أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۷۵۵۷۳
زمان انتشار: ۱۳:۵۰     ۲۵ مرداد ۱۳۹۹

اصول چیدمان فروشگاه شامل موضوعات بسیار مهمی است که در مقاله طراحی و اجرا تجهیز فروشگاه به این مقوله پرداخته شده است.؛ وقتی یک سوپرمارکت را طراحی می کنید یکی از مهمترین موارد برنامه استراتژیک در زمینه چیدمان و طراحی است. چیدمان درست قفسه ها تاثیر مثبتی بر رفتار مشتری گذاشته و بیشتر رضایت خاطر او را جلب می کند. بنابراین نیاز است تا موارد مختلف و به ظاهر بی ربط را برای تصمیم گیری در زمینه طراحی فروشگاه در نظر بگیریم از جمله: موارد فنی، بازاریابی، اجتماعی و جنبه های روانی. تمام این موارد در ایجاد ظاهری مناسب از  فروشگاه و تحقق اهداف فروش اثرگذار بوده و می توانند کسب رو کار شما را رونق بدهند.

طراحی سوپرمارکت

در این مقاله به قدم های مهم در طراحی فروشگاه های سوپرمارکتی خواهیم پرداخت. در صورتی که این فروشگاه ها بصورت زنجیره ای مدیریت شوند، علاوه بر لزوم رعایت قواعدی در خصوص تمامی سوپرمارکت ها، لازم است قواعد مربوط به تجهیز این فروشگاه ها مانند قفسه بندی فروشگاه های زنجیره ای نیز در تجهیز آنها در نظر گرفته شود.

چیدمان و طراحی فروشگاه های خرده فروشی

هدف از طراحی فروشگاه بهینه سازی فضای داخلی فروشگاه بی نحوی است که فروش را بیشینه کند. برای این منظور نیاز است تفسیر و عادت های مشتری را بدانیم تا طراحی درست و موثری که باعث افزایش فروش محصولات می شود و رضایت خاطر مشتری را جلب می کند را پیاده سازی نماییم.

طبق تحقیقات انجام شده نوع چینش و طراحی داخلی فروشگاه بر روی رفتار مشتریان اثرگذار است و می تواند منجر به افزایش یا کاهش مدت زمانی که مشتری در فروشگاه سپری می کند شود. بسیار مهم است که جو فروشگاه به نوعی مثبت باشد. این کار باعث می شود مشتری از حضور در فروشگاه راضی باشد و مدت زمان بیشتری را در فروشگاه سپری کند. در این صورت ممکن است تعداد خرید های برنامه ریزی نشده مشتری افزایش یابد.

امروزه از چهار نوع روش طراحی و چینش قفسه ها برای چیدمان قفسه ها در طراحی یک سوپرمارکت استفاده می شود. شبکه ای، جزیره ای، حلقه ای و جریان آزاد

طراحی سوپرمارکت

مدل شبکه ای

وقتی یک سوپر مارکت را طراحی می کنید رایج ترین روش،، طراحی  شبکه ای است. در این روش قفسه ها در راهرو های طولانی و به صورت موازی قرار می گیرند. بنابر این شبکه ای تشکل می شود که نام این روش است.

خرده فروشان بسیاری طرفدار این نوع چینش هستند چراکه کل فرایند فروش را موثر تر می سازد. این روش استفاده از فضا را بهینه می کندو دسترسی خوبی برای کالا ها و تجربه خرید سریع را برای فروشگاه به ارمغان می آورد. از فواید این روش ساده شدن جنبه های لجستیکی فروشگاه است زیرا تأمین و جایگزینی کالاها در قفسه ها را آسان تر می کند.

از جنبه های مثبت دیگر این روش جریان خرید راحت و ساده تر بین قفسه هاست. به راحتی می توان از یک راهرو به راهرویی دیگر رفت تا گروه دیگری از محصولات را در راهرو های دیگر دید. در ضمن ترافیک کمتری نیز با این روش در فروشگاه اتفاق می افتد. بروز مشکل در رفت و آمد مشتریان در بین راهروها از جمله مواردی است که می تواند منجر به عدم رضایت مشتریان شود.

بهینه سازی استفاده از فضا به صورتی است که ایجاب می کند قفسه ها یکسان باشند یا تفاوت کمی داشته باشند. خریداران بنابراین سعی می کنند خرید های برنامه ریزی شده خود را سریع تر انجام داده و از فروشگاه خارج شوند. و این به معنی کاهش خرید برنامه ریزی نشده است.

مشکل دیگر این روش یکسان بودن همه جای فروشگاه است که به دلیل موارد لجستیکی این روش انتخاب می شود این روش باعث دلهره در مشتریان می شود و درنهایت خریداران سریع تر از فروشگاه خارج می شوند که مانند قبل باعث کاهش خرید های برنامه ریزی نشده می شود.

طراحی سوپرمارکت

مدل جزیره ای

این روش بسیار جدید و خلاقانه است و اخیرا در فروشگاه ها مرود استفاده قرار می گیرد. در این روش کاللاها در قفسه هایی به صورت جدا برای مشتریان به نمایش در می آیند. این روش در فروشگاه های با فضای کوچکتر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. مورد دیگر استفاده از این روش فروشگاه های تخصصی است که محصولات خرد را به فروش می رسانند و نیاز دارند دید متمرکز تری برای مشتتریان به وجود آورند.

از محسنات این روش آزادی بیشتر برای مشتری است. این رش موجب می شود مشتری دسترسی راحتی به همه محصولات مختلف یک بخش داشته باشد و مشتریان سفر طولانی تری برای دیدن همه جای فروشگاه داشته باشند. با این روش خرید های برنامه ریزی نشده افزایش می یابد و رضایت مندی مشتریان را نیز تامین می کند.

یکی از عیب های این روش نسبت به مدل شبکه ای عدم استفاده بهینه از فضای فروشگاه است. در این روش قفسه های کمتری می توان در فروشگاه قرار داد. هزینه های لجستیکی نیز در این روش افرایش می یابند. هزینه قفسه ها و هزینه سازماندهی آنها به نسبت بیشتر از روش شبکه ای خواهد بود.

طراحی سوپرمارکت

روش حلقه ای

از این مدل در سوپرمارکت ها کمتر استفاده می شود این روش یک راهرو دایره شکل است که به صندوق ختم می شود باعث جستجوی بهتر شده و طوری است که مشتری تمام محصولات را خواهد دید و مسیر های فرعی برای اینکه در مسیر اصلی ازدحام اتفاق نیفتد طراحی می شوند.

روش جریان آزاد

این روش ساده ترین روش طراحی فروشگاه ها است. این روش ترکیبی از روش های مختلف است و جنبه های مثبت بسیار زیادی دارد. در این روش هیچ الگوی تعریف شده ای وجود ندارد. بنابراین در این روش بیشترین خلاقیت را می توان بکار برد. با ترکیب روش جزیره ای و شبکه ای حرکت مشتری کاملا آزاد می شود و هیجانات خریدهای برنامه ریزی نشده بیشتر خواهد شد.

طراحی سوپرمارکت

در طراحی سوپرمارکت چینش صحیح قفسه ها و دکوراسیون هم به نفع فروشنده است و هم به نفع مشتریان و در نهایت روی کل کسب و کار تأثیر می گذارد. از نکاتی که در این حوزه باید مود توجه قرار گیرد بودجه درنظر گرفته شده برای این منظور است. میزان بودجه از ابتدای گام های طراحی سوپرمارکت می تواند در طراحی پلان اولیه، خرید لوازم و تجهیزات فروشگاهی مورد نیاز و بازاریابی سوپرمارکت بسیار اثرگذار است.

منبع: https://spotco.ir/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها