کد خبر: ۱۰۲۰۶۳
زمان انتشار: ۱۹:۱۳     ۰۳ دی ۱۳۹۱
به گزارش پایگاه 598 به نقل از رسا آیت الله عباس کعبی روز شنبه دوم دی ماه در جمع اعضای شورای اندیشه و همفکری سازمان بسیج حقوقدانان استان قم، گفت: تصور می‌شود بسیج حقوقدانان ظرفیتی دارد که می‌تواند خانواده حقوقی را دور هم جمع کرده تا با اخلاص، همت و تفکر بسیجی بتوانند ایفای نقش کنند.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اساتید دانشگاه در رشته‌های حقوقی، تشکیلات قضایی در ثبت اسناد و املاک، وکلا و دیگر افراد حاضر در جلسه می‌توانند با استفاده از ظرفیت آموزشی پژوهشی موجود در شهر قم، دست در دست هم داده و کاری کنند تا سازمان بسیج حقوقدانان این استان جایگاه اول کشور را کسب کند.

وی اظهار داشت: همچنین امید می‌رود در جلسات آینده این نشست‌ها تخصصی‌تر شده و با تشکیل کمیته‌های فرعی این مباحث را به صورت اجرایی‌تر پیش برند و به سمت اقدامات عملیاتی‌تر نسبت به مأموریت بسیج حقوقدانان حرکت کنند.

آیت الله کعبی در ادامه با اشاره به اهداف اصلی تعریف شده برای این سازمان، بیان داشت: اجرای رهنمود‌های رهبری، توجه به دغدغه‌های حقوقدانان، کمک به دستگاه قضایی، توجه به پرکردن خلأهای حقوقی و افزایش بصیرت و تقویت بعد ارزشی جامعه حقوقی و بسیجی کشور از جمله اهداف تشکیل این سازمان است که با توجه به این‌ مأموریت‌ها تصور می‌شود بسیج استان قم در 3 بخش می‌تواند ایفای نقش کند.

وی تعمیق پژوهش‌های حقوقی بر پایه نظام حقوق اسلامی و فقه اسلامی را نخستین بخش در جهت انجام وظیفه دانست و ابراز داشت: در این بخش توجه به مسأله فلسفه حقوق، بنیان‌های فلسفی حقوق اساسی و بین الملل، کمک برای تدوین متون آموزشی قوی در عرصه فقه و شناسایی خلأهایی که در تقنین و اجرا و در قضاوت با زمینه‌های اسلامی تأمین شود اهمیت بسزایی دارد.

آیت الله کعبی با بیان این که پژوهش در عرصه فقه و حقوق در چهار رشته حقوق عمومی، بین الملل، جزا و خصوصی در این سازمان می‌توان مؤثر باشد، تصریح کرد: حضرت آیت الله خامنه‌ای(دامت برکاته)‌در درس خارج و بحث کتاب قصاص فرمودند «اگر می‌توانستیم دسته بندی‌های رایج حقوقی را وارد فقه کنیم و آنها را تعمیق ببخشیم بسیار مؤثر بود» از این رو بسیج حقوقدانان ظرفیت پیشگامی و خط شکنی در این بحث را دارا است.

وی اقدام به موضع‌گیری‌های عملی را وظیفه دیگر سازمان بسیج حقوقدانان دانست و بیان داشت: امید می‌رود با توجه به این که حقوقدانان قابلی در عرصه بین المللی وجود دارند این ظرفیت در استان قم مورد استفاده قرار گیرد و حقوقدانان بدون مرز بتوانند در دفاع از عدل و حق بدرخشند که البته تحقق این مهم نیاز به سازمان ‌دهی و آموزش دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نزدیکی سالگرد حماسه با شکوه 9 دی و دهه بصیرت، گفت: با توجه به این که 9 دی نماد بصیرت ملت ایران در مقابل فتنه‌ها است، این بسیج می‌تواند ابعاد فقهی و حقوقی جریان نهم دی‌ را واکاوی کرده و با صدور بیانیه‌های حقوقی در این عرصه بدرخشد.

آیت الله کعبی در پایان با اشاره به الگو بودن جمهوری اسلامی ایران برای کشورهایی که در آنها بیداری اسلامی رخ داده است، ابراز داشت: بیداری اسلامی در مرحله نظام سازی و دولت سازی است که این مرحله در انقلاب اسلامی با موفقیت گذرانده شده و تجربه‌های انقلاب در این باره بسیار غنی است که می‌توان این تجربیات را در اختیار ملت‌های حوزه بیداری اسلامی قرار داد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها