کد خبر: ۶۸۷۷۴
زمان انتشار: ۱۳:۳۱     ۰۲ مرداد ۱۳۹۱
یادداشت/ احتمالاتي پیرامون دورنماي تحولات سوريه؛
با توجه به ادبیات روایی اسلامی مي­توان گفت که پس از جريان تاريخي «بنی اسرائیل»، که به تشکيل رژيم صهيونيستي در خاورميانه دست زده و بسیاری از مسیحیان را هم با خود همراه کرده، جريان تاريخی «بنی اميه» نيز مي­ کوشد تا از انزوا خارج شود و با تشکيل مجدد حکومت در سوریه، آب رفته را به جوی برگرداند و با همکاری صهيونيسم، جلوی تحولات و جريان­ های منتهی به ظهور را بگيرد. طبيعتاً مقابله اين جريان های منفی، با جريان تاريخي «بنی هاشم» و مکتب اهل بيت(ع) و تشيع است که به خصوص در شرایط کنونی در ايران اسلامي، مرکزيت دارد و از اينجا مديريت مي­ شود.
سرویس دین و آئین پایگاه 598، حسن نوروزی/ تحولات اخير در سوريه از منظر حادثه ظهور، اهميت ويژه­اي دارد و شاید فصل جديدی از درگيری جبهه تاريخی حق و باطل را رقم بزند. با توجه به ادبیات روایی اسلامی مي­توان گفت که پس از جريان تاريخي «بنی اسرائیل»، که در اين دوره به تشکيل رژيم صهيونيستي در منطقه استراتژيک خاورميانه دست زده و بسیاری از مسیحیان را هم با خود همراه کرده، جريان تاريخی «بنی اميه» نيز مي­ کوشد تا از انزوا خارج شود و با تشکيل مجدد حکومت در سوریه (مرکز شام قديم)، آب رفته را به جوی برگرداند و با همکاری صهيونيسم بين­ الملل، جلوی تحولات و جريان­ های منتهی به ظهور را بگيرد. طبيعتاً مقابله اين جريان های منفی، با جريان تاريخي «بنی هاشم» و مکتب اهل بيت عصمت و طهارت (ع) و تشيع علوی است که به خصوص در شرایط کنونی در ايران اسلامي، مرکزيت دارد و از اينجا مديريت مي­ شود.

در منابع دینی و مجامع حدیثی ما، رواياتي درباره تحولات آخرالزماني سوريه (مرکز شام قديم) وارد شده است که مي ­تواند دورنماي احتمالي حوادث اين منطقه را به ما نشان دهد.

برخی از نکاتی که شاید بتوان از اين روایات برداشت کرد و تطبیق داد از اين قرار است:

در دوره منتهي به ظهور، فتنه ­اي فراگير و طولاني در سوريه به وجود مي­ آيد که بر همه جهان اثر مي­ گذارد و در پايان، به حادثه ظهور ختم مي­ شود.

غربی‌ها، روس‌­ها، ايراني­‌ها و عرب‌ها و خود دولت سوریه، پنج طرف درگير در تحولات سوريه هستند. ظاهراً ايران با سياست خاصي و به صورت پنهاني و پيچيده به حضور خود در اين منطقه مي ­پردازد اما چهار طرف ديگر، حضور علني دارند.

غربی‌ها و روس­‌ها برای تسلط بر منطقه و تأمين منافع خود، تلاش دارند تا بر سوریه مسلط شوند اما در نهايت، مردی عرب از نسل ابوسفيان (سفياني) که غرب­ زده، منحرف، ضد مکتب اهل بيت (ع) و مخالف سرسخت مهدويت است ظهور مي­کند و احتمالاْ با ظاهری مومن و حق به جانب، و کنار زدن طرف­ های ديگر، حکومت دمشق و مناطق پيراموني (حمص، حلب، قنسرين و اردن) را در دست مي­گيرد. سوريه در آن روز، در اثر اين درگيری ­ها به ويرانه­ ای بدل شده است.

در برخي روايات، از ظهور دو سفياني سخن گفته شده است که اگر درست باشد، احتمالاً سفياني اول، زمينه ­ساز ظهور سفياني دوم است. در واقع، چهار مرحله مي­توان تصور کرد: مرحله اول؛ فتنه­ های مقدماتي که با حضور طرف­ های مختلف و درگيری و تقابل آنها پيش مي­ آيد و احتمالاً مانند قضيه فلسطين، مدت زيادي طول مي­کشد. مرحله دوم؛ ظهور سفياني اول و تلاش او برای تغيير چهره سياسی و جايگاه منطقه شامات. اين مرحله هم احتمالاً مدت زیادی به طول می انجامد. مرحله سوم؛ ظهور سفياني دوم و حرکت سريع وي برای تسلط بر منطقه و حذف جريان تشيع و مهدويت. مرحله چهارم؛ ظهور حضرت ولی عصر (ع) و تقابل ايشان با سفياني، غرب، دولت­های عرب و ساير طرف­ها. (مرحله سوم و چهارم در يک سال به وقوع مي­ پيوندد.)



اگر ظهور احتمالي دو سفياني را بپذيريم، مي­توان از کل اين حرکت (از اول تا آخر)، با عنوان «جريان سفياني» تعبير کرد که ممکن است فرایند ظهور و گسترش آن، ده ها سال به طول بینجامد.

جريان سفياني ابتدائاً به دنبال حذف طرف­ های حاضر در سوريه و تثبيت قدرت خود است؛ لذا در آغاز، هنوز قصد درگيری گسترده با شيعه ندارد و حتي از يک منظر، اين جريان موجب تضعيف برخي از دشمنان شيعه هم مي­ شود و لذا در اين دوره، شيعيان می­ توانند درگيری دشمنان خود را به فال خود نيک بگيرند و سیاست ها و برنامه های ملی و منطقه ای و جهانی خود را با قدرت ادامه دهند. (يکي از همين درگيری­ هاي آينده که موجب تضعيف قدرت مخالفان شيعه مي­شود، جنگ بزرگ قرقيسيا است. قرقيسيا، منطقه ­ای هم مرز با سوريه، ترکيه و عراق است که ظاهراً دارای منابع نفتی کشف نشده و يا معادن ديگر مثل طلا و نقره و ... مي­ باشد و کشف اين معادن موجب تقابل چند طرفه جريان سفياني، روس ­ها، ترکيه و ... مي­ شود و جنگ بسیار بزرگي را رقم مي­زند و نیروهای دشمنان اسلام را از هم می پاشد.)

7- وقتي جريان سفياني، قدرت خود را نشان مي­ دهد، غربی­ ها (اروپا و آمريکا و صهيونيست­ ها و اسلام آمريکايي ترکيه) و نيز بسياري از دولت­ها عربی با توجه به اشتراک زياد خود با اهداف جريان سفياني و خطري که از موج عظيم خيزش اسلامي احساس مي­کنند، پشت سر آن قرار مي­گيرند و به آن اميد مي­ بندند.

جريان سفياني به عنوان هدف استراتژيک و اصلي و فوری، به فتح عراق و جنگ با ايران فکر مي­کند تا از تسلط ايران بر منطقه و پيشروی احتمالی ايران به سمت قدس جلوگيری به عمل آورد؛ هر چند جريان سفياني از ايران شکست مي ­خورد و تا بیت المقدس عقب مي­ نشيند و زمینه ظهور حضرت ولی عصر (عج) فراهم می گردد. سفیانی از تحولات منطقه حجاز واهمه دارد و قصد دارد که به کنترل و تسلط بر این منطقه بپردازد. ايراني­ها که اين تحولات را مرتبط با ظهور مي­بينند، بيشتر تحولات حجاز را رصد مي­کنند و به بالا بردن قدرت خود و سامان­دهي نيروهاي منطقه­ ای مي­ پردازند تا در صورت ظهور احتمالی حضرت، پشت سر ايشان قرار بگيرند؛ لذا برای براندازی کلیت جريان سفياني اقدام جدي نمي­کنند. (يمني­ ها هم مثل ايراني ­ها عمل مي­کنند. ظاهراً شيعيان لبنان هم تا حدودی از فتنه سفياني در امان هستند.)

دورنماي فوق، احتمالی است. برای اطلاع بیشتر به کتاب «عصر ظهور» نوشته علی کوراني (صفحه 95 تا 156) مراجعه کنید.

اين کتاب را مي­توانيد از اين آدرس دانلود کنيد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳۹
در انتظار بررسی: ۱۴
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۲ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۱
۲۹
۱
با عرض سلام خدمت شما عزیزان زحمت کش و پر توان
همانطور که اطلاع دارید به نظر ما کشوری به اسم اسرائیل وجود خارجی ندارد.
اما در عکس صفحه اول این خبر نام اسرائیل به زبان انگلیسی درج شده است.
با تشکر از شما
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۵ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۱
۵۰
۲
وای اگه یک صدم این حرفها از طرف دولتیها زده میشد چه تیتر هایی میزدین؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ
فریدون
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۷ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۱
۱۳
۵۵
خنده دار بود
والا تا دیروز امثال شماها میگفتید بنی امیه نسلش منقرض شده حالا دوباره رجعت کردن؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۱
کی گفته ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۲ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۱
۴
۴۵
در جهان نظريه ها و داستان ها؛ جالب بود. ولي در واقعيت....
پاسخ
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۵ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۱
۱۹
۹
با این تفاسیر که شما نوشتید پس باید سوذیه را در مسیر نابودی رها کرد
اما بیان چند نکته قابل توجه است:
1. اگر از منظر سیاسی به این موضوع نگاه کنیم، نابودی دولت سوریه به معنی کم شدن حوزه نفوذ ایران و پاره شدن زنجیره مقاومت و قدرت گرفتن جریان صهیونسیتی در منطقه است که به نظرم کامل مخالف مشی نظام جمهوری اسلامی ایران است
2. این مطلب دقیقا تفسیر جریان انحرافی از اتفاقات منطقه است
3 . شما ظاهرا موضوع بداع را در مباحث ظهور فراموش کردید
4 بر همه اهالی سیاست آشکار و مبرهن است که این رویه ای که شما برای سوریه ترسیم کردید کاملا مخالف نظر رهبری معظم است حال با ید پرسید که آیا....؟
در پایان باید بگم که اصلا از این سایت توقع نداشتم که این چنین مطلبی را رد این موقعیت حساس در مورد سوریه کار کنه
متاسفم
پاسخ
تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۲ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۱
بالاخره با توجه به روایات این هم یک نظریه است که نمی توان با اتفاقاتی که در حال رخ دادن است از کنارش ساده گذشت
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۱ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۱
۱۱
۵
جواب میثم:
1- اگر یادداشت را دقیق تر بخوانید می بینید که اقتدار ایران تا سال های نزدیک ظهور، بنا بر برخی روایات، محفوظ است و همین اقتدار موجب تحرکات دشمنان است. ضمنا اینکه مشی جمهوری اسلامی تقویت مقاومت است، موجب نمی شود که دشمنان تلاش نکنند. آیا چون مشی جمهوری اسلامی تقویت مقاومت است، پس دشمنان باید ساکت شوند؟! این دیگر چه استدلالی است؟ ما پیرو مشی جمهوری اسلامی هستیم و ظاهرا این گونه است که تا آخرین مرحله، سوریه در جبهه مقاومت قرار دارد و اگر روزی از دایره مقاومت خارج شد، آن روز، حوالی ظهور خواهد بود و شیعه به امام متصل می شود.
توصیه می کنم نشانه های حتمی ظهور را در کتب معتبر مطالعه فرمایید. و تعلق به آرمان های انقلاب اسلامی موجب نشود که چشم بر مخاطرات احتمالی ببندید.
2ـ جمهوری اسلامی دست بردار سوریه نیست و نباید هم از حمایت سوریه دست بردارد. از کجای یادداشت این را استنباط کردید که باید سوریه را رها کنیم؟ اینها مضمون کلی و احتمالاتی است که از روایات معتبر به دست می آید.
3- ظاهرا شما هنوز ابعاد قضیه جریان انحرافی و افکار آنها را مطلع نیستید که اینطور حرف می زنید و این تحلیل را به جریان انحرافی منتسب می کنید.
4- بداء در ظهور را قبول داریم و حتی در روایتی امکان بدا در ماجرای سفیانی هم مطرح شده است. این مطلب یادم نبود و گر نه در آخر یادداشت به آن اشاره می کردم. البته امکان بداء منافاتی ندارد با اینکه ماجرای سفیانی از حتمیات قبل از ظهور است و به آن هشدار داده شده است.
5ـ اشکال شماره 4 شما واقعا عجیب است. آیا شما می خواهید بگویید که رهبر انقلاب (مدظله) مسئله سفیانی را محتمل نمی دانند؟ یا این که می خواهید بگویید ما می خواهیم سوریه را رها کنیم؟ منظورتان چیست؟
من فکر می کنم اگر جمهوری اسلامی خوب عمل کنند ممکن است همان بدا اتفاق بیفتد و یا لااقل دشمنان بسیار ضعیف شوند و توان چندانی برای سنگ اندازی در تحقق اهداف جمهوری اسلامی (مبنی بر زمینه سازی ظهور) نداشته باشند.
...
پایان
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۹ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۲
طرز جواب دادن شما هم واقعا پر از مغالطه و غیر منطقی بود
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۷ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۱
۱۸۰
۱۱
خیلی بیخود کردید که ده ها سال طول میکشه ، صدای پای آقا داره میاد ایشالله ظهور خیلی خیلی زودتر محقق میشه ، ان شا الله
پاسخ
محبت
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۷ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۱
خیلی بیخود کردید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تا جایی که من می دونم زمان ظهور مشخص نیست .شاید زود و شایدم فعلا نیاد ولی لطف کن با نحوه حرف زدنت دوسداران اقا را زیر سوال نبر .
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۷ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۱
۷
۱۱
ر اساس نظر قطعی علما، تطبیق دادن حوادث با روایات صحیح نیست. خداوند خودش بهتر از هرکس می داند که ظهور چه زمانی اتفاق خواهد افتاد. ما هم فقط باید به دنبال انجام وظیفه مان باشم. به فرموده امام: تکلیف ما عمل به وظیفه است و نتیجه مهم نیست.
پاسخ
abbas
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۴ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۱
۶
۱
salam, khoob bood, chera nabayad az zohoor harf zad, oon ham dar shia khane emame zaman? Enshaalah kheili zoodtar az inha bashe.
پاسخ
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۲ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۱
۹
۱
یادداشت خوبی بود ولی نیاز به توضیحات بیشتر داره
پاسخ
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۱ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۱
۱۲۵
۰
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
برای تعجیل در ظهور مولایمان صلوات
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۹ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
اللهم صل علی محمد و ءال محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم اجمعین.
ماری
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۲ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۱
۱۳
۳
والا تا جایی که من کتاب عصر ظهور خوندم در سوریه جنگی رخ میدهدکه مدتش 9ماه است ظهور امام پس از ان جنگ اینقدر هم طول نمیکشه درهر صورت الله اعلم
پاسخ
بشیر
United States
۱۱:۲۶ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۱
۷۱
۵
مسئول سپاه پاسداران قزوین گفت: تمام تحریم‌های کشورها علیه ما به علت انتظار ما برای ظهور امام زمان (عج) است و مردم اگر علت این تحریم‌ها را بدانند با جان و دل در مقابل تحریم‌های دشمن مقاومت می‌کنند. هرکس با هر تریبونی که دارد باید به مردم اعلام کند تمام تحریم های کشورها علیه ما به علت انتظار ما برای ظهور امام زمان (عج) است و مردم اگر علت این تحریم ها را بدانند با جان و دل در مقابل تحریم های دشمن مقاومت می کنند
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۷ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۱
۳
۱۲۲
برای ساختن داستان یک بازی رایانه ای عالی بود!
پاسخ
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۱۲ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۱
اشکال نداره عزیزم شما راحت باش. هر کسی به اندازه عقلش برداشت میکنه!!!!!!!!!!!!
خخحج
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۱ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۱
۰
۱۹
jynyjhuyjy uyjyuj uu67u 6u 6u
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۱
۵
۰
چیزی که بیشتر جلب توجه میکنه تحت عنوان تحولامنطقه ای هست و مهمتر از اون تغییرات اوضاع سیاسی اقتصادی ایرانه سوریه شاید تبدیل به فلسطین دوم بشه اگر بی تفاوت باشیم و مهمتر از اون وحشت سران شیطان از صدای روح بخش اسلامه و شاید تهدیدها حملها ترور ها قطع کردن ریشهایی هستند که ما هنوز رابطه اونا با خودمون نمیدونیم برای ظهور دنبال نشانها نباشید به دنبال تزکیه نفس خودمون باشیم شاد ظهور زودتر محقق شد
پاسخ
آرین
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۳ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۱
۶۶
۵۳
آخ جون،آقامون داره میاد!ولی ایشالا که بشار اسد تو جنگ پیروز بشه!
پاسخ
ياسر
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۴۱ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۱
۵
۱
الهم اکشف هذه الغمه عن هذه الامه به حضوره ای و عجل لنا ظهوره انهم یرونهو بعیدا و نراه و غریبا. تحولات سوريه چندتا حلقه داره كه حلقه مقاومتش با ايران سوريه و حزب الله تشكيل ميشه و حلقه صهيونيستيش از اسراييل عربستان قطر در يك سو و تركيه اخوان المسلمين مصر و متاسفانه امروز خبرش رو خوندم كه خالد مشعل اطلاعات ارتش سوریه را به اخوان المسلمین داد و اين كار در ازاي آزادي چند اسير از بند اسراييل انجام شده دقت داشته باشيم كه حلقه حماس و فلسطينيان سلفي جداي از هم بررسي شوند الا هذا هر خروج و ظهوري به يكباره انجام نمي پذيرد چنانچه بيانات حضرت امام در سال 42 انجام گرفت ولي انقلاب به رهبري ايشان سال 57 به پيروزي رسيد!
پاسخ
سهیل
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۵ - ۱۶ مهر ۱۳۹۱
۸۶
۰
انشالا که امام زمونمونم ببینیم
پاسخ
ناجی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۱ - ۳۰ مهر ۱۳۹۱
۶۰
۰
انشالله که امسال سال آخر حکومت نامشروح اسرائیل...
لازم به ذکر که در کتاب اشعیای نبی در باب 7 (عمانوئیل)بند7و8و9 وعده نابودی اسرائیل رو در مدت 65سال داد.جالبه به این نکته هم توجه بشه که دولت نامشروع اسرائیل در سال 1947 توسط دولت ایالات متحد آمریکا در سازمان ملل مطرح شد و در سال 1948 به رسمیت اعلام شد...با یک حساب ساده وقتی عدد 1947 رو با 65 جمع کنید حاصل جمع میشه 2012....
به امید نابودی اسرائیل
پاسخ
منتظر
United States
۰۴:۵۸ - ۰۴ آبان ۱۳۹۱
۲
۱
خوب بودولی یه برخی ازاحادیثی که گفته بودی یه کم تحریف شده بود
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۱ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۱
مجیدجان دلبندم حکومت نامشروح نه!!! حکومت نامشروع درسته!
الانم که 2013 شده هنوز اسراییل سالمه که؟!
نابودی اسراییل که به این سادگیا نیست کلی مقدمه داره. ناراحت نباش مجید جان ایشالا نابود میشه غصه نخور عزیزم برای قلبت بده!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۹ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۱
۴
۶
ترا به خدا اینقدر چرت و پرت ننویسید و اینقدر اسلام و مخصوصا تشیه عریز ضایع نکنید دشمن دانا بلندت می کند بر زمینت می زند نادان دوست
پاسخ
حامد ساری
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۴ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۱
۱۱۳
۰
سلام
در هر صورت همیشه باید آماده باشیم
اگر همه ما از اعماق قلبمون آقا رو بخوایم آقا همین امروز میاد ولی ما.......
یه خورده به دور و ورتون نگاه کنین
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۳۹
۲
الهم عجل لولیک الفرج
پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۳ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲
۲
خواهش میکنم فقط روایات رو بیارید و تطبیق نکنید
پاسخ
سربازوطن
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۳ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۲
۵
۰
هرکس باید از خودش شروع کنه امانباید این جمله ساده زیبارافقط سر زبان بیاوریم وتا وقتی از خودمان شروع نکردیم نباید این جمله رابگوییم.زمان ظهور را هیچکس نمیداند ضمینه های ظهور فراهم شده خدایا ظهور امام زمانمان را برسان الهی آمین ومارا به راه راست هدایت بگردان انشاالله
پاسخ
دوست دار دوستان امام زمان
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۹ - ۱۸ دی ۱۳۹۲
۳
۰
بهترین کارها میانه روی است.نه با گفتن این جمله که((زمان ظهور معلوم نیست)) حوادث دنیا رو نادیده بگیریم و نه حوادث اخیر جهان رو با قاطعیت با روایات تطبیق بدیم.چون هنوز هیچ یک از علایم حتمی اتفاق نیافتاده.
پاسخ
محسن امیری
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۹ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
۰
۰
والله تااونجایی که مادرموردظهورمطالعه کردیم فهمیدیم که ظهورخیلی نزدیکتره انشالله بعدم ایناییکه اینجا هست تاحالانشنیدم
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۴ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
۰
۰
به نظر من سوریه مستحق جنگ قرقیسیا نیست ان هم بعد از این همه شهید من فکر میکنم در اخر وقتی این کفتارها وگرگها نتوانستند به نتیجه برسند همگی در تر کیه به جان هم می افتند
پاسخ
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۳ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۴
۰
۰
هند جیگرخوار تخم و ترکه ی حروم زیاد کاشته.
پاسخ
علی اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۰ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴
۰
۰
اخوی البته منابع فرمایشاتتون را نفرمودید،ما هم مطالعاتی در حد خودمون داشتیم! لطفا با ذکر منابع بنده را هم روشنتر بفرمایید که این جزییات از کج
پاسخ
حسین قاسمی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۹ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
۱
۰
اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم.
اللهم عجل لولیک الفرج.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها