کد خبر: ۱۰۵۸۴۰
زمان انتشار: ۱۰:۱۸     ۲۰ دی ۱۳۹۱
به استقبال «رسوایی»، موج جدید انقلاب در سینما:
به نظر می رسد مطرح کنندگان این پرسش ها پیش از اعتراض به چرایی مجوز گرفتن ده‌نمکی، خوب است به این سوال بیندیشند که «چرا او تندترین نقدها را علیه حزب اللهی نماها و مسئولین نظام طرح می کند، اما بیشترین محبوبیت را بین همین حزب اللهی ها و بسیجی ها و انقلابی ها دارد؟» چرا وقتی ما ده مرتبه رقیق شده همین حرف ها را می زنیم، از سوی خانواده های مذهبی برچسب «غیرخودی» می گیریم، ولی «فقر و فحشا»ی او که شدت انتقادش را می توان درکنار مستندهای BBC قرار داد، عنوان «نقد درون گفتمانی» می گیرد؟ آیا مذهبی ها و حزب اللهی ها با هم پارتی دارند؟

سرویس نقد رسانه 598/ - تا قبل از دیدن تیزر «رسوایی»، نام آن و کارگردانی و نویسندگی فردی که «فقر و فحشا» را در کارنامه اش دارد، لوگوی کفش زنانه قرمز و نهایتاً انتخاب اکبر عبدی در نقش روحانی، به وضوح نشان می داد که طوفانی در راه است. اما پس از انتشار تیزر 6 دقیقه ای که از همان ابتدا چشم ها را باز و نفس ها را در سینه حبس می کرد، دیگر لفظ طوفان هم نمی تواند توصیف کاملی از اثر ده‌نمکی باشد. پیش لرزه های این اثر به حدی سنگین است که برخی رسانه ها علی رغم تنفر اکثریت مخاطبینشان از این کارگردان، ترجیح دادند از آن عقب نمانند و در ارائه اخبارش پیشرو باشند. اما به راستی ده‌نمکی کیست که 3 فیلم اولش با پایین ترین کیفیت سینمایی، تبدیل به پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران، آن هم با فاصله ای بسیار زیاد از فیلم های دیگر می شوند؟

از زمان اکران اخراجی ها1 تاکنون مطالب زیادی در مورد ده‌نمکی و پیشینه او نوشته شده و ما در اینجا قصد تکرار آنها را نداریم. سؤالی که از همان ابتدا منتقدین او طرح نمودند و تاکنون شاید جواب متقنی برای آن نگاشته نشده (یا حداقل در فضای رسانه پخش نشده باشد) این است که چطور مسعود ده‌نمکی اجازه می یابد نه تنها به خط قرمزهایی که هیچ کس در ایران اجازه نزدیکی به آنها را ندارد نزدیک شود، بلکه از بسیاری از آنها عبور کند؟ مگر او کیست که اجازه می یابد در اولین فیلمش، تندترین نقدها و بلکه هجو‌ها را به مسئولین نظام در قالب «حاجی گرینوف» مطرح کند و این را در دو اثر (و بلکه سه اثر) بعدیش به همان غلظت ادامه دهد؟ چطور «مارمولک» که در مورد یک روحانی تقلبی بود، مورد هجمه بسیاری قرار می گیرد، ولی ده‌نمکی اجازه می یابد یک روحانی را «برسیسای عابد» کند؟

به نظر می رسد مطرح کنندگان این پرسش ها پیش از اعتراض به چرایی مجوز گرفتن ده‌نمکی، به این سوال بیندیشند که «چرا او تندترین نقدها را علیه حزب اللهی نماها و مسئولین نظام طرح می کند، اما بیشترین محبوبیت را بین همین حزب اللهی ها و بسیجی ها و انقلابی ها دارد؟» چرا وقتی ما ده مرتبه رقیق شده همین حرف ها را می زنیم، از سوی خانواده های مذهبی برچسب «غیرخودی» و «افساد طلب» می خوریم، ولی «فقر و فحشا»ی او که شدت انتقادش را می توان درکنار مستندهای بی بی سی فارسی قرار داد، عنوان «نقد درون گفتمانی» می گیرد؟ آیا مذهبی ها و حزب اللهی ها با هم پارتی دارند؟

کسانی که تصور می کنند مذهبی ها بخاطر سابقه انصارحزب اللهی و ریش ده‌نمکی از او حمایت می کنند، ظاهراً از کمترین درک اجتماعی عاجزند. اولاً مگر چند نفر در ایران ده‌نمکی را می شناختند که اینگونه به اخراجی ها1 او هجوم آوردند؟ ثانیاً مگر ما فیلم ساز مذهبی و انقلابی در سینما نداریم؟ پس چرا یک دهم این اقبال هم به آنها صورت نمی گیرد؟ ثالثاً اگر حزب اللهی‌ها با هم مسلکان خودشان عهد اخوت دائمی دارند، چرا از یک تاریخی با بسیاری از فیم سازانی که سابقه فیلم جنگی و انقلابی داشتند (مثل تبریزی و حاتمی کیا) خداحافظی کردند؟ و چهارم اینکه چرا حمایت همین قشر از اخراجی ها3 که در آن برخی شئونات اسلامی رعایت نشد، کمتر شد؟

منتقدین مسعود ده‌نمکی می توانند برای تمام پرسش های فوق، پاسخی خودراضی کننده بیابند و همچنان بر طبل «اگر دست ما را هم باز بگذارند، چیزی می سازیم که فروش کند» بکوبند. اما این توجیه ها، این حقیقت را که «ده‌نمکی اعتماد نظام و پیش از آن، اعتماد مردم مذهبی و انقلابی کشور را جلب کرده» عوض نخواهد کرد. خوب است این گروه، کمی از عاج فیل تخیلی شان پایین بیایند و «حقیقت طلبانه» یک بار آثار ده‌نمکی را مرور کنند و ببینند «چه چیزی در فیلم های او هست که در مال ما نیست؟»

به نظر می رسد قدری تأمل، این حقیقت را روشن می کند که فرق اصلی ده‌نمکی با سایرین، در همان تفکیک اساسی نقد «درون گفتمانی» و «برون گفتمانی» است و هم مخاطب او و هم از قضا منتقدش این را خوب می فهمند. اگر ده‌نمکی حاجی گرینوف دارد، در کنارش «سید مرتضی» و «حاج آقا» را هم دارد. اگر به مسئول گزینش به شدت می تازد که چرا اینگونه عمل می کنی، در کنارش به آن گزینش شونده هم می گوید «آهای! تو هم آنقدر کاردرست نیستی ها». شخصیت مثبت ده‌نمکی، اتفاقاً دیندارترین فرد است، کمااینکه شخصیت منفی اش هم متحجرترین است. فیلم او از صدر تا ذیل، «درونِ گفتمان دینی» است و این را همه خوب می فهمند.

بعنوان نمونه در همین تیزر، اگر جمله «قدیما دخترای محل ناموس مردا بودن، نه اینکه پسرا خودشون سر کوچه وایستن دید بزنن» هست، در مقابلش «قدیما ناموسا هم انقدر سرخاب سفیداب نمی کردند» هم هست. ده‌نمکی اگر زشتی برخورد تند و متحجرانه را می بیند و نشان می دهد، زشتی بی دینی را هم به تصویر می کشد و این است فقر فیلم های سینمای ایران. ده‌نمکی بر خلاف جریان غالب سینمای کشور، دین را یک مسأله شخصی نمی داند و کاملاً متهورانه وارد گفتگوی دینی با جامعه می شود، اما «گفتگو». او هم حرف آن بدحجاب و کسی که از نظام و انقلاب دلسرد شده را می شنود و می زند، هم پاسخ منطقی آن بچه مذهبی را به او می دهد و همین است که مخاطب مذهبی، خود را در فیلم او می یابد. او در فیلم ده‌نمکی، حرف هایی که سالهاست در دل دارد و می خواهد با مردمش در میان بگذارد، اما نمی تواند را می شوند و می بیند و لذت می برد. لذاست که اگر ده‌نمکی به فساد کشیده شدن روحانی را هم به تصویر می کشد، دکترین و حرف اصلی فیلمش این است:

«اسلام به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسلمانی ماست»

ده‌نمکی اگر فقر و فحشا را نشان می دهد، نقد خود را از زبان رحیم پور ازغدی و اتفاقاً از تریبون نماز جمله به نظام مطرح می کند. شاید بگویید چه فرقی دارد؟ فساد فساد است و فقر بد است، چه فرقی دارد از زبان رحیم پور ازغدی مطرح شود یا من؟ فرقش مسأله بسیار باریک و ظریفی است به نام «حجیت»؛ شاید این حرف ها هنوز برای سینمای ایران خیلی زود باشد، اما باید دانست «نقد نظام دینی جز از پایگاه دین، مشروعیت ندارد». منظور از «مشروعیت»، قانون جمهوری اسلامی نیست (که ما چنین قانونی نداریم) بلکه منظور، نوعی مشروعیت دینی یا «کلامی» است. کسی که خود را «خارج از محدوده دین» (و نه الزاماً مقابل آن) قرار می دهد و نظام دینی را نقد می کند، خود بخود تبدیل به اوپوزوسیون فرهنگی می شود، ولو خودش هم چنین قصدی نداشته باشد.

حتی از آن جلوتر، نه تنها دین باید پایگاه نقد باشد، بلکه هیچ دستگاه مرجع دینی جز «روحانیت» هم در جایگاه نقد نظام نیست. قطعاً جملات فوق برای عده ای، خصوصاً سینماگران و روشنفکران کشور حتی قابل شنیدن هم نیست. اما حقیقت آن است که اینها حقایق ظریف اتفاقاً پذیرفته شده جامعه «شیعی» (و نه الزاماً هر جامعه دینی) می باشند که رعایت آنها ده‌نمکی را منحصر بفرد کرده. در هر اثر از سه گانه اخراجی ها، روحانیت نه تنها الگو و رهبری را بر دوش دارد، بلکه تنها اوست که بطور جدی حق می یابد با مسئول نظام تقابل مستقیم کند و این مدل است که مورد پسند مذهبی و غیرمذهبی جامعه قرار می گیرد. نقطه اوج یک جامعه دینی آن است که روحانیت، پیشرو در نقد نظام و البته حل مشکلات آن باشد و از این جهت می توان اخراجی ها (خصوصاً یک و دوی آن را) تنها و یا از انگشت شمار آثار «آرمانشهر» یا «مدینه فاضله»ای سینمای ایران به شمار آورد.

 اما در رسوایی، گویا او گام را از این هم فراتر گذاشته و قصد دارد «نقد روحانیت، از پایگاه روحانیت» را به تصویر بکشد که نه تنها ماورای سینمای ایران، بلکه ایده آلی است که هنوز در فضای نشریات و رسانه های مذهبی ما نیز تحقق نیافته. البته این متفاوت است با «نقد روحانی توسط روحانی‌نمای ملبس به لباس روحانیت». روحانی در فیلم های ده‌نمکی، بازیگر لباس پوشیده ای نیست که آمده با زدن حرف ها و نقدهای «دیگران»، نوعی مشروعیت دینی به آنها بدهد؛ روحانی او، واقعاً روحانی است، روحانی اصیل است. حرفش حرف دیگران نیست، حرف های (حتی بعضاً فراموش شده ی) خود روحانیت است که از زبان بازیگر روحانی فیلم شنیده می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۵۰
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۵ - ۲۰ دی ۱۳۹۱
۲۰۳
۶۷
ممنون خیلی خوب بود
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۳ - ۲۳ دی ۱۳۹۱
واقعا عالی بود فیلم های دهنمکی درون گفتمانی است و یک طرفه نیست..
اگر حاجی گرینوف دارد حاج مرتضی ها هم دارد
اگر میگوید قدیما دخترا ناموس پسرای محل بودن در مقابل هم میگه قدیما دخترا هم حرمت خودشون را حفط میکردن و به عبارتی ناموس ها انقدر بزک نمیکردن.
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۶ - ۲۶ دی ۱۳۹۱
خیلی خیلی زیبا بود
محمد مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۹ - ۲۰ دی ۱۳۹۱
۲۴۵
۸۷
البته به نظرم باید به خلوص نیت فیلمسازان حزب اللهی هم اشاره کرد ... به نظرم آقای ده نمکی با اخلاص وارد این کار شده اند .
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۳ - ۲۰ دی ۱۳۹۱
۳۲۵
۱۲۰
زنده باد ده نمکی .خیلی عالی بود.
پاسخ
مجتبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۱ - ۲۰ دی ۱۳۹۱
۲۴۰
۶۴
آفرین به ده نمکی و تمام انسانهایی که حقیقت طلب هستند. برای کسانی که اعتقادشان سطحی و ایمانشان سست باشد و خدا را نشناخته باشند شاید درک حقیقت و حرف دل امثال ده نمکی ها برایشان سخت باشد. آفرین به ده نمکی
پاسخ
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۵ - ۲۰ دی ۱۳۹۱
۲۴۵
۳۸
ده نمکی چشم حسودت کور
پاسخ
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۴ - ۲۰ دی ۱۳۹۱
۲۵
۲
به نظر من،جامعیت در طرح مباحث وحرفها وسخنها،میتواند تعامل سازنده تری داشته باشد.تعاملی پیش برنده.اگر مثال شما حاجی گیرینف هاییست که اقشار مختلف جامعه با آنها سرو کار دارند ودید مساعدی نسبت به آنها ندارند وتصویر کشدنشان است،معلوم است جامع تر نگاه نکرده اید.در کنار حاجی گیرینف،شخصیت های دیگری هم بودند که به نظر من برای نشان دادن صلحای مذهبی،هم به جا انتخاب شده بودند وهم کافی.
برای خلاصه کردن مطلب فقط این را میگویم که در اخراجیها،اکثریت مردم و فرهنگهای غالب بودند.البته این نمایش کثرت وجامعیت، میتواند با هر درجه ی فنی مخاطب را به سمت خود بکشد.واین جامعیت چیزیست که وقتی منتقدی دلسوز آن را رعایت نکند ممکن است خوب سخنش گیرا نباشد وحتی خودش را زیر بارانی از وصله های ناچسب ببیند.(ببخشید به خاطر طولانی شدن مطب)
والسلام
پاسخ
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۱ - ۲۰ دی ۱۳۹۱
۲۰۹
۱۱۴
ای کاش ده تا از این ده نمکی ها داشتیم.
پاسخ
یونس
UNITED STATES
۲۳:۰۱ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
اون موقع فروش سینمامون از هالیوود هم جلو میزد
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۸ - ۲۰ دی ۱۳۹۱
۳
۱
البته فراموش کردم بگویم که نوشته هایم خلاصه ای از حرفهای نویسنده بود اما با کلماتی دیگر...
به هرحال اگر احساس میکنید اضافه خواندید ببخشید.
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۰ - ۲۰ دی ۱۳۹۱
۲۲۱
۲۴
سلام ودرودبه ارواح طیبه پاک امام وشهدا
سلام به امام خامنه ای بزرگ که بارهبری مقتدرانه وصالحش دلهارابرای ظهورآماده می نمایید
یاعلی فدایی حضرت سیدعلی
پاسخ
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۵ - ۲۰ دی ۱۳۹۱
۷۸
۱
ممنون از 598
پاسخ
مریم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۷ - ۲۰ دی ۱۳۹۱
۴۴
۶۰
تشکر از نقد بی طرفانتون به نظزم جز اجراجی های یک بقیه آثارش شامل این نقد میشن...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۷ - ۲۰ دی ۱۳۹۱
۲۹۲
۲۸۳
فقط یه سوال : اگه همین فیلم رسوایی رو و دقیقا همین رو بی کم وکاست ، یه چهره ای مثل مثلا مخملباف ! ساخته بود همین طور بی اینکه کل فیلم رو دیده باشید ازش دفاع می کردید؟ پر فروش شدن فیلمهای ده نمکی بخش اعظمش به دلیل این بود که خیلی توهین هایی رو که در ملاء عام مردم حتی نه چندان مذهبی هم اخلاقا به خودشون اجازه نمیدادن به کسایی که جنگیدن بکنن اون آورد رو پردهء سینما ، به هیچ وجه ادعا نمیکنم مشابه شخصیت های اخراجیها در دوران جنگ وجود نداشتن یا همه اونایی که جبهه رفتن از یه تیپ خاص بودن اما فرهنگ درستی که در جامعه حاکم بود احترام به همه جنگ رفته ها بود به جهت از خود گذشتگی ای که کردن و احساس دینی که نسبت به اونها به همین جهت میکنیم ،شاید نگرشهای افراطی بعضی فیلمهای حوزه دفاع مقدس که فقط چهره های مطلقا مثبتی رو از رزمنده ها به تصویر میکشید هم تا حدی باعث این تفریط های نا معقول آقای ده نمکی شده باشد اما اگر بخوایم منصفانه و از موضع بی طرف به قضیه نگاه کنیم اغلب نقدهایی که به مارمولک درمورد عبور از خط قرمزها وارد میدانیم به اخراجی ها هم وارده واتفاقا توجیه اقای تبریزی هم همین قصد خیر داشتن واینها بود .
قابل انکار نیست که ساخته های اقای ده نمکی به قدری مملو از فحش ها و متلک های سیاسی است که گاهی مخاطب شک میکند فیلم برای انتقال پیام خاصی ساخته شده یا صرفا بستری است برای عقده گشایی کارگردانی که بخاطر روزنامه "جبهه" اش مدتی انگ خشونت طلب خورده و حالا سودای جبران گذشته او را به سرگیجه ای مبتلا کرده که بی مهابا به همه چیز لگد میزند ! حتی به گذشته خودش!
پاسخ
یک نفر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۸ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
سلام
به نظر بنده شما نگاه عمیق به مسأله نمیکنید، هنر و استفاده از هنر برای ارسال پیام و القای یک حرف درست، موجب میشود که شما برداشتهای مختلف از یک اثر بکنید.

اینکه شما نقدهایی رو که به مارمولک بود رو به اخراجی ها هم وارد میدونید، بهش نمیگن نگاه منصفانه و بی طرف...نگاه و مقایسه اشتباهه.

فیلم مارمولک اشکال امنیّتی داشت، نه دینی؛ پلیس توی فیلم مارمولک ابّهتش شکسته شد که تونستند توی فتنۀ 88 جلوی پلیس بایستند.
توی فیلم اخراجیها، متحجرین و افراطیها و مغرورهای به دین، مورد هجوم بودند، در حالیکه کنار اینها، مخلصان دین هم بودند.. مثل جوان ساده ای که پرید روی نارنجکی که نمیدانست مشقی است.

من با بقیۀ فیلمهای دفاع مقدس کاری ندارم، میخوام بگم شما یه گوشه ای از کار ده نمکی رو میبینید و طبق نگاه خودتون برداشت میکنید. عمیق تر نگاه کردن و بی طرفانه نگاه کردن، کار ساده ای نیست.

در ضمن! مطلبی هم هست که باید خدمت شما و دوستان برسانم: کسی که کارِ بزرگ میکند، به دلیل این است که توان شخصیتی و روحیه ای آن کار بزرگ را دارد، خودش هم بزرگ است. هیچوقت کارگردانهای تازه کار نمیتوانند مثل ده نمکی اخراجیها را بسازند.
مگر اینکه خودشان آدم بزرگی باشند.

نمیخواهم تبلیغ ده نمکی را بکنم، ایشان را زیاد نمیشناسم. اما میخواهم بگویم حرف شما در دو خط آخر، کاملاً بی ربط و نابه جا بود (امیدوارم مغرضانه نبوده باشه) چون کسی که کار بزرگ میکند، اینقدر کوچک نیست که بخواهد بخاطر عقده گشایی هایش یک کاری را انجام دهد.

انگ خشونت زدن به یک روزنامه، نشاندهندۀ بد بودن آن روزنامه نیست، نشان دهندۀ این است که چون یک کار بزرگ کرده، مخاطبین ظرفیت پذیرشش را نداشتند و به همین دلیل آن را خشن فرض کردند. شاید بشود کلّاً یک فرد انقلابی را خشن نامید.

مثل شهید متوسلیان که برخی همین فکر را در موردش داشتند، در صورتیکه او اهل اقتدار بود، نه خشونت...مخاطب درک نمیکرد!!

والسّلام
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۵ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
دکی جون قبل نظر دادن کاش مطلبو میخوندی
تک وتنها
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۱ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
یک نفر جان....یک اصولی برای خط قرمز وجود دارد اینکه شما با تحلیلهایی از ظن خودتون موافق کارگردان فیلم بشید درست نیست.اصولا روحانیت بخاطر سابقه ونسبت پاک به اهلبیت جزو خطوط قرمز است.
ناشناس اول ! = سهیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۷ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
اول خدمت ناشناس بعدی ! عرض کنم که اگر مخاطب کلامتون بنده هستم ، من مطلب رو کامل خونده بودم و بعد نظر دادم. در ضمن دکترا هم ندارم :دی

واما یک نفر عزیز ؛
علیکم السلام
مجددا خواهش میکنم سعی کنید منصفانه به سوالی که اول کامنت قبلی مطرح کردم جواب بدید ، همین جواب خیلی مسائل رو برای همه مون روشن میکنه!
یادم هست بعد از اکران مارمولک مرحوم آیه الله مجتهدی تهرانی ضمن انتقادهای صریحی که نسبت به این فیلم کردند تهدید به تعطیلی دروسشون در صورت ادامه اکرانش کرده بودند و البته اعتراضات گسترده تری هم از جانب روحانیون شد که من به تفصیل به خاطر ندارم ولی اگر داستان فیلم رو بخاطر داشته باشید رضا دزدی بود که برای فرار از دست مامورین لباس روحانی ای رو دزدید و به تن کرده بود و اصلا روحانی هم حتی نبود ؛ شخصا توهینی که تو همه فیلم مارمولک به روحانیت شد رو کوچکتر از وهنی که همین آنونس چند دقیقه ای آقای ده نمکی متضمنش بود میدونم! ظاهرا اکبر عبدی تو این فیلم واقعا یک روحانی است. از این جهته که مارمولک رو به تعبیر شما "دارای مشکل دینی" میدونم. و احتراما باید عرض کنم فتنه 88 بسیار پیچیده تر و بزرگتر از اونی بود که فیلمی مثل مارمولک تا این حد دربوجود آمدنش اثرگذار بوده باشه! رفسنجانی با نامه مشهورش ، دنیایی! پوست موز جلوی پای اصلاح طلبها خالی کرد که هنوز که هنوزه دارن روش سر می خورن!
اتفاقا من همه کار ده نمکی رو میبینم و اساسا ایراد رو به رویه کلیش وارد میدونم ؛ ایجاد یه فضای تصنعی و دور ازواقع که از قضا درش از همه تیپ های موجود در جامعه حداقل یکی پیدا میشه و بعد تقابل شعاری صرفی که این عده با هم دارن و از هر مواجه ی عادیشون یه شبهه نسل سومی ! بهمراه پاسخش درسته بیرون میزنه ! وجهه هنری کار رو (اگه وجود داشته باشه اصلا! ) کمرنگ میکنه و مخاطب رو از توهینی که حس میکنه (درست یا غلط) به شعورش شده ، عصبانی!
شخصا با لودگی پرداختن به خط قرمز ها رو کار بزرگی نمیدونم ! یکی از پولدارها میدزدید و به فقرا میداد ومدعی بود چون کار بد من یک جزا و کار خوبم ده پاداش میگیره در نهایت کار خوب کردم ! و امام صادق "ع" به او فرمودند که "انما یتقبل الله من المتقین" نویسنده متن، اتهام "عبور از خط قرمز ها" رو در مورد ده نمکی پذیرفته و به حجت نیت خوبش او رو تبرئه میکنه!
من عمدا از واژه "انگ" استفاده کردم و فکر کردم بار معنایی منفی این کلمه مشخص میکنه که بعنوان مخالف نقلش میکنم و نه موافق ، شخصا به خودم اجازه نمیدم انسان خالصی مثل حاج احمد متوسلیان رو ( که خوش به سعادتش اگر به گفته شما شهید شده باشه) با فرد شهرت طلبی مثل آقای ده نمکی مقایسه کنم! وایشان رو هم نه خشن میدانم و نه خشونت طلب! من یک انقلابی رو کلا خشن نمیدونم ، مصداق "اشداء علی الکفار" بودن یک حُسنه برای مومن ودر کنارش مثل مولایِ همیشه اش؛ امیر المومنین ، مصداق "رحماء بینهم"بودن.

معتقدم اگر هر چه سریعتر جلوی این عبور از خط قرمز ها گرفته نشه دیگر خط قرمزی حتی باقی نمیمونه! و تقدس زدایی از "همه چیز" عاقبت خوشی نخواهد داشت
سر چشمه شاید گرفتن به بیل
چو پر شد نشاید گذشتن به پیل :))
یک نفر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۲ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
سلام تک و تنها! در این مورد شما درست میفرمایید. بنده اشتباه کردم. معذرت میخوام.
یونس
UNITED STATES
۲۳:۰۲ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
کجای اخراجی ها توهین به رزمنده ها بود؟
میدونستی مجیدسوزوکی که اخراجی ها1 نشونش داد وجود خارجی داشته؟
تک وتنها
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۵ - ۲۲ دی ۱۳۹۱
یک نفر..... خوشحال شدم منصفانه به قضیه نگاه کردید..متشکرم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۷ - ۲۳ دی ۱۳۹۱
بحث همین جاست که امثال مخملباف یک طرفه کار میکنن ..
مثلا میان تمام مسئولین را حاجی گرینف نشون میدن و حاج مرتضی ها را سانسور میکنند . در صورتیکه در همه جا و هر قشری خوب و بد داریم .
یک نفر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۷ - ۲۳ دی ۱۳۹۱
جناب ناشناس اول!
سلام
بنده از شما و دوستان بخاطر کوته نگری خودم معذرت میخوام.ممنون که کمک کردید بهتر ببینم.
یاعلی
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۴ - ۲۶ دی ۱۳۹۱
اتفاقا همینه که داغ رو دل شما گذشته
این که یکی از کسایی که شما مدتها بهش انگ خشونت طلب میزدید فیلمی بسازه که صد نسل از فیلمسازهای شما هم باباشون در بیاد نتونن همچین کاری بکنن.
این که هنر و سینما رو فقط در محدوده خودتون تعریف می کردید و حالا کسی اومده و نگاهی متفاوت به هنر و سینما داره و تصویری بجز فساد و برهنگی که شما از سینما درست کردید داره نشون میده
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۸ - ۲۰ دی ۱۳۹۱
۱۸
۱۶۶
خوشبختانه، زمان پاسخ واقعی را اشکار خواهد کرد، فیلمهای ده نمکی بی شباهت به نوشته های اکبر گنجی نیست!!! حالا ببینیم سرنوشت ایشان هم چون آن خواهد شد ؟؟
پاسخ
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۲ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۶
۰
اگر نام خط قرمز فقه باشد چی؟
پاسخ
زینب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۸ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۱۲۳
۲۷
ده نمکی درد دین دردمردم درد انقلاب رو داره و میفهمه مشکل چیه مغر ضانه یا برای اسم و پول و اسکار نمی اد دلسوزه مردمشه وطنش رو این شکلی نمی فروشه تا اون طرف براش کف بزنن چرا این آقا صریح و بی پروا نقد میکنه ولی کسی اون ور تحویلش نمی گیرن چون جنس حرفش و دردش فرق میکنه . خدا توفیق بده و عاقبت همه مارو ختم بخیر کنه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۲ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۵۹
۲۲
احسنت و صد احسنت به این مقاله.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۳ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۵۳
۲۸
چرت بود!
پاسخ
مهديار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۲ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۱۳
۲
فكر مي كنم كسي را نبايد آن قدر بزرگ و بتش كنيم كه در روز مباداشكستنش پر هزينه باشد اگر دفاعي هم داريم از امروزش بكنيم براي هدايت فرداي خود و همه دعا كنيم . ضمنا من هم با "جبهه " آشنا بودم با " فقر و فحشا " قابل جمع نيست ! برخي مي گويند دانستن حق مردم است . اما چه دانستني ! ... گناه را تا كجا بايد پوشيد و كجا بايد پرده دري كرد؟... "فقر و فحشا" علني كردن گناه نيست ؟ وقتي گناهي علني مي شود قباحتش نمي ريزد ؟ حالا خواهيد گفت خود اين گناه ها ديگه بي پرده اتفاق مي افتند . اما من فكر مي كنم فيلم كردنشون ديگه آخرشه...
پاسخ
الف ب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۸ - ۲۲ دی ۱۳۹۱
نشان دادن بستر گناه به مسوولین و مردم عادی که به فکر اصلاح جامعه اند ، کجاش پرده دری است ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۸ - ۲۲ دی ۱۳۹۱
در پاسخ به الف ب
حقیقت را که نمی توان به هر قیمتی و بدون فکر و در نظر گرفتن عواقب آن مطرح کرد.
تک وتنها
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۹ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۱۴
۰
شکسته شدن حرمتها در آینده نه چندان دور پشیمانی در پی خواهد داشت.
پاسخ
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۷ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۹
۶
به نظرم هدف کسب بصیرت است؛ اگر این فیلم بصیرت افزایی کند مثبت خواهد بود و الا نه. انشاء الله چنین خواهد بود.والسلام
پاسخ
مرتضی زارع
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۷ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۵۴
۲
چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید...
هیچ گاه نمی توان این حقیقت را انکار کرد که هدف وسیله را توجیه نمی کند. که ما بخواهیم اقدامی درراه رضای خدا انجام دهیم و در همین راستا رضایت خویش را بر رضایت خدا ترجیح و از خط قرمز الهی عبور کنیم.
جناب آقای ده نمکی احساس کردند که با هرقیمتی می توان مخاطب را جذب کرد که این کاری بسیار اشتباه و خطرناک است.
بله تردیدی نیست در برهه ای از زمان شاید پیش آید که بخواهیم برای حلال بیشتر از مستحبات بکاهیم و به مکروهات اضافه نماییم.
پاسخ
008
-
۱۹:۲۳ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۰
۱
ای بابا لوله گاز
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۷ - ۲۲ دی ۱۳۹۱
ممکنه لطفا بیشتر توضیح بدین؟!:دی
یونس
UNITED STATES
۲۳:۰۴ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۵۶
۳۶
آقای کرمانشاهی یک سوالی داشتم
میشه بگید دلیلتون برای ضعیف بودن اخراجی ها چی بوده؟
حداقلش از لیلی با من است و ضدگلوله چند سروگردن بالاتر بود
پاسخ
مدیر پایگاه
سلام علیکم
بحثش مفصل است. انشاءالله باید سر فرصت صحبت کرد.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۹ - ۲۲ دی ۱۳۹۱
۵۵
۸۰
بهترین راه برامبارزه بادین خراب کردن وجهه علماست.وده نمکی بااین فیلم این کار رومیکنه. خوراک خوبیه براتمسخرآخوندا
پاسخ
یونس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۳ - ۲۲ دی ۱۳۹۱
لطفا تا وقتی فیلمیو ندیدید در موردش نظر ندید
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۹ - ۲۲ دی ۱۳۹۱
۶۸
۵۶
درود و صد درود بر ده نمکی حزب الهی دوست داریم و حمایتت میکنیم دشمنان حزب الهی ها با هر بهانه ای دنبال تخریب انها هستند هوشیار باشیم
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۳ - ۲۲ دی ۱۳۹۱
۴۱
۰
به نظر بنده تفاوت ده نمکی با دیگران در این است که ده نمکی ریشه مشکلات را در بی دینی و عدم شناخت و رعایت اسلام می داند در صورتی که دیگران(مثلا فیلم جدایی نادر از سیمین)ریشه مشکلات را دستورات و احکام اسلام می داند.درست مقابل همدیگر هستند.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۶ - ۲۲ دی ۱۳۹۱
۴
۱
تحلیل شما مصداق اعتقاد به "هدف وسیله را توجیه می کند" است. ابزاری که ده نمکی برای بعضی از صحبتهایش استخدام کرده مشروع نیست هرچند که خوش نیتی اش را به "ناظرین" و به قول شما مخاطبین "حزب اللهی ها و غیر حزب اللهی" ثابت کرده باشد و هرچند که از منظر درون گفتمانی انجام داده باشد.

سوال: آیا به تصویر کسیدن گناه واقعی گناه کار حلال است؟ آیا مسلمانی که حجاب را رعایت نمی کند آیا به تصویر کشاندن آن و "اعانه بر اثم" حلال است؟
پاسخ
مجید نصیری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۱۱ - ۲۴ دی ۱۳۹۱
۰
۰
باسلام وعرض ادب واحترام ابتدائ منظور از 598همان قطعنامایست که تا یکماه ما دراسارتگاه اشک میریختیم وبعضا حتی تا کنون جواب خود را در مورد پذیرش قطعنامه نگرفته اند.بنظر میرسد همان باشد وامادرمورد اخراجیها ایراداتی بر مسعود خان وارد است چون فقط یک جنبه جامعه ایثار وشهادت را به روایت کشید وان هم جنگ وکشته شدن وقسمت دوم کتک خوردن وزجر شکنجه نملایمات اما بعد دیگر ان اخلاص ایمان تقوا پاکی از خود گذشتگی و.......که اگر بخواهم بنویسم تا ثریاستوفیلم بعدی ایشون را ندیدم درخصوص اخراجیهای 2متن انتقادی به عنوان یک ازاده نوشته وقرار برچاپ ان در روزنامه های کثیر الانتشار بود که نمیدانم چرا؟عمل نشد ولی در کل مسعود ده نمکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس واز نیروهای حزب اللهی بشمار میرود احترامش به حرمت ان روزها واجب البته میدانم فیالمجلس اکبر گنجی را خواهید مقابل من گذاشت اوهم رزمنده است ومگر نه اینکه انسان جایز الخطاست مگر طلحه وزبیر رزمنده نبودند مگر عثمان وابوبکر وعمر از اولین مسلمانان نبودند ان جایی که حب دنیا وارد شد ایمان خارج میشود.باتشکر از خود شما وخوانندگان محترمتان که با کمال ادب نظراتشان را اعلام کردهان.مجید نصیری مدیر وبلاگ خط پدافندی در تکریت 11
پاسخ
بهی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۵ - ۲۴ دی ۱۳۹۱
۲
۰
همین که یکی بلند شده و اومده مشکلات اخلاقی یه کشور مسلمون رو به تصویر کشیده و به ما که مردم عادی هستیم تا مسیولین که مسولیت دارن بفهمونه که همه مون داریم راه رو اشتباه میریم باید بهش نمره20رو داد
پاسخ
سجاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۸ - ۲۴ دی ۱۳۹۱
۶
۱
این حرف ها برای ما "سید مرتضی" نمی شود...
بعد از شهید آوینی انگار سینما و تصویر و متن هایمان در کارهای ارزشی همیشه ضعف دارد!
دست خودشان هم نیست، چون درک درستی از موضوعی که میخواهند برایش فیلم بسازند ندارند. بسیار دیده اید که در سریال های به اصطلاح مذهبی ما، همه ی مشکلات نقش اول داستان با معجزه حل می شود. متاسفانه فیلم سازان ما نمی دانند که انسان های مذهبی که چهره شده اند هم برای حل مشکلات خود تلاش می کرده اند.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۹ - ۲۵ دی ۱۳۹۱
۲
۲
جدا از شخصیت ده نمکی که مورد قبول ما هست یا نیست چون حقایقی گفته می شود و از موقعیت خود برای به تصویر کشیدن واقعیتها
استفاده می کندجای قدر دانی دارد
پاسخ
منتظرظهور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۴ - ۲۶ دی ۱۳۹۱
۲
۱
نقد خوبي بود، ممنون
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۲ - ۲۴ دی ۱۳۹۲
۰
۱
ده نمکی بی سواده اخوی
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها