرچم وحدت دو ملت را برافراشته کرده است.
۳. جنگ تمام عیار اقتصادی جدیدی که استکبار جهانی علیه ملت ایران کلید زده، نیز شرایط ممتازی را برای پیاده‌روی اربعین امسال ایجاد کرده است. حضور باشکوه میلیون‌ها ایرانی، پیام مهمی را برای دشمن خواهد داشت: «ملتی که با حسین (ع) بیعت کرده است؛ تسلیم یزیدیان زمان نخواهد شد.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها