کد خبر: ۱۰۵۷۹۸
زمان انتشار: ۱۸:۱۷     ۱۹ دی ۱۳۹۱
سه سال قبل در چنين روزي (19 دي 88) عبدالكريم سروش گفت: "جنبش سبز یک جنبش پلورالیست (جمع گرا) است که همه اعم از مومنان و غیرمومنان و سوسیالیست ها و لیبرال ها را در بر می گیرد. جنبش سبز همه نوع تفکر در زندگی بشر را شامل می شود.

به گزارش 598، رجانیوز به نقل از كتاب روزشمار 8 ماه نبرد مقدس؛ مهم ترین وقایع این روز را از نظر می گذرانید:

* پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری: مقام معظم رهبری در دیدار هزاران نفر از مردم قم، حضور عظیم و تعیین کننده ملت مؤمن، بابصیرت و با غیرت ایران را در راهپیمایی سراسری نهم دی ماه امسال، «تجلی دست قدرت خدا» و «حرکتی ماندگار در تاریخ انقلاب» خواندند. ایشان با اشاره به شرایط غبارآلود کنونی تأکید کردند: «در چنین شرایطی، این حرکت مردم، اهمیت مضاعفی داشت و روح ولایت، و روح حسین بن علی (ع) در آن دیده می شود و همانگونه که امام راحل همواره می گفت تجلی دست قدرت خدا بود»
 
رهبر انقلاب حماسه بزرگ 9 دی را نتیجه هوشیاری مردم و درک این شاخص بسیار مهم دانستند و افزودند: «اگر صدها بار برای نعمت هوشیاری این ملت، سجده شکر بجا آورده شود، باز هم کم است»
 
ایشان در پایان از راهپیمایی 9 دی به عنوان اتمام حجت مردم با مسئولان یاد کردند: «حجت بر همه تمام شده است. حرکت عظیم روز چهارشنبه نهم دى ماه حجت را بر همه تمام کرد. مسئولین قوه‌‌‌‌‌ى مجریه، مسئولین قوه‌‌‌ى مقننه، مسئولین قوه‌‌‌‌ى قضائیه، دستگاه‌‌‌هاى گوناگون، همه می‌دانند که مردم در صحنه‌‌‌اند و چه میخواهند» ایشان تاکید کردند: «همه باید از حرکت خودسرانه پرهیز کنند و همه چیز بر روال قانون انجام شود.»
 
حضرت آیت الله خامنه ای آزردگی وخشم جوانان عزیز و فرزندان بسیجی ایران را از بی حرمتی عده ای به عاشورای حسینی و اباعبدالله الحسین (ع)، امری طبیعی دانستند و افزودند: «دلهای همه مردم از این بی حرمتی به درد آمده است اما همه باید مراقب باشیم که با کارهای بی رویه، به فتنه انگیزی دشمن کمک نکنیم.»
 
ایشان تلاش همه جانبه دشمنان را برای طراحی فتنه‌ای پیچیده و یک بازی خطرناک خاطرنشان کردند و افزودند:«در این شرایط غبارآلود باید خیلی با احتیاط و تدبیر و البته در وقت خود با قاطعیت عمل کرد تا دشمن در فتنه انگیزی ناکام بماند.»
 
حضرت آیت الله خامنه ای دستگاههای مسئول را به اِعمال کامل و قاطع مُرّ قانون در برخورد با حوادث اخیر موظف کردند و در عین حال افزودند:«افرادی که مسئولیت و وظیفه قانونی ندارند نباید در این قضایا دخالت کنند.» ایشان حضور مردم در صحنه را بزرگترین ثروت و پشتوانه نظام خواندند و با اشاره به تبلیغات غلط و مغرضانه رسانه های بیگانه درباره حکومتی بودن راهپیمایی عظیم نهم دی افزودند: «آنها با این گونه تبلیغات، ناخواسته به قدرت مردمی جمهوری اسلامی اعتراف می کنند چرا که هیچ حکومتی در جهان قادر نیست ظرف 2 روز چنین بسیج عظیم ملی را انجام دهد و دهها میلیون نفر را به خیابانها بکشاند.»
 
رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان با تجلیل دوباره از بصیرت و آمادگی ملت عزیز ایران افزودند:«در پرتو نَفَس گرم امام راحل عظیم الشأن و فداکاری شهیدان گرانقدر، مردم و حکومت، در این کشور بزرگ یک حقیقت واحد به شمار می روند و همه مسئولان از جمله اینجانب، فقط قطره های کوچکی هستیم در اقیانوس عظیم ملت.»
 
* ایرنا: جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد: "پنج متهمی که پرونده آنها به اتهام محاربه به دادگاه انقلاب ارسال شده است، جزو گروهک تروریستی منافقین هستند و بهاییانی که اخیرا دستگیر شده اند به اتهام سازماندهی آشوب های روز عاشورا بازداشت شده اند." وی اظهار داشت: "سازماندهی جرایم ارتکابی در روز عاشورا از سوی این افراد و تلاش موثر آنان برای ساختار شکنی در این روز، از مصادیق بازر محاربه محسوب می شود." وی افزود: "کسانی که اتهامی متوجه آنان نباشد، آزاد خواهند شد." دادستان تهران در پاسخ به پرسشی درباره اتهام تعدادی از بهاییان که اخیرا دستگیر شده اند، نیز گفت: "این افراد به دلیل آنکه هم در سازماندهی آشوب های روز عاشورا نقش داشتند و هم به دلیل ایفای نقش موثر در ارسال تصاویر این آشوب ها به خارج از کشور، دستگیر شده اند و ‌در بازرسی از منزل برخی از این متهمان بهایی ، اسلحه و تعدادی گلوله جنگی کشف شده است."
 
* عبدالکریم سروش در گفتگو با روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور، گفت: "دوستانمان از ما راجع به مطالبات واقعی جنبش سوال می کنند و می گویند جنبش مانند یک صحنه اتفاقی است که ناگهان بر روی پرده ظاهر می شود و هیچ طرح و برنامه مشخصی ندارد. انتخابات نقطه آغاز جنبش بود. جنبش در این مدت به مرور متحول شده است. در مسیر این تکامل مطالبات آن هم ظاهر گشته، اما هنوز معلوم نیست چه چیزی در ذهن رهبران جنبش می گذرد. ما پنج نفر امضا کننده این بیانیه از آن روی که نزدیکی کافی با رهبران جنبش شامل میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی داریم و به مطالبات آنها واقفیم، چاره را در آن دیدیم که پیش نویس مانیفست یا بیانیه ای را راجع به جنبش سبز تنظیم کنیم. بر این مبنا شروع به تدوین بیانیه کردیم."
 
سروش ادامه داد: "جنبش سبز یک جنبش پلورالیست (جمع گرا) است که همه اعم از مومنان و غیرمومنان و سوسیالیست ها و لیبرال ها را در بر می گیرد. جنبش سبز همه نوع تفکر در زندگی بشر را شامل می شود و ما سعی می کنیم که در همه این تنوع نقطه نظرات به یک نقطه نظر مشترک برسیم. البته می دانیم که مطالبات گنجانده شده در سایه جنبش سبز بسیار گسترده تر از آنهایی است که در بیانیه مطرح شده است." وی تصریح کرد: "در حال حاضر ما با جنبش سبزی رو به رو هستیم که اوج جنبش اصلاحات است و این دوره ای جدید است."
 
* سرلشکر رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگو با هفته نامه پنجره گفت: " در جریان 18 تیرماه سال 1378 برخی از عناصر دولت و مجلس از حرکات ضدانقلاب حمایت می‎کردند و در فتنه اخیر که پس از انتخابات رخ داد نیز برخی از همان عناصر که در آن زمان در وزارت کشور یا مجلس یا برخی از احزاب سیاسی بودند نقش داشتند، با این تفاوت که 18 تیرماه محدوده‎اش در تهران بود ولی فتنه اخیر مقداری گسترده‎تر است و باید گفت که برخی از عناصر که حامیان فتنه 18 تیر بودند یا آن‎ را خط‎دهی می‎کردند همان عناصر فعال در فتنه بعد از انتخابات هستند. البته کار از دست آن‎ها خارج شده و در فتنه روز عاشورا شاهدیم که ضدانقلاب دخالت مستقیم داشته و برخی از کسانی که در این روز آمدند و دست به تخریب زدند از عوامل منافقین، اراذل و اوباش و بهاییان و افراد بی دین و گمراه و بازی خورده سیاسی بودند که نسبت به این روز عزیز حرمت‎شکنی کردند. البته برخی در بیانیه سیاسی خودشان این حرمت‎شکنی را محکوم نکرده و بلکه گفتند که آن‎ها بخشی از مردم خداجو بودند ... پایه‎های اصلی نظام بر دوش مردم است و حضور میلیونی مردم در واکنش به بی‎حرمتی به ‎ساحت امام حسین(ع) در روز عاشورا نشان داد که پایه‎های نظام خیلی استوار است و باید گفت که حرکات این‎چنینی که منجر به تضعیف موقعیت ایران در منطقه می‎شود به‎نفع آمریکا و اسراییل است. این را اگر گروه‎های سیاسی نمی‎فهمند لیاقت ندارند که در سطح یک کاندیدا در جامعه مطرح شوند و اگر این موضوع را درک کنند خیانت است و باید گفت که در مورد مسائل اخیر نباید سکوت کرد زیرا سکوت خیانت است و بالاخره باید موضع خود را روشن کنند که با حرمت‎شکنی ارزشهای اسلامی و حرکات ضدانقلابی در تهران و آشوبگری و ناامنی موافق هستند یا مخالف."
 
* محمد خوش چهره نماینده مردم تهران در مجلس هفتم و محمد کلهر مشاور رسانه ای رییس جمهور، با حضور در برنامه تلوزیونی رو به فردا به مناظره با یکدیگر پرداختند. کلهر در بخشی از سخنانش گفت: «آنچه در ‏9‏ دی اتفاق افتاد و نطقه عطف بود و یکی از یوم ا... های این انقلاب خواهد شد، این است که مردم آمدند تا رکن اساسی این نظام را که ولایت فقیه است، با هم نگه دارند. ما الآن یک ‏14‏ میلیون و یک ‏25‏ میلیون نداریم و الآن همان ‏40 میلیون اول را داریم و یک گروه بسیار کوچک که می خواهند وانمود کنند، هنوز انشقاق هست ... این انقلاب با سرعت بی نظیر در حال حرکت رو به جلو است و هر کسی نتواند با این سرعت حرکت کند، زیر چرخ های این انقلاب له می شود. آنچه دارد به‌وجود می آید، به نظر من هیچ چیز غیرطبیعی ندارد. برای خود حضرت علی علیه السلام هم در ‏5‏ سال حکومت سه جنگ رسمی ثبت شده است. بابت آن هم نه تاریخ حضرت را محاکمه می کند و نه کسانی که سیاست شناس هستند. ما باید بپذیریم طبق گفته حضرت امام که جنگ حق و باطل ادامه دارد و این دو صف تا قیامت رو در روی هم خواهند بود و هر بار نیز باید شناخته شوند. چیزی که مشکل ماست، این است که ذهن عده ای پیر شده و می گویند حوصله درگیری نداریم. انقلاب تمام شد و باید بنشینیم و حکومت کنیم و این درد اصلی ماست.» خوش چهره نیز در بخشی از اظهاراتش گفت: «مردم به اسلامیت نظام اعتقاد و باور دارند و اسلام محتوایی عملیاتی و قوی دارد که به آن روی آورده اند و اگر برخی کاستی ها را هم در عرصه های اقتصادی اجتماعی می بینند، آن را عارضی می پندارند که به علت بی تدبیری برخی تصمیم گیران ایجاد شده است.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها