کد خبر: ۱۰۳۲۰۹
زمان انتشار: ۱۷:۴۸     ۰۸ دی ۱۳۹۱
هنگامی که «مهدی هاشمی» در دوم مهرماه 1391 به کشور بازگشت، رفتار و تعامل خانواده هاشمی رفسنجانی با سایت‌های ضدانقلاب شکل تازه‌ای به خود گرفت.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس، مهدی هاشمی رفسنجانی در سومین فایل صوتی منتسب به وی، در گفتگو با نیک‌آهنگ کوثر‌ که در فضای وب منتشر شده است، اخباری را برای درج در سایت‌های ضدانقلاب به وی سفارش می‌دهد.

وی در این گفتگوها، سوژه‌هایی را نیز برای پیگیری و جریان سازی رسانه‌ای در فضای سایت‌ها و وب سایت‌های ضدانقلاب به این کاریکاتوریست هتاک پیشنهاد می‌کند.

هنگامی که «مهدی هاشمی» در دوم مهرماه 1391 به کشور بازگشت، رفتار و تعامل خانواده هاشمی رفسنجانی با سایت‌های ضدانقلاب شکل تازه‌ای به خود گرفت تا اعضای این خانواده «نامه‌ها» و «گفته‌های» خود را تنها از طریق این سایت‌ها منتشر کنند.

 

*سکانس اول؛ بی‌بی‌سی فارسی و خبر اول ورود مهدی هاشمی به کشور

 

با آغاز زمزمه های ورود مهدی هاشمی به کشور، سایت بی بی سی فارسی متعلق به کشور انگلیس، نخستین سایتی بود که خبر ورود مهدی هاشمی به کشور را با انتشار فیلمی، در خروجی سایت خود قرار داد.

مهدی هاشمی در هنگام ترک فرودگاه دوبی، در پاسخ به سوال خبرنگار این سایت درباره اتهاماتی که علیه او وارد شده می‌گوید که «حرف‌های خود را در این زمینه در تهران خواهد زد».

 

* سکانس دوم؛‌ فاطمه هاشمی رکورددار مصاحبه با سایت‌های ضدانقلاب

بر اساس این گزارش، فاطمه هاشمی، دختر ارشد هاشمی رفسنجانی یک روز پس از بازگشت برادرش به ایران، طی گفتگویی با سایت ضدانقلاب کلمه وضعیت ایران را نامساعد ارزیابی می‌کند.

 وی در این گفتگو که با انتقاد شدید سایت‌های داخلی مواجه شد، ادعا می‌کند که «تمام دزدان و جاسوسان را در کشور ول و رها کرده‌اند و مشکل این‌ها شده فقط آقای هاشمی و خانواده‌شان.که آن هم می‌دانید چرا؟ چون با مردم همراه شدند و حاضر نشدند که از ظلم تبعیت کنند.»

فاطمه هاشمی دو هفته بعد در گفتگویی مفصل با سایت جرس که توسط عناصر ضدانقلاب خارج از کشور گرداننده می‌شود، ادعا می ‌کند که «برادرش در سلول انفرادی نگهداری می‌شود و توالت هم در داخل سلول قرار دارد و در طی روزهای  اخیر هم تنها یازده ساعت بازجویی داشته و هیچ سوالی که حرف حسابی در آن باشد از او پرسیده نشده است.»

فاطمه هاشمی اواخر آبان ماه نیز در گفتگویی با شبکه تلویزیونی تازه تاسیس رها تی وی از سرنوشت برادرش مهدی هاشمی اعلام بی خبری می‌کند.

بنا بر گفته موسسان رها تی وی،‌ این شبکه تلویزیونی با هدف انعکاس صدای مخالفان نظام ایران راه اندازی شده است و به فعالیت علیه نظام جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد.

موسس این شبکه تلویزیونی در گفتگو با شبکه خبری راشاتودی می‌گوید: «امیدوار است انگلیس که خواهان به زانو درآوردن نظام ایران است از شبکه تلویزیونی رها که تغییر سیاسی در ایران را در دستور کار دارد، حمایت کند.»

 

* سکانس سوم؛ نامه‌های مرعشی را در سایت‌های ضدانقلاب بخوانید!

هنوز چند ماه از دستگیری و بازداشت فائزه و مهدی هاشمی نگذشته بود که عفت مرعشی همسر هاشمی رفسنجانی در حمایت از فرزندانش دست به قلم شد.

وی در نامه اول خود که آن را مهرماه سال جاری(91) از درگاه سایت‌ها و رسانه‌های ضدانقلاب منتشر کرد، نوشت: «وانگهی مهدی پاره تن و جگر گوشه من است. باور کنید من یک مادرم، با دریایی از عاطفه که تا واپسین لحظات عمرش چیزی از آن کم نمی‌شود حتی اگر فرزندانش چند دهه از عمر خود را پشت سر گذاشته باشند. به من می‌گویند، مگر خون فرزند تو از دیگر بچه‌های این سرزمین رنگین‌تر است؟»

وی در ادامه نامه خود چنین می‌نویسد: «گاهی با خود می‌گویم تو که بیش از ده سال زندان و شکنجه آقای هاشمی را در زمان طاغوت تحمل کردی، چطور چند روز زندانی شدن فرزندانت را تاب نمی آوری؟ از من می‌پرسند، باز هم کوس رسوایی این و آن بر بام‌ها انداخته‌ای! هشدارم می‌دهند، چیزی نگو که اجانب سوء استفاده کنند و من برآنم که به همه‌ این پرسش‌ها پاسخ دهم. بازهم با شما همه بچه های سرزمینم سخن خواهم گفت.»

نامه اول مرعشی با انتقادات بسیاری از سوی رسانه‌های کشور و بعضا رسانه‌های ضدانقلاب مواجه شد؛ برخی سایت های ضدانقلاب، «مقایسه فرزندان هاشمی با فرزندان مردم عادی» را کانون انتقادات خود قرار دادند و مطالب بسیاری را با مضامین طنز و جدی علیه این ادعای مرعشی نوشتند.

اما بلافاصله پس از نامه اول، مرعشی نامه دوم خود را نیز با کمک سایت‌های ضدانقلاب و جریان فتنه، رسانه‌ای کرد.

وی در بخشی از نامه دوم خود نوشت: «کسی در کشور نیست که جواب بدهد، هاشمی رفسنجانی دست کم، 16 سال است که همه قوای حاکم در کشور کمر به تضعیف او بسته اند، هرکس از راه می رسد، حمله ای به او می کند، اگر این همه نفوذ دارد، چرا جلوی این حملات را نمی گیرد؟ آنها که می گویند هاشمی رفسنجانی نفوذ دارد، اکنون باید پاسخ دهند که این چه نفوذی است که بیش از یک ماه و نیم دختر و پسر ایشان دربند هستند و چون دیگر فرزندان این سرزمین یکی بیش از یک ماه است که در سلول های انفرادی به سر می برد و دیگری نیز چون دیگر زنان و دختران آزاده، در بند زنان اوین دوران محکومیت خود را سپری می‌کند.»

 

* سکانس چهارم؛ کوچک‌ترین عضو خانواده هم وارد کار می‌شود

پس از گفتگوها و نامه‌های فاطمه هاشمی و عفت مرعشی این بار یاسر هاشمی در خصوص شرایط فائزه هاشمی در زندان اوین، مطالبی را به سفارش سایت ضدانقلاب روزآنلاین بیان کرد.

وی در مصاحبه خود با این سایت اپوزیسیون، از اعتراض خواهرش به آنچه «تفتیش بدنی او در زندان» خوانده شده خبر داده و مدعی می‌شود: «فائزه، در اعتراض به خواسته ماموران زندان برای تفتیش بدنی او، از حضور در سالن ملاقات کابینی خودداری کرده است.»

 

 * سکانس پنجم؛ نامه اول فائزه هاشمی، از اوین تا سایت‌های ضدانقلاب

پس از حمایت‌های همسر و فرزندان هاشمی از 2 عضو  حاشیه‌ساز خانواده خود و انتشار اخبار آن در سایت‌های ضدانقلاب، نوبت به شخص «فائزه هاشمی» رسید تا خوراک خبری سایت‌های ضدانقلاب را از داخل زندان اوین تامین کند.

 وی پس از سپری کردن حدود سه ماه از محکومیت خود در زندان، طی یادداشتی اعتراضی که سر از سایت‌های ضد انقلاب در آورد نوشت: «تمام فشارها برای کنترل بیشتر و امنیتی‌تر کردن فضای زندان است اما آن‌ها نمی‌توانند، ابزار زندانی سیاسی یعنی اندیشه و قلم را با این اقدامات از او بگیرند که اگر قابل کنترل بود محمدرضا پهلوی هرگز سقوط نمی‌کرد.»

 

* سکانس آخر؛ خبر اول دیدار پدر با پسر در بی بی سی

در حالی که اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی هر روز مصاحبه جدیدی را با سایت‌های ضدانقلاب انجام می‌دادند و همچنان یادداشت‌ها و نامه‌های این خانواده سر از سایت‌های معاند نظام در می‌آورد، یکم آذرماه سال جاری(91) سایت بی‌بی‌سی فارسی خبر جدیدی از این خانواده را منتشر کرد که هیچ کدام از خبرگزاری‌ها و سایت‌های داخلی از آن اطلاعی نداشتند!

بی‌بی‌سی فارسی نخستین سایتی بود که خبر «دیدار هاشمی رفسنجانی با فرزندش مهدی در زندان اوین» را منتشر کرد.

رسانه رژیم سلطنتی انگلیس، در این خبر اطلاعات دقیقی حتی از ساعت مراجعه هاشمی به اوین می‌دهد و می‌نویسد: «اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، برای نخستین بار در روز سه شنبه 30 آبان برای ملاقات با پسر و دخترش که در بازداشت هستند به زندان اوین رفت؛ او حدود ساعت هفت بعد از ظهر برای این دیدار به اوین رفته است»

 

* چرا اخبار خانواده هاشمی از سایت‌های ضدانقلاب سر در می‌آورد؟ 

فضای رسانه‌ای کشور به شکلی است که افراد و رجل سیاسی با هر تفکر اخلاقی و سیاسی می‌توانند گفتگوها، یادداشت‌ها و نامه‌های خود را از طریق سایت‌ها و روزنامه‌های همفکر خود، با مردم در میان بگذارند.

همچنین براساس اصول خبری رایج در کشور، در مسئله انتشار یادداشت، نامه و همچنین انجام مصاحبه، اختیار عمل با «ناقل» و «منبع» خبر است و در صورت تمایل فرد ناقل، سایت‌ها و روزنامه‌ها می‌توانند اقدام به انتشار آن خبر کنند.

حال سوال اینجاست که «چرا خبرگزاری‌ها،‌ سایت‌ها و روزنامه‌های داخلی، گفتگوها، یادداشت‌ها و نامه‌های ذکر شده در گزارش فوق را منتشر نکرده و به پوشش آنها نپرداختند؟ و چرا اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی نظرات و دیدگاه‌های خود را ابتدا با رسانه‌های داخلی مطرح نکردند؟»

مطمئنا رسانه‌های کشور به خوبی با چارچوب و ضوابط انتشار خبر آشنا بوده و از درج مطالب خلاف واقع که تنها به تشویش اذهان عمومی منجر می‌شود خودداری می‌کنند. که این مسئله، نخستین دلیل عدم اقبال رسانه‌های داخلی به درج مطالب عنوان شده از سوی عفت مرعشی، فاطمه هاشمی، فائزه هاشمی و یاسر هاشمی است.

از سویی دیگر،‌ اعضای خانواده هاشمی نیز به خوبی این واقعیت را درک کرده‌اند که سخنان «هنجارشکن» و «تحریک آمیز» تنها به مذاق رسانه‌های معاند و بینندگان آنها خوش می‌آید نه رسانه‌های داخلی و مردم ایران.

 

* گزارش: روح‌الله چهره‌افروز

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۳ - ۰۸ دی ۱۳۹۱
۱
۰
از قدیم گفته اند کبوتر با کبوتر باز با باز کند همجنس با همجنس پرواز
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۵ - ۰۸ دی ۱۳۹۱
۰
۰
الن این خاندان نامه می نویسند که 300 قرن پیش چه ها که نکردیم ما چه بودیم چه ها که نکردیم
ما اموالمان را در راه انقلاب خرج کردیم فاطمه چه بود چه کرد فائزه چقدر خدمت کرد
محسن درسش نیمه کاره ول کرد چرا که صنعت موشکی به تخصصش نیاز داشت و.....
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها