أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۸۶۹۶۳
زمان انتشار: ۱۲:۵۹     ۲۸ مهر ۱۳۹۱
چرایی بیان طلب عفو رهبر انقلاب در مسئله کنترل جمعیت:
زماني که تفکر کنترل جمعيت و تک فرزندي در کشور به گفتمان رايج تبديل شد، آثار و تبعات فرهنگي خاصي در پي داشت و عقيم سازي زنان و مردان به يک عرف مجاز تبديل شد، به گونه اي که امروزه در جمهوري اسلامي تنها موردي که در بيمارستانها و خانه هاي بهداشت به صورت رايگان انجام و بعضا جايزه هم اعطا ميشود، عمل عقيم سازي است! البته سقط جنين هم در نگاه برخي خانواده ها مجاز دانسته ميشود؛ زيرا تنظيم خانواده را يک ضرورت و فرزند چهارم به بعد را در حد جرم تلقي ميکنند!

سرویس فرهنگی پایگاه 598 - يکي از تصميمهاي ناخوشايند دهه هفتاد که اينک کشورمان شاهد آثار زيانبار آن است، اجراي سياستهاي کاهش رشد جمعيت به بهانه تنظيم خانواده بود. اجراي اين سياستها به اندازهاي بر رشد و پيشرفت کشور اثر نامطلوب گذاشته که آن را به مرحله هشدار رسانده است. مقام معظم رهبري در سفر استاني به خراسان شمالي، ضمن گلايه از مسؤولان گذشته و با تواضع و فروتني اظهار داشتند که همه از جمله رهبري بايد در پيشگاه خداوند به واسطه اين موضوع طلب عفو کنند. سال جاري رشد جمعيت در کشور با محاسبه رشد بالاي استان سيستان و بلوچستان(6/3 درصد)، به 2/1 درصد رسيده است.

چنانچه اين روند ادامه يابد، تا ده سال آينده با بحران اقتصادي، امنيتي و فرهنگي مواجه خواهيم شد و بايد براي اداره اقتصاد کشور، محتاج همسايگان مهاجر باشيم. تغيير بافت جمعيتي کشور از توابع خطرناک اين سياست است که در مقالات پيشين درباره آن هشدار دادهايم. مقام معظم رهبري در سال جاري براي چندمين بار نسبت به اين موضوع مهم هشدار دادهاند و در سفر اخيرشان به خراسان شمالي هم دوباره اين موضوع مهم را متذکر شدند.در اينباره نکاتي را بايد مورد توجه قرار دهيم.

1. هشدارهاي مکرر رهبري براي چيست؟

2. واحد آمار و اطلاعات سازمان مرکزي اطلاعات آمريکا (سيا) در آخرين آمار خود که چندين سال پيش منتشر کرده، رشد جمعيت ايران را در سال 2005 کمتر از يک درصد يعني 86/0 درصد تخمين زده بود که بر اساس آن گزارش، جمعيت ايران تا پايان ماه ژوئن سال 2005 به 68 ميليون و 17 هزار و 860 نفر ميرسيد. بر اساس اين گزارش، نرخ رشد جمعيت ايران در سال 2005، کمتر از يک درصد و معادل 86/0 درصد ميشد و نرخ رشد جمعيت ايران نسبت به ساير کشورهاي خاورميانه پايينتر و به نرخ رشد کشورهاي پيشرفته نزديک ميگرديد.

بر اين اساس، نرخ رشد جمعيت آمريکا 92/0 درصد، استراليا 87/0 درصد، آلمان صفر درصد، فرانسه 37/0 درصد، انگلستان 28/0 درصد، روسيه منفي 37/0 درصد، چين 58/0 درصد، و ژاپن 05/0 درصد ميباشد. (خبرگزاري فارس) بر اساس اين گزارش، تعداد فرزندان در يک خانواده ايراني، کمتر از تعداد فرزندان در خانوادههاي انگليسي، آمريکايي، فرانسوي وحتييک خانواده اسرائيلي است.

زنان ايراني با دارا بودن 1.87 فرزند در مکان 144ام جدول جهاني قرار ميگيرند، اين در حالي است که اسرائيل با رتبه 75، آفريقاي جنوبي 97، برزيل 106، ترکيه 110، فرانسه 118، آمريکا 122، انگليس 137 در مکانهاي بالاتر از ايران قرار ميگيرند.  (ايسنا)

هرچند اين آمار توسط سازمان سيا و دشمنان ايران اسلامي تهيه شده است ولي گزارش سازمان آمار ايران در سال 90 نيز چندان فاصلهاي با اين آمار ندارد! رشد جمعيت ايران براساس نتايج سرشماري سال 1390 به 1.3 درصد رسيده که به ميانگين رشد جمعيت جهان در سال 2011 ميلادي به ميزان 1.2 درصد، نزديک شده است. مرکز آمار ايران در نتايج سرشماري سال 90 جمعيت کشور را حدود 75 ميليون نفر اعلام کرده است. در صورتي که رشد جمعيت به ميزان 1.3 درصد طي پنج سال آينده باقي بماند، جمعيت کشور در سال 1395 به اندکي بيش از 80 ميليون نفر ميرسد. به عبارتي، به جمعيت کشور سالانه حدود يک ميليون نفر افزوده ميشود. (گزارش پايگاه اطلاعرساني دولت)

جالب است بدانيد بر اساس سناريوي رشد پايين جمعيتي که سازمان ملل متحد در سال 2010 منتشر کرده است، اگر ايران به همين صورت به ادامه جايگزيني جمعيتي بپردازد و برنامهاي براي تعادل آن نداشته باشد، در 80 سال آينده جمعيت 31 ميليوني را تجربه خواهد کرد که 47 درصد آن را افراد سالمند بالاي 60 سال در برميگيرد؛ اين درحالي است که در خاورميانه، کشورهاي عربستان و قطر داراي بيشترين رشد جمعيتي در ميان ساير کشورهاي منطقه هستند. ايران در حال حاضر نيز جزو 10 کشوري است که به سرعت به سمت کهنسالي در حال حرکت هستند و در جايگاه ششمين کشور جهان قرار دارد که افراد آن به سن پيري ميرسند و در بيست سال آينده وارد فاز اول سالمندي جمعيتي خواهد شد و در ده سال آتي نيز فاز دوم سالمندي را تجربه خواهد کرد.

3. . خطرهاي سياسي و امنيتي

نکته حائز اهميت در خصوص کاهش جمعيت، برنامهاي است که سياستمداران و استراتژيستهاي امريکايي و اروپايي براي مقابله با جمهوري اسلامي ايران در نظر گرفتهاند. برژينسکي، سياستمدار کهنهکار امريکايي و مشاور سابق امنيت ملي امريکا، در مصاحبهاي با روزنامه وال استريت ژورنال در مارس 2009، درباره تغيير جمعيت ايران نکتهاي را بيان کرد که ابعاد بسيار گستردهاي دارد. وي در آن مصاحبه گفته بود: "از فکر کردن به حمله پيشدستانه عليه تاسيسات هستهاي ايران بپرهيزيد و گفتوگوها با تهران را حفظ کنيد، بالاتر از همه بازي طولاني مدتي را انجام دهيد؛ چون زمان و آمارهاي جمعيتي و تغيير نسل در ايران به نفع رژيم کنوني نيست." آنچه را که برژينسکي در يک جمله کوتاه بيان کرده، ميتوان با تفصيل بيشتري اينگونه بيان کرد:

1-1. رشد منفي جمعيت از هم اکنون پادگانهاي نظامي را تحت تاثير قرار داده است؛ بهگونهاي که ناچار، مدت سربازي افزايش يافته است. چنانچه اين روند منفي ادامه يابد در 15 سال آينده ارتش و سپاه براي تامين نيرو با مشکلات جدي روبهرو خواهند شد. با اين فرض که اکثر استانهاي حاشيهاي از قوميتها و مذاهب مختلفي تشکيل شده که بعضا تحت تاثير فرهنگهاي بيروني مثل عربستان سعودي و... هستند و رشد جمعيتي آنها تقريبا 4 برابر استانهاي مرکزي است، در آينده نيروهاي مسلح چه وضعيتي خواهند داشت؟ اين درحالي است که طبق گزارش خبرگزاريها، مطبوعات رژيم اشغالگر فلسطين نوشتند جمعيت رژيم صهيونيستييعني دشمن اصلي ايران اسلامي، به 28/5 ميليون نفر رسيده است. بر اساس آخرين آمار بانک جهاني، جمعيت اين رژيم هر ساله به طور متوسط 8/2 درصد رشد داشته که بالاترين ميزان رشد در جهان است.

2-1. با اين وضعيت و با به هم ريختن تعادل جمعيتي ممکن است در 50 سال آينده بر اثر چالشهاي سياسي، مذهب رسمي که در قانون اساسي مذهب جعفري اثني عشري آمده است مورد سؤال واقع شود و خداي ناکرده همان پيشبيني برژينسکي تحقق يابد.

3-1. از نظر نيروي کار هم ايران اسلامي با مشکل جدي مواجه خواهد شد؛ زيرا اکثر جمعيت ايران را افراد سالخورده تشکيل ميدهند. بنابراين براي جلوگيري از تعطيلي کارخانهها بايد از کارگران و نيروهاي وارداتي خارجي استفاده کرد و براي ديگر کارها و پستهاي مهم نيز بايد از نيروهاي خارجي بهره گرفت. فراموش نميکنيم که در سالهاي قبل از پيروزي انقلاب و حتي در سالهاي اوليه پيروزي انقلاب، بهداشت و سلامت کشور توسط نيروهاي وارداتي مثل پزشکان هندي و پاکستاني اداره ميشد که نه درد مردم را درست تشخيص ميدادند و نه زبان آنها را. واردات نيرو از خارج، علاوه بر اينکه آثار منفي اقتصادي مثل خروج ارز را به دنبال دارد، حامل آثار مخرب فرهنگي و اجتماعي است که ميتواند جامعه ايراني را به سرعت متلاشيکند.

2. خطرهاي اقتصادي

به موازات پير شدن جمعيت و کاهش ميزان رشد جمعيت، توليد نيز در کشور کاهش مييابد. فراموش نميکنيم در سالهايي که جمعيت ايران 27 ميليون بود، از نظر مواد غذايي حتي گندم و ميوهجات نياز مبرم به واردات گسترده وجود داشت ولي امروزه با جمعيت 75 ميليوني، علاوه بر تامين مايحتاج خود، در بسياري از موارد جزو کشورهاي صادرکننده هستيم. افزون بر اين، با کاهش رشد جمعيت و پير شدن جمعيت کشور، هزينههاي سنگين بيمه و طرحهاي حمايتي دولت براي بازنشستگان کمرشکن خواهد شد. واردات نيروي کار هم موجب خروج ارز خواهد شد و در نتيجه بحران اقتصادي کشور را فرا خواهد گرفت.

3. خطرهاي فرهنگي و اجتماعي

زماني که تفکر کنترل جمعيت و تک فرزندي در کشور به گفتمان رايج تبديل شد، آثار و تبعات فرهنگي خاصي در پي داشت و عقيم سازي زنان و مردان به يک عرف مجاز تبديل شد، به گونه اي که امروزه در جمهوري اسلامي تنها موردي که در بيمارستانها و خانه هاي بهداشت به صورت رايگان انجام و بعضا جايزه هم اعطا ميشود، عمل عقيم سازي است! البته سقط جنين هم در نگاه برخي خانواده ها مجاز دانسته ميشود؛ زيرا تنظيم خانواده را يک ضرورت و فرزند چهارم به بعد را در حد جرم تلقي ميکنند! طبيعي است در اين فرهنگ، برخي خانوادهها که از تنهايي رنج ميبرند خلأ انس با فرزند را با انس با حيوانات به ويژه سگ پر کنند؛ واقعيت تلخي که امروزه در بسياري از شهرهاي بزرگ به ويژه مناطق اشرافنشين به چشم ميخورد. شغلهاي جديد و مغازههايي با عنوان غذاي سگ و شست و شوي سگ و درمانگاه سگ و... از پديدههايي است که هر روز بر تعداد آنها افزوده ميشود! روشن است خانوادهاي که فرزند نميآورد يا تک فرزند است و فرزندش به دانشگاه رفته و يا ازدواج کرده است، چنين خلايي را در زندگي احساس ميکند و براي جبران آن چنين راهکارهايي ميانديشد که غربيها انديشيدهاند.

4. مقصران بايد عذرخواهي و توبه کنند

اسناد تاريخي نشان ميدهد و ملت ايران نيز شاهدند که مقام معظم رهبري در اعمال سياستهاي کنترل جمعيت نقشي نداشته و در هيچ کجا از اين سياست دفاع نکردهاند. ولي تواضع و فروتني ايشان اقتضا ميکند که در عين حال، نسبت به اين گناه نداشته طلب عفو کنند تا آنها که مقصرند، نسبت به گذشته خود از خداوند متعال و ملت ايران عذرخواهي کنند. در شرايطي که دولتهاي کارگزاران و اصلاحات، سياستهاي کاهش رشد جمعيت را به عنوان يک استراتژي مهم در پيش گرفته بودند و با تبليغات سنگين و هزينه هاي زياد آن را اجرا ميکردند، ايشان هيچ گاه از اين سياستها حمايتي نداشتند بلکه بعضا درباره کاهش رشد هشدار نيز دادهاند. ايشان در اينباره فرمودهاند "من معتقدم که کشور ما با امکاناتي که داريم ميتواند صد و پنجاه ميليون نفر جمعيت داشته باشد. من معتقد به کثرت جمعيتم. هر اقدام و تدبيري که ميخواهند براي متوقف کردن رشد جمعيت انجام بگيرد، بعد از صد و پنجاه ميليون انجام بگيرد."

5. فرمايش متواضعانه رهبري از باب "به در بزن ديوار بشنود" و بدين معناست که وقتي رهبري بابت خطاي ناکرده طلب عفو ميکند، مسؤولان وقت که اين سياستها را طراحي و اجرا کردهاند، بايد به طور رسمي عذرخواهي و توبه کنند. متأسفانه عوامل اصلي اعمال اينگونه سياستها در دولتهاي دهه 70 و اوايل دهه 80 و به عبارت ديگر دولتهاي16 ساله کارگزاران و اصلاحطلبان که نقش بسزايي در کاهش رشد جمعيت و ايجاد بحران جمعيتي داشتهاند، تا کنون هيچگونه اعترافي به اشتباه خود نداشته و عذرخواهي نکردهاند.

6. در باب توبه اينگونه گفته شده است که صرف پشيماني کافي نيست بلکه بايد خطا و تقصير گذشته را به نحوي جبران کرد. مسؤولاني که بحران کاهش جمعيت براي کشور، ناشي از سياستهاي آنان است، بايد علاوه بر اعتراف به گناه و توبه و استغفار، براي جبران و از بين بردن آثار خطرناک آن چارهاي بينديشند و به مسؤولان کنوني نظام کمک کنند.

7. اگر از مسؤولان گذشته صرف نظر کنيم، مسؤولان کنوني نسبت به اين نگراني رهبري چه اقدامي انجام داده اند؟ دولت و شخص رئيس جمهور بارها براي اصلاح اين رويه غلط پيشنهادهايي ارائه کرده اند ولي مجلس تاکنون قدم چنداني در اينباره بر نداشته است.متأسفانه هنوز سياستهاي غلط گذشته نسبت به اولاد چهارم و پنجم ادامه دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳۱
در انتظار بررسی: ۳
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
UNITED STATES
۱۳:۰۲ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۹
۱۴
با این روندکاهش جمعیت، روز به روز سرمایه های انسانی كشور در حال تقلیل رفتن است.
وقتی که دیگر جوانی نیست تا شغل های کشور را اشغال کند و مثل کانادا و استرالیا، نیروی انسانی از دیگر کشورها واردات شود.

نیروی انسانی = سرمایه و تولید ملی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۹ - ۲۹ مهر ۱۳۹۱
عزیز من شما یک مشت روانی هستید . جوان کمتر مساوی با معتاد کمتر بیکار کمتر بدبخت کمتر
شما برای همین چند تا جوان کار پیدا کنید بعد حرف مفت بزنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۲ - ۲۹ مهر ۱۳۹۱
لطفا یک پرفسوراقتصاد پیداشود وبرای اقشار کم درآمد ویا متوسط ایران که میانگین درامدماهانه آنهاحدود 500000هزارتومان است یک مدل اقتصادی ارایه کند که بتوان با این درامد مثلا یک خانواده پنج نفره رایک ماه اداره کرد تا از همین امشب شروع به ازدیاد فرزند نماییم .مدل ازشما کاراز ما.
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۲ - ۲۹ مهر ۱۳۹۱
خدا روزي رسونه. فقط مشکل اينه که ايمان ما کم شده.
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۴ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۹
۵
اخر بااین همه مشکلات کی دیگه دنبال بچه اوردنه العان هرکسی بچه دارد نمی تواند هزینهاش پرداخت کنه انهائ که میگویند زادولد زیاد بشود صداشان از جای گرم میاد اگر توانستن گرانی مشکلات مردم کم کنین بعد بگین بچه بیارین ان زمان قدیم بود مردم مشکل زیادی نداشتن دوست داشتن بچه زیاد داشته باشند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۱۰
۶
زمانی که جمعیت ایران جوان بود چه گلی به سر جوانها زدند که از الان به فکر آینده سیاسی ایران هستند که در خطر خواهد بود ، به جمعیت جوان بیکار ، شغل فراهم کنند تا کشورشون از خطر نجات پیدا کنه ؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۳ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۱۰
۸
ساماندهی حوزه های فرهنگ، اقتصاد و سیاست از سوی حاکمیت، لازمه رشد جمعیت می باشد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۱۱
۱۳
مسئولین محترم: توبه کنید
ان الله تواب الرحیم
پاسخ
دولت حق
UNITED STATES
۱۵:۵۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۱۰
۱۰
بدون شرح:

از موضوعات مهم کشور می توان "بحث افزایش جمعیت" را نام برد. موضوعي که موافقانی از جمله دکتر محمود احمدي نژاد و ايت الله جعفر سبحاني به همراه مخالفان هميشه در صحنه اي! چون احمد توکلي مصطفي کواکبيان و حسن روحاني و چند تن ديگر را شامل مي شود.

دکتر احمدي نژاد با اينده نگري و همچنين حس تبعيت از ولايت فقيه هميشگي خود در رابطه با افزايش جمعيت کشور سخناني را ايراد فرمودند که حقير به ذکر چند نمونه از انها بسنده مي کنم.

9 ارديبهشت 89:اجراي شعار دو بچه کافي است به اين معناست که تا 40 سال ديگر نامي از ملت ايران باقي نماند. کسي نمي تواند مردم را وادار به چيزي بکند مردم مي خواهند بچه دار شوند و خدا روزي را مي دهد عده اي با حرف هاي روشن فکري عزا گرفتند.در اين ارتباط قانون وضع کردند و گفتند سه بچه را بيشتر بيمه نمي کنيمدر صورتي که نگاه و اعتقاد ما با ان ها فرق مي کند و معيار هاي ما با ان ها متفاوت است.(مراسم روز ملي شوراها)

3 مرداد 89: دولت پيش‌بيني کرده از اول سال 89 هر فرزندي که در ايران به دنيا مي‌آيد براي او حسابي افتتاح کند که يک ميليون تومان موجودي داشته باش، هدفمان از افتتاح اين حساب تأمين آينده فرزندانمان است. اينکه در مرحله اول دولت يک ميليون تومان در اين حساب‌ها هديه خواهد کرد، دولت هرساله نيز 100 هزار تومان به اين حساب اضافه مي‌کند و از خانواده‌ها نيز خواهشمنديم حداقل 20 هزار تومان ماهانه به اين حساب اضافه کنند تا وقتي اين نوزادان به جوان تبديل شدند صندوق آتيه 120ليون تومان براي اشتغال، ازدواج و مسکن‌شان در اختيارشان قرار دهد.(در جمع مردم اردبيل)

2 ابان 89: کنترل جمعیت از اشتباهات بزرگی است که انجام شد چرا که این مشکل غربی‌ها بود و از ترس اینکه جمعیت ما به کشورهایشان سرازیر شود و آنها را با مشکل روبرو کند می‌گویند شما باید جمعیت خود را کنترل کنید در حالی که آنها دچار فساد شده‌اند و نسل‌شان منقطع می‌شود. ما معتقدیم روزی از ناحیه خداست و ما باید تلاش کنیم نه اینکه نسل‌ها را بکشیم تا بیشتر مصرف کنیم درست نیست. نمی‌خواهیم مثل کشورهای غربی بشویم بنابراین نباید در ریل آنها قرار بگیریم چرا که اگر ریل آنها صادقانه باشد ما همیشه از آنها عقب خواهیم بود بنابراین همیشه باید ریل خودمان را داشته باشیم.(در جمع مدیران استان قزوین)

5 بهمن 89: فرمول دو بچه کافيست فرمول مرگ يک ملت و نابود کردن يک ملت است. در ايران متوسط بعد خانواده به زير چهار رسيده و اين به اين معناست که 50 سال آينده يا بيشتر نسل ايراني وجود نخواهد داشت. برخي از استدلال‌ها و صحبت‌ها مي‌گويند از ترس فقر بچه نياوريد و اينکه بچه باعث فقر مي‌شود، فقر ناشي از توزيع ناعادلانه امکانات، فرصت‌ها و امکانات يک کشور است و اين منطقي که بعضا ارايه مي‌شود منطق شيطاني و نادرست است. اگر عدالت ايجاد شود و بيت‌المال عادلانه در بين آحاد مردم توزيع شود فقيري باقي مي‌ماند؟ در تعريف غربي ها انسانها براي لذت حداکثري آزاد هستند و در اين مسير خانواده مزاحم اين تفکر محسوب مي شود، از اين رو بحث کنترل جمعيت را مطرح کردند و متاسفانه عده اي در داخل کشورنيز آنرا به عنوان يک روش مترقي مورد توجه قرار دارند. خدا در قرآن به مومنين سفارش کرده است که اگر از فقر مي ترسيد ازدواج کنيد تا خدا از فضل خودش شما را مستغني کند.(سفر به استان گيلان)

در همين زمينه حضرت ايت الله جعفر سبحاني هم نامه اي به دکتر احمدي نژاد نوشتند و از اقدامات ايشان حمایت کردند.

متن نامه به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

حضور انور جناب آقاي دکتر احمدي نژاد
رياست محترم جمهوري اسلامي ايران

با اهداء سلام
اميد است وجود مبارک قرين صحت و سلامت بوده و خدمات ارزنده شما مقبول درگاه الهي گردد.

تلو مذاکره حضوري در ديدار قم، يادآور مي‌شود که تحديد نسل به مصلحت نظام و کشور نيست و خوشبختانه جنابعالي نيز با اين نظر موافقت نموده که مايه خوشحالي است و اقدام شجاعانه حضرتعالي در مورد پرداخت يک ميليون تومان براي هر نوزاد ايراني، خود گامي در شکستن اين طلسم است، ولي موانعي در کار است که بايد برچيده شود تا اين اقدام به نتيجه مطلوب برسد.

اينک اين موانع:
1. وجه پرداختي بيمه فرزند چهارم، توسط بيمه کننده (پدر) بيشتر از فرزند سوم است.
2. سهام عدالت به فرزند سوم به بعد پرداخت نمي‌شود.
3. عدم صدور کوپن کالاهاي اساسي براي فرزندان سوم به بعد.
4. تابلوهاي (فرزند کمتر، زندگي بهتر)
5. بستن لوله‌هاي مرد و زن به صورت مجاني
6. پرداخت يک ميليون تومان فقط به فقرا، آن هم مشروط به تاديه مبلغي ماهانه از طرف خودشان که چه بسا پدر و مادر نتوانند اين مبلغ را پرداخت کنند.

در پايان موفقيت جنابعالي را از خداوند متعال خواهانم.

با تقديم احترام
جعفر سبحاني
89/2/3


اما واکنش مخالفان هميشه در صحنه که اتفاقا ادعاي ولايت پذيري و ولايت مداري بسيار دارند و شخص رييس جمهور و حاميان ايشان را به ولايت گريزي متهم مي کنند:

احمد توکلي:تصميم دادن يک ميليون تومان به هر نوزاد متولد سال 89 يک تصميم استراتيژيک و داراي اثار بسيار منفي براي حال و اينده ي کشور است . اشکال اين طرح اين است که هزينه هاي جاري دولت را افزايش مي دهد و باعث گسترش اعتبارات مي شود و همچنين متاسفانه نوعي تبليغ براي ازدياد جمعيت است.

(احمد توکلی:نظام مقدس جمهوري اسلامي به برکت بهره‌مندي از نعمت ولايت فقيه به عنوان فصل‌الخطاب موضوعات مناقشه‌برانگيز، همواره در تمامي عرصه‌ها، موفقيت‌هاي قابل توجهي به دست آورده که سزاوار بسي شکرگزاري به درگاه الهي است.)

مصطفي کواکبيان:يک ميليون تومان به متولدين سال 89 در اين کشور بدون پشتوانه ي علمي و تصميمي کارشناسي نشده است. اجراي اينگونه طرح ها که با بودجه و مبالغ کلان سر و کار دارد فقط با تصويب مجلس ايران امکان پذير است.در هيچ جاي قانون بودجه و در هيچ يک از بند ها و مصوبات ان کوچکترين اشاره اي به اين طرح و همچنين مبلغ مورد نياز ان نشده و جاي تعجب دارد که دولت و شخص رييس جمهور با چه استدلالي اين خبر را اعلام کرده اند.اين طرح يک اشتياق کاذب براي رشد جمعيت کشور ايجاد مي کند که اگر دولت نتواند اين طرح را اجرا کند بايد منتظر عواقب خطرناک ناشي از اجراي ان باشد. چون ايجاد توقع در مردم و براورده نشدن انتظارات عمومي مي تواند ضربات جبران ناپذيري براي نظام در پي داشته باشد.

(مصطفي کواکبيان:جريان بسيار خطرناک انحرافي! به دنبال حذف علما و ولايت فقيه است.)

حسن روحاني:ا تمام تلاش هاي صورت گرفته براي کنترل نرخ جمعيت از اول انقلاب تا کنون يعني در حدود 30 سال گذشته تا به حال جمعيت کشور از دو برابر هم بيشتر شده است. اگر تلاش هايي در رابطه با کنترل جمعيت انجام نمي شد در حال حاضر جمعيت کشور قطعا خيلي بيشتر بود

(حسن روحاني:عده‌اي وقت تعيين مي‌کنند که ظهور نزديک است و بيان مي‌دارند که مستقما با وليعصر (عج) در ارتباط هستند و خود را بي‌نياز از ولايت‌فقيه مي‌دانند که اين عين انحراف است.)

مسعود پزشکیان:این توسعه انسانی براساس چه منابعی از سوی رئیس‌جمهور تعریف شده است؟وی ادامه داد: حتی اگر مدیریت منابع هم داشته باشیم؛ باید متوجه مشکلات زیادی همچون جابه‌جایی و نقل و انتقال این جمعیت باشیم. در حال حاضر در پایتخت عبور و مرور از یک سر شهر تا سر دیگر، ساعت‌ها به طول می‌انجامد و حتی آب تهران با مشکلات زیادی مواجه است. با این وضعیت اگر جمعیت تهران دو برابر شود دولت چه خواهد کرد؟

(مسعود پزشکیان: ولایت فقیه اصلی همه آن چیزهایی است که ما زندگی، ‌اعتقاد و باورمان را از آن داریم و در نتیجه اگر براساس آن عمل کنیم، مشکلی پیش نمی‌آید)

غلامرضا مصباحی مقدم: رئیس جمهور استراتژیست نظام نیست بلکه مجری قوانین و سیاستهای کلان و اجرا کننده سیاستهای ابلاغی است،گفت: اگر رئیس جمهور برای افزایش رشد جمعیت ایده ای دارد باید آن را تبدیل به استراتژی کند نه اینکه راسا و شخصا درباره آن تصمیم گیری کند.

غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با مهر، در خصوص سیاستهای تشویقی جدید در جهت افزایش جمعیت کشور، اظهارداشت: استراتژی های نظام را رهبر معظم انقلاب تعیین می کنند. معمولا ایشان درخصوص موضوعی از مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی و کار کارشناسی می خواهند و پس از دریافت نظر مجمع و تائید ایشان، سیاستهای نظام ابلاغ می شود .

(غلامرضا مصباحی مقدم:جانمان را برای ولایت فقیه می دهیم)

اینها فقط بخشی از اظهارات تعدادی از مخالفین این طرح بود که اتفاقا برای محبوبیت بین مردم از ولایت فقیه هزینه می کنند.

بیانات امام خمینی (ره) و امام خامنه ای (حفظ الله) در رابطه با افزایش جمعیت:

امام خمینی:مملکت ایران 35 میلیون حالا می گویند جمعیت دارد.وسعتش انقدر است که برای صد و پنچاه میلیون تا دویست میلیون جمعیت کافی است.یعنی اگر دویست میلیون جمعیت داشته باشد در ایران به رفاه زندگی می کنند.

امام خامنه ای:من معتقدم که کشور ما با امکاناتی که داریم می تواند صد و پنجاه میلیون نفر جمعیت داشته باشد.من معتقد به کثرت جمعیتم.هر اقدام و تدبیری که می خواهد برای متوقف کردن رشد جمعیت انجام بگیرد بعد از صد و پنچاه میلیون انجام بگیرد.

احمدی نژاد:کشور قابلیت داشتن 150 میلیون جمعیت را دارد.برخی ها خیال می کنند ما روزی مردم را می دهیم در حالی که این بسیار اشتباه است و بنده تعجب می کنم چرا برخی از علما در این خصوص سکوت کرده اند.

حال این سوال پیش می اید: چه کسی ولایت مدار است؟ و دور نگری بیشتری دارد؟؟؟
پاسخ
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۶ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۱۶
۴
با این وضعیت بد اقتصادی و گرانی و جو روانی که از سالها قبل نسبت به فرزنداوری بیشتر از 2 تا در جامعه ایجاد شده جوانان نسبت به فرزنداوری دچار ترس و واهمه هستند . با نوشتن مقاله کاری نمیشه کرد باید کاری عملی انجام داد
پاسخ
روستا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۱ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۸
۲
عزیزم بااین وضع اقتصادی انتظار ازدیاد جمعیت را نداشته باشید
درحال حاضر زن وشوهر نمی توانند از پس هزینه های خودشان بر بیان چه رسد به چند فرزند
خواخشا احساساتی برخورد نکنید
پاسخ
مهدی
UNITED STATES
۱۸:۵۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۱۴
۱
اونهایی که این وضع اقتصادی و اجتماعی را الان بوجود اورده اند باید توبه کنند
پاسخ
اسم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۹ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۲
۱۱
اگر امكانات مناسب خصوصا امكانات رفاهي براي كودكان در نظر گرفته بشود استان بوشهر مثل سالهاي قبل موتور توليد فرزندان باغيرت در كشور راه راه اندازي ميكند.
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۱ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۸
۲
من دو فرزند دارم با اين اوضاع اقتصادي و بي كفايتي مسولان آينده كشور تيره و تار است هيچ كور سوي هم نيست پس چرا بايد فرزندان بيشتري براي آينده تيره و تار وپر از بدبختي بدنيا بيايند .ربطي به تبليغات نداره تصميم اقتصادي است
پاسخ
شهرام
UNITED STATES
۱۹:۴۶ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۶
۱
ما در ایران فقط به این بسنده کردیم که بگیم کنترل موالید گناه هستش ولی از نظر برنامه ریزی و نرم افزاری هیچ کار مبتنی بر عقلی انجام ندادیم حتی همون پرداخت 1 میلیون به ازای هر بچه هم بدون پشتیبانی مالی انجام شد و فورا به شکست رسید .باید واقعیت الان جامعه رو در نظر گرفت که در حال حاضر جامعه ما عین جوامع لیبرالی شده و هر کس که شرایط مالی بهتری داشته باشه فرصت رشد بیشتر در اختیار خواهد داشت در این شرایط زوج های جوان تمایلی به افزایش جمعیت نخواهد داشت و به سمت تک فرزندی پیش میرن.اما چاره کار در اینه که دولت شرایط رو در جامعه طوری فراهم کنه که فرصت های رشد و پیشرفت به طور مساوی بین افراد توزیع بشه و این حس برای افراد بوجود نیاد که اگر در خانواده کم جمعیت و ثروتمند متولد میشدند الان جایگاه بهتری داشتند.....
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۸ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۷
۲
با التماس فریاد می زنم : رشد جمعیت باید با برنامه باشد و الا ساختن افریقایی در آسیا هنر نیست. کسانی که تمکن مالی دارند . کسانی که مفهوم تربیت ، ایجاد اشتغال ، نظارت بر روند تو أمان شد و تربیت را می فهمند اقدام کنند. نه فقرا و کسانی که بخش کثیری از بزه کاری های جامعه ناشی از فقر مادی و فرهنگی آنهاست . راستی چرا آمران قدم جلو نمی گذارند ؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۴ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۱۰
۱
واقعا برای سایت شما متاسفم ! چرا نظرات مخالف را پخش نمی کنید؟
پاسخ
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۱ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۶
۱
اگه واقعا وجدان دارید و خدا رو در نظر میگیرید نظر من رو هم بذارید.
واقعا اون کسی که باید توبه بکنه شمایید سیاست غلط افزایش جمعیت رو همون بچه های دهه ی 60 الان دارن تحمل میکنن بیکاری گرانی تورم ازدواج شده یه آرزو برای جوانان واقعا سیاست انقد اهمیت دارد که مردم و جامعه رو به خاطرش به نابودی بکشونید
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۱۱
۳
چطور درکشوری که مسئولین نمی توانند با ااین همه منابع 75 میلون جمعیت را اداره کنند مردم چگونه جرات کنند بیش از یک بچه داشته باشند.؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۸ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۲
۵
هوالمعشوق
سفر استانی دل ها...
اگرچه قابل قیاس نیست اما ، وقتی بعضی از رؤسا و حکام جهان قصد سفر به کشور یا شهر دیگری را می کنند بسیار مشاهده می شود که در شهر میزبان نا آرامی و درگیری های شدیدی بوجود می آید مثلا: سفر همین احمق ترین و خون آشام ترین فرد دنیا ، آفرین بر شما درست حدث زدید اوباما! رییس جمهور امریکا این روباه مکار وقتی می خواهد فقط برای چند ساعت در اجلاس یک کشور دیگر شرکت کند در آن شهر چه بلوایی برپا می شود مردم به خیابان ها آمده و تنفر خود را از او اعلام می کنند و مردم با وجود تدابیر امنیتی شدید با مسئولین و پلیس ان کشور مجادله می کنند و از چند روز قبل از جان و مال گذشته و تظاهرات می کنند تا منفور ترین موجود عالم پایش را در کشورشان نگذارد و ان لکه ننگ آنجا را به تباهی و فساد نکشد.
وقتی احمدی نژاد می گوید حاضر است با اوباما در خیابان راه برود تا محبوبیت و منفوریت خود را بین مردم جهان قیاس کنند دیگر جا ندارد سفر محبوب المومنین عالم را به میان بکشیم.
دلم می خواهد بگویم ، سفری رویایی شما هم بیایید اینجا خراسان شمالی است
این جملات نه از لنز چشمان مردم بلکه از هر تپش قلب آها پیداست. وقتی خبر بوی پیراهن یوسف از یک ماه قبل به مردم داده می شود شهرِ میزبان به تلاطم در می آید و همه سرکرده و حیران می شوند حرف از وصال لیل و مجنون است ، میان مردم می رویم مردم چه می کنید؟ 30 روز مانده به مهمانی مهر مگر مشکلات کشور را فراموش کرده اید مگر چند روز اخیر قیمت دلار و اجناس فوران نکرده است اما نه کو گوش شنوا اصلاً گوشی نیست چون دل ها جای دیگر است. وقتی دهان پر از عسل ، چشم ها پر از شوق دیدار و دل های عاشق همه در انتظار ولایت است دیگر تلخیِ کاستی و کمبودها به ذهن هم خطور نمی کند آخر مولایمان می آید.
هان چه شده آخرالزمان است همه جا هیاهوست بله این یک عشق معمولی نیست عشق مادر و فرزند یا زن و شوهر نیست این عشق الهی است و برای همین است که کوردلان دنیا نمی توانند این نوع استقبال را در ذهنشان تجزیه و تحلیل کنند و به دنیا می گویند نه کسی به استقبالش نیامد او دیگر بین مردم ایران و جهان محبوبیتی ندارد آنقدر احمقند که باز تحریم می کنند ، تهدید می کنند ، می خواهند اقتصاد کشور را برهم زنند ولی ابله ها نمی فهمند اگر از آسمان بمب هم ببارد نمی توان جلوی مردم را گرفت چون محبوب القلوب می آید و خواسته یکایک آن ها فقط این است متی ترانا و نراک یا بن الزهرا(س) روحی فداک. مردم به هر دری می زنند تا رهبر دل ها را فقط یک لحظه از نزدیک ببینند و از او عاجزانه درخواست می کنند انظر الینا نظره الرحیمه و معشوق هم با نگاهی پدرانه و حکیمانه شراب مستی را به دل تشنه از عشق این مردم می رساند.
ای کاش خاله زنکی به نام بی بی سی می آمد و در این روز ها از مردم خراسان شمالی سوال می کرد مگر شما کار و زندگی ندارید مگر گرانی نیست آخر می گویند در تهران درگیری است دلار تا مرز 4000 تومان رسیده بازار بسته است و دیگر کسی جنس نمی فروشد می خواهد قحطی بیاید.
ناگاه پیرزنی خمیده جلو می آید مادر من از 60کیلومتر آن طرف تر با پای پیاده آمده ام بیشتر از یک چند روز است که در راهم آه در بساط ندارم حتی یک کلاف ، ولی خریدار یوسف زهرا (س) و مشتاق دیدرا جانان قبل از مُردنم هستم ، جوانی به ظاهر امروزی می آید و می گوید آقا سه شبانه روز است خواب به چشمانم نیامده بیا و با یک لبخند یک عمر یتیمی ام را پدری کن ، دختری 26 ساله می آید از وقتی به دنیا آمدم پدر شهیدم را ندیدم ولی نوازش نگاه رهبرم تلخی این چند سال را برایم شیرین می کند ، جامانده ای از قافله شهدا را می بینم پرسیدم: آقا شما! بدون پا آخر چطور؟ او با ویلچر قدیمی اش ایستاد و با انفاسی آلوده از بمب شیمیایی دشمن گفت: من این راه طولانی را با پای دل آمدم و به استقبال خمینی زمان می روم. پرسیدم: تو که جانبازیت را یکبار به رخ جهانیان کشیده ای او گفت: در راه ولایت صدباره باید جان داد. یک روز مانده به مهمانی مهر از همه شهرها آمده اند حتی از اهواز به ناگاه چشمم به یک خانواده خارجی افتاد که تعجب همگان را برانگیخته بود پرسیدم شما! اینجا؟ به زبان انگلیسی گفت: چند روزی در حرم علی ابن موسی الرضا (ع) بودیم حال و هوای مشهد و رفتار مردم طوری دیگر بود آن ها به یکدیگر خبر از آمدن مولا می دادند شور و هیجان مردم ما را وادار کرد تا خودمان را به بجنورد برسانیم و ببینیم چه خبر است؟
همین طور است مجنون جهت دیدار زمان و مکان نمی فهمد فقط وصال لیلی آرامش می کند.
خدایا چه شب زیبائیست ستاره دل ها روشن است و همه با اشک چشم کوچه ها را شسته و با مژگان جارو زده اند دیگر خواب معنا ندارد یک رنگی و یک دلی همه جا ملموس است.
صبح می شود تیک تیک ثانیه شمار ساعت به مراتب از تپش قلب ها کمتر است. بعد از نماز صبح همه به سجده می روند خدایا مسافرمان به سلامت برسد و دعای عهد می خوانند وکحل ناظری به نظره منی الیه ، و آنجا است که مصداق آیه فاینما تولو فثم وجه ا... در ذهن ها تداعی می شود.
ساعت 8 صبح و لحظه وصال ، تاریخ تکرار می شود چه خبر است؟! مگر حضرت رضا (علیه السلام) به خراسان آمده است ، هواپیما می نشیند عطر صلوات دل ها از بوی دود اسپند در فضا بیشتر احساس می شود ، نه به گمانم قیامت شده دیگر مادر و فرزند یا زن و شوهری فراموش شده و همه دل ها به سوی یار خراسانی خویش کشیده می شود.
دوربین ها عاجز مانده اند از کدام دلداده تصویر بگیرند ، فیلم برداری ، دوربین را کنار گذاشته خودش هم با سر می دود ، جمعیتی میلیونی پس از بیست و چند سال نذرنیاز و انتظار می بینند ولایت عشق آمده مردی از خدا و اینجا عند ربهم یرزقون معنا پیدا می کند.
باران اشک مردم ، شور و هیجان وصال یار ، خدایا دیگر چیزی نمی خواهم. خود را می بینم که میان جمعیت به این سو و آن سو کشیده می شوم انگار پای کلام وحی نشسته ام نکند این منبر رول ا... است که من جان را بر کف گرفته و لبیک می گویم.
همه دارند با نگاهی دوسویه با محبوب خود عشقبازی می کنند. جهان متحیر از این استقبال می شود ، بی بی سی کوردل راست می گوید کسی نیامده ، بله چون همه در ولایت ذوب شده اند و دیگر کسی نیست ؛ شبکه سلطنت طلب ها همان هایی که در سوراخ موش هستند و می گویند ما هستیم می گوید: با خودشان چند هزار محافظ آورده بودند درست است ، ولی بیشتر چند میلیون کفن پوش برای جانبازی مقتدا آمده بودند.
امروز روز سوم میهمانی است هرجا که فکر کنی آقا می رود ، شبانه روز قرق دلدادگانی عاشق است ، گلزار شهدا ، بارگاه امامزادگان و... او هرجا می رود مانند سیلی عظیم همه دل ها را با خود می برد.
یک دفعه به خودم می آیم روز آخر مهمانی است خبر پایان مهمانی از رسانه ها پخش می شود مگر چند ساعت از ورود نائب حضرت مهدی(عج) گذشته است انگار فرزندی را از مادری جدا می کنند دل ها گریان است ، ولی حلاوت یادآوری لحظه های وصل هوش و هواس را از سرمان برده است. این ها همه قطره ای از دریاست که در دفتر جاری شد چه واقعه شیرینی راوی باز هم برایمان بگو.

اجلاس سراس کشور های عدم تعهد یادت هست؟ وقتی ولی امر مسلمین جهان به سالن اجلاس آمدند دیگر پای رؤسا دست خودشان نبود به حکم الهی و جذبه آقا همه ایستادند از نگاه هایشان می توان فهمید که آن ها می گفتند این فرد یک شخصیت سیاسی نیست او حکیم و مردی الهی است. البته نا گفته نماند این استقبال های پر شکوه و میلیونی در سفر های استانی تمرینی است برای استقبالی عظیم ، آن روز که ندا می آید یا اهل العالم انا المنتظَر المهدی...
سرباز کوچک ولایت


tolidemelli91@yahoo.com
http://tolidemelli.hamweblogi.com/
پاسخ
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۱۷ - ۲۹ مهر ۱۳۹۱
۸
۲
جالبه!هرچی رافقط بچسبونید به خاتمی!!!چراامارازدواج رااعلام نمیکنید که بیشترینش حتی از زمان گذشته دردوران خاتمی بوده است!توبه و حرف راه چاره نیست.هربچه 5 ساله هم میداند بحران وحشتناک معیشتی مردم بخصوص درزمان عزیزدلتان!!!باعث شده.مگرمرکزامارنگفته10میلیون جوان اماده ازدواج داریم.خب این یعنی حداقل 15 میلیون جمعیت.تاوقتی همه چیزراسیاسی و جناحی ببینید وضع همین است و بس!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۷ - ۲۹ مهر ۱۳۹۱
۶
۲
من یه جوونم که 3 ساله ازدواج کردم من و همسرم هر دو کار میکنیم اخه با این وضع زندگی که به نون 500 تومانی شبمون محتاجیم کی جرات میکنه بچه بیاره.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۷ - ۲۹ مهر ۱۳۹۱
۵
۳
من یه جوونم که 3 ساله ازدواج کردم من و همسرم هر دو کار میکنیم اخه با این وضع زندگی که به نون 500 تومانی شبمون محتاجیم کی جرات میکنه بچه بیاره.
پاسخ
زهرا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۹ - ۲۹ مهر ۱۳۹۱
۴
۷
متاسفانه باید بگم این نوع قضاوت سرسختانه ی شما دقیقا دسته گل دولتهای سازندگی و اصلاحات است که آنچنان تفکر مادی را در مخ شما فرو کرده که نمی توانید درک کنید که اولا هزینه اولاد بر اساس قول الهی پرداخت خواهد شد و ثانیا همه وظیفه والدین خرج کردن پول و هرآنچه بچه می خواهد نیست و نیز در بزرگسالی خریدن خانه و ماشین برای اونها اتفاقا با همین تفکرات شما را ترساندند تا آنچنان از بچه بترسید که ازقیامت نمی ترسید!!! بچه پسر و دخترش بعد از سن نوجوانی نیروی کار و کمک والدین و عامل ثروت اوست ببخشید بچه های شما از بچه گربه هم کمترند که بعد از چند ماه خودشان روی پای خودشان می ایستند!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۵ - ۲۹ مهر ۱۳۹۱
۷
۱
ما جوانان قول می دهیم درصورت بهبود شرایط اقتصادی تمام تلاشمان را برای افزایش جمعیت بکنیم
پاسخ
راحیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۸ - ۲۹ مهر ۱۳۹۱
۳
۸
اگه موضوع اقتصادی پس چراخداوندفرموده روزی دهنده ام یاماناشکریم یااعتقادات کم شده یاتوقعات رفته بالا یادولت مقصر
پاسخ
یک مادر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۷ - ۳۰ مهر ۱۳۹۱
۵
۰
من یه دخترچهارساله دارم وازفکراین که یه بچه دیگه هم بخوام بیارم وحشت می کنم امابعضی وقتا به بعضی چیزافکرمی کنم وجوابی براشون پیدانمی کنم وقتی بچه من بزرگ بشه خیلی تنهاست واگه عمرمن هم کفاف نده کی به دادش می رسه ؟ایشالله وقتی بزرگ شد ورفت سرخونه زندگیش کی به دادمن وباباش می رسه؟ماکه ازیه فرزند تنها هیچ توقعی نمیتونیم داشته باشیم اگه خدای نکرده یکی ازین مشکلات خاص پیری به سراغمون بیادبه کی پناه ببریم ؟مادرم یه خانم هفتادساله است میگه کی گفته بایدبرای بچه همه چیزفراهم باشه پس خودش بزرگ شدمی خوادچیکارکنه ؟نمیدونم درست میگه یااشتباه.دخترم خیلی وقتاگریه می کنه میگه حوصله ام سررفته چرامن یه خواهرندارم باهاش بازی کنم؟تازه یه اتاق پرازاسباب بازی داره چیزایی که من کوچیک بودم خوابشون راهم نمیدیدم تازه حوصله ام هم هیچ وقت سرنرفت.دیروزرفتم دوتاشلوارراحتی براش گرفتم بیست وپنج هزارتومن تازه یه کاپشن معمولی هم میخواستم بگیرم می گفت هفتاد هزارتومن.نگرفتم .شوهرم دیشب وقتی ازسرکاراومدشام ااماده نبودبنده خدااززورخستگی پاتلویزیون شام نخورده خواب رفته بود.براش خیلی غصه خوردم اخباربیست وسی داشت درموردافزایش جمعیت می گفت .دخترم گریه می کردمیگفت چرابابابامن بازی نکرد.نمیدونم کی درست میگه کی اشتباه؟فکرم خیلی مشغوله.
پاسخ
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۰ - ۳۰ مهر ۱۳۹۱
۶
۱
براتون خوشحالم چون یه چیزهایی مینویسیم که منتشر نمیکنید و این خوبه و پیش خودتون وجدانتون راحته یعنی؟
رسالت شما چیزی فراتر از اینه آقایون؟
برای خودم متاسفم دیگه هیچ وقت 598 نمیخونم
پاسخ
شیدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۶ - ۰۱ آبان ۱۳۹۱
۱
۴
شعار اسراییل به حقیقت پیوست فرزند کمتر زندگی بهتر اما مامانای نازنین یکبار دیگه برای فردای ایران بیاندیشید
پاسخ
وهاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۸ - ۰۱ آبان ۱۳۹۱
۱
۴
کسانی که مخالف با افزایش جمعیت هستند از شکم چیز مهمتری پیدا نکردند؟؟؟اگر ما به فکر آیندگان بودیم این وضع آب و هوا و منابعمون نبود....
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۴ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۱
۰
با کدام مدیریت بحث افزایش جمعیت را مطرح می کنید در مدیریت ایران 70 میلونی مانده ایم انوقت .....
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها