گزارش پایگاه 598 از فراز و فرود رسانه ملی در سال 93:
در همین مدت چند ماهه سرافراز نشان داده که برای تغییر رویکرد و شتاب بخشیدن به رسانه ملی اهل ریسک است و حاضر است چابک سازی سازمان را با کوچک تر کردن بخش ها و تغییر و حذف نیروهای ناکارآمد انجام دهد/ افق شبکه ای استراتژیک که بر مبنای گفتمان انقلاب اسلامی شکل گرفته است و آغاز حرکتی نوین بود.
نقدی بر نقد در سینمای ایران؛
سال 93، سال شیوع سندروم فراستی
سینمای ایران در حالی سال 93 را به پایان می برد که پدیده نقادی و نقد فیلم در آن بسیار گسترده تر از سال های گذشته و با رشد بیشتری نسبت به خود سینما در میان جوانان و علاقه مندان به آن روبرو بود.
«مرد پرنده‌ای»؛ روایت ایناریتو از سقوط ستاره‌ها
افول ابرستاره نتیجه ای محتوم برای سینمای ستاره محور سال‌های پیشین به شمار می‌رود. نتیجه ای که بسیاری از ستاره های پیشین سینما و بالاخص هالیوود با آن دست به گریبان هستند. این اتفاق باعث تاثیراتی در سینمای هالیوود نیز شده است که یکی از بارزترین آن ها بازسازی مجدد سری فیلم‌های قهرمانی مانند بتمن، سوپرمن و مردعنکبوتی است
ابهام در توزیع فیلم‌های اکران نوروزی
تدبیر زرد مدبران «بنفش» در برابر «استراحت مطلق» کاهانی/ سیاست‌های پشت پرده‌ای که یک به یک افشا می‌شود!
«استراحت مطلق» به عنوان اثری سیاه و مایوس کننده چگونه در حاکمیت مدیران مدبری که جیغ بنفش امید ایشان گوش فلک را پُر نموده تولید شده و این اثر که حتی صدای هیات انتخاب جشنواره سی و سوم را هم در آورد و به طور کل از این دوره از جشنواره حذف شد، چگونه در فهرست نور چشمی­ های نوروز ۱۳۹۴ قرار می گیرد؟!
آثار سیاسی، طنز و اجتماعی ببینید /
اکران نوروز در اختیار ۵ فیلم
در سال سینمایی ایران به دلیل وجود ایام مختلف مذهبی و ملی، گیشه سینما به فصل های مختلفی تقسیم شده است که از این دست می توان به اکران اول نوروز، اکران دوم نوروز، اکران تابستان و اکران عید فطر اشاره کرد. «رخ دیوانه»، «استراحت مطلق»، «ایران برگر»، «طعم شیرین خیال» و «روباه» برای اکران نوروزی سال ۹۴ انتخاب شدند که موضوع قالب بر این آثار مسایل سیاسی، اجتماعی و البته طنز است.
روایت داستان انقلاب در یک زندگی خانوادگی
توصیه رهبر انقلاب درباره «گذر از رنج‌ها»
داستان «گذر از رنج‌ها»یی که فریدون حسن‌پور نگارش و کارگردانی کرده است شاید اقتباسی از رمان تولستوی باشد یا نباشد اما گره خوردگی داستان عشق در میانه تحولات پرتلاطم روزگار، محتوای محوری هردو داستان است.
سیدهاشم میرلوحی:
«تک‌تیرانداز آمریکایی» اگر درباره یهودیان بود از آن یک هولوکاست دیگر می‌ساختند/ نقد عملکرد «کریس کایل» در کتاب «شلاق حقیقت»
نویسنده کتاب «آمریکا بدون نقاب» می‌گوید: مطمئن باشید اگر همین قضیه «تک‌تیرانداز آمریکایی» در ارتباط با یهودیان اتفاق می‌افتاد، از همین ماجرا یک هلوکاست دیگری درست می‌کردند و مدعی می‌شدند که 6 میلیون نفر کشته شده‌ است.
سلحشور: خجالت می‌کشم برای ساخت سریالم از حضرت آقا کمک بگیرم
این کارگردان در نشستی با محوریت سریال"موسی(ع)" ضمن طرح مسائلی درباره این اثر ازعدم حمایت نهادهای فرهنگی انتقاد کرد و درباره برخی چهره‌ها ازجمله پرویز پرستویی، شهاب حسینی، مریلا زارعی به گفتگو پرداخت
بازیگر فیلم «محمد رسول الله»:
فیلم دینی فیلمی است كه انسانیت را ترویج دهد
اگر یك فرد دینی فیلم بسازد، فیلم دینی می‌شود؛ چرا كه بر اساس اعتقادات خود سعی می‌كند تا قدمی مثبت در زمینه انسان سازی بردارد اما اگر فقط نگاه‌مان این است كه آنچه را كه در كتاب‌های دینی خوانده‌ایم، بسازیم و صرفا فقط آن‌ها فیلم دینی هستند، قطعاً نمی‌توانیم پیشرفتی در این زمینه برای سینمایمان داشته باشیم، بلكه باید بسیار فرا‌تر از آنچه كه هست به موضوعات سینمای دینی نگاه كنیم.
گزارشی از دیدار رییس رســـــانه ملی با مراجع تقلید و علماء در قم
محمد سرافراز رییس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار بعد از انتصاب خود به عنوان رییس رسانه ملی امروز به شهر مقدس قم سفر و با مراجع و علما دیدار و گفت وگو کرد.
در نقد "پدر آن دیگری" آخرین ساخته یدالله صمدی:
متاسفانه سینما در سال های اخیر در حوزه خانواده نتوانسته آن طور که باید و شاید مخاطب خود را از میان خانواده های ایرانی انتخاب کند. مخاطبی که با همه دل مشغولی هایی که دارد هنوز برایش نهاد خانواده و ارتباط میان اعضا مهم است./ "پدر آن دیگری" فیلم متوسطی است ولی باهمه متوسط بودن می تواند بهترین تاثیر را روی مخاطب داشته باشد.
حجت الاسلام خسروپناه:
چرا فیلمساز مسلمان فیلم سکولار می‌سازد؟
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در نشست «تطبیق الگوی نظریه حکمی و اجتهادی بر هنر، رسانه و سینمای انقلاب» به تبیین تطبیقی نظریه خود در حوزه هنر، رسانه و سینما پرداخت.
نگاهی به داوری‌های جشنواره‌ی سی و سوم
چرا «ایران برگر» و «روباه» در داوری‌های فجر سی و سوم بایکوت شدند؟
بایکوت کامل فیلم «روباه» به کارگردانی «بهروز افخمی» که به موضوع استراتژیک «ترور دانشمندان هسته‌ای» می‌پردازد و بعد از چندین سال، سینمای ایران را صاحب یک فیلم جاسوسی حادثه‌ای خوش ساخت کرده است، در میان نامزدهای اعلام شده و به تبع آن، در میان جوایز اهدایی، به شدت تعجب‌برانگیز به نظر می‌رسد.
با رونمایی از فیلم محمد(ص) سینما رنگ خدا گرفت؛
برگردان استراتژیک داستان زندگی پیامبر(ص) و اصحابش برای اصحاب امروز و نمایش مهر و عطوفت رسول اکرم
آخرین ساخته مجید مجیدی پس از پایان جشنواره فیلم فجر و با فاصله‌ای ۲ روزه برای اصحاب رسانه و فرهنگ به نمایش درآمد. شاید فاصله‌گذاری با فجر زمینه مناسبی فراهم آورد که فیلم، مستقل از جشنواره مورد قضاوت قرار گیرد و در کلیت اثر در فضای مستقل‌تری بررسی و دیده شود.
اختتامیه فیلم فجر
سیمرغ بهترین فیلم و کارگردانی جشنواره سی‌وسوم برای «رخ دیوانه»/سیمرغ بازیگری بر شانه‌های آقاخانی و کوثری
فیلم سینمایی «رخ دیوانه» با کسب پنج جایزه از جمله بهترین فیلم،بهترین کارگردانی و بهترین فیلم تماشاگران به عنوان رکورددار کسب جوایز سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر شناخته شد.
اخبار کوتاه
گفتگو
تماشای «شیار ۱۴۳» همچنان تنم را می‌لرزاند

تماشای «شیار ۱۴۳» همچنان تنم را می‌لرزاند

مهدی نادری کارگردان «بدرود بغداد» در یادداشتی نوشت: تجربه منحصر به فرد تماشای «شیار ۱۴۳» در مراسم افتتاحیه همچنان تنم را می لرزاند، آنجا که چشمان تماشاچیان همزمان نمناک و گلوها بغض آلود خیره به تصویر الفت فیلم که فریاد می کشید: یونس
شهاب حسینی: احترام مردم در سینما حفظ نشده؛ سینما سیرک نیست

شهاب حسینی: احترام مردم در سینما حفظ نشده؛ سینما سیرک نیست

این بازیگر افزود: در سینما سرگرمی لازم است اما نه اینکه سیرک شود؛ یادمان رفته بجای تجارت باید کار فرهنگی کرد؛ فیلمسازان به شدت ازمخاطب عقب‌اند؛ نمی‌دانم چطور بازیگر همزمان در چند کار بازی می‌کند؛ پس جای فکر کجاست؟
رزمنده‌ها با خونشان نوشتند که ما آمدیم تا محبت به خشم و عشق به کینه تبدیل نشود

رزمنده‌ها با خونشان نوشتند که ما آمدیم تا محبت به خشم و عشق به کینه تبدیل نشود

بازیگر سینما و تلویزیون گفت: رزمنده‌ها هشت سال پشت خاکریزهای جبهه با خون مطهرشان بر روی پهنه‌ دیوار خاکریز نوشتند که ما آمدیم تا که محبت به خشم و عشق به کینه تبدیل نشود. این بازیگر در خصوص نقش شهید خرازی اظهار داشت: در یکی از فیلم‌های دفاع مقدس نقش شهید خرازی را بازی کردم که یکی از دوستانم در جهاد دانشگاهی بود و تازه در آن موقع بود که فهمیدم این شهید چه شخصیتی داشته است.
هنر ما با حزب و گروه و سیاست مخلوط شده

هنر ما با حزب و گروه و سیاست مخلوط شده

رضا ایرانمش بازیگر سینما در برنامه هفت گفت: ما با یک معضلی روبرو هستیم که هنر با حزب و گروه و سیاست مخلوط شده است و‌ گاه افراد بر اساس اینکه از کدام گروه طرفداری می‌کند و یا کار انجام داده‌اند گزینش انجام می‌دهند.
به دلیل یک انتقاد فرهنگی 5 روز به زندان رفتم/هیچ کس به خاطر

به دلیل یک انتقاد فرهنگی 5 روز به زندان رفتم/هیچ کس به خاطر "یخچال "به جبهه نرفت

کارگردان معراجی ها گفت:به دلیل یک انتقاد فرهنگی 5 روز به زندان رفتم. ابتدا دوست داشتم پزشک شوم و یک توپ پلاستیکی دو لایه بهترین وسیله‌ی شادی آفرین برایم بود اما به نظرم کودک امروز بیش از همه به محبت نیاز دارد.
نقد فیلم
چرا «تک تیرانداز آمریکایی» شکست خورد؟

چرا «تک تیرانداز آمریکایی» شکست خورد؟

در جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی«تک تیرانداز آمریکایی» با بیان اینکه این فیلم در راستای ترویج سبک زندگی آمریکایی است.
«مرد پرنده‌ای»؛ روایت ایناریتو از سقوط ستاره‌ها

«مرد پرنده‌ای»؛ روایت ایناریتو از سقوط ستاره‌ها

افول ابرستاره نتیجه ای محتوم برای سینمای ستاره محور سال‌های پیشین به شمار می‌رود. نتیجه ای که بسیاری از ستاره های پیشین سینما و بالاخص هالیوود با آن دست به گریبان هستند. این اتفاق باعث تاثیراتی در سینمای هالیوود نیز شده است که یکی از بارزترین آن ها بازسازی مجدد سری فیلم‌های قهرمانی مانند بتمن، سوپرمن و مردعنکبوتی است

نقد و بررسی فیلم «لامپ 100»

برنامه‌ این هفته سینمامعیار با موضوع بررسی فیلم «لامپ 100» ساخته‌ سعید آقاخانی، با حضور کارگردان فیلم و منتقدین برنامه، جبار آذین و سید آریان قریشی و اجرای سیدامیرجاوید برگزار شد.
خداحافظ آقای کارگردان!

خداحافظ آقای کارگردان!

نگاهی کوتاه بر فیلم "این سیب هم برای تو"؛ فیلمنامه که سست است، کارگردانی هم به کنار، بازی‌ها که متأسفانه مبتدی، فیلمبرداری را هم که بی‌خیال؛ پس چه از فیلم سیروس الوند ماند؟ همان هیچ!
«چندمترمکعب‌عشق» را سیاستمداران ببینند

«چندمترمکعب‌عشق» را سیاستمداران ببینند

نادر طالب‌زاده منتقد در نشست نقد و بررسی فیلم «چند مترمکعب عشق» گفت: شوکی در پایان این فیلم وجود دارد که عمق میدان غم برادران و خواهران افغانستانی در ایران را نشان می‌دهد.
وطن فروشی و اسلام‌ زدایی مثبت ۱۰۰۰

وطن فروشی و اسلام‌ زدایی مثبت ۱۰۰۰

فیلمبرداری این فیلم به طور کامل در کشور آلمان انجام گرفته است. داستان «برلین منفی هفت» درباره چند پناهنده به کشور آلمان است که از ایران و عراق و سایر کشورهای خاورمیانه به طور قاچاق وارد خاک این کشور شده‌اند و قصد کسب پناهندگی و اقامت در برلین را دارند.
آذین: «ملبورن» اثری آشفته و تقلیدی است که داستان تازه‌ای ندارد

آذین: «ملبورن» اثری آشفته و تقلیدی است که داستان تازه‌ای ندارد

جبار آذین منتقد سینما در نقد خود نسبت به نخستین فیلم نیما جاویدی که اکران آن از امروز آغاز گردید گفت: «ملبورن» اثری آشفته و تقلیدی است که داستان تازه ای ندارد.
کارگردانی که با فیلمنامه‌اش بی‌رحم نبود

کارگردانی که با فیلمنامه‌اش بی‌رحم نبود

اولین فیلم به کارگردانی بازیگر مشهور سینمای ایران، آخرین روزهای اکران را طی می‌کند. «ساکن طبقه وسط» تجربه جدیدی در سینمای ایران است.
طلبه جوان در دوراهی عشق یا ایمان

طلبه جوان در دوراهی عشق یا ایمان

اینکه یک طلبه نیز به مانند انسانهای عادی در دوراهی وصال به محبوب زمینی یا آسمانی قرار می گیرد مساله ای است که پیشتر چنان که باید در رسانه ملی پرداخت نشده بود. پرده نشین" تازه ترین تجربه کارگرداین بهروز شعیبی است؛ کارگردانی که در سالهای اخیر با ایفای نقش یک روحانی در "طلا و مس" در کانون توجهات قرار گرفت و با ساخت درام به شدت تاثیرگذار "دهلیز" تواناییهای سینمایی خود را به رخ کشید.
هنرنمایی یک بازیگر معروف در 48 نقش

هنرنمایی یک بازیگر معروف در 48 نقش

ساکن طبقه وسط در این بین دچار، مبتلا و یا شاید درگیر انتخابگری میان دو حیطه متفاوت و متضاد می‌شود؛ همسایه طبقه پایین آدمی هوسران و لذت طلب است و همسایه طبقه بالا که وجهی استعلایی از زندگی دنیایی را در بستری از معنویت و عرفان، تجربه می‌کند.