آخرین اخبار
کد خبر: ۴۵۸۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲
یک عضو کانون تربیت اسلامی گفت: فردی که جوهره شخصیتی‌اش سیاسی است اما در احکام کارگزینی او حکم آموزش و پرورش خورده است، این فرد با جامعه فرهنگیان همجنس نیست و نمی‌تواند در وزارت آموزش و پرورش موفق باشد و ...

به گزارش پایگاه 598، فیروز رضایی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه ناپایداری وزرا در آموزش و پرورش در طول 40 سال گذشته تشدید شده است، اظهار کرد: در هر دولتی نسبت به دوره قبل عمر وزرای آموزش و پرورش کوتاه‌تر شده است.

وی افزود: این اواخر ناپایداری وزرا در آموزش‌وپرورش به شکل نگران‌کننده‌ای تشدید شده و دلایل مختلفی آن را توجیه می‌کند مثلاً انتخاب وزیر نامناسب بوده و افرادی که با جنس آموزش و پرورش سنخیت ندارند خیلی پایداری نخواهند داشت چرا که آموزش و پرورش، مجموعه‌ای فرهنگی است و مخاطبان وسیعی دارد و افراد ناهمجنس را نمی‌پذیرد.

انتظارات حلقه‌های سیاسی از وزیر آموزش‌وپرورش

این عضو کانون تربیت اسلامی گفت: بخش دیگری از دلایل تغییر وزرای آموزش‌وپرورش، به انتظارات و خواسته‌ حلقه‌های نزدیک دولت‌ها از آموزش و پرورش مربوط است، این حلقه‌ها عمدتاً جنس سیاسی و لابی‌گری داشته و به دنبال منافع خود هستند و از وزیر انتظار تأمین خواسته‌هایشان را دارند،‌ ممکن است وزیر به انتظارات آنها تن  داده و آن را برآورده کند که در این صورت بدنه آموزش وپرورش او را پس می‌زند در بحث آقای فانی و بطحایی و اتفاقاتی که در صندوق ذخیره رخ داد شاهد بودیم که این حلقه‌ها وقتی مشاهده کردند اوضاع خراب شد حمایتی از آنها نداشتند و فقط به دنبال پاک کردن صورت مسئله و فیصله دادن موضوع هستند.

وزیر آموزش‌وپرورش میان دو لبه قیچی

رضایی ادامه داد: وزیر آموزش‌وپرورش در برابر دو لبه قیچی انتظارات به حق بدنه آموزش و پرورش و خواسته‌ها و انتظارات حلقه‌های سیاسی که بسیار نامعقول است، قرار دارد، این مسائل و از سوی دیگر عدم حمایت دولت ناپایداری‌ها را تشدید کرده و وضعیت آموزش و پرورش به بحران نزدیک شده است.

وی افزود: آقای بطحایی ابتدای تابستان از آموزش‌وپرورش رفت در این فصل با وجود آنکه مدارس تعطیل است اما شب قدر آموزش و پرورش است چرا که اتفاقات در حوزه برنامه‌ریزی و سازماندهی نیروی انسانی در این سه ماه رخ می‌دهد و آمد و شد افراد و تغییر سیاست‌‌ها نگران کننده است.

فرد ناهمجنس با جامعه فرهنگیان در آموزش‌وپرورش پس زده می‌شود!

رضایی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نیروهای قدرتمندی را در داخل خود دارد که به جهت رویکرد فرهنگی و تعلیم و تربیتی وارد حلقه‌ها و باندهای سیاسی نمی‌شوند، افزود: حلقه‌های سیاسی نیز آنها را بر نمی‌تابند اگرچه رشته و تحصیلات مرتبط یک بخش کار برای انتخاب وزیر است اما بالاتر از آن همجنس بودن با فرهنگیان است مثلاً فردی در جاهای دیگری کار کرده، تلاش و جهت‌گیری او در حوزه‌های دیگر بوده و جوهره شخصیتی‌اش سیاسی است اما در احکام کارگزینی او حکم آموزش و پرورش خورده است، این فرد با جامعه فرهنگیان همجنس نیست و نمی‌تواند در وزارت آموزش و پرورش موفق باشد و اگر فردی ناهمجنس را به آموزش‌وپرورش تحمیل کنند دوام نمی‌آورد و پس‌زده می‌شود.

مدیرکل اسبق آموزش‌وپرورش استان آذربایجان شرقی گفت: از مسئولان انتظار داریم به آموزش و پرورش با محبت بیشتری نگاه کنند و با عصای آموزش و پرورشی در آن قدم بزنند البته دولت نیز باید حمایت کند و اگر فرد توانمندی را برای وزارت آموزش‌وپرورش انتخاب اما از او حمایت نکنند از درون می‌پوسد از آموزش و پرورش نباید توقع غیر آموزشی و پرورشی داشته باشند، این نهاد برای تعلیم و تربیت است و بدنه آن سیاست کار نیستند البته این بدان معنا نیست که سیاست را نمی‌فهمند اما سیاست کار نیستند.

وزیر آموزش‌وپرورش باید سیاسی باشد اما...

رضایی بیان‌کرد: هر وزیری باید سیاسی باشد اما جوهره اصلی او باید فرهنگی باشد با نیم‌نگاهی به سیاست نه اینکه با جوهر اصلی سیاست در وزارت آموزش‌وپرورش اقدام کند.

وی درباره تعیین شرط توسط فردی که به عنوان وزیر معرفی می‌شود برای پذیرش پست وزارت آموزش‌وپرورش گفت: شرط را افرادی تعیین می‌کنند که شأنیتی داشته باشند و برای خود وزنه‌ای باشند و افراد ضعیف نمی‌توانند شرط تعیین کنند و به حلقه‌های سیاسی وصل هستند.

این عضو کانون تربیت اسلامی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون اسناد در آموزش وپرورش تألیف شده و هر فردی وارد این وزارتخانه شود 50 تا 60 درصد کارها روی ریل است و باید انرژی صرف کند و برای طی مسیر سوخت برساند، سند چشم انداز یعنی سند تحول بنیادین راهکارها را روشن کرده است و دولت باید فردی را انتخاب کند که مجموعه آموزش و پرورش او را بپذیرند و گام دوم پشتیبانی و همراهی با وزیر است و باید امکانات را در اختیارش گذاشته یعنی سوخت را برای حرکت در مسیر ترسیم شده برسانند.

وی متذکر شد: رتبه‌بندی معلمان از تکالیف سند تحول بنیادین است و صرفاً بحث افزایش حقوق نیست و نوعی تشویق است تا معلمان هر روز خود را به روز‌تر کنند و یک ابزار دوسویه است یعنی با استفاده از مزایای مالی و افزایش حقوق برای به‌روزرسانی ترغیب می‌شوند؛  تأمین معلم مورد نیاز نیز یکی دیگر از ضروریات است، هم اکنون آموزش و پرورش در دوران بحرانی به لحاظ کمبود معلم قرار دارد.

رضایی در پایان تأکید کرد: افرادی که از آموزش و پرورش توقع دارند انصاف داشته باشند تا بخشی از این توقعات از جنس آموزش‌وپرورش باشد همچنین بحث‌های سند تحول بنیادین نیازمند حمایت مالی است و امیدواریم با توجه دولت به این وزارتخانه حال و روز آموزش وپرورش بهتر از وضعیت این روزها باشد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: