سیدهاشم میرلوحی:
نویسنده کتاب «آمریکا بدون نقاب» می‌گوید: مطمئن باشید اگر همین قضیه «تک‌تیرانداز آمریکایی» در ارتباط با یهودیان اتفاق می‌افتاد، از همین ماجرا یک هلوکاست دیگری درست می‌کردند و مدعی می‌شدند که 6 میلیون نفر کشته شده‌ است.
سلحشور: خجالت می‌کشم برای ساخت سریالم از حضرت آقا کمک بگیرم
این کارگردان در نشستی با محوریت سریال"موسی(ع)" ضمن طرح مسائلی درباره این اثر ازعدم حمایت نهادهای فرهنگی انتقاد کرد و درباره برخی چهره‌ها ازجمله پرویز پرستویی، شهاب حسینی، مریلا زارعی به گفتگو پرداخت
بازیگر فیلم «محمد رسول الله»:
فیلم دینی فیلمی است كه انسانیت را ترویج دهد
اگر یك فرد دینی فیلم بسازد، فیلم دینی می‌شود؛ چرا كه بر اساس اعتقادات خود سعی می‌كند تا قدمی مثبت در زمینه انسان سازی بردارد اما اگر فقط نگاه‌مان این است كه آنچه را كه در كتاب‌های دینی خوانده‌ایم، بسازیم و صرفا فقط آن‌ها فیلم دینی هستند، قطعاً نمی‌توانیم پیشرفتی در این زمینه برای سینمایمان داشته باشیم، بلكه باید بسیار فرا‌تر از آنچه كه هست به موضوعات سینمای دینی نگاه كنیم.
گزارشی از دیدار رییس رســـــانه ملی با مراجع تقلید و علماء در قم
محمد سرافراز رییس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار بعد از انتصاب خود به عنوان رییس رسانه ملی امروز به شهر مقدس قم سفر و با مراجع و علما دیدار و گفت وگو کرد.
در نقد "پدر آن دیگری" آخرین ساخته یدالله صمدی:
متاسفانه سینما در سال های اخیر در حوزه خانواده نتوانسته آن طور که باید و شاید مخاطب خود را از میان خانواده های ایرانی انتخاب کند. مخاطبی که با همه دل مشغولی هایی که دارد هنوز برایش نهاد خانواده و ارتباط میان اعضا مهم است./ "پدر آن دیگری" فیلم متوسطی است ولی باهمه متوسط بودن می تواند بهترین تاثیر را روی مخاطب داشته باشد.
حجت الاسلام خسروپناه:
چرا فیلمساز مسلمان فیلم سکولار می‌سازد؟
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در نشست «تطبیق الگوی نظریه حکمی و اجتهادی بر هنر، رسانه و سینمای انقلاب» به تبیین تطبیقی نظریه خود در حوزه هنر، رسانه و سینما پرداخت.
نگاهی به داوری‌های جشنواره‌ی سی و سوم
چرا «ایران برگر» و «روباه» در داوری‌های فجر سی و سوم بایکوت شدند؟
بایکوت کامل فیلم «روباه» به کارگردانی «بهروز افخمی» که به موضوع استراتژیک «ترور دانشمندان هسته‌ای» می‌پردازد و بعد از چندین سال، سینمای ایران را صاحب یک فیلم جاسوسی حادثه‌ای خوش ساخت کرده است، در میان نامزدهای اعلام شده و به تبع آن، در میان جوایز اهدایی، به شدت تعجب‌برانگیز به نظر می‌رسد.
با رونمایی از فیلم محمد(ص) سینما رنگ خدا گرفت؛
برگردان استراتژیک داستان زندگی پیامبر(ص) و اصحابش برای اصحاب امروز و نمایش مهر و عطوفت رسول اکرم
آخرین ساخته مجید مجیدی پس از پایان جشنواره فیلم فجر و با فاصله‌ای ۲ روزه برای اصحاب رسانه و فرهنگ به نمایش درآمد. شاید فاصله‌گذاری با فجر زمینه مناسبی فراهم آورد که فیلم، مستقل از جشنواره مورد قضاوت قرار گیرد و در کلیت اثر در فضای مستقل‌تری بررسی و دیده شود.
اختتامیه فیلم فجر
سیمرغ بهترین فیلم و کارگردانی جشنواره سی‌وسوم برای «رخ دیوانه»/سیمرغ بازیگری بر شانه‌های آقاخانی و کوثری
فیلم سینمایی «رخ دیوانه» با کسب پنج جایزه از جمله بهترین فیلم،بهترین کارگردانی و بهترین فیلم تماشاگران به عنوان رکورددار کسب جوایز سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر شناخته شد.
این دوره ویژگی خاصی نداشت/
انتقاد یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از نبود آثار فاخر در جشنواره فیلم فجر
سخنگوی فراکسیون هنر و رسانه مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از سی و سومین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد که صنعت سینمای کشور نیازمند بازنگری در موضوع و محتوا است.
بهتر نیست فیلم‌های گران را بدون واسطه بدهیم به چینی‌ها؟!
همین‌جا از دوستان عزیز فیلمساز فیلم‌ندیده خواهش می‌کنم همچنان فیلم نبینند تا هیچکاک و کوبریک و کیشلوفسکی و تارکوفسکی و برگمان را قاطی نکنند که «فضای فیلم متاثر از اینها» بشود و «ماهی یا گربه» تحویل ندهند با «فضای بی‌نظیر در سینمای ایران»! دوستان لطفا فیلم نبینید تا توهم نزنید.
جای خالی آثار استراتژیک در سینمای ایران/
ابوطالب: مسئولان دولتی باید فیلمسازان را از ضرورت طرح موضوعات استراتژیک آگاه کنند/ گرفتار مسائل سطحی شده‌ایم!
سعید ابوطالب مستندساز و کارشناس فرهنگی اظهار داشت: برای تولید آثار استراتژیک، قبل از هرگونه حمایت دولتی باید با روشهای مختلف، سینماگران را از موضوعات روز کشور آگاه کرد و آنان را در طرح برخی مسائل و ضرورتها محرم دانست.
انتقاد مسعود فراستی به «مرگ ماهی» ساخته جدید حجازی:
بهتر نیست فیلم‌های گران را بدون واسطه بدهیم به چینی‌ها؟
من که در سراسر فیلم از یک طرف مسحور فیلمبرداری کلاری بودم و از طرف دیگر ـ و بیشترـ نگران و در جست‌وجوی «میو». از اول فیلم این گربه ملوس گم شد و تا آخر نفهمیدیم کجا بوده و کجا رفته این «میو». مراسم خاکسپاری‌اش اما، چه میزانسنی داشت! /منو (menu)- نه میو (mio)- ی کاملی برای پز دادن و خود حال کردن. دغدغه «فرم» برای فیلمساز همین است؟ این حتی تکنیک هم نیست.
به بهانه آغاز به کار سی و سومین جشنوراه فیلم فجر:
چرا سینمای ایران مخاطبین خود را دست کم می گیرد؟
امسال 17 فیلم معراجی ها، طبقه حساس، چ، خط‌ ویژه، ردکارپت، پنج ستاره، کلاشینکف، امروز، آذر، شهدخت، پرویز دیگران، فرشته ها با هم می آیند، شهر موشها 2، آرایش غلیظ، خواب زده‌ها، آتش بس 2، شیار 143، ساکن طبقه وسط وآنچه مردان درباره زنان نمی دانند به فروش میلیاردی رسیدند که با نگاهی اجمالی به آن ها می توان دریافت سلیقه ی مخطاب رشد محسوسی داشته است و فیلم های طنز بفروش هم از استاندارد قابل قبولی برخوردار بودند.
ستایش «علی جنتی» از عملکرد یکساله خود
میزان حضور فیلمسازان مطرح در دولت‌های نهم و دهم/ آقای وزیر؛ غلو نکنید!
به نظر میرسد جناب جنتی شناخت کافی از روحیات و احساسات سینماگران نداشته و نمی‌دانند ضرورت فعالیت در حرفه و شغل برای درآمد و امرار معاش، بازی ها و جنجال های سیاسی و قهر و آشتی های مصلحتی و منفعت طلبانه جماعتی قلیل از اهالی سینما را بر نمی تابد؛ چرخه فرهنگ در هیچ دوره ای تاکنون باز نایستاده است؛ مگر اینکه نگاه و روحیه محافظه کارانه و ترس و و انفعال دامن متولیان دستگاه اصلی فرهنگ و هنر کشور را در برگیرد!
اخبار کوتاه
گفتگو
تماشای «شیار ۱۴۳» همچنان تنم را می‌لرزاند

تماشای «شیار ۱۴۳» همچنان تنم را می‌لرزاند

مهدی نادری کارگردان «بدرود بغداد» در یادداشتی نوشت: تجربه منحصر به فرد تماشای «شیار ۱۴۳» در مراسم افتتاحیه همچنان تنم را می لرزاند، آنجا که چشمان تماشاچیان همزمان نمناک و گلوها بغض آلود خیره به تصویر الفت فیلم که فریاد می کشید: یونس
شهاب حسینی: احترام مردم در سینما حفظ نشده؛ سینما سیرک نیست

شهاب حسینی: احترام مردم در سینما حفظ نشده؛ سینما سیرک نیست

این بازیگر افزود: در سینما سرگرمی لازم است اما نه اینکه سیرک شود؛ یادمان رفته بجای تجارت باید کار فرهنگی کرد؛ فیلمسازان به شدت ازمخاطب عقب‌اند؛ نمی‌دانم چطور بازیگر همزمان در چند کار بازی می‌کند؛ پس جای فکر کجاست؟
رزمنده‌ها با خونشان نوشتند که ما آمدیم تا محبت به خشم و عشق به کینه تبدیل نشود

رزمنده‌ها با خونشان نوشتند که ما آمدیم تا محبت به خشم و عشق به کینه تبدیل نشود

بازیگر سینما و تلویزیون گفت: رزمنده‌ها هشت سال پشت خاکریزهای جبهه با خون مطهرشان بر روی پهنه‌ دیوار خاکریز نوشتند که ما آمدیم تا که محبت به خشم و عشق به کینه تبدیل نشود. این بازیگر در خصوص نقش شهید خرازی اظهار داشت: در یکی از فیلم‌های دفاع مقدس نقش شهید خرازی را بازی کردم که یکی از دوستانم در جهاد دانشگاهی بود و تازه در آن موقع بود که فهمیدم این شهید چه شخصیتی داشته است.
هنر ما با حزب و گروه و سیاست مخلوط شده

هنر ما با حزب و گروه و سیاست مخلوط شده

رضا ایرانمش بازیگر سینما در برنامه هفت گفت: ما با یک معضلی روبرو هستیم که هنر با حزب و گروه و سیاست مخلوط شده است و‌ گاه افراد بر اساس اینکه از کدام گروه طرفداری می‌کند و یا کار انجام داده‌اند گزینش انجام می‌دهند.
به دلیل یک انتقاد فرهنگی 5 روز به زندان رفتم/هیچ کس به خاطر

به دلیل یک انتقاد فرهنگی 5 روز به زندان رفتم/هیچ کس به خاطر "یخچال "به جبهه نرفت

کارگردان معراجی ها گفت:به دلیل یک انتقاد فرهنگی 5 روز به زندان رفتم. ابتدا دوست داشتم پزشک شوم و یک توپ پلاستیکی دو لایه بهترین وسیله‌ی شادی آفرین برایم بود اما به نظرم کودک امروز بیش از همه به محبت نیاز دارد.
نقد فیلم
خداحافظ آقای کارگردان!

خداحافظ آقای کارگردان!

نگاهی کوتاه بر فیلم "این سیب هم برای تو"؛ فیلمنامه که سست است، کارگردانی هم به کنار، بازی‌ها که متأسفانه مبتدی، فیلمبرداری را هم که بی‌خیال؛ پس چه از فیلم سیروس الوند ماند؟ همان هیچ!
«چندمترمکعب‌عشق» را سیاستمداران ببینند

«چندمترمکعب‌عشق» را سیاستمداران ببینند

نادر طالب‌زاده منتقد در نشست نقد و بررسی فیلم «چند مترمکعب عشق» گفت: شوکی در پایان این فیلم وجود دارد که عمق میدان غم برادران و خواهران افغانستانی در ایران را نشان می‌دهد.
وطن فروشی و اسلام‌ زدایی مثبت ۱۰۰۰

وطن فروشی و اسلام‌ زدایی مثبت ۱۰۰۰

فیلمبرداری این فیلم به طور کامل در کشور آلمان انجام گرفته است. داستان «برلین منفی هفت» درباره چند پناهنده به کشور آلمان است که از ایران و عراق و سایر کشورهای خاورمیانه به طور قاچاق وارد خاک این کشور شده‌اند و قصد کسب پناهندگی و اقامت در برلین را دارند.
آذین: «ملبورن» اثری آشفته و تقلیدی است که داستان تازه‌ای ندارد

آذین: «ملبورن» اثری آشفته و تقلیدی است که داستان تازه‌ای ندارد

جبار آذین منتقد سینما در نقد خود نسبت به نخستین فیلم نیما جاویدی که اکران آن از امروز آغاز گردید گفت: «ملبورن» اثری آشفته و تقلیدی است که داستان تازه ای ندارد.
کارگردانی که با فیلمنامه‌اش بی‌رحم نبود

کارگردانی که با فیلمنامه‌اش بی‌رحم نبود

اولین فیلم به کارگردانی بازیگر مشهور سینمای ایران، آخرین روزهای اکران را طی می‌کند. «ساکن طبقه وسط» تجربه جدیدی در سینمای ایران است.
طلبه جوان در دوراهی عشق یا ایمان

طلبه جوان در دوراهی عشق یا ایمان

اینکه یک طلبه نیز به مانند انسانهای عادی در دوراهی وصال به محبوب زمینی یا آسمانی قرار می گیرد مساله ای است که پیشتر چنان که باید در رسانه ملی پرداخت نشده بود. پرده نشین" تازه ترین تجربه کارگرداین بهروز شعیبی است؛ کارگردانی که در سالهای اخیر با ایفای نقش یک روحانی در "طلا و مس" در کانون توجهات قرار گرفت و با ساخت درام به شدت تاثیرگذار "دهلیز" تواناییهای سینمایی خود را به رخ کشید.
هنرنمایی یک بازیگر معروف در 48 نقش

هنرنمایی یک بازیگر معروف در 48 نقش

ساکن طبقه وسط در این بین دچار، مبتلا و یا شاید درگیر انتخابگری میان دو حیطه متفاوت و متضاد می‌شود؛ همسایه طبقه پایین آدمی هوسران و لذت طلب است و همسایه طبقه بالا که وجهی استعلایی از زندگی دنیایی را در بستری از معنویت و عرفان، تجربه می‌کند.
شوخی با مناسک حج در فیلمی ایرانی

شوخی با مناسک حج در فیلمی ایرانی

آیا واقعا "پاداش" حتی با اعمال اصلاحات خواهد توانست اکران شود؟ "پاداش" در کارنامه سینمایی کمال تبریزی شباهت زیادی دارد به آثاری مانند "لیلی با من است" یا "مارمولک" ...
فیلمی مبتذل برای عقده‌ای ها در ایران!

فیلمی مبتذل برای عقده‌ای ها در ایران!

فیلم آتش بس2 مسیری برای شدن ندارد؛ یک اجرای سطحی از چند محور کلیشه‌ای است: آدم‌های این روزگار، باری به هر جهتند؛ سنتی‌ها بی مایه و به دردنخور و کهنه و املند؛ زن و مردها روی مسایل مبتذل زندگی، دور می‌خورند و...
In Time فیلم شورش علیه نظام سرمایه‌داری / الگوی معیشتی ربا چگونه منجر به ربای نفس می شود؟

In Time فیلم شورش علیه نظام سرمایه‌داری / الگوی معیشتی ربا چگونه منجر به ربای نفس می شود؟

داستان از آن‌جا آغاز می‌شود که قهرمان فیلم با از دست دادن مادر خود بر اثر تمام شدن زمان زندگیش، دست به شورش علیه نظام سرمایه‌داری زمان‌مبنا می‌زند و با همراه شدن دختر سرمایه‌دار بزرگ جامعه در نهایت موفق به فروپاشی این سیستم می‌شوند. فیلم «سروقت» به خوبی توانسته رابطه‌ی نظام سرمایه‌داری با جامعه و نیز دو مولفه‌ی ربای نفس و داروینیسم اجتماعی را با استفاده از عناصر دراماتیک به تصویر ‌بکشد.