برنامه هاي امسال رسانه ملي درباره دفاع مقدس با نوآوري هايي ارائه شد كه اين نوآوري ها براي نسل سوم جذابيت هايي به همراه داشت. تنوع در توليد برنامه هاي مربوط به دفاع مقدس امسال در سياست شبكه هاي مختلف تلويزيوني مشهود بود به گونه اي كه برخي از اين برنامه ها به واگويي ناگفته هايي از دوران دفاع مقدس پرداختند و تلاش كردند نسل جديد را با واقعيات آن دوران آشنا كنند.
تبدیل «آرایش غلیظ» به هذیان‌گویی سینمایی
حمید نعمت‌الله را با دو فیلم سینمایی عالی و یک سریال خاطره‌انگیز می‌شناسیم؛ «بوتیک» و «بی‌پولی» به همراه «وضعیت سفید». همین سابقه کاری درخشان آقای کارگردان است که سبب می‌شود تا انتظار داشته باشیم جدیدترین دستپخت زوج موفق «نعمت‌الله – مقدم دوست» هم یک اثر موفق هم در حوزه فرم و هم در زمینه محتوا باشید؛ انتظاری که البته با بدترین شکل ممکن ناکام می‌ماند.
فیلم‌های «چ» و «شیار 143» رکورددار جشنواره فیلم مقاومت
مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با حضور صد‌ها تن از هنرمندان و سینماگران کشورمان، خانواده‌های شهدا، فرزندان سید حسن نصرالله و شهید عماد مغنیه، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین مدیران و مسئولان و هنرمندان خارجی، پنج‌شنبه گذشته در برج میلاد برگزار شد.
دومین کنفرانس بین‌المللی افق نو
طالب‌زاده: ایران، خانه دوم وجدان‌های بیدار و آزادی‌خواهان جهان است
دبیر کنفرانس افق نو خطاب به مهمانان خارجی این کنفرانس گفت: ایران، خانه دوم وجدان‌های بیدار و آزادی‌خواهان جهان است. ما شما را دعوت کردیم چون می‌دانستیم به این ارزش‌ها واقف هستید.
آقای کیارستمی! لطفاً عینک سیاهت را بردار تا ما را ببینی!
ای کاش آقای کیارستمی به جای اهانت به ملت خویش و تلاش بیهوده برای زیر سؤال بردن افتخارات ملی ما، اندکی سعی می‌کرد عینک سیاه خود را برداشته و با نگاهی واقعی و بدون واسطه رنگ سیاه، دنیای پیرامون و جامعه خویش را بنگرد.
جهانبخش سلطانی در برنامه "هفت مطرح کرد
رزمنده‌ها با خونشان نوشتند که ما آمدیم تا محبت به خشم و عشق به کینه تبدیل نشود
بازیگر سینما و تلویزیون گفت: رزمنده‌ها هشت سال پشت خاکریزهای جبهه با خون مطهرشان بر روی پهنه‌ دیوار خاکریز نوشتند که ما آمدیم تا که محبت به خشم و عشق به کینه تبدیل نشود. این بازیگر در خصوص نقش شهید خرازی اظهار داشت: در یکی از فیلم‌های دفاع مقدس نقش شهید خرازی را بازی کردم که یکی از دوستانم در جهاد دانشگاهی بود و تازه در آن موقع بود که فهمیدم این شهید چه شخصیتی داشته است.
رضا ایرانمنش در ویژه برنامه «هفت» به مناسبت جشنواره مقاومت:
هنر ما با حزب و گروه و سیاست مخلوط شده
رضا ایرانمش بازیگر سینما در برنامه هفت گفت: ما با یک معضلی روبرو هستیم که هنر با حزب و گروه و سیاست مخلوط شده است و‌ گاه افراد بر اساس اینکه از کدام گروه طرفداری می‌کند و یا کار انجام داده‌اند گزینش انجام می‌دهند.
متن نامه سردار سلیمانی به حاتمی کیا
برادرم از طعنه ها و سرزنش ها نهراسید و به سیمرغ های دنیوی هم فکر نکنید
سردار قاسم سلیمانی در نامه ای به ابراهیم حاتمی کیا آورده است:برادرم از طعنه ها و سرزنش ها نهراسید و به سیمرغ های دنیوی هم فکر نکنید و این راه را ادامه دهید. سیمرغ شما وجدانهای بیدار شده ، در اثر این حقیقت ارزشمند ارایه شده و اشک های غلتانی است که بر گونه ها جاری ساختید.
در نشست سینما فلسطین عنوان شد
آیت الله حائری شیرازی: در فیلمسازی هماهنگی میان اخلاق و بصیرت موفقیت به همراه خواهد داشت
آیت‌الله حائری عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد اخلاق امروز در سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم دفاع مقدس طی نشستی توصیه هایی به فیلمسازان نمود که میتواند برای تولید یک اثر قابل قبول مفید واقع شود.
ابوالقاسم طالبی در برنامه "هفت":
من فیلمساز سیاسی هستم؛ هیچ ابایی هم ندارم/ فیلم سیاسی را با فیلم ضدانقلاب یکی نکنید
این کارگردان سینما و تلویزیون در برنامه "هفت" گفت: فیلم سیاسی را با ضدانقلاب یکی نکنید؛ چون اینها دنبال تخریب خودی و تشویق امثال کاخ سفید نیستند؛ همه چیز سینما بر خرج دولتی می‌چرخد پس آدرس غلط ندهید؛ مخاطب ما هم فقط در گیشه نیست
شهدا و تشکل دانشجویی در هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها؛
ده‌نمکی در «معراجی‌ها» کدام پدیده را «واقعی» نشان می‌دهد؟
چه بخواهیم بپذیریم و چه نخواهیم، مسعود ده نمکی این سال ها در عرصه سینما عنصری تاثیرگذار بوده است و حالا دیگر باید وی را سینماگری صاحب سبک دانست. هرچند ده نمکی در "دارا و ندار" نشان داد که در عرصه سریال سازی به اندازه آثار سینمای موفق نبوده است؛ اما به نظر می رسد این بار سریال معراجی ها بهتر از نسخه ی سینمایی آن باشد.
جشنواره فیلم فجر، کدام نسل فیلم‌سازان را تربیت کرد؟
برندگان بخش سینه فونداسیون، علاوه بر دریافت جایزه 15 هزار دلاری، این تضمین را می‌یابند که فیلم بلند سینمایی اول‌شان در بخش مسابقه اصلی جشنواره حضور داشته باشد و بدین ترتیب یک نسل از فیلمسازان جوان برای آنکه به این موفقیت دست یابند و زمینه ایجاد تحول در آینده‌شان را فراهم سازند، به شیوه‌ای از فیلمسازی متوسل خواهند شد که در چهارچوب سینمای مورد پسند کن قابل تعریف است.
حرف‌های متفاوت حاتمی‌کیا در برنامه "هفت":
شرم بر کسی که در فیلم جنگی دنبال سیاه‌نمایی است/ به حرف منتقدی که فقط دنبال بی بی سی است، کاری ندارم +فیلم
این کارگردان در برنامه "هفت" گفت: حرف نسل من بوی باروت می‌دهد؛ مجبورند انگار به ماها اعتماد نکنند/ سینمای امروز ما خیلی غم‌انگیز است؛ فکر می‌کنند جنگ شوخی بود که حرف زدن از آن دیگر بس باشد/ حاتمی‌کیا در ادامه گفت: الان فیلم فاخر در مملکت ما به متلک تبدیل شده است که اگر ما فیلمی می‌سازیم که فاخر است تعبیر متلک پیدا کرده است و این را بعضی از بازیگرانی می‌گویند که اتفاقا قیمت آنها از روزی بالا رفت که فیلم فاخر مطرح شد.
شبکه‌های مختلف تلویزیون از روز شنبه به شکل ویژه به موضوع جنگ تحمیلی می‌پردازند؛
ويژه برنامه‌هاي هفته دفاع مقدس به روايت تلويزيون
در هفته دفاع مقدس، علاوه بر نمایش سریال و اختصاص بخش‌هایی از برنامه‌های روزانه تلویزیون به هشت سال جنگ تحمیلی، ویژه‌برنامه‌ها و آثار مستندی نیز برای پخش از شبکه‌های مختلف تلویزیون تدارک دیده شده است.
نشست شورای برگزاری جشنواره مقاومت با رئیس سازمان بسیج مستضعفین
سردار نقدی: جشنواره مقاومت متعلق به شهدا و مردم است/ جشنواره‌های غربی با مکانیسم‌های گوناگون هنرمندان ما را وسوسه می‌کنند
رئیس سازمان بسیج مستضعفین تاکید کرد: متاسفانه جشنواره‌های غربی با مکانیسم‌های گوناگون هنرمندان ما را وسوسه می‌کنند و حتی موفق شدند تعدادی را جذب کنند و اسیر و اجیر خودشان کنند. رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اهمیت و جایگاه مهم جشنواره فیلم مقاومت عنوان کرد: رسالت بزرگ هنرمندان و سینماگران متعهد این است که اجازه ندهند با غفلت ها و تنگ نظری ها این حقیقت تاثیرگذار و جهانی مغفول واقع شد.
ترور حقیقت بر پرده ­سینما؛
اوج گیری حمله به تاریخ و فرهنگ ایرانی ها
تصویرسازی کلیشه ای از فرهنگ و تمدن ایران محدود به سال های پس از انقلاب نبوده بلکه این امر در زمانی که ایران مهمترین متحد آمریکا بود هم صورت می گرفت اما ساختن این فیلم ها در سال های پس از انقلاب تشدید شده است.
حمايت از آثار منتخب «مقاومت» در تهران و 10 استان
حمایت از آثار منتخب تئاتر «مقاومت» در تهران و 10 استان کشور، پایان اجرای «در همین نزدیکی»، روی صحنه رفتن نمایش «خانواده تت» در فرهنگسرای ارسباران، اظهارات بهاره رهنما در اجرای خیریه نمایش «البته»، اجرای نمایش خیابانی «دو کلمه حرف حساب» و معرفی برگزیدگان جشنواره منطقه 5 تئا‌تر «سوره ماه» مهمترین اخبار تئاتر امروز هستند.
چرا پرداختن به برنامه کم‌مایه عینک آفتابی مهم است؟
«عینک آفتابی»، نمادی از فقر کیفیت در رسانه ملی
این برنامه نشان داد که مدیران سازمان اگرچه با مشکلات عدیده مالی دست و پنجه نرم می‌کنند اما با این حال اگر پایش بیفتد ابایی ندارند که پول مجموعه تحت مدیریت خود را دور بریزند. مدیران رسانه ملی به قدری به خود اعتماد دارند که حتی اگر مزخرف‌ترین برنامه را بسازند پای آن می‌ایستند و برای منتقدان -مخصوصا اگر حزب اللهی باشند- تره هم خرد نمی‌کنند. مدیران سازمان به شدت دنبال آزاداندیشی نمایی هستند.
فرج‌الله سلحشور:
ساخت سریال فاخر حضرت موسی(ع) در انتظار مشارکت مردم
فرج الله سلحشور حالا دیگر نام پرآوازه‌ای است که آثار او محبوبیتی جهانی یافته اند. کمتر مسلمانی را می‌توان یافت که نام او و سریال‌هایی چون «اصحاب کهف» و «یوسف پیامبر(ع)» را نشنیده باشد. حتی مردم بسیاری از کشورهای غیرمسلمان هم این سریال ‌ها را دیده اند. سلحشور قصد دارد تا در پروژه جدید خودش به یکی دیگر از انبیای الهی یعنی حضرت موسی(ع) بپردازد.
نادر طالب‎زاده در دوره ژورنالیسم تلویزیونی عنوان کرد:
علت اصلی راه اندازی شبکه های خبری بزرگ دنیا، انقلاب اسلامی بود
عطش درباره ایران و خبرهای مربوط به انقلاب ایران و گروگان های آمریکایی های در بندِ ایران، آغاز «دوره جدیدی» در عرصه خبری دنیا بود و «جذابیت خبر» از دوران انقلاب اسلامی به شدت افزایش یافت.
کارگردان مجموعه دوگانه «هوش سياه» در گفتگو با پایگاه 598:
پليس فتا فرزند هوش سياه است/ به قوه قضاییه گفتم که اینجا زندان من است و با قوانین من اداره می‌شود
اين‌كه بدمن الگو شد درست است بيشتر از سرگرد و شخصيت مثبت، كامران الگو شده بود ما دنبال اين بوديم تا «هوش سياه» را تا صد قسمت پيش ببريم پس بايد 50درصد اول شخصيت منفي الگو شود زيرا به‌هرحال به دليل استفاده از تكنولوژي مدرن روز كه جوانان به آن گرايش دارند طبيعتا برايشان جذاب و جالب است/ هنوز بخشي از دستمزدم را از تهيه كننده نگرفته‌ام
وفور سیاه‌نمایی‌ها صدای جنتی را هم درآورد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز انتقاد از صدور مجوز ساخت و تولید به فیلم‌های اینچنینی گفت: سوال من این است که اصلا چرا این «قصه‌ها» ساخته شد و چرا مجوز گرفت؟ اگر نظارت بر مراحل ساخت نباشد این اوضاع پیش می‌آید.
آمریکا فتنه 88 را فراموش نکرده‌ و برایش «گلاب» می سازد +عکس و فیلم
اين فيلم كه براساس نوشته‌هاي مازيار بهاري خبرنگار و مستندساز ايراني - كانادايي كه براي پوشش اخبار انتخابات رياست‌جمهوري دهم به نمايندگي از هفته‌نامه نيوزويك به تهران آمده بود ساخته شده است.
پرویز شیخ طادی درگفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه 598:
جریان روشنفکری در سینما به دنبال شریعت زدایی از جامعه است/ دور میز وزیر ارشاد باید جامعه شناس های اسلامی بنشینند
کارگردان سریال"کابوس نتانیاهو" با اشاره به روند غلطی که در سینمای و فرهنگ ما وجود دارد افزود: یک ایراد ساختاری در فرهنگ ما وجود دارد که موجب میشود این افراد میدان دار باشند؛ آن هم این است که کارشناسان علوم انسانی اسلامی در راس کار فرهنگی ما نیستند. دور میز وزیر ارشاد بیشتر از آنکه کارگردان باشد باید فیلسوف و جامعه شناس اسلامی بنشیند.
افخمی:روشنفکران‌مردم‌را ازسینما بیرون‌انداختند
این کارگردان ژست‌های روشنفکری جامعه فیلمسازی ایران را بی‌شرمانه دانست و گفت: این فیلمسازان با پیچیده کردن فیلم‌ها، سینما را شبیه به معلم کرده و مردم را از سینماها بیرون انداخته‌اند و بین خودشان هم به قمپز درکن تبدیل شده‌اند.
گفتگوی 598 با وحید یامین پور؛
دشمنی با افق به خاطر هوشمندی این شبکه در ترویج فرهنگ انقلاب است/ تکذیب همه ادعاها درباره افق
افق یک شبکه فرهنگی است نه سیاسی اگرچه اگر سیاسی هم باشد ایرادی به آن نیست. شبکه افق یک شبکه هوشمند است، هم در برنامه ریزی و هم در تولید هوشمند است و می داند چه می کند و کجا میرود؛ درباره افق شایعات و ویروس های خبری زیاد است. ابتدا گفتند متعلق به سپاه است که این یک دروغ بود.
اخبار کوتاه
پربازدید ها
گفتگو
تلویزیون رابطه مردم با نظام را عمیق نمی کند / تلویزیون ما نماینده حاکمیت نیست

تلویزیون رابطه مردم با نظام را عمیق نمی کند / تلویزیون ما نماینده حاکمیت نیست

تلویزیون نماینده مردم است، اینکه باید پشتیبان نظام و مبلغ آن باشد، هیچ منافاتی ندارد با اینکه حرف مردم هم در آن زده شود. ما در چارچوب نظام جمهوری اسلامی، برای مردم حق حاکمیت قائلیم. بنابراین اگر تلویزیون می گوید «من نماینده حاکمیت هستم» کاملاً حرف درستی است، اما این حاکمیت باید طبق نگرش امام و رهبری باشد که در آن، مردم هستند که حاکمیت را تشکیل می دهند.
فیلمها و سریال‌های ما مخاطب را به تعمق نمی کشاند/سریالهای تلویزیون تجسس،فضولی و تجمل گرایی را گسترش می دهند

فیلمها و سریال‌های ما مخاطب را به تعمق نمی کشاند/سریالهای تلویزیون تجسس،فضولی و تجمل گرایی را گسترش می دهند

نکته مهم این است که شما وقتی سراغ بدی ها یا تیره بختی ها می روی، نگرش خودت چیست؟ ممکن است معتقد به نهیلیسم باشی و همه چیز را پوچ بدانی که این یک تأثیر اجتماعی دارد، و یا ممکن است بگویی نه، اگرچه شرایط تیره است، ولی من به سربلندی معتقدم، من به قهرمان معتقدم، من به بیرون آمدن از بحران معتقدم. مشکل اصلی فیلم ها و سریال های ایرانی این است که معتقد به بیرون آمدن از بحران نیستند و در همان موقعیت می مانند و تماشاگر را دعوت به تحول نمی کنند، دعوت به ایستایی می کنند.
آقای سلحشور! چرا فساد را فریاد می زنید؟ چرا جمع بستید؟ و 11 سوال دیگر + پاسخ های صریح سلحشور

آقای سلحشور! چرا فساد را فریاد می زنید؟ چرا جمع بستید؟ و 11 سوال دیگر + پاسخ های صریح سلحشور

موضع گیری های چند ماهه اخیر فرج الله سلحشور در مورد فساد سینمای ایران اگرچه به مذاق خیلی ها (حتی برخی متدینین) خوش نیامد، ولی عملاً آثار مثبتی در فضای کشور داشت. از جمله اینکه نیروی انتظامی بالاخره جرأت ورود به حریم ممنوعه سینما را پیدا کرد و بازیگران سالم سینما نیز جرأت اعتراض به وضع موجود. اما متأسفانه در اثر تیترهای نارسا و بعضاً غلط برخی سایت ها، برداشت های کاملاً اشتباهی از حرف های او صورت گرفته. 598 در گفتگویی چالشی، مواضع دقیق سلحشور در 11 مسأله مربوط به سینما را از او جویا شده.
چرایک سال است آمار بیننده‌ها را اعلام نمی‌کنند؟ / مرکز تحقيقات صداوسيما از بي اعتبارترين مراکز تحقيقاتي است / معاون سیما هیچ سابقه فرهنگی هنری نداشته

چرایک سال است آمار بیننده‌ها را اعلام نمی‌کنند؟ / مرکز تحقيقات صداوسيما از بي اعتبارترين مراکز تحقيقاتي است / معاون سیما هیچ سابقه فرهنگی هنری نداشته

می گوید من خودم هستم، به هر کس هم اجازه دهم تلويزيونی مي‌شود، هر کس هم خلاف نظر من حرف زد، از تلويزيون بيرونش مي‌کنم... چرا يک برنامه مثل برنامه‌ي هفت را در اختيار حزب اللهي‌‌ها قرار نمي‌دهند؟ ‌فردوسي پور مي‌تواند در تلويزيون برنامه داشته باشد، جيراني مي‌تواند برنامه داشته باشد، یامین پور نمي‌تواند برنامه داشته باشد؟ اگر راديکاليزم بد است، ایجاد تشنج بد است، آن‌ها هم راديکال هستند.
صدا و سیما از سال68 بدون قانون اداره می شود/ خود آقا با زیر نظر رهبری رفتن مخالف بودند

صدا و سیما از سال68 بدون قانون اداره می شود/ خود آقا با زیر نظر رهبری رفتن مخالف بودند

فضای نقد صدا و سیما در چند سال اخیر تکاملی نسبی یافته است و این رسانه بطور جدی مورد نقد نخبگان فرهنگی و رسانه های ارزشی قرار گرفته است. لیکن بدلیل فضای بسته صدا و سیما و بایکوت کامل نقدها توسط آن، کمتر به ریشه های درونی و علل پیشین بروز چنین ناهنجاری هایی در سازمان پرداخته شده است... در این گفتگو ما سعی کردیم تا جای ممکن از سازمان دفاع کنیم تا آسیب های اصلی بیشتر نمایان گردد.
نظر نمایندگان مجلس پیرامون عدم پاسخگویی رئیس رسانه ملی

نظر نمایندگان مجلس پیرامون عدم پاسخگویی رئیس رسانه ملی

عدم پاسخگویی رسانه ملی و بالأخص ریاست آن به افکار عمومی که ناشی از فقدان قوانین نظارتی متقن بر صدا و سیما می باشد، حقیقتی است که نمایندگان مجلس و دلسوزان نظام بارها متعرض آن شده اند. حال آنکه مقام معظم رهبری بارها و بارها بر لزوم پاسخگویی مسئولین به افکار عمومی تأکید داشته اند در این رابطه پایگاه 598 در گفتگویی با چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این موضوع پرداخته است.
ارشاد قانوناً حق ندارد کسی را وادار به اکران فیلمی کند / اعتراض به فیلمهای خلاف اصول، تکلیف گروه های اجتماعی است

ارشاد قانوناً حق ندارد کسی را وادار به اکران فیلمی کند / اعتراض به فیلمهای خلاف اصول، تکلیف گروه های اجتماعی است

حوزه هنری زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی است و ارشاد متولی آن نیست. سازمان تبلیغات از مجموعه ای تحت نظر رهبری است... ارشاد چه حقی دارد به سازمان تبلیغات بگوید تو چکار بکن و چکار نکن؟ ارشاد می تواند «کف معیارها» را مشخص کند و بگوید که تو حق نداری این معیارها را زیر پا بگذاری. اصلاً نمی تواند بگوید تو اینکار را حتماً باید بکنی...در چارچوب مسئولیت و چارچوب اجتماعی حتی در کشورهایی که متدین هم نیستند، این حق محفوظ است که افراد نسبت به مقولاتی اعتراض کنند و مکرر هم اتفاق افتاده
چیزهایی که تاحالا دیدیم، سینمای دینی نیست

چیزهایی که تاحالا دیدیم، سینمای دینی نیست

به نظر من سینمای دینی در «فرم» یک فیلم تجلی پیدا می کند و صرفاً یک محتوا و مضمون دینی، فیلم را دینی نمی کند... فرم دینی، آن چیزهایی که تاحالا دیدیم نیست! یعنی نه «مفهوم سازیِ خارج رویداد و قصه» است، نه «اسلوموشن های احمقانه هالیوودی» است، نه قصه و مضمون است، بلکه گذار از فرم های زیست شده – فرم هایی که ما با آنها زندگی کردیم – و پیدا کردن حال و هوایی در فرم که بتواند لحظه ای ما را از واقعیت ملموس بکَنَد و ببرد به یک فضا و حال و هوای دینی.
جریان شناسی فیلم های سیاسی سینمای ایران

جریان شناسی فیلم های سیاسی سینمای ایران

وزارت ارشاد و معاونت سينمايي به عنوان متولي عرصه‌ي سينما، چه در دوران دوم خرداد و چه پس از آن در دولت‌هاي نهم و دهم، رويکرد کاملاً مغاير با ارزش‌هاي نظام را در پيش گرفتند. چه در زمان مهاجراني، چه مسجد جامعی و چه زمان آقاي صفار و به ويژه در دوران آقاي حسيني، روند یک روند ثابتي بوده؛ یعنی همان روندي که آقاي مهاجراني پايه گذاري کرد در اين سينما، عموماً به سمتي دارد حرکت مي‌کند که نقطه‌ي مقابل جهتي است که نظام و انقلاب به سمت آن حرکت مي‌کنند. از اين تيپ فيلم‌هاي فحاش، فيلم‌هايی که تمايل دارند خط قرمز‌هاي اعتقادي را هدف قرار دهند، متاسفانه کم نداشتيم. اینها فیلم سیاسی نیستند.
ترویج داروینیسم و الحاد در مستندهای تلویزیون / سیاست صدا و سیما، ایجاد آرامش با غفلت است

ترویج داروینیسم و الحاد در مستندهای تلویزیون / سیاست صدا و سیما، ایجاد آرامش با غفلت است

نظرات مخالف با نظریه داروین در غرب وجود دارند و به شدت هم کار کردند، شواهد دقیقی می آورند، استدلال می آورند و حرف های جدی برای گفتن دارند. حتی مستندهایی هم بر این پایه ساخته شده؛ بعنوان نمونه، مستند Expelled یا «اخراج شده» که در آن با اساتید دانشگاهی گفتگو می شود که بخاطر ادعای وجود یک هوش پشت این جهان، آن هم نه حتی خدا، بلکه تنها یک عقلانیت و هوش در پس این جهان، از دانشگاه اخراج شدند. سپس نشان می دهد ... اما صدا و سیمای ما نه این مستند را پخش کرد و نه گویا اصلاً دنبال چنین مستندهایی است.
هیچ تیم کارشناسی پشت فیلم نامه‌های صداوسیما نیست/ کارشناس مذهبی را تحقیر می کنند

هیچ تیم کارشناسی پشت فیلم نامه‌های صداوسیما نیست/ کارشناس مذهبی را تحقیر می کنند

می دانید این ثریا و سریال های دیگر سیما، اصلاً سناریو اش تکمیل نشده جلوی دوربین می رود؟ خیانت از این بالاتر؟ خب معلوم است که دست اندکاران آن سریال ها، چون آدم های ناسالمی هم هستند، چون بر اساس تربیت غیر پرورش پیدا کرده اند، قطعاً آن چیزی را که دلشان می خواهد می سازند و سناریو را تغییر می دهند...در صدا و سیما شما اگر به یک کارگردان بگویید بیا این محقق، این متخصص، این مشاور، می گوید من خودم کلی مشاورم! من شأنم بالاتر از آن است که یک مشاور بیاید به من بگوید که تو چه کار کن؟ من خودم کارشناس هستم اصلاً! کارشناس مذهبی ام.
تاملی در اسلامی شدن سینما و تلویزیون

تاملی در اسلامی شدن سینما و تلویزیون

سینما و تلویزیون به نسبتی ولایت پذیر هستند و به میزان اعمال اختیار، در تصرف هستند. و هر جایی که این اعمال اختیار ممکن نباشد، یا ما نخواهیم اعمال اختیار کنیم در بند تقلید از غرب هستیم. همچنان که بسیاری از فیلم های ما ماهیت غربی دارند. بی انصافی است اگر بگوییم سینمای ما مثل سینمای هالیوود است. مثلا در بحث زن و استفاده از جذابیت های آن، این دو سینما قابل مقایسه نیستند هر چند محور جذابیت در یک فیلم ایرانی هم جاذبه جنسی باشد.
تبیین 3 لایه سینمای دینی/ «مهمان مامان» فیلمی عرفانی است

تبیین 3 لایه سینمای دینی/ «مهمان مامان» فیلمی عرفانی است

شهید آوینی اشاره دارد که قصه های مجید را انسان باور می کند، هیچ عُنصری تصنعی در آن نمی بینید. چون واقعی نشان می دهد، پس به حقیقت نزدیک می شود؛ چون واقعیت جلوۀ حقیقت است. در حالی که همان زمان به ایشان اعتراض می کردند که آقای کیومرث پور احمد مگر از بچه مذهبی هاست؟!خیلی به ایشان تاختند و در این 5 الی 6 ماه آخر، دائماً مورد اصابت نقدهای تند کسانی بود که قبلاً خودش آنها را با سینما آشنا کرده بود! اما شهید آوینی متوجه حقیقت عمیق تری بود.
5 رکن سینمای قرآنی/ هنرمندان در برابر قانون تافته جدابافته اند

5 رکن سینمای قرآنی/ هنرمندان در برابر قانون تافته جدابافته اند

قسمت اول مصاحبه تفصیلی 598 با جناب آقای فرج الله سلحشور در نوبت قبل منتشر شد. ایشان در آن قسمت، مبانی حاکم بر سینمای موجود را تشریح کردند و علت اینکه چرا این سینما، هرکس را که در آن وارد شود فاسد می کند را بیان کردند. در این نوبت، ایشان به بیان مبانی سینمای دینی که بر اساس آیات قرآن تدوین کرده اند پرداختند و سپس علت بی توجهی جامعه هنری به تحقیقات دینی موسساتی نظیر مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما پرداختند و به یک بحران جدی در جامعه سینمایی کشور اشاره کردند
سینمای ما بسیار شریف تر از تلوزیون ما است

سینمای ما بسیار شریف تر از تلوزیون ما است

در مصاحبه زیر که با دکتر محمد رجبی دوانی، شاگرد برجسته مرحوم فردید، رئیس سابق بنیاد سینمای فارابی و نیز کتابخانه ملی صورت گرفته، ایشان در مقایسه سینما و تلویزیون، در کمال تعجب سینما را در همگامی با انقلاب پیشروتر دانسته اند تا تلویزیون و بلکه تا شئون دیگر فرهنگی نظام. برای ما هم ابتدائاً چنین نظری از چنین نیروی ارزشی انقلابی عجیب بود ولذا در مورد آن با ایشان به بحث نشستیم و حرفها و رویکردی متفاوت و تأمل برانگیز از ایشان شنیدیم.