کد خبر: ۱۰۲۶۷۲
زمان انتشار: ۲۰:۱۵     ۰۵ دی ۱۳۹۱
دريادار سياري شرح داد/
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران از به‌کارگيري زيردريايي سنگين طارق در رزمايش ولايت91 خبر داد و گفت: در طول رزمايش اجازه نخواهيم داد که نيروهاي کشورهاي ديگر به منطقه رزمايش وارد شوند.
به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، امير دريادار حبيب‌الله سياري در نشست خبري رزمايش تخصصي ولايت 91 با تشکر از رسانه‌هاي خبري به دليل پوشش اخبار رزمايش ولايت 91 گفت: اهميت دريا بر هيچ‌کس پوشيده نيست و طبق فرمايشات رهبري منافع دريا براي ما ارزشي راهبردي دارد، لذا حضور نيروهاي دريايي کشورمان در درياي عمان و شمال اقيانوس هند داراي اهميت فراوان است.

وي افزود: دريا امروزه به دليل اهميت اقتصادي و انجام بيش از 93 درصد از واردات و صادرات از طريق دريا و داشتن منابع انرژي فراوان از اهميت به سزايي برخوردار است و با توجه به منافعي که در دريا نهفته است ما بايد در اين راستا از همه توانمندي‌هاي خود استفاده کنيم.

فرمانده نيروي دريايي ارتش تصريح کرد: رزمايش تخصصي ولايت 91 نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با هدف به نمايش گذاشتن اقتدار نيروي دريايي، نمايش توانمندي‌هاي نيروهاي مسلح در دفاع از منافع جمهوري اسلامي ايران و ارسال پيام صلح و دوستي کشورمان به جهان برگزار مي‌شود.

سياري اظهار داشت: در اين همايش جديدترين سلاح‌ها و تاکتيک‌هاي نيروي دريايي ارتش با هماهنگي بين نيروهاي مختلف به کار گرفته خواهد شد.

وي گفت: رزمايش تخصصي ولايت 91 در منطقه شرق تنگه هرمز، درياي عمان و شمال اقيانوس هند با رمز يا حسين از تاريخ 8 دي ماه 91 تا 14 دي ماه 91 به مدت شش روز به مرحله اجرا در مي‌آيد.

فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به اينکه اين رزمايش در منطقه‌اي به وسعت بيش از يک ميليون کيلومتر برگزار مي‌شود، تصريح کرد: در تمام طول رزمايش به هيچ وجه وارد مرزهاي آبي کشورهاي همسايه نخواهيم شد و تنها در مناطقي که مشخص شده است، فعاليت‌هاي خود را انجام مي‌دهيم.

سياري اظهار داشت: در اين رزمايش نيروهاي شرکت کننده به دو گروه دشمن و مدافع تقسيم شده‌اند که نيروهاي دشمن با رنگ نارنجي و نيروهاي مدافع با رنگ آبي مشخص شده‌اند.

وي تصريح کرد: تمامي تاکتيک‌هايي که در اين همايش به کار برده مي‌شود بومي است و سعي شده است از امکانات کشورهاي ديگر در اين رزمايش استفاده نشود.

فرمانده نيروي دريايي ارتش خاطرنشان کرد: در طول اين رزمايش، تمامي تمرينات رزم در بخش رزم سطحي، زيرسطحي، موشکي، هوايي و اژدر و به کارگيري شيوه‌هاي جنگ‌هاي الکترونيک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سياري اظهار داشت: در اين رزمايش از زيردريايي طارق کلاس غدير که در روز 7 آذر مورد بهره‌برداري قرار گرفت استفاده خواهد شد.

وي اظهار داشت: در راستاي برقراري امنيت براي کشتي‌هاي نفتکش، ناو گروه 23 و ناوشکن جماران و بوشهر، عمليات اسکورت کشتي‌ها را در زير مدار 18 درجه انجام خواهند داد.

فرمانده نيروي دريايي ارتش درباره مسيرهاي تعبيه شده در رزمايش تخصصي ولايت 91 گفت: حضور در درياي آزاد که داراي منطقه وسيعي است از مسيرهايي است که در اين رزمايش مشخص شده‌ است و به طور حتم در طول رزمايش اجازه نخواهيم داد که نيروهاي کشورهاي ديگر به منطقه رزمايش وارد شوند.

سياري در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره افزايش توان جمهوري اسلامي ايران در آب‌هاي آزاد با برگزاري رزمايش‌هاي تخصصي اظهار داشت: حضور و نفوذ در خليج فارس و شمال درياي عمان به طور حتم توانمندي دفاعي نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران را اثبات خواهد کرد.

وي افزود: حضور ناوشکن‌هاي جمهوري اسلامي ايران در آب‌هاي آزاد، پهلوگيري ناوهاي ايران در درياي سرخ و عبور از کانال سوئز نشان داده است که کشورمان توانسته است حضور موفقي در دريا داشته باشد.

فرمانده نيروي دريايي ارتش تصريح کرد: در رزمايش تخصصي دريايي ولايت 91 به طور حتم از پهپادهاي ساخت کشورمان استفاده خواهد شد.

سياري در پاسخ به سوالي درباره جنبه‌هاي تخصصي رزمايش گفت: در رزمايش ولايت 90 جنبه عمومي رزمايش بيشتر بود، اما در رزمايش ولايت 91 جنبه تخصصي کار بيشتر است و بيشتر در سطح و زيرسطح در آب‌هاي آزاد صورت مي‌گيرد و مسائل تخصصي نيرو بيشتر مورد نظر است.

وي افزود: اثرگذاري سلاح‌ها در سطح و زيرسطح و هم‌چنين تاکتيک‌ها در زيرسطح در اين رزمايش مد نظر است و همچنين از توانمندي بسيار خوبي در زيرسطح دريا برخوردار هستيم که قابل مقايسه با گذشته نيست و امسال به خصوص در ناوگان زيرسطحي از توانمندي خوبي برخورداريم.

فرمانده نيروي دريايي ارتش در پاسخ به سوالي مبني بر اين که آيا نيروهاي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز در اين رزمايش حضور دارند، اظهار داشت: بله ما با نيروهاي سپاه در بحث اطلاعاتي ارتباط داريم و کاملا از لحاظ همکاري عملياتي همديگر را پوشش مي‌دهيم و در صورت لزوم از نيروهاي سپاه نيز استفاده مي‌کنيم زيرا سپاه مکمل ارتش است و اين دو نيرو به همراه يکديگر توانمندي خوبي را در عرصه دريا تشکيل مي‌دهند.

سياري در ادامه اين نشست در پاسخ به اين سوال که اخيراً رسانه‌هاي غربي اعلام کرده‌اند که اين رزمايش در پاسخ به رزمايش مين‌روبي در منطقه است، گفت: اين رزمايش مين‌روبي نيست و رزمايشي وسيع و گسترده در ادامه رزمايش‌هاي ساليانه ما بوده و کاملا در جهت ارتقا توانمندي جمهوري اسلامي ايران در دريا است.

وي در پاسخ به اين سوال که چند درصد از تامين امنيت خليج فارس به عهده نيروهاي دريايي ارتش و سپاه است، تصريح کرد: از غرب تنگه هرمز تا داخل خليج فارس تحت کنترل سپاه است و از وسط تنگه هرمز و درياي عمان به بعد تحت کنترل ارتش جمهوري اسلامي ايران است که ما با توجه به تجهيزات خود با يکديگر همکاري داريم و به هيچ وجه بحث جدايي از همديگر مطرح نيست.

فرمانده نيروي دريايي ارتش با تأکيد بر اهميت جنگ الکترونيک و استفاده از آن در اين رزمايش گفت: رزم در دريا رزم علم است و هر کس علمش بيشتر باشد مي‌تواند بهتر از توانمندي‌هاي خود در دريا استفاده کند، لذا بايد از فضاي الکترومغناطيسي در دريا استفاده کنيم و به دشمن اجازه هيچ تحرکي ندهيم. ما بايد به فناوري‌هاي روز آشنا باشيم و اين موضوع در اولويت است.

سياري در پاسخ به سوالي مبني بر اين که آيا کشورهاي همسايه نيز در رزمايش مذکور حضور دارند، گفت: خير؛ اگر قرار بود که اين‌طور باشد نام رزمايش، رزمايش تخصصي نبود و رزمايش مرکب مي‌شد، لذا کشورهاي ديگر در اين رزمايش حضور ندارند.

وي در پايان اين نشست در پاسخ به سوالي درباره وضعيت زيردريايي‌هاي فاتح، بعثت و غدير و اينکه زيردريايي‌هاي ساخت داخل به کجا رسيده است، اظهار داشت: البته ما از اين زيردريايي‌ها نام نبرده‌ايم، بلکه گفته‌ايم که در بحث تعميرات اساسي به اين توانمندي رسيده‌ايم و مطمئنا توانمندي ساخت زيردريايي در کلاس‌هاي مختلف را داريم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها