يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۴۶۶۳
زمان انتشار: ۱۲:۲۳     ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
برگزاری جشن‌ها، شروع رفت و آمد‌ها و عدم سختگیری و رعایت بهداشت در محیط‌های عمومی، تمام بافته‌ها را پنبه کرد و وضعیت قم را به حد هشدار رساند.
آیا وضعیت قم بازهم قرمز می‌شود؟/نگرانی از رشد پرشتاب بیماران کرونایی

به گزارش پایگاه 598، اسفند ۹۸ بود که وحشت شیوع ویروس کووید۱۹ جانشین شور و شوق بهار ۹۹ در قم و سپس در تمام کشور شد، البته این به معنای شیوع ویروس از شهر قم نبود اما فرصتی بود برای عده‌ای سودجو تا قم را قربانی شجاعتش کنند؛ شجاعتی که اجازه مخفی شدن اخبار مبتلایان،  را نداد. 

مدت زیادی نکشید که تمام کشور مانند سایر کشورها درگیر شیوع کرناویروس شد، اما در این بین این شهر مقدس قم بود که جدا از دست و پنجه نرم کردن با ویروس، مشکلات اقتصادی قرنطینه، درمان بیماران و بسیاری چیزهای دیگر درگیر حرف و حدیث افرادی بود که معلوم نبود چه طلبی از قم و قمی‌ها داشتند و این ویروس را که تمام شواهد ثابت می‌کند از قم شروع نشده‌بود بهانه کرده ‌بودند.

به هر حال گذشت، همانطور که تمام بی‌لطفی‌ها و مصیبت‌ها می‌گذرد، یا فراموش می‌شود و یا از همان دستی که داده‌شده پس گرفته می‌شود. گذشت و همان قمی که در چشم همه بد شده ‌بود الگوی باقی شهرهای ایران در نحوه کنترل بیماری شد. قم از پس خودش و کرونا برآمد و به لطف عده‌ای از مسؤولان، شهروندان آگاه و خیرین توانست به بهترین نحو ممکن در درمان بیماران کرونایی، کنترل شیوع بیماری، فرهنگ‌سازی جلوگیری از شیوع ویروس، ضدعفونی کردن محیط‌ها و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی موفق شود.

روزهای اول همه به امید رسیدن فصل گرما و تابستان بودند تا داغی خورشید تابستان، اثر ویروس منحوس را بشوید و ببرد اما قرنطینه و رعایت بهداشت در ایران ادامه داشت تا تابستان فرا رسید؛ فصلی که چشم امید مردم به گرمای آن برای کم‌جان کردن کووید۱۹ بود. تصور این بود تابستان و گرمایش ویروسی است برای کرونا ویروس. اما فرارسیدن تابستان و شور مردم بخاطر کم شدن بیماری متاسفانه همه تلاش‌های چندماهه تمام کشور را برهم ریخت؛ قم هم از این قاعده مستثنی نبود.

کنار رفتن تعطیلات به دلیل اوضاع نابسامان اقتصادی همچنین بی‌توجهی و عادی شدن بیماری برای مردم موجب شد اوضاعی که به سختی طی چند ماه کمی بهبود یافته بود، در مدت کمی به حالت قبل و در برخی نقاط حتی خطرناک‌تر از قبل شود.

البته نباید از این هم غافل شد که مسوولان و تصمیم گیران نیز فریب وعده خواب کرونا در تابستان را خورده بودند و کمی از سخت گیری ها کاستند!

قم در کنترل بیماری موفق و وضعیت شهر روز به روز بهتر از قبل می‌شد اما با باز شدن ادارات و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در چنین محیط‌هایی و بیشتر از همه کم‌زور شدن کرونا در چشم مردم همه چیز را خراب کرد.

برگزاری جشن‌ها، شروع رفت و آمد‌ها و عدم سختگیری و رعایت بهداشت در محیط‌های عمومی، تمام بافته‌ها را پنبه کرد و وضعیت قم را به حد هشدار رساند. البته همچنان قم سربلند است چرا که در محاصره شهرهای قرمز قرار گرفته و با همت مردم و مسوولان هنوز وضعیت این شهر قرمز نشده و همچنان در وضعیت هشدار است.

قطعا شکی در اینکه تعطیلات دوباره مراکز تجاری و صنعتی کمک بسیاری به کنترل اوضاع می‌کند اما متاسفانه باید با این حقیقت روبه‌رو شد که در چنین اوضاع معیشتی سختی خبر قرنطینه خانگی و بسته شدن مراکز مختلف خبر خوشخال‌کننده‌ای برای مردم نیست حتی اگر در برابر سلامتی‌شان باشد؛ اما خوشبختانه مسئولین تا حد ممکن با بستن تالارهای پذیرایی که نقش مهمی در افزایش شیوع داشتند و بسته نگه داشتن محیط سر پوشیده حرم حضرت معصومه(س) و دیگر مکان های مذهبی، در حال جلوگیری از وخیم شدن اوضاع شهر قم هستند.

استاندار قم اوایل تیرماه در این باره با تاکید بر اینکه عادی شدن شرایط نسبت به ابتدای شیوع بیماری در صورت عدم رعایت از سوی مردم موقتی خواهد بود گفت: بازگشایی مراکز تجاری، صنعتی، خدماتی و مذهبی در قم موقت است و در صورت بازگشت شرایط کرونایی فعالیت تمام آن‌ها ممنوع خواهد شد.

بهرام سرمست با بیان اینکه استان قم موج اول کرونا را سپری کرده، اما در مرحله هشدار قرار داشته و متاسفانه وارد وضعیت سفید نشده است، اظهار کرد: این ویروس قابل ‌پیش‌بینی نیست و تضمینی وجود ندارد که‌ موج دیگر آن دوباره در استان فعال نشود.

سرمست افزود: زیرساخت‌های دولت الکترونیک و خدمات غیرحضوری هم همراه شیوع ویروس کرونا در استان قم تقویت ‌شده و امروز می‌توانیم بسیاری از آموزش‌ها را در بستر مجازی انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر مراکز آموزش عالی و مدارس استان، حوزه‌های علمیه نیز باید اصل را بر تامین زیرساخت‌های آموزش‌های غیرحضوری بگذارند و به صورت مجازی آموزش‌ها را ادامه دهند.

 
قم و ورود به وضعیت نارنجی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در خصوص وضعیت شهر قم به خبرنگار فارس گفت: به دنبال افزایش تعداد بیماران سرپایی و بستری متاسفانه وضعیت کرونایی استان قم به مرحله هشدار رسیده و به رنگ نارنجی درآمده است.

محمدرضا قدیر از شهروندان قم تقاضا کرد با زدن ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، عدم حضور در تجمعات و مراسم عروسی و عزا در مبارزه با کووید۱۹ به کادر سلامت یاری رسانند و همچنین سلامتی خود و خانوادشان را به خطر نیندازند.

وی در خصوص آخرین وضعیت بیماران کرونایی قم گفت: در ۲۴ ساعت گذشته 80 نفر پذیرش اورژانس مراکز درمانی قم با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا بودند در حالی که این آمار روز های گذشته کمتر از 70 نفر بوده است.

در حال حاضر بیش از 320 نفر از افراد بستری در مراکز درمانی استان مشکوک به کرونا بوده که حال بیش از 60 نفر آنها وخیم است.

در حال حاضر با اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان قم ظرفیت بیمارستان کامکار برای پذیرش بیماران مشکوک به کرونا تکمیل شده و در صورتی که این روند ادامه یابد و شرایط به روزهای اول کرونا برگردد بیمارستان های بیشتری در قم درگیر کرونا می شوند.

کاهش بستری ها از 1000 به 100 نفر در روز

تنها در اسفندماه حدود 7 هزار قمی در بیمارستان ها بستری و سپس بعد از بهبودی ترخیص شدند و ده ها نفر نیز جان خود را از دست دادند. در این روزها بیش از هزار نفر در بیمارستان ها با شرایط مشکوک به کرونا بستری بودند و خوشبختانه این آمار با همکاری مردم و مسوولان به کمتر از 100 نفر هم رسید اما این روزها شاهدیم که روند بستری بیماران به روند صعودی خود بازگشته و از مرز 200 نفر در روز گذشته است.

لغو مراسم روز عرفه و عید قربان در شهرهایی که در مرحله هشدار بودند، مانند قم نیز، برنامه‌ای بود که برای جلوگیری از تجمعات و کنترل شیوع ویروس صورت گرفت؛ هر چند عدم برگزاری چنین مجالسی با روحیه شهروندان قمی چندان سازگار نیست اما گویا چاره دیگری نبوده ‌است.

محرم هم نزدیک است و تا علم پرچم و روضه‌های شبانه امام حسین(ع) چیزی نمانده ‌است. برای بسیاری از مردم حتی تصور روضه نرفتن و عزاداری نکردن برای امام حسین(ع) ناراحت کننده ‌است اما همانطور که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی عید قربان خود تاکید کردند، نگاه همه در خصوص محرم و مراسمات عزاداری باید به تصمیم ستاد ملی کرونا و کارشناسان این حوزه باشد.

 
کاهش ساعات کار ادارات استان قم از ۹ تا ۱۷ مرداد ماه

از جمله اقدامات صورت گرفته در استان قم برای کنترل وضعیت و شیوع این بیماری کاهش ساعات کار ادارات به مدت یک هفته است.

بر این اساس طی بخشنامه معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری ساعات کار ادارات استان به غیر دستگاه‌های امدادی و اضطراری از تاریخ 9 تا 17 مرداد ماه از ساعت ۰۷:۳۰الی ۱۳:۰۰ تعیین می‌شود.

در این بخشنامه آمده است: لازم است مدیران دستگاه‌های اجرایی با نظارت دقیق در مجموعه تحت مدیریت خود با جدیت موضوع کاهش مصرف برق و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دستور کار خود قرار داده و مرکز بهداشت و شرکت برق با اعزام بازرسین نسبت به اجرای دستورالعمل‌ها و چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مصرف برق را مورد نظارت قرار دهند.


کارمندان بانک ها در صدر مبتلاشدگان به کرونا

محمدرضا گروسی معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم در خصوص الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط دستگاه‌ها گفت: با توجه به بررسی‌های انجام‌شده بیش از 75 درصد رضایت از دستگاه‌ها ثبت‌شده و امیدواریم به‌زودی استان را به وضع مطلوب در مبارزه با ویروس کرونا در کشور برسانیم و بر اساس گزارش‌های ملی کمترین تلفات را در سطح استان قم داشته و مبتلایان به حداقل رسیده‌اند، البته مجدد شاهد موج دوم شیوع این ویروس هستیم که به دستگاه‌ها و ادارات تأکید و دستورالعمل‌های لازم را متذکر شده‌ایم.

وی تعداد مراکز نمونه‌گیری از مبتلایان ویروس کرونا در استان قم را 6 مرکز اعلام کرد و گفت: مراکز 6 گانه آماده نمونه‌گیری از مردم و همکاران اداری بوده و به دستگاه‌ها اعلام‌شده در صورت بیماری کارمندان باید بر اساس پروتکل‌ها به مدت 2 هفته نسبت به رعایت آن اقدام و از حضور در محل کار خودداری کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم به وضعیت و منابع در سال 99 و مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به شرایط موجود ارائه خدمات و الزامات را در حد توان خود داشته و امیدواریم با همدلی و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها بتوانیم این خدمات را گسترش داده و در حد مطلوب به شهروندان خدمات شایسته را ارائه کنیم.

وی آمار مبتلایان ویروس کرونا در ادارات و دستگاه‌های دولتی را بیان و مطرح کرد: بیشترین مبتلایان به جهت ارائه خدمات، پرسنل بانک‌ها بودند که در سطح کشور نیز در صدر قرار داشتند  که تأثیر حضور فیزیکی مردم در جامعه و گسترش این ویروس را نشان می‌داد و لذا ضرورت دارد نسبت به فرآیند انجام امور به‌صورت غیرحضوری اهتمام داشته باشیم.

 
هیچ متوفی کرونایی در قم بدون غسل و کفن دفن‌ نشده است

مرتضی حیدری فرماندار قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره با ایجاد پایگاه‌های پایش سلامت در سطح استان قم، اظهار کرد: این پایگاه‌های پایش سلامت قرارگاه جهادی زیستی نیروی زمینی ارتش در مأموریت‌های مستقیم تعریف‌شده شامل ضدعفونی، پایش سلامت و بیمارستان سیار در زمینه خدمت به مردم در شهرستان قم شروع به کار کردند.

وی یکی از اقدامات مهم ارتش در قم را راه‌اندازی بیمارستان سیار ۲۰۰ تختخوابی شهید هجرتی در منطقه هشت شهری و در شهرک پردیسان دانست و افزود: در این بیمارستان می‌توان به خدماتی شامل ویزیت توسط پزشک آقا و خانم به‌صورت مجزا، ارائه خدمات تشخیص درمانی، ضدعفونی بیمارستان و خیابان‌های اطراف استقرار، آموزش و توصیه‌های بهداشتی به مراجعه‌کنندگان، توزیع و اهداء بیش از ۳هزار لیتر مایع ضدعفونی‌کننده سطوح تولید نزاجا بین مراجعه‌کنندگان و ارائه خدمت به دو هزار و ۲۲۷ نفر در این ایام اشاره کرد.

حیدری همکاری و همدلی مردم را در زمان شیوع ویروس کرونا یادآور همدلی و همبستگی دوران جنگ دانست و ابراز کرد: در کل زمان بحرانی آن روزها تمام نیروهای کارآمد شهر در میدان بوده و همه تحت یک فرماندهی برنامه‌های مشخص‌شده را انجام و ساماندهی می‌کردند.

وی با اشاره به ضدعفونی معابر و راه‌ها در سطح شهر و استان قم، یادآور شد: با همکاری ارتش، سپاه، بسیج و شهرداری تمام راه‌ها بالای ۱۰ متر چندین نوبت و منازل متوفیان و اماکن مکرر سالم‌سازی شدند.

فرماندار قم از آموزش سه هزار و ۵۰۰ نفر در یک مرحله خبر داد و یادآور شد: یکی دیگر از کارهای شاخص کمیته بهداشت و محیط که الگوی کل کشور قرار گرفت تدفین و تغسیل متوفیان بود که با کمک جهادگران طلاب حوزه علمیه قم و جلسات متوالی تخصصی با نمایندگان آیت‌الله اعرافی و طلاب و فتوای نهایی مقام معظم رهبری ساماندهی شده و تجهیزات موردنیاز تهیه و متوفیان ابتدا با تیمم و سپس با آب و انجام کلیه اعمال شرعی به خاک سپرده و آرامش در خانواده متوفایان ایجاد شد.

حیدری خاطرنشان کرد: در زمان آغاز شیوع کرونا به‌جرأت می‌توان گفت هیچ فوتی کرونایی و حتی مشکوک به این ویروس بدون غسل و تشریفات شرعی در قم به خاک سپرده نشده است.


خبری از سهمیه ماسک نیست

استاندار قم البته طی روزهای اخیر در خصوص برگزاری مراسم های محرم گفته است: اصل و تصمیم نهایی استان بر برگزاری آیین های عزاداری ماه محرم در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از شیوع بیش‌ازحدکرونا است.

سرمست همچنین در مورد فرارسیدن فصل پاییز و شیوع کروناویروس در این فصل اذعان کرد: پیش‌بینی می‌شود در فصل پاییز شاهد جولان همزمان کرونا و آنفولانزا باشیم بنابراین باید نسبت به سرمایه‌گذاری و افزایش ظرفیت‌های تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: متاسفانه هنوز قم از سهمیه ۱۷ هزار ماسکی که باید هرروز از طریق وزارت بهداشت به این استان اختصاص پیدا کند بهره‌مند نشده‌است.

نکته قابل توجه در خصوص کرونا این است که با فرارسیدن پاییز و سرمای هوا اپیدمی چند بیماری کرونا، آنفلوانزا و... در کنار هم شکل گرفته و احتمالا موج صعودی ادامه خواهد یافت و چیزی که مورد غفلت واقع شده فرسودگی و خستگی کادر بهداشت و درمان و کمبود امکانات و خدمات برای درمان بیماران است؛ پس باید برای اینکه این شرایط به وقوع نپیوندد ماسک بزنیم و نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که بدانیم چه زمانی ممکن است واکسنی پیدا شود، چه زمانی قرار است این بیماری و دردسرهایش بارش را ببندد و برود پس بایستی تا زمانی که مهمان اجباری و ناخوانده ماست با آن کنار بیاییم و در خانه‌هایمان را رویش ببندیم.

اگر به دوران قرنطینه برگردیم قطعا وضعیت شهر قم سفید شده و دیگر استرس و نگرانی برای قمی‌ها وجود ندارد؛ اما اکنون که نمی‌شود چنین کاری کرد بهتر است خود مردم دلشان به حال خودشان بسوزد و با زدن ماسک با شست و شوی مداوم دست‌ها و ضدعفونی کردن محیط کارشان مراقب خود و دیگران باشند تا به لطف خدا و خودمان از وضعیت هشدار و نگرانی‌هایش نجات پیداکنیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها