يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۴۷۷۸
زمان انتشار: ۱۵:۰۱     ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
عضومجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به لزوم بازگشت کوپن به اقتصاد کشور گفت: به دلیل سیاست‌های ارزی نادرست دولت، مردم آبگوشت که هیچ، حتی نمی‌توانند اشکنه بخورند.
به گزارش پایگاه 598، احمد توکلی در مصاحبه با رادیو در پاسخ به این سوال که با بازگشت کوپن به اقتصاد موافق است یا خیر، اظهار کرد: اگر کوپن به معنای کالابرگ باشد، باید گفت امروز کنترل آن آسان‌تر و تقلب در این زمینه، کمتر است.

وی افزود: وقتی بحث کمک به مردم در میان می‌آید، اگر دولت مقید باشد کالا‌هایی خاص مورد مصرف مردم قرار گیرد، کمک نقدی صورت نمی‌گیرد.

توکلی با ذکر مثالی ادامه داد: در امریکا که زودتر از سایر کشور‌ها این کار را آغاز کرد، کوپن را به غذا اختصاص می‌دادند و مردم تنها قادر بودند غذایی خاص را تهیه کنند و امروز در شرایط کرونایی این کوپن‌ها عرضه می‌شود.

وی ضرورت کوپنی شدن کالا‌های اساسی در دوران جنگ را به دلیل مشکل در تامین مایحتاج مردم دانست و در پاسخ به این بحث که کوپنی شدن دور از شأن ملت ایران است گفت: این در شأن ملت ایران نیست که ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین داشته باشیم؟ به ملت ایران می‌آید گرسنه باشند و نتوانند یک کیلو گوشت بخرند؟

توکلی گفت: به دلیل سیاست‌های ارزی نادرست دولت، همه قیمت‌ها با افزایش ارز، بالا کشیده می‌شود و بدلیل عدم حضور دولت، تمام بنگاه‌های اقتصادی در نقش قیمت گذار وارد عمل می‌شوند و در این شرایط مردم آبگوشت که هیچ، حتی نمی‌توانند اشکنه بخورند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه چنین معضلاتی بدتر از کوپن است، افزود: امروز باید به این مسائل فکر کنیم. بدلیل قیمت بالای ارز، تمام مردم تحت تاثیر قرار گرفته اند. امروز هیچ چیز بدتر از نابود شدن ارزش پول ملی و سست شدن پایه‌های اقتصاد نیست.

توکلی اضافه کرد: جنگ اقتصادی امروز شدید‌تر و گرفتاری ما بیشتر از قبل است. بله درست می‌فرمایند. کوپن شاید ایجاد رانت کند، اما دولت هر وقت در کاری دخالت کند، حاشیه‌ای ایجاد شده که افراد از آن استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: کوپن امروز هوشمند است و لذا تخلف در آن بسیار سخت‌تر است. کارت‌ها شارژ می‌شود و مردم به راحتی می‌توانند مثلا یک کیلو گوشت بخرند.

توکلی افزود: آقای روحانی می‌گفت من از کوپن بدم می‌آید. خب معلوم است که چنین می‌گویید، چون شما مشکلی ندارید. بنده هم مشکلی ندارم. ولی مردم مشکل دارند. اگر ما به آن‌ها غذا نرسانیم، در آینده دچار معضل کودکان ضعیف خواهیم بود.

وی اضافه کرد: ما به آقای روحانی گفتیم از طریق گردش مالی افراد، کسانی که مستحق یارانه هستند را شناسایی کنید، اما جواب گرفتیم که این سرک کشیدن در حیاط خلوت مردم است. حال باید پرسید چطور اروپا برای اهداف مالیاتی و یارانه‌ای دو سال یکبار جلسه برگزار کرده و همه کشور‌ها جمع شده و مبادله اطلاعات می‌کنند؟!




نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها