کد خبر: ۱۰۲۱۳۶
زمان انتشار: ۰۷:۰۰     ۰۴ دی ۱۳۹۱
اعتراف رسانه ها و محافل غربي/
علي رغم تحريم هاي مكرر آمريكا و اروپا عليه ايران، رسانه ها و مراكز غربي بار ديگر بر ناكارآمدي تحريم ها تاكيد و اعلام كردند سناريوهاي ضدايراني براي متوقف كردن قطار هسته اي جمهوري اسلامي نتيجه اي جز شكست نداشته است.
به گزارش 598 کیهان نوشت:
تحريم هاي غرب عليه ايران از ژوئيه 2012 با ورود به حوزه نفت و بانك مركزي موج جديدي را آغاز كرد. طي روزهاي اخير نيز آمريكا و اروپا بار ديگر تحريم هاي جديدي را عليه جمهوري اسلامي وضع كردند. اتحاديه اروپا روز جمعه رسماً نامه يك مقام و 18 شركت ايراني را به ليست تحريم ها افزود و واشنگتن نيز چهار شركت و يك مقام ايراني را مورد تحريم قرار داد.
سناي آمريكا نيز بودجه بيش از 600 ميلياردي نظامي اين كشور را تصويب كرد كه بخشي از آن به اعمال فشارهاي بيشتر عليه ايران اختصاص دارد.
انتشار چنين اخباري درباره تحريم جمهوري اسلامي در حالي است كه رسانه هاي آمريكايي، اروپايي و حتي صهيونيستي بارها و بارها بر ناكارآمدي آنها اعتراف كرده اند.
در همين رابطه، انديشكده صهيونيستي «بگين-سادات» با انتشار مقاله اي درباره اوضاع سياسي خاورميانه و رويكرد آمريكا در اين مورد، فعاليت هسته اي جمهوري اسلامي را بزرگ ترين چالش پيش روي اوباما توصيف كرد.
«ديويد ماكووسكي» در اين مقاله با اظهار نگراني از تشديد اختلاف ميان واشنگتن و تل آويو، تحريم هاي اقتصادي را در مواجهه با جمهوري اسلامي و جلوگيري از پيشرفت هاي هسته اي آن ناكارآمد مي داند.
وي اعتراف مي كند كه ايران مجهز به فناوري هسته اي، اعتبار آمريكا در خاورميانه را خدشه دار مي كند و اوباما پس از سال 2013 ديگر نخواهد توانست ايران را متوقف كند.
شبكه بي بي سي عربي نيز در گزارشي به فعاليت هاي هسته اي ايران و تلاش هاي غرب براي جلوگيري از آن پرداخت. بي بي سي عربي در گزارش خود اذعان كرد؛ ايران توانايي گسترده اي در دور زدن تحريم هاي غرب دارد.
گزارشگر اين شبكه با بيان اينكه تحريم هاي اعمال شده از سوي اروپا، شديدترين تحريم هاي ممكن و در واقع آخرين تير تركش اروپا در قبال ايران است، در عين حال اعتراف مي كند؛ ايران تجربه اي طولاني در دور زدن تحريم ها از طريق شركت هاي مختلف دارد.
جنجال غرب درباره تحريم ها عليه ايران در حالي است كه طي هفته هاي اخير آمريكا عمده ترين كشورهاي مشتري نفت ايران را براي دومين بار از تحريم هاي نفتي معاف كرده است.
كارشناسان در مصاحبه با خبرگزاري رويترز در اين مورد گفتند؛ بزرگ نمايي تحريم ها عليه ايران اهداف تبليغاتي دارد و كاربرد اصلي آن كاهش قدرت چانه زني جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات هسته اي جاري و پيش رو است.
اين خبرگزاري همچنين اخيراً با انتشار گزارشي به راه هاي ايران براي بي اثر كردن تحريم ها پرداخت.
رويترز در گزارش خود مي گويد كه ايران «راه هاي خلاقانه اي» براي گريز از تحريم هاي غرب عليه صادرات نفت خود پيدا كرده است و يكي از اين راه ها فروش نفت كوره است.
اين خبرگزاري در گزارش خود اعلام مي كند ايران از اين طريق تا حد زيادي توانسته است تأثير تحريم نفتي عليه خود را از بين ببرد.
به گزارش رويترز درآمد ايران از محل فروش نفت كوره در ماه اوت بيش از دو برابر افزايش داشته است.
يك تحليل گر حوزه انرژي به رويترز گفته است كه شركت ملي نفت ايران در پيدا كردن راه هايي براي فروش نفت كوره به مشتريان آسيايي و دور زدن تحريم هاي نفتي غرب در ماه هاي اوت و سپتامبر موفق عمل كرده است.
از سوي ديگر در حالي كه اتحاديه اروپا و كاخ سفيد در مواضع رسمي خود هدف از اين تحريم ها را اعمال فشار بر ايران براي توقف برنامه هسته اي آن عنوان مي كنند، اما كارشناسان و رسانه هاي سرشناس غربي، هدف اصلي اين تحريم را افزايش فشار بر مردم ايران مي دانند.
به هر حال فارغ از آنكه هدف اصلي و واقعي اين تحريم ها چيست، آنها نتوانسته اند به اهداف خود برسند چرا كه جمهوري اسلامي همچنان مستحكم و قوي پابرجاست و فعاليت هاي صلح آميز هسته اي آن نيز بدون وقفه ادامه دارد.
تحليلگران سياسي معتقدند رمز افزايش فشارهاي غرب عليه ايران را بايد در تحولات دو سال اخير خاورميانه يافت. آمريكا و اروپا به درستي دريافته است در هم شكستن جمهوري اسلامي به عنوان سردمدار بيداري اسلامي در منطقه، برآيند نيروهاي منطقه را به سمت و سوي منافع آنها تغيير جهت خواهد داد ولي در اجرايي كردن اين دسيسه، طرفي نبسته اند.
در همين ارتباط شهر هوستون در ايالت تگزاس آمريكا ميزبان همايش انجمن اسلامي دانشجويان آمريكا و كانادا بود.
«محمدالعاصي» امام جمعه واشنگتن دي سي، در اين همايش با اشاره به وضعيت امروز مسلمانان در جهان گفت: امروز نيز مسلمانان با انواع فشارها و محدوديت ها مواجه هستند و همه ما وظيفه داريم در برابر سختي ها بايستيم و با بي عدالتي ها بجنگيم.
وي با اشاره به نقش پيروزي انقلاب اسلامي در بيداري اسلامي اظهار داشت: ايران امروز به عنوان ام القراي جهان اسلام در برابر انواع تهديدها، فشارها و تحريم ها ايستاده است.
العاصي اظهار داشت امام خميني(ره) از همان ابتدا مسئله دفاع از فلسطين را با جديت مطرح كرد و ايران به خاطر حمايت از فلسطين سخت ترين فشارها و تهديدها را تحمل كرده است.
وي با بيان اينكه امروز هم مسئولان جمهوري اسلامي ايران بر همان اعتقاد راسخ امام پايبند و مصمم هستند، خاطرنشان كرد: در واقع ما تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي يتيم بوديم و با انقلاب ايران صاحب شخصيت شديم و عزت پيدا كرديم.
امام جمعه منتخب واشنگتن دي سي با تأكيد بر اينكه امروز ايران يك تنه در مقابل ظلم و كفر جهاني ايستاده است، گفت: مسلمانان وظيفه دارند كه از رسالت امام كه همانا رسالت اسلام است، قاطعانه دفاع كنند.
همايش انجمن اسلامي دانشجويان آمريكا و كانادا از روز جمعه گذشته با حضور 500 دانشجو مسلمان از شهرهاي آمريكا و كانادا و شخصيت هاي مذهبي و سياسي در شهر هوستون تگزاس در حال برگزاري است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها