سخنان صریح ابراهیم حاتمی کیا در برنامه "راز":
حاتمی کیا با بیان اینکه مسئولین باید فرهنگ را جدی‌تر بگیرند، گفت: خدا کند اخطار آقا را توجه کنند. اگر گوش نکنند من باز هم سر و صدا راه میاندازم. در سینما خب برخی اعتراض‌ها برای شهرت است اما امیدوارم مسئولین گول نخورند. من عشق سینما هستم اما قرار نیست زیر این بیرق سینه بزنم؛ دغدغه ام در ابتدا جامعه ام است.
در سایه تبلیغات چند هفته ای صدا و سیما برای انصراف از یارانه؛
جنگ نرم صدا و سیما و دولت، علیه قشر مستضعف
با توجه به تبلیغات گسترده صدا و سیما مبنی بر «"انصراف" سرپرستان خانوار از دریافت یارانه نقدی» و ذکر این واقعیت که درصد قابل توجهی از مردم ، خصوصاً قشر مستضعف ، تنها رسانه‌ی در اختیارشان رسانه ملی است ، پس از اعلام دیرهنگام نحوه‌ی ثبت نام دریافت یارانه و پایین آمدن حساسیت های سرپرستان در پیگیری اخبار و امکان عدم آگاهی قشر نیازمند از روز و نحوه‌ی ثبت نام یارانه ، این احتمال قوت می گیرد که بخش اعظمی از افراد نیازمند از لیست دریافت کنندگان یارانه حذف شوند.
به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی:
حکمت تقارن روز ملی فناوری هسته ای با روز هنر انقلاب اسلامی
هنر اسلامی در همه شئون اجتماع حضور و دخالتی فعال دارد و نقش هدایت گر فرد و جامعه را داراست. گاه در خدمت اخلاق قرار می گیرد و اوج بی کران وجود انسان را نمایش می دهد و گاه در خدمت سیاست است تا ظلم ستیزی و ذلت ناپذیری را فریاد کند.هنر انقلاب اسلامی ارزش مدار است و تقسیم بندی هنر "ارزشی و غیر ارزشی" را خوب می فهمد.
نقد و بررسی برنامه های کودک و نوجوان در تعطیلات نوروز:
دست‌هاي خالي رسانه ملي در نوروز براي بچه‌ها!
عموهاي فيتليه‌اي كه زماني در اوج بودند در طول نوروز حرفي براي گفتن نداشتند و كارهاي تكراري قبل را انجام مي‌دادند. كلاه‌ قرمزي هم كه بعد از مدت‌ها آمدن و نيامدن بالاخره مهمان ثابت نوروزي شبكه دوم شده بود با وجود دستمزد نزديك به دوميلياردي چيزي‌ توفيقي حاصل نكرد و به يك برنامه كليشه‌اي شبانه بدل شده بود؛ همان موضوعات سالهاي قبل عروسي، ‌بچه‌داري،‌ رفتارها و گفتارهاي غيركودكانه عروسك‌ها و... در آن ديده مي‌شد؛ وقتي كاراكتري بين مخاطبان محبوبيت پيدا مي‌كند بايد بتواند از قدرت تاثيرگذاري خود استفاده مطلوب ببرد.
سخنان خواندنی علیرضا پناهیان در محفل سینما انقلاب:
اگر سینما بخواهد جذاب‌تر شود، فقط باید عمیق‌تر شود/  آیا امکان تحقق سینمای انقلابی وجود دارد؟ + پاسخ استاد پناهیان
اگر سینما بخواهد جذاب‌تر شود، فقط باید عمیق‌تر شود. آن موقع است که صنعت و حتی فن آن رونق می‌گیرد. بعضی‌ها فقط مدیر هنرِ سینما هستند، به پول و سرگرمی آن هم کاری ندارند. می‌دانم اگر هنرمندانه‌تر باشد، جذابیت آن هم بیشتر است، اما او عشق هنر را دارد و این زیبایی، جذابیت دارد. حال اگر سینما بخواهد هنر، صنعت یا سرگرمی ‌باشد، باید عمیق‌تر باشد، باید بیشتر به‌ ژرفای روح انسان‌ها رسوخ کند.
کارگردان فیلم فرشتگاه قصاب در دانشگاه مازندران مطرح نمود:
امروز وحشی ترین تمدن تاریخ مدعی حقوق بشر است
خنده دار است که امروز وحشی ترین تمدن تمام طول تاریخ مدعی حقوق بشر است. با نگاهی به تاریخ تمدن غرب در می یابیم که اساسا از خیلی قبل تر از دوران هلنی کشتن برای تفریح موضوعیت داشته تا دوران هلنی، که بحث گلادیاتوریسم تحقق پیدا می کند تا به امروز که انسان غربی برای ارضائ خشونتش دست به ساخت فیلمهایی می زند که در آن بُکش تا زنده بمانی تقدیس می شود.
نرگس آبیار کارگردان شیار 143 در گفتگو با پایگاه 598:
فیلم بعدی ام موضوعی اجتماعی خواهد داشت
نرگس آبیار کارگردان فیلم سینمایی شیار 143 در خصوص پروژه جدید سینمایی اش بیان داشت: موضوع فیلم نامه بعدی ام اجتماعی خواهد بود و البته بحث دفاع مقدس برای بنده بسیار مهم است و در آینده کارهایی را در این موضوع خواهم داشت. مادارن شهید از بزرگترین ایثارگران تاریخ اند و این فیلم تحفه ای برای این مادارن بزرگوار است.
گذری بر فیلم ارشمند و مهرآفرین شیار 143:
«شیار 143» روزنه ای جدید در سینمای دفاع مقدس / فیلمی که بر ایمان مخاطبانش می افزاید
در حال حاضر ماهیت و خصلت فیلم های موجود، «ساختگی» بودن آنها است چراکه هیچ پشتوانه ای جز خلاقیت ذهن نویسنده وکارگردان ندارد اما در سینما دفاع مقدس، هرچند قصه و داستان فیلم ساختگی باشد، اما ذات و سرشت آن حکایت از حقیقتی در عالم خارج (دفاع مقدس) می کند. اساساً خصلت اصلی هنر دینی در مقایسه با هنر مدرن در همین حکایت گری و روایت گری او است. هنر دینی می بایست انعکاس حقيقت و جلوه گاه آن باشد و دارای باطن، جان و حقيقتي باشد.
صحنه هایی زیبا از اختتامیه دومین جشنواره فیلم فجر در قم:
تقدیر خانواده شهید اصغر وصالی از بابک حمیدیان / مریلا زارعی جایزه اش را تقدیم مادر شهید صبوری کرد + تصاویر
تقدیر همسر شهید اصغر وصالی از بابک حمیدیان بازیگر نقش شهید وصالی در فیلم «چ» از زیباترین صحنه های این مراسم بود. به همین منظور خانم مریم کاظم زاده که برای اهداء جایزه بهترین نقش بازیگر مرد دومین جشنواره فلیم فجر قم به روی سن آمد بود با ادای احترام بابک حمیدیان روبرو گردید و این بازیگر سینما به رسم ادب بوسه ای بر چادر و پای این همسر شهید زد.
گزارش 598 از متن و حاشیه اختتامیه 32ومین جشنواره فجر:
انتقام گیری هیئت داوران جشنواره فجر از حاتمی کیا / اقدام تحسین برانگیز مریلا زارعی و بابک حمیدیان در پاسداشت مقام شهیدان / «شیار 143» برگزیده مردمی شد
از حاشیه های زیبای اختتامیه این دوره از جشنواره فیلم فجر می توان به اقدام تحسین برانگیز مریلا زارعی به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن در تقدیر از مقام مادارن شهید و همچنین یادآوری زیبای بابک حمیدیان نسبت به جایگاه و مقام شهیدان انقلاب اسلامی اشاره نمود.
به بهانه بازگشت حاتمی کیا به دوران طلایی خود:
«چ» فیلمی که حال سینمای ایران را خوب می‌کند/ حاتمی‌کیا: چمران مرد صلح است ولی نه به هر قیمتی
«چ» روایت دوشبانه روز حضور دکتر چمران (فریبرز عرب نیا) درمقام نماینده دولت به اتفاق تیمسار فلاحی (سعید راد) و ... درپاوه کردستان است. دکتر وقتی می رسد که شهر در آستانه سقوط است. اصغر وصالی (بابک حمیدیان) فرمانده نیروهای پاسدار با تعدادی رزمنده تنها حافظان مردم دربرابر هجوم سرتا پا مسلح ضد انقلاب به سرکردگی دکتر عنایت (مهدی سلطانی) است و ...
هنرمندانی به مثابه مجلس آرایان دولتی ها:
چه کسی از این شلختگی فرهنگی بهره می برد؟
جالب ماجرا این جاست که این گرامی هنرمندان نیز وظیفه ی مجلس آرایی خود با هر دولت و سلیقه ی سیاسی را به خوبی انجام می دهند. دو رویانی که شام شان را در این مجلس می خورند و سینه شان را در دیار دیگری برای اغیار می زنند! و در این میان ظلم همیشگی است که بر هنرمند متعهد، مردمی و بی حاشیه می روند! آنها باید بسوزند و بسازند که شاید برای حرف های شان فرصتی به آنها داده شود! اینجاست که باید گفت مظلوم هنرمند واقعی!
گزارش پایگاه 598 از افتتاحیه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر:
تجلیل از بهروز وثوقی و فردین در جشن سینمای انقلاب! / درس دختر خردسال سید محمود رضوی به سینماگران ایران +برنامه نمایش فیلم‌های جشنواره سی و دوم
افتتاحیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر به میزبانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید با پیام و وعده های سینمایی حجت الاسلام حسن روحانی در شامگاه 11 بهمن ماه در تالار وحدت آغاز به کار نمود. از حاشیه های افتتاحیه جشنواره سی و دوم می توان به تقدیر سعید راد از بازیگران فیلم های ضد ایرانی و حجاب زیبای دختر خردسال تهیه کننده فیلم معراجی ها اشاره نمود.
گزارش پایگاه 598 از اختتامیه چهارمین جشنواره مردمی عمار:
از خاطره آیت الله جنتی از فیلم مخملباف تا پاسخ طالب‌زاده به بی‌بی‌سی / تقدیر از کارگردان قرآنی سینمای ایران + تصاویر
شب گذشته اختتامیه چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار، در سینما فلسطین با حضور آیت الله جنتی، سردار نقدی، فرج الله سلحشور،نادر طالب زاده، جمال شورجه، ابوالقاسم طالبی، جهانگیر الماسی، احمد نجفی و خانواده های شهدای هسته ای و سایر هنرمندان و فعالین فرهنگی سینمای انقلاب اسلامی برگزار گردید.
نگاهی به فیلم «خسته نباشید» به بهانهٔ اکران در سینما
«خسته نباشید»؛ یک فیلم آبرومندِ خانواده‌دار
«خسته نباشید» تفسیر به رای این جمله است: «بازگشت هر چیزی به سمت اصل آن است». همین موضوع باعث شده که فیلم به شدت ناتورالیستی از آب دربیاید و نویسنده آنقدر مبهوت طبیعت و شرایط محیطی و عواملی مثل وراثت و ارجحیت تقدیر بر اختیار شود که یادش برود و یا حیفش بیاید که شخصیت‌ها را کمی عمیق‌تر تصویر کند و یا از تعلیق در فیلم استفاده کند.
متن و حاشیه افتتاحیه چهارمین جشنواره فیلم عمار:
از تمجید ایوبی از عمار تا فریادهای داوود نژاد مقابل درب خانه سینما در افتتاحیه چهارمین جشنواره عمار + تصاویر
طالب زاده ادامه داد: یک لابی پرقدرت صهیونیستی در آمریکا موضوع عمار را مطرح کرد که در این جشنواره فیلم‌های انقلابی نمایش داده می‌شود و این نشان از آن دارد که عمار در دنیا مطرح شده است. انقلاب اسلامی یک واقعه بین‌المللی است و هرچه زمان گذشته است بیشتر متوجه این امر شده‌اند. ما نباید در عرصه هنر عقب بمانیم.
سخنرانی آیت الله حائری شیرازی در جشنواره عمار:
هنرمند بودن و حزب‌اللهی بودن باید باهم باشد / حجاب مقابل افراطی‌گری جوانی می‌ایستد
آیت الله حائری شیرازی خاطرنشان کرد: گاهی افراد کار خودشان را صحیح انجام می‌دهند اما فساد اخلاقی دارند. بنابراین محتوا و اخلاق خوب با ضعف اخلاق کارکردی ندارد. فرم و محتوا کنار یکدیگر می‌تواند نافع و سودمند باشد. در هنر سینما هم همین شرایط حاکم است و مثلا خانم هنرپیشه‌ای می خواهد هنر و اخلاق را با یکدیگر داشته باشد و باید اسلام و حجاب را به شیوه ای زیبا نمایش دهد.
نوشتاری پیرامون فیلم سینمایی «تنهای تنهای تنها»:
دکه‌ی فروش رنگینک در مقابل سازمان ملل متحد!
«عبدی‌پور» در فیلمِ کوچکِ خود، نشان می دهد که آنچه رؤیایِ خوشِ کودکانه را مخدوش می‌کند دنیای سیاست‌زده بزرگسالان است. رنجرو، می‌خواهد بداند که سازمان مللِ متحد چیست و چرا بعضی کشورها در آن حقِ وِتو دارند و چرا باید 1+5 برای مردم تعیین تکلیف کند. یکی از زیباترین و استعاری‌ترین دیالوگ‌های فیلم جایی است که رنجرو به مسئولِ پُستِ ضد هوایی می‌گوید: «اگر چیز نوک تیز دیدی بزنش ولی اگه چیز دایره‌ای دیدی به ما یه میس کال بده!» دیالوگی طنزآمیز که حقیقتِ جنگ و خون‌ریزی را در مقابلِ جهانِ ساده و پاک کودکانه قرار می دهد.
سخنان استاد میرباقری در دیدار مدیران جشنواره مردمی عمار:
هنرمندان ما هنور به دنبال تخیلات دو قرن پیش غربی ها هستند/ غرب فیلم جنگ جهانی چهارم می سازد، شما معطوف به عصر ظهور طراحی هنری کنید
هنرمند ما توان این را دارند که از بستر ظهور، مدرنیته را نقد کنند. بالاخره نبی اکرم برنامه ای برای عالم دارند و از درگیری با ابلیس جهان را عبور می دهند و چرا به این نگاه نباید خدمت کرد. عمق استراتژیک درگیری را باید فهمید و باید بدانیم زمانی که در خرمشهر می جنگیم عمق درگیری ما با تمدن غرب است و شهدایی که در خرمشهر دادیم خونشان تَرَک و شکافی در ستون های مدرنیته جهانی است و امام (ره) این را به خوبی درک نموده و مدیریت کرد.
زیرپا گذاشتن حریم‌های اخلاقی در جشنواره‌ی سینما حقیقت؛
به لطف اعتدال دولت، نمایش لباس زیر زنانه و رقص زنان آزاد شد!/ سکوت نهادهای نظارتی در برابر پرده‌دری‌های وزارت ارشاد
خانواده‌ای به سفر می‌روند و کلید آپارتمان خود را به‌ دست سرایدار می‌سپارند تا در نبود آن‌ها از آنجا مراقبت کند. سرایدار که شخصیت محوری مستند است، به محض رفتن خانواده سری به خانه‌ی این خانواده می‌زند. عکس بی‌حجاب اهالی این خانواده در گوشه‌ی کادر روی میزی دیده می‌شود. سرایدار به تمام قسمت‌های خانه حتی دستشویی و حمام و اتاق خواب سر می‌زند.
نگاهي به فیلم «سر به مهر» ساخته‌ی «هادی مقدم‌دوست»
از کیمیای لطف تو زر گشت روی من
اگر «سر به مهر» می‌خواست درباره‌ی نماز باشد، قاعدتاً باید نمازهای شیک و تمیزی نشان می‌داد که بر سر سجاده و در اول وقت، اقامه می‌شود. اما اینگونه نیست. «صبا» (با بازی لیلا حاتمی) هر نوبت در یک گوشه‌ای با کلی دردسر نمازش را می‌خواند. و البته او فقط به خاطر آنکه اعتماد به نفس ندارد، از نمازش حظ و بهره‌ی کافی نمی برد. تنها آخرین نماز اوست که با اطمینان قلبی خوانده می‌شود است و از خوش حادثه جالب است که همین نماز پایان کار هم نماز قضاست!
تحریف تاریخ انقلاب اسلامی و غفلت ادامه دار مسئولین:
کانادا پاسخ فیلم ضد ایرانی آرگو را داد! / کن تیلور: آرگو نقش سفارت کانادا در تدارک حمله کماندوهای آمریکایی به ایران را تحریف کرده بود! + آنونس مستند کانادایی تسخیر سفارت آمریکا
موضع معتدل! وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم درباره فیلم آرگو و عدم تمایل آقای جنتی برای پیگیری شکایت از سازندگان فیلم آرگو و نیز عدم حمایت رئیس سازمان سینمایی کشور از وکیل فرانسوی که چند ماه پیش برای پیگیری شکایت ایران از سازندگان آرگو به ایران دعوت شده بود مهر مختومه ای بر پرونده فیلم آمریکایی آرگو زد.
گزارشی از سفر یک روزه مدیران جشنواره مردمی عمار به قم:
استقبال طلاب خارجی از مسئولین جشنواره عمار + گزارش تصویری
روز گذشته مسئولین جشنواره مردمی عمار با حضور در قم با برخی از علما و روحانیون حوزه علمیه قم دیدار و گفتگو نمودند. دیدار با آیت الله اعرافی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیر مرکز جامعه المصطفی و آیت الله میرباقری رئیس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی و سخنرانی نادر طالب زاده و وحید جلیلی در جمع طلاب حوزه های علمیه قم از مهترین برنامه های سفر یک روزه مدیران جشنواره عمار به قم بود.
گفتگو با «احسان عبدی‌پور» کارگردان فیلم تحسین‌شده‌ی «تنهای تنهای تنها»
آوینی باعث شد در خلوتم به سینما فکر کنم/ فیلمم را به جشنواره‌های خارجی حتی راه هم ندادند، جایزه پیشکش!
نق زدن افتضاح است. نق زدن برای یک دهه در سینمای ما طیاره‌ای بود که سوارش شدند و با آن دنیا را گشتند. بچه‌ای که شلوارش پاره است، سه ماه حقوق پدرش را نداده‌، از کارخانه بیرونش کرده‌اند و این جور نق نق‌ها. من به دیالوگ‌های درون وطنی خیلی اعتقاد دارم، ولی برای بالا بردن این پرچم، نه برای بیرون که بگویند ببین در چه کثافتی زندگی می‌کنند. همه‌اش سیاه! من می‌گویم این مشکل را داریم؟ بسیار خوب! بیایید درستش کنیم.
نوشتاری نه در ستایش که بیانگر نسبت روشنفکری و سینما:
شاخه گلی در زمستان/ خودکشی محصول مهمترین اثر روشنفکری امسال سینمای ایران
انتخاب مرگ در فیلم توکلی بیشتر یک بیماری است تا اراده. و خب این با قواره ادعای روشنفکری اثر نمی سازد. چیزی شبیه عشق کشی فیلم هانِکه. در آنجا هم همه تمهیدات کارگردان برای وصال پایانی با یک سکانس به هم می ریزد؛ همان کابوس نفس گیر که احتمالا چکاد اندیشه های هانِکه قبل از فیلم بوده است. کابوسی که اجازه شکوه اراده پیرمرد در قتل همسرش را می گیرد و تردید کم آوردن وی را برای مخاطب زنده می کند.
در گفتگوی خبرنگار فرهنگی پایگاه 598 با جمال شورجه مطرح شد:
گلایه شورجه از بی توجه سینماگران به موضوع فتنه 88 / صد روز نخست معاونت سینمایی بیشتر صرف تعویض مدیران شد
شورجه گفت: وقتی که بیش از 10 سال است انرژی هسته ای موضوع اصلی کشور است و شاهد قابل غرب با این خواسته ملت و نظام هستیم و مقاومت مردم در بخش های مختلف برای احقاق حقوق هسته ای خودشان هستیم، سینما برای این موضوع جدی نظام و مردم کشورمان چه کاری کرده است و می بینیم که هیچ بازتابی از سینما در جامعه خودمان دیده نمی شود و سیاست گذاری های کلان سینمای ما باید به این نتیجه برسد که این نسبت ها تعریف شود.
اخبار کوتاه
گفتگو
تلویزیون رابطه مردم با نظام را عمیق نمی کند / تلویزیون ما نماینده حاکمیت نیست تلویزیون رابطه مردم با نظام را عمیق نمی کند / تلویزیون ما نماینده حاکمیت نیست
تلویزیون نماینده مردم است، اینکه باید پشتیبان نظام و مبلغ آن باشد، هیچ منافاتی ندارد با اینکه حرف مردم هم در آن زده شود. ما در چارچوب نظام جمهوری اسلامی، برای مردم حق حاکمیت قائلیم. بنابراین اگر تلویزیون می گوید «من نماینده حاکمیت هستم» کاملاً حرف درستی است، اما این حاکمیت باید طبق نگرش امام و رهبری باشد که در آن، مردم هستند که حاکمیت را تشکیل می دهند.
فیلمها و سریال‌های ما مخاطب را به تعمق نمی کشاند/سریالهای تلویزیون تجسس،فضولی و تجمل گرایی را گسترش می دهند فیلمها و سریال‌های ما مخاطب را به تعمق نمی کشاند/سریالهای تلویزیون تجسس،فضولی و تجمل گرایی را گسترش می دهند
نکته مهم این است که شما وقتی سراغ بدی ها یا تیره بختی ها می روی، نگرش خودت چیست؟ ممکن است معتقد به نهیلیسم باشی و همه چیز را پوچ بدانی که این یک تأثیر اجتماعی دارد، و یا ممکن است بگویی نه، اگرچه شرایط تیره است، ولی من به سربلندی معتقدم، من به قهرمان معتقدم، من به بیرون آمدن از بحران معتقدم. مشکل اصلی فیلم ها و سریال های ایرانی این است که معتقد به بیرون آمدن از بحران نیستند و در همان موقعیت می مانند و تماشاگر را دعوت به تحول نمی کنند، دعوت به ایستایی می کنند.
آقای سلحشور! چرا فساد را فریاد می زنید؟ چرا جمع بستید؟ و 11 سوال دیگر + پاسخ های صریح سلحشور آقای سلحشور! چرا فساد را فریاد می زنید؟ چرا جمع بستید؟ و 11 سوال دیگر + پاسخ های صریح سلحشور
موضع گیری های چند ماهه اخیر فرج الله سلحشور در مورد فساد سینمای ایران اگرچه به مذاق خیلی ها (حتی برخی متدینین) خوش نیامد، ولی عملاً آثار مثبتی در فضای کشور داشت. از جمله اینکه نیروی انتظامی بالاخره جرأت ورود به حریم ممنوعه سینما را پیدا کرد و بازیگران سالم سینما نیز جرأت اعتراض به وضع موجود. اما متأسفانه در اثر تیترهای نارسا و بعضاً غلط برخی سایت ها، برداشت های کاملاً اشتباهی از حرف های او صورت گرفته. 598 در گفتگویی چالشی، مواضع دقیق سلحشور در 11 مسأله مربوط به سینما را از او جویا شده.
چرایک سال است آمار بیننده‌ها را اعلام نمی‌کنند؟ / مرکز تحقيقات صداوسيما از بي اعتبارترين مراکز تحقيقاتي است / معاون سیما هیچ سابقه فرهنگی هنری نداشته چرایک سال است آمار بیننده‌ها را اعلام نمی‌کنند؟ / مرکز تحقيقات صداوسيما از بي اعتبارترين مراکز تحقيقاتي است / معاون سیما هیچ سابقه فرهنگی هنری نداشته
می گوید من خودم هستم، به هر کس هم اجازه دهم تلويزيونی مي‌شود، هر کس هم خلاف نظر من حرف زد، از تلويزيون بيرونش مي‌کنم... چرا يک برنامه مثل برنامه‌ي هفت را در اختيار حزب اللهي‌‌ها قرار نمي‌دهند؟ ‌فردوسي پور مي‌تواند در تلويزيون برنامه داشته باشد، جيراني مي‌تواند برنامه داشته باشد، یامین پور نمي‌تواند برنامه داشته باشد؟ اگر راديکاليزم بد است، ایجاد تشنج بد است، آن‌ها هم راديکال هستند.
صدا و سیما از سال68 بدون قانون اداره می شود/ خود آقا با زیر نظر رهبری رفتن مخالف بودند صدا و سیما از سال68 بدون قانون اداره می شود/ خود آقا با زیر نظر رهبری رفتن مخالف بودند
فضای نقد صدا و سیما در چند سال اخیر تکاملی نسبی یافته است و این رسانه بطور جدی مورد نقد نخبگان فرهنگی و رسانه های ارزشی قرار گرفته است. لیکن بدلیل فضای بسته صدا و سیما و بایکوت کامل نقدها توسط آن، کمتر به ریشه های درونی و علل پیشین بروز چنین ناهنجاری هایی در سازمان پرداخته شده است... در این گفتگو ما سعی کردیم تا جای ممکن از سازمان دفاع کنیم تا آسیب های اصلی بیشتر نمایان گردد.
نظر نمایندگان مجلس پیرامون عدم پاسخگویی رئیس رسانه ملی نظر نمایندگان مجلس پیرامون عدم پاسخگویی رئیس رسانه ملی
عدم پاسخگویی رسانه ملی و بالأخص ریاست آن به افکار عمومی که ناشی از فقدان قوانین نظارتی متقن بر صدا و سیما می باشد، حقیقتی است که نمایندگان مجلس و دلسوزان نظام بارها متعرض آن شده اند. حال آنکه مقام معظم رهبری بارها و بارها بر لزوم پاسخگویی مسئولین به افکار عمومی تأکید داشته اند در این رابطه پایگاه 598 در گفتگویی با چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این موضوع پرداخته است.
ارشاد قانوناً حق ندارد کسی را وادار به اکران فیلمی کند / اعتراض به فیلمهای خلاف اصول، تکلیف گروه های اجتماعی است ارشاد قانوناً حق ندارد کسی را وادار به اکران فیلمی کند / اعتراض به فیلمهای خلاف اصول، تکلیف گروه های اجتماعی است
حوزه هنری زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی است و ارشاد متولی آن نیست. سازمان تبلیغات از مجموعه ای تحت نظر رهبری است... ارشاد چه حقی دارد به سازمان تبلیغات بگوید تو چکار بکن و چکار نکن؟ ارشاد می تواند «کف معیارها» را مشخص کند و بگوید که تو حق نداری این معیارها را زیر پا بگذاری. اصلاً نمی تواند بگوید تو اینکار را حتماً باید بکنی...در چارچوب مسئولیت و چارچوب اجتماعی حتی در کشورهایی که متدین هم نیستند، این حق محفوظ است که افراد نسبت به مقولاتی اعتراض کنند و مکرر هم اتفاق افتاده
چیزهایی که تاحالا دیدیم، سینمای دینی نیست چیزهایی که تاحالا دیدیم، سینمای دینی نیست
به نظر من سینمای دینی در «فرم» یک فیلم تجلی پیدا می کند و صرفاً یک محتوا و مضمون دینی، فیلم را دینی نمی کند... فرم دینی، آن چیزهایی که تاحالا دیدیم نیست! یعنی نه «مفهوم سازیِ خارج رویداد و قصه» است، نه «اسلوموشن های احمقانه هالیوودی» است، نه قصه و مضمون است، بلکه گذار از فرم های زیست شده – فرم هایی که ما با آنها زندگی کردیم – و پیدا کردن حال و هوایی در فرم که بتواند لحظه ای ما را از واقعیت ملموس بکَنَد و ببرد به یک فضا و حال و هوای دینی.
جریان شناسی فیلم های سیاسی سینمای ایران جریان شناسی فیلم های سیاسی سینمای ایران
وزارت ارشاد و معاونت سينمايي به عنوان متولي عرصه‌ي سينما، چه در دوران دوم خرداد و چه پس از آن در دولت‌هاي نهم و دهم، رويکرد کاملاً مغاير با ارزش‌هاي نظام را در پيش گرفتند. چه در زمان مهاجراني، چه مسجد جامعی و چه زمان آقاي صفار و به ويژه در دوران آقاي حسيني، روند یک روند ثابتي بوده؛ یعنی همان روندي که آقاي مهاجراني پايه گذاري کرد در اين سينما، عموماً به سمتي دارد حرکت مي‌کند که نقطه‌ي مقابل جهتي است که نظام و انقلاب به سمت آن حرکت مي‌کنند. از اين تيپ فيلم‌هاي فحاش، فيلم‌هايی که تمايل دارند خط قرمز‌هاي اعتقادي را هدف قرار دهند، متاسفانه کم نداشتيم. اینها فیلم سیاسی نیستند.
ترویج داروینیسم و الحاد در مستندهای تلویزیون / سیاست صدا و سیما، ایجاد آرامش با غفلت است ترویج داروینیسم و الحاد در مستندهای تلویزیون / سیاست صدا و سیما، ایجاد آرامش با غفلت است
نظرات مخالف با نظریه داروین در غرب وجود دارند و به شدت هم کار کردند، شواهد دقیقی می آورند، استدلال می آورند و حرف های جدی برای گفتن دارند. حتی مستندهایی هم بر این پایه ساخته شده؛ بعنوان نمونه، مستند Expelled یا «اخراج شده» که در آن با اساتید دانشگاهی گفتگو می شود که بخاطر ادعای وجود یک هوش پشت این جهان، آن هم نه حتی خدا، بلکه تنها یک عقلانیت و هوش در پس این جهان، از دانشگاه اخراج شدند. سپس نشان می دهد ... اما صدا و سیمای ما نه این مستند را پخش کرد و نه گویا اصلاً دنبال چنین مستندهایی است.
هیچ تیم کارشناسی پشت فیلم نامه‌های صداوسیما نیست/ کارشناس مذهبی را تحقیر می کنند هیچ تیم کارشناسی پشت فیلم نامه‌های صداوسیما نیست/ کارشناس مذهبی را تحقیر می کنند
می دانید این ثریا و سریال های دیگر سیما، اصلاً سناریو اش تکمیل نشده جلوی دوربین می رود؟ خیانت از این بالاتر؟ خب معلوم است که دست اندکاران آن سریال ها، چون آدم های ناسالمی هم هستند، چون بر اساس تربیت غیر پرورش پیدا کرده اند، قطعاً آن چیزی را که دلشان می خواهد می سازند و سناریو را تغییر می دهند...در صدا و سیما شما اگر به یک کارگردان بگویید بیا این محقق، این متخصص، این مشاور، می گوید من خودم کلی مشاورم! من شأنم بالاتر از آن است که یک مشاور بیاید به من بگوید که تو چه کار کن؟ من خودم کارشناس هستم اصلاً! کارشناس مذهبی ام.
تاملی در اسلامی شدن سینما و تلویزیون تاملی در اسلامی شدن سینما و تلویزیون
سینما و تلویزیون به نسبتی ولایت پذیر هستند و به میزان اعمال اختیار، در تصرف هستند. و هر جایی که این اعمال اختیار ممکن نباشد، یا ما نخواهیم اعمال اختیار کنیم در بند تقلید از غرب هستیم. همچنان که بسیاری از فیلم های ما ماهیت غربی دارند. بی انصافی است اگر بگوییم سینمای ما مثل سینمای هالیوود است. مثلا در بحث زن و استفاده از جذابیت های آن، این دو سینما قابل مقایسه نیستند هر چند محور جذابیت در یک فیلم ایرانی هم جاذبه جنسی باشد.
تبیین 3 لایه سینمای دینی/ «مهمان مامان» فیلمی عرفانی است تبیین 3 لایه سینمای دینی/ «مهمان مامان» فیلمی عرفانی است
شهید آوینی اشاره دارد که قصه های مجید را انسان باور می کند، هیچ عُنصری تصنعی در آن نمی بینید. چون واقعی نشان می دهد، پس به حقیقت نزدیک می شود؛ چون واقعیت جلوۀ حقیقت است. در حالی که همان زمان به ایشان اعتراض می کردند که آقای کیومرث پور احمد مگر از بچه مذهبی هاست؟!خیلی به ایشان تاختند و در این 5 الی 6 ماه آخر، دائماً مورد اصابت نقدهای تند کسانی بود که قبلاً خودش آنها را با سینما آشنا کرده بود! اما شهید آوینی متوجه حقیقت عمیق تری بود.
5 رکن سینمای قرآنی/ هنرمندان در برابر قانون تافته جدابافته اند 5 رکن سینمای قرآنی/ هنرمندان در برابر قانون تافته جدابافته اند
قسمت اول مصاحبه تفصیلی 598 با جناب آقای فرج الله سلحشور در نوبت قبل منتشر شد. ایشان در آن قسمت، مبانی حاکم بر سینمای موجود را تشریح کردند و علت اینکه چرا این سینما، هرکس را که در آن وارد شود فاسد می کند را بیان کردند. در این نوبت، ایشان به بیان مبانی سینمای دینی که بر اساس آیات قرآن تدوین کرده اند پرداختند و سپس علت بی توجهی جامعه هنری به تحقیقات دینی موسساتی نظیر مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما پرداختند و به یک بحران جدی در جامعه سینمایی کشور اشاره کردند
سینمای ما بسیار شریف تر از تلوزیون ما است سینمای ما بسیار شریف تر از تلوزیون ما است
در مصاحبه زیر که با دکتر محمد رجبی دوانی، شاگرد برجسته مرحوم فردید، رئیس سابق بنیاد سینمای فارابی و نیز کتابخانه ملی صورت گرفته، ایشان در مقایسه سینما و تلویزیون، در کمال تعجب سینما را در همگامی با انقلاب پیشروتر دانسته اند تا تلویزیون و بلکه تا شئون دیگر فرهنگی نظام. برای ما هم ابتدائاً چنین نظری از چنین نیروی ارزشی انقلابی عجیب بود ولذا در مورد آن با ایشان به بحث نشستیم و حرفها و رویکردی متفاوت و تأمل برانگیز از ایشان شنیدیم.