يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۹۴۹۶
زمان انتشار: ۱۵:۵۸     ۰۹ آذر ۱۳۹۷
معنای ناامیدی عراقچی/
معاون سیاسی وزیر خارجه ایران از صفر شدن خروجی برجام خبر داد این در حالی است که اروپا مدت هاست در پی تهیه کانالی برای زنده نگه داشتن برجام است.
به گزارش پایگاه 598، با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا سیاست خارجی دولت روحانی با تغییرات فاحشی روبرو شد. دولت برای حفظ برجام از کدخدا به سمت اروپای آقااجازه چرخید. در همین راستا تبلیغات سیاسی داخلی در روزنامه های اصلاح طلب آغاز شد. این روزنامه ها سعی کردند با استفاده از سخنان اروپایی‌ها و بویژه «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اروپا که برجام را حفظ می کنیم‌، چرخش دولت را توجیه کنند.

تبلیغات سیاسی اصلاح طلبان حتی آنچنان مانند دورانی که برجام بوجود آمد، خیالی و ساده لوحانه بود که برای بسیاری این سئوال را بوجود آورد که آیا واقعا اروپا می تواند مقابل آمریکا برای حفظ برجام بایستد. سئوال محوری دیگر این بود که آیا منافع اروپا با آمریکا اجازه حمایت اروپا از ایران را در مقابل آمریکای و رویارویی با کاخ سفید می دهد.

درواقع باید گفت اصلاح طلبان با رویافروشی مانند کاری که در زمان برجام کردند بعد از خروج آمریکا از این سند توافق سعی کردند به همین روش تبلیغات سیاسی افکارعمومی را با خود همراه کنند.


اما ترامپ از برجام خارج شد و دو روز زودتر از موعد برگرداندن تحریم هایی که روی کاغذ در برجام لغو شده بود عجله کرد اما هنوز از اتحادیه اروپا در خصوص حمایت ایران چیزی ندیدیم. در همین راستا گفته می شود که کانال مالی ایران و اروپا در حال شکل گیری است اما حتی «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه که در تبلیغات سیاسی برای همراه کردن مردم با برجام نقش اساسی داشت و حتی اعتبار خود را در این عرصه گذاشت درباره تعلل اروپا بیان کرده است: «هنوز راهکارهای عملی که ایران بتواند از مزایای برجام بهره‌مند و سبب شود تحریم‌های آمریکا این توافق را از بین نبرد، محقق نشده است.

وی با بیان اینکه « اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، بهره‌مندی ایران از مزایای برجام را به صفر نزدیک کرده است» گفت: «برجام متعلق به آمریکا و یا ایران نیست، بلکه توافقی بین‌المللی است که اعضاء شورای امنیت سازمان ملل متحد در قالب قطعنامه 2231 آن را تائید کرده‌اند. این در حالی است که آمریکا این قطعنامه را نقض کرده و سایر کشورها را به دلیل پیروی از آن مجازات می‌کند.»

البته صحبت های عراقچی مغایر سخنان وزیرخارجه ایران و خود وی درباره برجام است. پیشتر عنوان می شد که هیچ کشوری با توجه به صدور قعطنامه سازمان ملل توان خروج از آن را ندارد و این قطعنامه برجام را تضمین می کند. اما حالا نه تنها قطعنامه تضمینی برای برجام نشده بلکه دیده می شود که آمریکا به مجازات کشورهایی که برخلاف میلش عمل می کنند، مبادرت می ورزد.


آنچه امروز شاهدش هستیم تعلل اروپایی ها در اجرای تعهداتشان است. دوباره تیم دیپلماسی کشورمان مردم را در مسیر یک تبلیغات سیاسی قرار داده‌اند که مشخص نیست چه موقع محقق و کشور از مواهب آن بهره مند می شود. البته برجام به عنوان یک زنجیری عمل کرد که در پی خود ایران را دچار موارد دیگر از جمله  FATF نمود. با این حال دولتمردان هم می دانستند که برجام یک سند سیاسی است که تضمین و پشتوانه خارجی ندارد اما برای اینکه تضمینی پیدا کند بایستی با تکیه بر توان داخلی و قدرتمند ساختن مواردی چون اقتصاد ابزار تحریم‌ها را از کشورهای غربی گرفت تا ایران دست بالای این مذاکرات را داشته باشد.

البته بعضا دیده می شود که اخبار امیدوارکننده‌ای از رسانه‌های خارجی در رسانه‌ها منتشر می شود. اخیرا رسانه‌های خارجی از آمادگی فرانسه و آلمان برای تاسیس مقر کانال مالی در کشورشان خبر داده‌اند اما این موارد نیز تا محقق نشود بیشتر تبلیغات سیاسی برای همراه و امیدوار کردن ایران در بازی غرب است. هر چند که به موازات همین مسئله بازی‌های امنیتی دیپلماتیک علیه کشورمان در اروپا و با بازداشت، ربودن و اخراج دیپلمات های ایرانی صورت می گیرد که با توجه به روند و شرایطی که میان ایران و اروپا در جریان است، بسیار معنادار است.

اما دولت دراین روند تنها به تبلیغات سیاسی روی آورد. عراقچی که امروز از صفر شدن مواهب برجام می گوید، پیشتر در یک تبلیغات سیاسی «امضای کری تضمین است» را به زبان آورد که تیتر یک یکی از روزنامه های اصلاح طلب شد و در تاریخ ماندگار شد.

به هر جهت امروز ایران مانند 5 سال گذشته منتظر است. منتظر یک رویداد خارجی رویدادی که در پی رویدادهای دیگر مانند برجام می آید اما هنوز نتوانسته برای ایران ثمره‌ای داشته باشد و تنها رکود اقتصادی و انتظار برای بهبود اوضاع بوجود آورده است.

منبع : جهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها