چهارمین جلسه «آسیب‌شناسی سینمای اجتماعی» در حوزه هنری برگزار شد
در مقابل هم اشکالِ من فیلمساز این است که سینمای اجتماعی را با صفحه حوادث روزنامه‌ها اشتباه گرفتم. قرار نیست هر اتفاقی که می‌افتد را صرفا نمایش دهیم. پس نقش هنر چه می‌شود؟ باید من فیلمساز در میان سیاهی‌ها و یا منجلابی که اطرافم وجود دارد زیبایی را پیدا کنم و بیرون بکشم. باید امید را پیدا کنم و به نمایش بگذارم تا تماشاگر حالش خوب شود.
«پرده نشین» مردم را به اعماق زندگی و تحصیل طلبه‌ها در حجره‌ها برد
حجت الاسلام میرلوحی گفت: رسانه ملی با پخش سریال «پرده نشین» توانست مردم را به اعماق حجره‌ها و کلاس درس حوزه‌ها حتی شوخی و جدی زندگی این قشر از جامعه ببرد و با روش درس و زندگی روحانیون و طلبه‌ها آشنا کند.
داریوش ارجمند دربرنامه «بعضیا»:
درباره سینما افشاگری می‌کنم
داریوش ارجمند گفت: من دوهزار خاطره از این سینما دارم که تا قبل از روزی که بمیرم آن‌ها را چاپ می‌کنم تا روزی می‌نویسم که سنگین‌تر از قلم نمی‌توانم دستم بگیرم. باید برای نسل آینده افشاگری‌هایی درباره سینما انجام بدهم.
نامه تبریک ابوالقاسم طالبی به مریلا زارعی بعد از تقدیر در جشنواره آسیاپاسیفیک؛
طالبی خطاب به زارعی: کافران به راه انقلاب اسلامی در مقابل عظمت حق زنان ایران سر خم کردند
من یک ایرانی هستم. ایران کشوری است پهناور و ثروتمند در قلب آسیا با مردمانی صلح دوست؛ ثروتمند نه به خاطر نفتش، بلکه برای مادرانی که برای دفاع از کشورشان در جنگ نابرابر هشت ساله، از فرزندان و شوهرانشان گذشتند. از شما می‌خواهم به افتخار مادران سرزمینم، ادای احترام و تشویق کنید.
دبیر جشنواره فیلم عمار مطرح کرد
اکران جشنواره فیلم عمار با هدف معرفی افکار انقلابی
دبیر جشنواره فیلم عمار با بیان اینکه جشنواره فیلم عمار با هدف معرفی افکار انقلابی اکران می‌شود، گفت: آثار این جشنواره کوتاه مدت، کارساز و مورد نیاز شهروندان است و می‌تواند همه مردم را با هر گرایش و نگاهی که دارند یک صدا کند.
سینمای ایران نظام محافظه‌کاری است
همه آنچه «ماهی و گربه» را تبدیل به فیلم مهمی در دوره معاصر سینمای ایران می‌کند، نه شیوه خاص فرم و روایت فیلم که جسارت شهرام مکری فیلمساز جوان ایرانی در تصرف در معمولیات سینمای ایران است.
فراخوان دومین جایزه بزرگ «مرگ بر آمریکا»
فراخوان دومین جایزه بزرگ «مرگ بر آمریکا» با محوریت استکبار ستیزی، اعلام شد. این جشنواره با حمایت و همت خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم، سازمان هنری رسانه‌ای اوج، شبکه نصر‌ تی‌وی، حزب‌الله سایبر و سازمان فضای مجازی سراج برگزار می‌شود.
پایان هشتمین جشنواره سینما حقیقت؛
چهره‌های شناخته شده مستند ایران بر روی صحنه رفتند
تندیس بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه به جلال ویسی کارگردان «قاشق»، بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه‎بلند علی همراز کارگردان فیلم مستند «آقای بیکار»، بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند به معین کریم‏‌الدینی کارگردان فیلم «آتلان» تعلق گرفت. «چنارستان» بهترین فیلم اثر هادی آفریده بهترین فیلم مستند شهر شد
نگاهی به سریال "پرده نشین"
طلبه جوان در دوراهی عشق یا ایمان
اینکه یک طلبه نیز به مانند انسانهای عادی در دوراهی وصال به محبوب زمینی یا آسمانی قرار می گیرد مساله ای است که پیشتر چنان که باید در رسانه ملی پرداخت نشده بود. پرده نشین" تازه ترین تجربه کارگرداین بهروز شعیبی است؛ کارگردانی که در سالهای اخیر با ایفای نقش یک روحانی در "طلا و مس" در کانون توجهات قرار گرفت و با ساخت درام به شدت تاثیرگذار "دهلیز" تواناییهای سینمایی خود را به رخ کشید.
سومین نشست «بررسی سینمای اجتماعی» در حوزه هنری برگزار شد؛
بعد از دیدن برخی از فیلم‌های جشنواره فجر گذشته باید مرگ موش میخوردی که بمیری!
نکته‌ای بیش از آنچه در پیام رئیس جمهور آمده ندارم. پیامی که تاکیدش بر دیدن وجوه مثبت جامعه و حضور امید در سینماست. دقت کنید که این پیام یکی از رسانه‌های اصولگرا و یا سخنرانی یکی از اعضای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نیست. پیام رئیس‌جمهوری است که همین سینماگران بیشتر حمایت را از ایشان کردند و ظاهراً به ایشان اقبال داشتند. خب این پیام حتماً با تکیه بر یک تحلیل از اوضاع سینمای ایران صادر شده است.
در معرفی فیلم انتقادی ریپو مِن «Repo men»:
شرخری نظام ربوی بانکی را در فیلم
فیلم کمتر دیده شده‌ی مردان شرخر در ژانر جنایی ساخته شده است/ مردان شرخر فیلمی است که با تصویر کشیدن شرخران مدرن نشان می‌دهد که درون‌مایه و اساس حق ریپو کردن بانک‌ها به چه شکل است. این فیلم با رویکرد کاملاً انتقادی نسبت به نظام‌های بانکی تلاش می‌کند به بیننده‌ی خود بفهماند که چگونه افراد در نظام ربوی بانکی هم نسبت به چیزی مالکیت دارند و هم ندارند!
۸۸ فیلم در مراحل مختلف تولید
چرخ‌های تولید در سینمای ایران می‌چرخد/ همه آنچه این ‌روزها در هنر هفتم ایران می‌گذرد
هرچه به زمان برگزاری جشنواره فجر نزدیک‌تر می‌شویم به طور معمول حجم تولیدات در سینمای ایران بالاتر می‌رود و انگار همه سینماگران منتظرند تا کارهایشان را در فصل پائیز کلید بزنند و شاید به همین دلیل است سینمای ایران در حال حاضر ۸۸ فیلم را در مراحل مختلف تولید دارد.
تماشای «شیار ۱۴۳» همچنان تنم را می‌لرزاند
مهدی نادری کارگردان «بدرود بغداد» در یادداشتی نوشت: تجربه منحصر به فرد تماشای «شیار ۱۴۳» در مراسم افتتاحیه همچنان تنم را می لرزاند، آنجا که چشمان تماشاچیان همزمان نمناک و گلوها بغض آلود خیره به تصویر الفت فیلم که فریاد می کشید: یونس
سردرگمی یک پروژه سینمایی
چرا پروژه سینمایی
بعد از اعلام انصراف حمیدنژاد از کارگردانی این اثر، حوزه هنری مذاکراتی با تعدادی دیگر از سینماگران برای کارگردانی این فیلم انجام داد ...
در برنامه این هفته «هفت» مطرح شد
آبیار: شیار۱۴۳ اطلاعاتی گام به گام به مخاطب خارجی می‌دهد/ عسگرپور: «میهمان داریم» گمشده‌ای دارد که جزو درگیری‌های ذهنی من بود
برنامه این هفته «هفت» میزبان عوامل دو فیلم «شیار ۱۴۳» و «میهمان داریم» بود و همچنین میزگردی در باب سینمای اجتماعی و مرز سیاه نمایی برگزار شد.
مروری بر صدا و سیما از 83 تا 93؛
روزهای پرفراز و نشیب ضرغامی در منصب ریاست رسانه ملی / نقاط مثبت و منفی یک کارنامه 10ساله
رهبر انقلاب رئیس جدید صدا و سیمای جمهوری اسلامی را تعیین کرد. از زمان ریاست ضرغامی در صدا و سیما 70 شبکه رادیویی و تلویزیونی افتتاح شد، در کنار توسعه کمی توجه زیادی نیز بر بالا بردن کیفیت و محتوای تولیدی برنامه ها شد هرچند که برخی از سریال ها از نظر کیفی بسیار پایین بود. اصلاح طلبان که از عوامل اصلی فتنه 88 بودند یکی از شاکیان صدا و سیما در فتنه 88 هستند و رفتار این سازمان را افراطی و دفاع از یک حزب خواست می نامند.
اخبار کوتاه
گفتگو
تماشای «شیار ۱۴۳» همچنان تنم را می‌لرزاند

تماشای «شیار ۱۴۳» همچنان تنم را می‌لرزاند

مهدی نادری کارگردان «بدرود بغداد» در یادداشتی نوشت: تجربه منحصر به فرد تماشای «شیار ۱۴۳» در مراسم افتتاحیه همچنان تنم را می لرزاند، آنجا که چشمان تماشاچیان همزمان نمناک و گلوها بغض آلود خیره به تصویر الفت فیلم که فریاد می کشید: یونس
شهاب حسینی: احترام مردم در سینما حفظ نشده؛ سینما سیرک نیست

شهاب حسینی: احترام مردم در سینما حفظ نشده؛ سینما سیرک نیست

این بازیگر افزود: در سینما سرگرمی لازم است اما نه اینکه سیرک شود؛ یادمان رفته بجای تجارت باید کار فرهنگی کرد؛ فیلمسازان به شدت ازمخاطب عقب‌اند؛ نمی‌دانم چطور بازیگر همزمان در چند کار بازی می‌کند؛ پس جای فکر کجاست؟
رزمنده‌ها با خونشان نوشتند که ما آمدیم تا محبت به خشم و عشق به کینه تبدیل نشود

رزمنده‌ها با خونشان نوشتند که ما آمدیم تا محبت به خشم و عشق به کینه تبدیل نشود

بازیگر سینما و تلویزیون گفت: رزمنده‌ها هشت سال پشت خاکریزهای جبهه با خون مطهرشان بر روی پهنه‌ دیوار خاکریز نوشتند که ما آمدیم تا که محبت به خشم و عشق به کینه تبدیل نشود. این بازیگر در خصوص نقش شهید خرازی اظهار داشت: در یکی از فیلم‌های دفاع مقدس نقش شهید خرازی را بازی کردم که یکی از دوستانم در جهاد دانشگاهی بود و تازه در آن موقع بود که فهمیدم این شهید چه شخصیتی داشته است.
هنر ما با حزب و گروه و سیاست مخلوط شده

هنر ما با حزب و گروه و سیاست مخلوط شده

رضا ایرانمش بازیگر سینما در برنامه هفت گفت: ما با یک معضلی روبرو هستیم که هنر با حزب و گروه و سیاست مخلوط شده است و‌ گاه افراد بر اساس اینکه از کدام گروه طرفداری می‌کند و یا کار انجام داده‌اند گزینش انجام می‌دهند.
به دلیل یک انتقاد فرهنگی 5 روز به زندان رفتم/هیچ کس به خاطر

به دلیل یک انتقاد فرهنگی 5 روز به زندان رفتم/هیچ کس به خاطر "یخچال "به جبهه نرفت

کارگردان معراجی ها گفت:به دلیل یک انتقاد فرهنگی 5 روز به زندان رفتم. ابتدا دوست داشتم پزشک شوم و یک توپ پلاستیکی دو لایه بهترین وسیله‌ی شادی آفرین برایم بود اما به نظرم کودک امروز بیش از همه به محبت نیاز دارد.
نقد فیلم
طلبه جوان در دوراهی عشق یا ایمان

طلبه جوان در دوراهی عشق یا ایمان

اینکه یک طلبه نیز به مانند انسانهای عادی در دوراهی وصال به محبوب زمینی یا آسمانی قرار می گیرد مساله ای است که پیشتر چنان که باید در رسانه ملی پرداخت نشده بود. پرده نشین" تازه ترین تجربه کارگرداین بهروز شعیبی است؛ کارگردانی که در سالهای اخیر با ایفای نقش یک روحانی در "طلا و مس" در کانون توجهات قرار گرفت و با ساخت درام به شدت تاثیرگذار "دهلیز" تواناییهای سینمایی خود را به رخ کشید.
هنرنمایی یک بازیگر معروف در 48 نقش

هنرنمایی یک بازیگر معروف در 48 نقش

ساکن طبقه وسط در این بین دچار، مبتلا و یا شاید درگیر انتخابگری میان دو حیطه متفاوت و متضاد می‌شود؛ همسایه طبقه پایین آدمی هوسران و لذت طلب است و همسایه طبقه بالا که وجهی استعلایی از زندگی دنیایی را در بستری از معنویت و عرفان، تجربه می‌کند.
شوخی با مناسک حج در فیلمی ایرانی

شوخی با مناسک حج در فیلمی ایرانی

آیا واقعا "پاداش" حتی با اعمال اصلاحات خواهد توانست اکران شود؟ "پاداش" در کارنامه سینمایی کمال تبریزی شباهت زیادی دارد به آثاری مانند "لیلی با من است" یا "مارمولک" ...
فیلمی مبتذل برای عقده‌ای ها در ایران!

فیلمی مبتذل برای عقده‌ای ها در ایران!

فیلم آتش بس2 مسیری برای شدن ندارد؛ یک اجرای سطحی از چند محور کلیشه‌ای است: آدم‌های این روزگار، باری به هر جهتند؛ سنتی‌ها بی مایه و به دردنخور و کهنه و املند؛ زن و مردها روی مسایل مبتذل زندگی، دور می‌خورند و...
In Time فیلم شورش علیه نظام سرمایه‌داری / الگوی معیشتی ربا چگونه منجر به ربای نفس می شود؟

In Time فیلم شورش علیه نظام سرمایه‌داری / الگوی معیشتی ربا چگونه منجر به ربای نفس می شود؟

داستان از آن‌جا آغاز می‌شود که قهرمان فیلم با از دست دادن مادر خود بر اثر تمام شدن زمان زندگیش، دست به شورش علیه نظام سرمایه‌داری زمان‌مبنا می‌زند و با همراه شدن دختر سرمایه‌دار بزرگ جامعه در نهایت موفق به فروپاشی این سیستم می‌شوند. فیلم «سروقت» به خوبی توانسته رابطه‌ی نظام سرمایه‌داری با جامعه و نیز دو مولفه‌ی ربای نفس و داروینیسم اجتماعی را با استفاده از عناصر دراماتیک به تصویر ‌بکشد.
آیا

آیا "آتش بس2" یک فیلم سینمایی است؟!

کارگردان بیش از آن که به دنبال نقد اختلافات زوج جوان و ارائه راهکار برای این وضعیت باشد، دنبال تبلیغ تفکرات فمینیستی خود است. تا فرضا پول گرفتن زن از همسرش را فاجعه قرن نشان دهد و نیاز جنسی مرد به زن را مکرراً در بوق و کرنا کند. حتی صراحتاً آیه شریفه قرآن کریم نیز قدیمی و زننده جلوه داده می شود.
تبدیل «آرایش غلیظ» به هذیان‌گویی سینمایی

تبدیل «آرایش غلیظ» به هذیان‌گویی سینمایی

حمید نعمت‌الله را با دو فیلم سینمایی عالی و یک سریال خاطره‌انگیز می‌شناسیم؛ «بوتیک» و «بی‌پولی» به همراه «وضعیت سفید». همین سابقه کاری درخشان آقای کارگردان است که سبب می‌شود تا انتظار داشته باشیم جدیدترین دستپخت زوج موفق «نعمت‌الله – مقدم دوست» هم یک اثر موفق هم در حوزه فرم و هم در زمینه محتوا باشید؛ انتظاری که البته با بدترین شکل ممکن ناکام می‌ماند.