خبرهای لحظه‌ای سایت 598 را در کانال تلگرامی ما به آدرس       https://t.me/www_598_ir بخوانید.             
اختتامیه جشنواره فیلم فجر؛
سی و نهمین دوره از جشنواره فیلم فجر در روزگاری که کرونا شکل همه چیز را عوض کرده است، با اهدای جایزه بهترین فیلم به «یدو» به پایان راه رسید.
نوبت واکسن علی انصاریان و مهرداد میناوند‌؛
واکسن دارو نیست که وقتی دیدند کسی به کرونا مبتلا شده، تزریقش کنند و بیمار مداوا شود. واکسن برای پیشگیری از ابتلای افراد به کروناست. پس چگونه می گویند اگر واکسن خریده بودیم مثلا مرحوم میناوند یا مرحوم انصاریان جان نمی باختند؟
پنهانکاری دولت در خصوص ماهیت واکسن آکسورد–آسترازنکا؛
نقاب سوئدی بر چهره واکسن انگلیسی
15 بهمن ماه «کوواکس» نهاد هماهنگ کننده تهیه واکسن زیر نظر سازمان بهداشت جهانی، برنامه توزیع دور اول واکسن به کشورهای عضو را اعلام می‌کند که بر اساس برنامه اولیه قرار است بیش از ۴ میلیون دوز واکسن استرازنکا به ایران تحویل بدهد. تاکید رهبرانقلاب مبنی بر ممنوعیت خرید واکسن از آمریکا و انگلیس، همچنین پنهانکاری‌ها درخصوص ماهیت واکسن آکسورد–آسترازنکا و اقدام به تهیه ۴.۲ میلیون از این واکسن درحالی است که دولت روحانی در موارد متعددی بارها سعی کرده است که نظر خود را برخلاف نظرات کارشناسی شده و فارغ از درنظر گرفتن تبعات آن اجرایی کند.
ضرورت روشنگری نسبت به خطرات نفوذ ویروس «خودباختگی، غربزدگی»؛
یکی از عواملی که میتواند رغبت برای خرید و مصرف کالای فرهنگی را کم رنگ کرده، و بازار آن را دچار رکود و کسادی و بحران سازد، نفوذ و رخنه عاملی به نام: «ویروس خودباختگی، خودکم بینی، خودتحقیری، استسباع، غربزدگی و غربگرایی» در روحیه افراد و در میان افکار یک ملت است.
سلبریتی‌ها در تمام دنیا مالیات نمی‌دهند؟
۵۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان برای یک نقی معمولی!
پنج میلیارد تومان برای یک نقی معمولی! این خبری بود که از میزان دستمزد درخواستی محسن تنابنده برای بازی و نویسندگی در پایتخت 7 منتشر شد بعنی درآمدی تقریبا 330 میلیون تومانی برای هر قسمت. اعداد و ارقامی که البته مدت‌هاست در خصوص بعضی بازیگران سینما مطرح می‌شود. میلیونرهایی که البته از پرداخت مالیات هم معاف هستند.
واکاوی اختلافات ادامه‌دار فروغی و فردوسی‌پور؛
مدیریتِ خارج از مدار!
برخلاف رویه تاسف‌بار کنونی، مدیر شبکه سه می‌توانست با مدیریتی مدبرانه و با عنایت به نکات مثبت رفتارهای دوسال گذشته فردوسی‌پور، اشتباهات وی در اداره برنامه «نود» را در فضایی دوستانه و به صورت پدرانه بررسی کند تا راه برای بازگشت این سرمایه رسانه ملی باز شود.
اثر جاسوسی موفق؛
«خانه امن» الگوی موفق برای تولیدات جاسوسی
«خانه امن» جدیدتریرین تجربه احمد معظمی در مقام کارگردان، به لحاظ کیفی موفق‌ترین اثر وی است که در بحث ساختار و معنا توانسته به استانداردهای لازم دست پیدا کند. این سریال سعی دارد در قالب یک اثر جنایی و پلیسی تیزهوشی ماموران اطلاعاتی کشور را بازنمایی کند. درباره علل موفقیت این سریال، می‌توان در دو بخش توضیح داد. ابتدا بحث ساختار و در ادامه بحث معنایی مجموعه است.
تدبیر و کووید!
مسؤولیت افزایش آمار مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا برعهده کیست؟ / دولت باید شکست در سیاست‌های مقابله با کرونا را بپذیرد
دور جدید اعمال محدودیت‌ها نه‌تنها منجر به کاهش درآمدهای بخش خصوصی شده بلکه در مهار موج سوم کرونا و کاهش آمار مرگ‌و‌میر ناتوان بوده است. همچنین پیشنهاد متخصصان برای تعطیلی ۲ هفته‌ای کانون‌های بحران، دیروز در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست حسن روحانی تصویب نشد.
رسانه در خدمتِ مقاومت؛
آبادان یازده ۶۰، روی موج مقاومت / اینجا آبادان است و آبادان می‌ماند
فیلم پاک و شریف آبادان یازده ۶۰ قصه‌ای قهرمان محور دارد. اما به تبعیت از فرهنگ دفاع مقدس، ما با تک قهرمان طرف نیستیم. اگرچه شخصیت‌های اصلی و فرعی دارد، اما همه‌ی شخصیت‌ها در قامت قهرمان ظاهر می‌شوند.
به مناسبت روز جهانی سالمندان؛
۵۰ درصد سالمندان بیمه ندارند/ رتبه 64 کیفیت زندگی سالمندان ایرانی بین 97 کشور/ سال 1425 جمعیت سالمند ایران 3 برابر می‌شود
برآورد کارشناسان سازمان برنامه‌وبودجه این است که در 26 سال آینده یعنی در سال 1425 تعداد جمعیت ایران به 99 میلیون و 791 هزار نفر خواهد رسید. اما موضوع مهم‌تر اینکه جمعیت بالای 65 سال کشور نیز با افزایش 9.5 میلیون نفری از 5.6 میلیون نفر فعلی به15.2 میلیون نفر می‌رسد. از سوی دیگر 25 درصد سالمندان 60 سال به بالا یا به‌بیان‌دیگر یک‌چهارم سالمندان ایرانی در فقر درآمدی نسبی زندگی می‌کنند.
مناظره‌ای که ظرفیت‌های صداوسیما را عیان کرد؛
«زاویه»سازی صحیح شبکه چهار سیما نسبت به مسائل اجتماعی/ جامعه تشنه «گفت‌و‌گو» است
بی تردید شنیدن و بیان نظرات موافقان و مخالفان مطالب اجتماعی و اعتقادی در رسانه ملی، می تواند صداوسیما را به دانشگاه بدل کرده، اذهان مردم را نسبت به مسائل مختلف عمق بخشیده و آنها را از چنگال فریب رسانه های ضدانقلاب رهایی بخشد.
دو شبکه با دو سرنوشت متفاوت؛
«سرشار» و «فروغی»؛ الگوی خوب و بد «مدیر جوان انقلابی» در صداوسیما
سرشار و فروغی هر دو الگو و از مصادیق مدیر جوان انقلابی به شمار می‌روند اما با دو سبک کاملا متفاوت؛ سرشار توانسته شبکه پویا را به یکی از شبکه های محبوب و سازنده تلویزیون برای کودکان تبدیل کند و از طرفی با سعه صدری مثال زدنی پاسخگوی تمامی انتقادات مطرح شده باشد و در سوی مقابل، علی فروغی بدون توجه به انتقادات مردم و کارشناسان، شبکه سوم سیما را به سطوح نازل هدایت می‌کند!
نامه مهم استاد قرائتی به مدیران آموزش و پرورش؛
نسل نو مورد تهاجم شیطان، شهوت، غفلت، سوءمدیریت، مشکلات اجتماعی و اقتصادی است/ سزاوار است که خود را قاصر یا مقصر بدانیم و برای آینده بازنگری کنیم
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی نوشت: کوتاه سخن آنکه نماز همانگونه که امام فرمودند یک کارخانه آدم‌سازی است و امور تربیتی باید بیشترین توجه خودش را در راستای تربیت نسل نو روی نماز بگذارد.
اعتراض به یک عکس از جشن حافظ؛
جشن حافظ زیر سایه کرونا برگزار شد/ اینجا کرونا هست آنجا کرونا نیست! + عکس
کرونا مثل خیلی از اتفاقات دیگر پرتناقض‌ترینِ رفتارها را از سلبریتی‌ها نشان داد، وقتی از جلوی دوربین تلویزیون فرار می‌کنند و سریال‌شان را ناتمام می‌گذارند تا کرونا نگیرند اما از "جشن حافظ" نمی‌گذرند؛ انگار کرونا آنجا نفوذ نکرده است.
نگاه یک منتقد سینما و تلویزیون به سریال «آقازاده»؛
المان‌های شهوانی به بهانه طرح مسائل سیاسی درست نیست
منتقد سینما و تلویزیون درباره سریال"آقازاده" گفت: انتقادی که به سازندگان آثاری از جنس "آقازاده" مطرح است این که به بهانه طرح مسایل سیاسی و اقتصادی از چاشنی مسایل عشقولانه به گونه ای استفاده می کنند که در نهایت آن ها را به هدف اصلی خود نمی رساند و چه بسا مخاطب نسل جدید برداشتی از محصول فرهنگی کند که مورد انتظار سازندگان هم نباشد.
فیلمنامه های ضعیف و مخاطب ناراضی تلویزیون
کمبود سریال‌های جریان‌ساز مطرح و جذاب در تلویزیون، بخشی از جامعه علاقه‌مند به قصه‌گویی را به‌سمت شبکه نمایش‌خانگی می کشاند و این یعنی بسیاری از آثار تلویزیونی در این سال ها فاقد جذابیت لازم در بخش قصه و داستان و فیلمنامه هستند و همین مساله نیز باعث نارضایتی مخاطبان از رسانه ملی شده است.
بهروز افخمی عنوان کرد؛
«تهران» سریالی پریشان‌گو و شکست‌خورده است/ فقط باید بخندیم!
بهروز افخمی در گفتگویی با نادر طالب‌زاده درباره سریال «تهران» محصول رژیم صهیونیستی، ضمن «خنده‌دار» توصیف کردن این مجموعه، آن را محصول یک پروژه نخ‌نماشده دانست.
اخبار کوتاه
نقد فیلم
راستی‌آزمایی ادعاها در وضعیت آچمز

راستی‌آزمایی ادعاها در وضعیت آچمز

خصلت وضعیت آچمز این است که حتی کاراکترهای مثبت فیلم علی‌رغم اینکه می‌خواهند به ادعاهای خود درباره استقلال‌طلبی و زیر بار زور نرفتن و عادلانه و حق خواهانه عمل کنند اما نمی‌توانند.
«مثلث عشقی» هم در جشنواره فیلم فجر سهم دارد؟!

«مثلث عشقی» هم در جشنواره فیلم فجر سهم دارد؟!

«بنفشه آفریقایی» می‌خواهد یک «ژول و جیم» ایرانی باشد. یک مثلث عشقی نامتعارف بین یک زن و دو مرد که حتی برای جامعه فرانسوی دهه ۶۰ که تروفو در آن فیلمش را ساخت نیز تابو بود، چه برسد در ایران.
کسی حاضر است یک قسمت از «ماه عسل» را در سینما ببیند؟

کسی حاضر است یک قسمت از «ماه عسل» را در سینما ببیند؟

جذابیت «یلدا» که تقریبا تمام آن در استودیو، اتاق فرمان و پشت صحنه یک برنامه تلویزیونی می‌گذرد، از همان برنامه تلویزیونی فراتر نخواهد رفت. واقعا کسی حاضر است برای تماشای یک قسمت از «ماه عسل» به سینما برود؟
«آشفته‌‌گی»؛ شاهزاده و گدا با طعم «عاشقانه»

«آشفته‌‌گی»؛ شاهزاده و گدا با طعم «عاشقانه»

پیرنگ داستان «آشفته‌‌گی» بر قصه شاهزاده و گدا استوار است که در این میان مثلث عشقی هم وارد می‌شود، اما معشوقه قرار نیست برای هیچ‌کس باشد.
ملغمه‌ای آشفته به نام «مسخره‌باز»

ملغمه‌ای آشفته به نام «مسخره‌باز»

فیلم مسخره‌باز، صرفا فضایی است که آقای کارگردان علایق شخصی و خیالات سیّال خود را روی پرده سینما منعکس کند و از کازابلانکا و پاپیون و کیل بیل بگوید و گاهی تجربه موفق تئاتری خود را یادآور شود.
«درخونگاه»؛ داستان یک خطی از قهرمانی بازنده

«درخونگاه»؛ داستان یک خطی از قهرمانی بازنده

«درخونگاه» پیشکشی به مسعود کیمیایی است و مانند فیلم‌های او، قهرمان دارد. حتی اگر بازنده باشد اما ایراد اصلی، داستان یک خطی فیلم است.
«جاندار»؛ فیلمی استاندارد از دو فیلمساز جوان

«جاندار»؛ فیلمی استاندارد از دو فیلمساز جوان

«جاندار» به‌خوبی قصه می‌گوید، از زوائد می‌‌پرهیزد، خط داستانی را دنبال می‌کند و فضا می‌سازد؛ کاری که بسیاری از فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر قادر به انجام آن نیستند.
«مردی بدون سایه» فیلمی که فیلم نمی‌شود

«مردی بدون سایه» فیلمی که فیلم نمی‌شود

ضعف فیلمنامه و زوائد متعدد، فیلم «مردی بدون سایه» ساخته علی‌رضا رئیسیان را به فیلمی هدرشده تبدیل کرده و حتی می‌توان گفت این فیلم هنوز به مرحله تبدیل شدن به یک فیلم نرسیده است.
بیرون آمدن از پیله یک فیلم عاشقانه

بیرون آمدن از پیله یک فیلم عاشقانه

بازی خوب الناز شاکردوست (در نقش فائزه) و هوتن شکیبا (در نقش عبدالحمید) در «شبی که ماه کامل شد» آن‌ها را از پیله یک زوج عاشق بیرون آورده تا به جای تمرکز بر دل‌انگیزی سیمای فائزه، چهره کریه تروریست‌های تکفیری در نظر مخاطبان بنشیند.