رییس سازمان صداوسیما در ادامه با اشاره به انتقادات اخیر دولت نسبت به رویکرد صداوسیما در انعکاس نظرات مخالفان مذاکرات هسته ای، اظهار کرد: نگاهی در بین برخی از دولتیان نسبت به صداوسیما وجود دارد که معتقدند باید آنقدر سطح توقع از صداوسیما بالا رود که این سازمان همیشه بدهکار جلوه داده شود تا دولت به وظایف قانونی خود در قبال رسانه ملی برای تأمین بودجه آن عمل نکند؛ لذا اهداف دولت و چنین اظهاراتی سیاسی بوده و واقعی نیست.
گزارشی از فراز و فرود برنامه سینمایی هفت:
چرا برنامه هفت اجباراً تعطیل شد؟
ديالوگ هاي فريدون جيراني و مسعود فراستي با هم و مثال هاي تاريخ سينمايي كه در نقد فيلم هاي ايراني زده مي شد موجب شد تا برنامه هفت براي هنرجويان و دانشجويان سينما به كلاسي آموزشي تبديل شود. بسياري به نوع نقدهاي عالمگير فراستي كه زمين و زمان را در بر مي گرفت ايراداتي مي گرفتند ولي آنچه مسلم است فضاي نقدي كه در اين برنامه (آن هم در آن فضاي خاص) بوجود امده بود امتیازی بود که اولین بار (به این شکل) از طرف رسانه ملی به مخاطبان سینما داده شده بود.
روایتی صریح و ساده از چرایی انتخاب حجاب برتر:
«از لاک جیغ تا خدا»؛ تجربه‌ای موفق برای انتقال‌ مفاهیم‌ دینی‌ به‌ نسل‌ جوان
از لاک جیغ تا خدا مستند کوتاهی است که در ایام ماه مبارک رمضان هر روز از شبکه دو پخش می شود. در هر قسمت یک مهمان داستان زندگی اش را تعریف می کند و با خاطره گویی درباره گذشته اش نشان می دهد که چگونه حجاب چادر را انتخاب کرده است. مهمان برنامه با تعریف کردن خاطرات گذشته، طرز فکرش را قبل از محجبه شدن و بعد از آن شرح می دهد.
نقد و بررسی سریال پرمخاطب و موفق پایتخت (4):
چرا سریال پایتخت بیش از آثار دیگر تلویزیون مورد توجه قرار می‌گیرد؟
جایگاه خانواده در این سریال تا حد زیادی به زندگی روزمره و سنتی مردم نزدیک است. شاید این نکته دلیل هم‌ذات پنداری بیننده با این مجموعه است. مخاطبی که به تماشای کار می نشیند و دغدغه های یک خانواده را به شکل طنز می بیند و احتمالا گاهی اوقات خود را جای بعضی از شخصیت های این سریال قرار می دهد. احترام در خانواده (خصوصا به بزرگتر) نیز از نکات برجسته این سریال است.
نقدی بر سریال ساعت صفر ویژه شب­های قدر:
ساعت صفر، اجبار هر ساله سیما در ماه رمضان
سریال ساعت صفر همزمان با شب­های قدر در پنج قسمت 45 دقیقه ­ای در شبکه سه سیما پخش ­شد. این سریال با موضوعی ساده و فیلمنامه ای اصطلاحا تک خطی دارای پیچیدگی خاصی در شخصیت­های اصلی و رفتارشان با یکدیگر نداشت. سریالی که از خلاصه داستانش نیز می­توان به ساده بودن بیش از حد اثر پی برد.
نقد و بررسی فیلم «گینس»:
فراز و نشیب اولین تجربه کارگردانی بازیگر محبوب
در سالهای گذشته فیلم­‌هایی نظیر گینس یا ردکارپت در فصل تابستان اکران شده ­اند. فیلمهایی که وجه مشترک شان فیلمنامه های یک خطی و خام، بدون داستان های فرعی است. گویا قرار نیست تماشاچی در سالن سینما کمی فکر کند و در عوض این فیلم­ ها از انبوه شوخی­های دم دستی و رکیک (سخیف) استفاده می­کنند تا به اشکال مختلف مخاطب را بخندانند. اتفاقی که در فیلم گینس موجب نارضایتی تماشاگران نیز شده است.
نگاهی به حواشی امسال برنامه ماه عسل/ لزوم هوشمندی بیشتر ماه عسل برای برخورد با حواشی/ برای این برنامه کدام سوژه ها مناسب نبود؟
«ماه عسل» یک جریان جدید در برنامه‌سازی تلویزیون به شمار می‌رود با پشتوانه 10 ساله خود می‌تواند هنوز در مدار موفقیت باقی بماند و مردم آن را دوست داشته باشند. به شرط آنکه سازندگان آن بیشتر احتیاط و دقت داشته باشند.
بررسي سريال«پايتخت» در گفتگوی پایگاه 598 با کارشناس مسایل اجتماعی:
رمز موفقيت «پايتخت» استفاده هنرمندانه از شعائر اسلامي است/ در سریال پایتخت زن مظهر آرامش خانواده معرفی می شود
دکتر شهرزاد افزود: خوشبختانه در اين مجموعه نقش‌هاي افراد به خوبي نشان داده شده است و نقش آفريني تصنعي ندارد حرف و عمل در تناقض نيست هما در نقش مادر،‌ همسر،‌ عروس و در نقش اجتماعي عضو شوراي شهر به خوبي توانسته تعادل ايجاد كند او با وجودي كه موقعيت اجتماعي دارد با قبل خود هيچ فرقي نكرده و تحت لواي يك خانواده مي‌باشد اين امتياز خوب «پايتخت» است.
بررسی تناسب محتوا و جلوه های بیرونی برنامه‌های سیما:
رقابت دکورها در برنامه‌های ترکیبی ماه رمضان / آیا هارمونی بین محتوا و طراحی صحنه وجود دارد؟
معاونت سیما در رمضان 94 حساب ویژه ای روی این دست برنامه ها باز کرده و همه ی ظرفیت خود در این بخش را به کار گرفته است. برنامه همه ساله ی «ماه عسل» و «شب های روشن» در کنار «دعوت» و «امشب» در شبکه اول و «عقیق» در شبکه تهران، نمونه ای از این ویژه برنامه هاست که اگر «خندوانه» را هم به آن اضافه کنیم، مجموعه ای کامل و متنوع برای مخاطب با سلیقه و رویکردی را شامل می شود.
گفتگوي پايگاه 598 با اولین طلبه ی کافه دار در اصفهان:
طلبه ای که از فرصت کافه داری برای رسالت تبلیغی اش بهره می‌برد + تصاویر
این طلبه جوان می گوید: در کافه رسم داریم که به مهمانان خارجیمان یک هدیه میدهیم –چون نزدیک میدان امام هستیم و توریست زیاد می آید- در این هدیه نامه رهبر عزیز انقلاب به جوانان اروپا هم هست بالاخره ما هم وظیفه داریم این نامه را به مخاطبینش برسانیم. یک روز جوان دانمارکی آمد و تا نامه را دید، گفت که این نامه را قبلا خوانده و سوالات زیادی برایش ایجاد شده، از او خواستم تا بپرسد، حدود 3ساعت طول کشید و همه سوالاتش را پرسید.
مروری بر ۱۴ سال سریال‌‌سازی رمضانی/ از ماوراء به طنز رسیدیم
روند سریال‌سازی ویژه ماه رمضان از ۱۴ سال پیش در تلویزیون ایران آغاز شده و از دوره‌ای که بیشتر آثار اجتماعی و بعدها ماورایی با تمرکز بر مسایل دینی روی آنتن می‌رفت به آثار طنز رسیده‌ایم.
بررسي سريال« شعمدوني» در گفت‌وگوی پایگاه 598 با كارشناس خانواده:
دست كم گرفتن مخاطب ضد رسالت رسانه است/ تزلزل جایگاه پدر در «شمعدوني» خانواده را به خطر می اندازد/ در آثار سروش صحت تقیدات مذهبی جایگاهی ندارد/ ایراد از مدیران شبکه است نه کارگردان «شمعدوني»
درحالي‌كه رعايت حد و مرزها و تقيدات مذهبي نه فقط براي يك فرد متشرع بلكه براي يك فرد عاقل هم قابل اهميت است؛ وقتي يك توليد هنري تصويرسازي مي‌كند در يك خانواده كه جايگاهي براي حدود محرم و نامحرم نيست تبعاتش به جامعه برمي‌گردد و به نوعي اين معضل را عادي جلوه مي‌نمايد.
نگاهی به دلایل موفقیت سریال «میکائیل»
چرا درگیری «میکائیل» و «آقاخان» به بحث‌های روز سیاسی تشبیه می‌شود؟
به نظر می‌رسد در نگاه اول، «میکائیل» تمام ویژگی‌های متن‌های «سعید نعمت‌الله» را در خورد دارد؛ یعنی تا حد زیادی تلخ است به خصوص در قسمت‌های آغازین، دیالوگ‌های خطابه‌وار است و شخصیت‌ها طوری با هم حرف می‌زنند که انگار جملات قصار می‌گویند، کاراکترهای منفی شیفته‌ی فرزند خویش هستند و عشق به فرزند، مهم‌ترین ویژگی آنهاست (مثل «اردلان سرافراز» در «مادرانه»، «جمیل» در «دیوار»، «روحی» در سریال «مدینه» و همین «آقاخان» در سریال «میکائیل»)، شدت اتفاقات بد و تلخ در برخی فرازها ممکن است مخاطب را کلافه کند
چرا مردم «شمعدونی» را نمی بینند؟/
پخش یک «ضدخانواده» برای خانواده های ایرانی
پخش سریال تازه ای از تلویزیون و به جای در حاشیه با انتقادهای فراوانی همراه شده است. ترویج سبک زندگی اباحه گرایانه و مصرفی و آمریکایی در این سریال که با تقلیدی از یک سریال آمریکایی ساخته شده است، باعث شده تا مخاطب اولیه هم نداشته باشد. یکی از مخاطبان تحت مطلبی با عنوان «خیال پزشکان راحت باشد» و با انتقاد از سریال شمعدونی نوشته است: « ازدیدن این سریال سراسر بی ادبی توهین وواقعا خانمان برانداز که اساس فرهنگی خانواده راهدف گرفته تااحترام ومحبت به ورطه نابودی بکشاندخیلی متاثر وناراحت شدم وبرایم باورکردنی نبود که چنین سریال مبتذل وبی محتوا ازشبکه ملی ماپخش میشود.»
پرونده جشنواره بین المللی فیلم فجر بسته شد/ شرح افسانه سیمرغ
پرونده سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در بخش بین الملل با معرفی برگزیدگان این رویداد سینمایی و ارائه پیشنهادهایی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته شد. در ابتدای این برنامه یک گروه سه نفره موسیقی روی صحنه آمدند و در مدح حضرت علی (ع) قطعه ای اجرا کردند و پس از آن علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر در بخش ملی و بین المللی روی صحنه آمد و ضمن خوش آمدگویی به حاضرین در سالن گزارشی از روند برگزاری جشنواره ارائه کرد.
به بهانه‌ی توقف پخش سریال «در حاشیه»؛
مافیای پزشکی این بار هم پیروز شد!
البته نتیجه‌ای که این بار حاصل شد، نتیجه‌ای تکراری و به شدت مسبوق به سابقه بود. چنانچه تجربیات سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تقریباً هر بار فیلم، سریال یا یک برنامه‌ی تلویزیونی به سراغ پزشکان رفته است، با حواشی و اعتراضات فراوانی روبرو شده است؛ مخصوصاً اگر این فیلم، سریال یا برنامه‌ی تلویزیونی رویکرد انتقادی نسبت به پزشکان داشته باشد.
اخبار کوتاه
گفتگو
تماشای «شیار ۱۴۳» همچنان تنم را می‌لرزاند

تماشای «شیار ۱۴۳» همچنان تنم را می‌لرزاند

مهدی نادری کارگردان «بدرود بغداد» در یادداشتی نوشت: تجربه منحصر به فرد تماشای «شیار ۱۴۳» در مراسم افتتاحیه همچنان تنم را می لرزاند، آنجا که چشمان تماشاچیان همزمان نمناک و گلوها بغض آلود خیره به تصویر الفت فیلم که فریاد می کشید: یونس
شهاب حسینی: احترام مردم در سینما حفظ نشده؛ سینما سیرک نیست

شهاب حسینی: احترام مردم در سینما حفظ نشده؛ سینما سیرک نیست

این بازیگر افزود: در سینما سرگرمی لازم است اما نه اینکه سیرک شود؛ یادمان رفته بجای تجارت باید کار فرهنگی کرد؛ فیلمسازان به شدت ازمخاطب عقب‌اند؛ نمی‌دانم چطور بازیگر همزمان در چند کار بازی می‌کند؛ پس جای فکر کجاست؟
رزمنده‌ها با خونشان نوشتند که ما آمدیم تا محبت به خشم و عشق به کینه تبدیل نشود

رزمنده‌ها با خونشان نوشتند که ما آمدیم تا محبت به خشم و عشق به کینه تبدیل نشود

بازیگر سینما و تلویزیون گفت: رزمنده‌ها هشت سال پشت خاکریزهای جبهه با خون مطهرشان بر روی پهنه‌ دیوار خاکریز نوشتند که ما آمدیم تا که محبت به خشم و عشق به کینه تبدیل نشود. این بازیگر در خصوص نقش شهید خرازی اظهار داشت: در یکی از فیلم‌های دفاع مقدس نقش شهید خرازی را بازی کردم که یکی از دوستانم در جهاد دانشگاهی بود و تازه در آن موقع بود که فهمیدم این شهید چه شخصیتی داشته است.
هنر ما با حزب و گروه و سیاست مخلوط شده

هنر ما با حزب و گروه و سیاست مخلوط شده

رضا ایرانمش بازیگر سینما در برنامه هفت گفت: ما با یک معضلی روبرو هستیم که هنر با حزب و گروه و سیاست مخلوط شده است و‌ گاه افراد بر اساس اینکه از کدام گروه طرفداری می‌کند و یا کار انجام داده‌اند گزینش انجام می‌دهند.
به دلیل یک انتقاد فرهنگی 5 روز به زندان رفتم/هیچ کس به خاطر

به دلیل یک انتقاد فرهنگی 5 روز به زندان رفتم/هیچ کس به خاطر "یخچال "به جبهه نرفت

کارگردان معراجی ها گفت:به دلیل یک انتقاد فرهنگی 5 روز به زندان رفتم. ابتدا دوست داشتم پزشک شوم و یک توپ پلاستیکی دو لایه بهترین وسیله‌ی شادی آفرین برایم بود اما به نظرم کودک امروز بیش از همه به محبت نیاز دارد.
نقد فیلم
چرا «تک تیرانداز آمریکایی» شکست خورد؟

چرا «تک تیرانداز آمریکایی» شکست خورد؟

در جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی«تک تیرانداز آمریکایی» با بیان اینکه این فیلم در راستای ترویج سبک زندگی آمریکایی است.
«مرد پرنده‌ای»؛ روایت ایناریتو از سقوط ستاره‌ها

«مرد پرنده‌ای»؛ روایت ایناریتو از سقوط ستاره‌ها

افول ابرستاره نتیجه ای محتوم برای سینمای ستاره محور سال‌های پیشین به شمار می‌رود. نتیجه ای که بسیاری از ستاره های پیشین سینما و بالاخص هالیوود با آن دست به گریبان هستند. این اتفاق باعث تاثیراتی در سینمای هالیوود نیز شده است که یکی از بارزترین آن ها بازسازی مجدد سری فیلم‌های قهرمانی مانند بتمن، سوپرمن و مردعنکبوتی است

نقد و بررسی فیلم «لامپ 100»

برنامه‌ این هفته سینمامعیار با موضوع بررسی فیلم «لامپ 100» ساخته‌ سعید آقاخانی، با حضور کارگردان فیلم و منتقدین برنامه، جبار آذین و سید آریان قریشی و اجرای سیدامیرجاوید برگزار شد.
خداحافظ آقای کارگردان!

خداحافظ آقای کارگردان!

نگاهی کوتاه بر فیلم "این سیب هم برای تو"؛ فیلمنامه که سست است، کارگردانی هم به کنار، بازی‌ها که متأسفانه مبتدی، فیلمبرداری را هم که بی‌خیال؛ پس چه از فیلم سیروس الوند ماند؟ همان هیچ!
«چندمترمکعب‌عشق» را سیاستمداران ببینند

«چندمترمکعب‌عشق» را سیاستمداران ببینند

نادر طالب‌زاده منتقد در نشست نقد و بررسی فیلم «چند مترمکعب عشق» گفت: شوکی در پایان این فیلم وجود دارد که عمق میدان غم برادران و خواهران افغانستانی در ایران را نشان می‌دهد.
وطن فروشی و اسلام‌ زدایی مثبت ۱۰۰۰

وطن فروشی و اسلام‌ زدایی مثبت ۱۰۰۰

فیلمبرداری این فیلم به طور کامل در کشور آلمان انجام گرفته است. داستان «برلین منفی هفت» درباره چند پناهنده به کشور آلمان است که از ایران و عراق و سایر کشورهای خاورمیانه به طور قاچاق وارد خاک این کشور شده‌اند و قصد کسب پناهندگی و اقامت در برلین را دارند.
آذین: «ملبورن» اثری آشفته و تقلیدی است که داستان تازه‌ای ندارد

آذین: «ملبورن» اثری آشفته و تقلیدی است که داستان تازه‌ای ندارد

جبار آذین منتقد سینما در نقد خود نسبت به نخستین فیلم نیما جاویدی که اکران آن از امروز آغاز گردید گفت: «ملبورن» اثری آشفته و تقلیدی است که داستان تازه ای ندارد.
کارگردانی که با فیلمنامه‌اش بی‌رحم نبود

کارگردانی که با فیلمنامه‌اش بی‌رحم نبود

اولین فیلم به کارگردانی بازیگر مشهور سینمای ایران، آخرین روزهای اکران را طی می‌کند. «ساکن طبقه وسط» تجربه جدیدی در سینمای ایران است.
طلبه جوان در دوراهی عشق یا ایمان

طلبه جوان در دوراهی عشق یا ایمان

اینکه یک طلبه نیز به مانند انسانهای عادی در دوراهی وصال به محبوب زمینی یا آسمانی قرار می گیرد مساله ای است که پیشتر چنان که باید در رسانه ملی پرداخت نشده بود. پرده نشین" تازه ترین تجربه کارگرداین بهروز شعیبی است؛ کارگردانی که در سالهای اخیر با ایفای نقش یک روحانی در "طلا و مس" در کانون توجهات قرار گرفت و با ساخت درام به شدت تاثیرگذار "دهلیز" تواناییهای سینمایی خود را به رخ کشید.
هنرنمایی یک بازیگر معروف در 48 نقش

هنرنمایی یک بازیگر معروف در 48 نقش

ساکن طبقه وسط در این بین دچار، مبتلا و یا شاید درگیر انتخابگری میان دو حیطه متفاوت و متضاد می‌شود؛ همسایه طبقه پایین آدمی هوسران و لذت طلب است و همسایه طبقه بالا که وجهی استعلایی از زندگی دنیایی را در بستری از معنویت و عرفان، تجربه می‌کند.