أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۰۵۳۶
زمان انتشار: ۱۲:۱۴     ۲۰ آبان ۱۳۹۹
به بهانه نهمین سالگرد شهادت حاج حسن طهرانی‌مقدم؛
امروز که در آستانه نهمین سالگرد شهادت دانشمند برجسته‌مان این واژه‌ها بر سطور کاغذ می‌نشینند قدرت موشکی ایران یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های ایجاد امنیت برای جمهوری اسلامی است، چنانکه در سالیان اخیر از بمباران مواضع داعش در دیرالزور گرفته تا هدف قرار دادن مواضع گروهک تروریستی حزب دموکرات کردستان و البته بمباران پایگاه آمریکایی عین‌الاسد، هرگاه قصد داشتیم پاسخی قاطع و بازدارنده به دشمنان بدهیم از این توانمندی استراتژیک بهره برده‌ایم و طبعا هربار هم که نتیجه گرفته‌ایم آن را مدیون مجاهدت‌های حاج‌حسن و همکارانش بوده‌ایم.
به گزارش پایگاه 598، دقیقا 9 سال از شهادت سردار ‌حسن طهرانی‌مقدم پدر صنعت موشکی ایران می‌گذرد. شهیدی که آرزویش نابودی ظلم به مصداق رژیم صهیونیستی بود و حاصل عملکردش طی 3 دهه علاوه‌بر ایجاد بازدارندگی و تامین امنیت ایران، برقراری توازن قوا در منطقه‌ای است که آمریکا و متحدانش آن را جولانگاه خود می‌دانستند. امروز که در آستانه نهمین سالگرد شهادت دانشمند برجسته‌مان این واژه‌ها بر سطور کاغذ می‌نشینند قدرت موشکی ایران یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های ایجاد امنیت برای جمهوری اسلامی است، چنانکه در سالیان اخیر از بمباران مواضع داعش در دیرالزور گرفته تا هدف قرار دادن مواضع گروهک تروریستی حزب دموکرات کردستان و البته بمباران پایگاه آمریکایی عین‌الاسد، هرگاه قصد داشتیم پاسخی قاطع و بازدارنده به دشمنان بدهیم از این توانمندی استراتژیک بهره برده‌ایم و طبعا هربار هم که نتیجه گرفته‌ایم آن را مدیون مجاهدت‌های حاج‌حسن و همکارانش بوده‌ایم.


پرونده ویژه «فرهیختگان» برای پیشرفت‌های صنعت نظامی ایران در دوره تحریم به بهانه نهمین سالگرد شهادت حاج حسن طهرانی‌مقدم را در ادامه بخوانید:

کابوس ابدی رژیم صهیونیستی

وقتی در آبان 87 از موشک سجیل رونمایی شد روزنامه «شروق» نوشت: «زمانی که مقامات ایرانی آزمایش موفقیت‌آمیز موشک عاشورا (سجیل) را اعلام کردند در واشنگتن و تل‌آویو بلوایی به پا شد مبنی‌بر اینکه موشک جدید ایران از لحاظ تکنولوژی قادر است به هر هدف آمریکایی در شرق اروپا و هر هدف صهیونیستی برخورد و در محل برخورد ویرانی گسترده‌ای ایجاد کند.» (لینک)

 

با تحریم تسلیحاتی می‌خواستند کار ایران را یکسره کنند، اما...

تحریم، نقطه‌عطف بازدارندگی استراتژیک

دوره 10 ساله تحریم تسلیحاتی بهترین و زنده‌ترین دوره‌ای است که می‌توان با آن اثبات کرد که آیا در حوزه تولید تجهیزات و تسلیحات نظامی، کشورمان وابستگی دارد یا خیر؟ و اصولا تحریم‌های تسلیحاتی در این دوره 10ساله، آیا بر توان جمهوری اسلامی ایران تاثیر گذاشته یا ایرانِ بعد از تحریم تسلیحاتی به‌مراتب قوی‌تر از ایرانِ قبل از این تحریم‌هاست. (لینک)


چگونه ایران توانست مرزهای اقتدار خود را 2 هزار کیلومتر دورتر از مرزهای جغرافیایی ترسیم کند؟

 بازدارندگی، بالستیک‌های قدرتمند و تحریم تسلیحاتی

جمهوری اسلامی ایران در یک دهه اخیر، تحولات بزرگی را در حوزه‌های مختلف نظامی در سطح منطقه و جهان رقم زده است و امروزه بسیاری از مراکز ارزیابی‌کننده و اندیشکده‌های معتبر جهانی و حتی شخصیت‌های شناخته‌شده‌ نظامی به این امر اذعان دارند.اما شاید مهم‌ترین و پرآوازه‌ترین تسلیحات نظامی ایران را بتوان موشک‌های بالستیک دانست. در این گزارش به موشک‌های بالستیکی می‌پردازیم که در دوران تحریم تسلیحاتی توسط ایران تولید، رونمایی و عملیاتی شده‌اند. (لینک)


«فرهیختگان» در ابعاد مختلف فعالیت‌های علمی دانشگاه‌های کشور را  در حوزه نظامی بررسی کرد

جهش علمی دانشگاه‌ها با حضور در صنایع دفاعی

هرچند امروزه در بسیاری از کشورها دانشگاه‌های نظامی، درکنار دانشگاه‌های صنعتی و غیرصنعتی دایر بوده به تربیت نیروی انسانی این بخش می‌پردازند و بالطبع بخشی از پروژه‌های این مراکز نیز توسط همین دانشگاه‌ها پیش می‌روند، اما دانشگاه‌های صنعتی هم بخش اعظمی از بار پژوهشی این مراکز را به‌دوش می‌کشند. این روزها که بعد از سال‌ها تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان برطرف شده و ایران می‌تواند مانند بسیاری از کشورها درحوزه خرید و فروش تجهیزات نظامی وارد عمل شود- مساله‌ای که قطعا پای مراکز دانشگاهی را هم تاحدی بیش از پیش به میدان باز خواهد کرد- همین مهم باعث شده سراغ فعالان دانشگاهی برویم و از آنها درباره تاثیر رفع این تحریم و همچنین سابقه فعالیت مراکز آکادمیک و نظامی کشور بپرسیم. (لینک)


روستاآزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

ظرفیت‌های پژوهشی مراکز نظامی برای دانشگاه‌های کشور

رضا روستاآزاد، رئیس سابق دانشگاه صنعتی‌شریف با تاکید بر اینکه در آمریکا هم اولویت اختصاص بودجه‌های پژوهشی به دانشگاه‌ها در وهله اول به مباحث نظامی و بعد از آن به سلامت است، گفت: «دانشگاهی مانند MIT در این حوزه نمونه است و قطعا اگر دانشگاه‌های داخلی بخواهند به‌معنی واقعی فعالیت داشته باشند، می‌توانند در مباحث نظامی به‌صورت جدی ورود و نیازمندی‌های این مراکز را در حوزه پژوهشی برطرف کنند. همچنین دانشگاه‌ها در راستای رفع این نیازها، می‌توانند تحت‌عنوان ارتباط با صنعت نه‌تنها به کشور خدمت کنند، بلکه برای اساتید نیز درآمدزایی داشته باشند.» (لینک)


دبیر انجمن هوافضای ایران:

صنعت نظامی ما در هر حوزه‌ای احساس نیاز کرد به پیشرفت‌های چشمگیری رسید

فرشاد پازوکی، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات و دبیر انجمن هوافضای ایران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره اثر رفع تحریم‌های تسلیحاتی بر فضای آکادمیک کشور گفت: «در وهله اول باید منتظر ماند و دید در بحث فروش سلاح، چه ادواتی را به ما می‌فروشند که بتوانیم در حد همان تجهیزات تحقیقات علمی‌مان را دنبال کنیم. با این‌حال متاسفانه در دولت فعلی تحقیقات مربوط به صنایع نظامی بالاخص در حوزه هوافضا چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، از این‌رو تصور نمی‌کنم تا پایان دولت فعلی رفع تحریم‌های تسلیحاتی تاثیر چندانی در حوزه تحقیقات مراکز آکادمیک درحوزه نظامی داشته باشد.»  (لینک)


«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

رابطه جامعه آکادمیک و مراکز نظامی کشور به روایت پایگاه اطلاعات علمی ایران 

تحقیقات مربوط به مراکز نظامی در همه دنیا جزء موضوعات سری تلقی می‌شود که نمی‌توان به کم‌وکیف آنها دست پیدا کرد، اما سایت گنج (پایگاه اطلاعات علمی ایران) برخی فعالیت‌های پژوهشی صورت‌گرفته توسط مراکز آکادمیک کشور در حوزه‌هایی مانند پهپاد، موشک، تانک، زیردریایی و... را نشان داده است. طبیعتا اینها تنها بخش کوچکی از فعالیت‌های پژوهشی موجود میان جامعه آکادمیک و جامعه نظامی کشور است و از سوی دیگر هرکدام از همین حوزه‌ها نیز خود دریایی از زیرمجموعه‌های مختلف پژوهشی را شامل می‌شود، اما آنچه مسلم است اینکه دانشگاه‌های صنعتی نقش بسزایی در پیشبرد این فعالیت‌ها داشته‌اند. (لینک)


«فرهیختگان» مشارکت علمی سه دانشگاه بزرگ دنیا را در پروژه‌های نظامی بررسی کرد

قدرت‌نمایی نظامی از شاهراه دانشگاه

به‌طور قطع اگر دانشگاه‌ها و تحقیقات صورت‌گرفته در آنها نبود، هنوز حوزه‌های تسلیحاتی و نظامی به اندازه این روزها پیشرفت نکرده بود. در عصر جدید که جنگ‌ها به سمت جنگ سایبری کشیده شده، سیستم‌های هوشمند اینترنتی با به‌روزرسانی مداوم و دستیابی به تازه‌ترین اطلاعات و پردازش آنها می‌توانند بسیاری از این حملات سایبری را خنثی کرده و کشوری را از دستبردهای اطلاعاتی که ممکن است آسیب‌های فراوانی را به همراه داشته باشد، نجات دهد. (لینک)


دست برتر ایران در منطقه

تجربه ساقط شدن گلوبال‌هاوک آمریکایی نشان داد 10 سال تحریم تسلیحاتی باعث شده پدافند هوایی ایران نه‌تنها بومی شود، که در مرزهای علم و فناوری به مقابله با توانمندترین تسلیحات تهاجمی دشمن بپردازد.(لینک)


توانمندی‌های نظامی ایران در مقایسه با کشورهای منطقه چه شرایطی دارد؟

خودکفایـی یا  وابستگی؟

جمهوری اسلامی ایران از نظر بودجه نظامی در سطح 10 کشور اول دنیا نیست اما قاعدتا می‌توان پیش‌بینی کرد که کشورمان به همراه تعداد دیگری از کشورهای منطقه و جهان جزء 25 کشور اول دنیاست.در ارزیابی بودجه نظامی کشورهای مختلف این مساله همواره مطرح بوده که این میزان از بودجه نظامی صرف چه چیزی خواهد شد؛ آیا قرار است آن کشور این بودجه را صرف خرید تسلیحات کند؟ یا قرار است صرف بودجه عمرانی نیروهای مسلح یا تولید تسلیحات نظامی کند؟ (لینک)


* فرهیختگان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها