ستایش «علی جنتی» از عملکرد یکساله خود
به نظر میرسد جناب جنتی شناخت کافی از روحیات و احساسات سینماگران نداشته و نمی‌دانند ضرورت فعالیت در حرفه و شغل برای درآمد و امرار معاش، بازی ها و جنجال های سیاسی و قهر و آشتی های مصلحتی و منفعت طلبانه جماعتی قلیل از اهالی سینما را بر نمی تابد؛ چرخه فرهنگ در هیچ دوره ای تاکنون باز نایستاده است؛ مگر اینکه نگاه و روحیه محافظه کارانه و ترس و و انفعال دامن متولیان دستگاه اصلی فرهنگ و هنر کشور را در برگیرد!
نشست نقد و بررسی تخصصی سریال «پرده نشین»
«پرده‌نشین» سریال سستی نبود/اعتماد‌‌ مردم به ‌روحانیت ‌به نمایش گذاشته شد‌
حجت‌الاسلام سعید روستا آزاد در جلسه نقد و بررسی تخصصی سریال «پرده نشین» که چهارشنبه شب در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، ابراز کرد: این سریال کم‌نظیر که روحانیون بسیار در آن دخیل بوده‌اند، مورد تایید مردم قرار گرفته است. سرپرست مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: سریال پرده‌نشین مورد تایید و رضایتمندی بسیاری از مردم قرار گرفته است.
در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار صورت گرفت:
تجلیل به یادماندنی از آهنگران با هدیه رهبرانقلاب/ پذیرایی با دستپخت «ننه سکینه»
مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار، شب گذشته در سینما فلسطین تهران برگزار شد.
بازدید مقام معظم رهبری از «محمد رسول الله» برای ما دلگرمی بزرگی بود
کارگردان فیلم سینمایی «محمد رسول الله» گفت: من معتقدم ایران می‌تواند پیش قراول این جریان و این حرکت فیلم‌های اسلامی باشد،‌ چون ظرفیت،‌ توانایی و استعدادش را دارد و آن قدری که توانایی در ایران وجود دارد را در کشورهای اسلامی دیگر نخواهید دید.
انتظار علما از سینما خیلی بالاست
پناهیان در برنامه «هفت»: سینما برای دین بیشتر از سخنرانی به درد می‌خورد
این استاد حوزه و دانشگاه در برنامه "هفت" گفت: سینما برای دین بیشتر از سخنرانی به درد می‌خورد؛ درد ما این است چرا حرف‌های روی منبر فیلم نمی‌شود؟. این سینماست که با روحانیون دست نداده و ارتباط خوب برقرار نکرده است.
گزارش کامل افتتاحیه پنجمین جشنواره مردمی عمار
از آرزوی دیدن رهبر انقلاب تا تحفه مسعود ده نمکی برای عمار
آئین افتتاحیه جشنواره مردمی عمار با حضور خانواده های معظم شهدا و هنرمندان عصر روز گذشته برگزار شد دراین مراسم مسعود ده نمکی جشنواره عمار را سونامی دهه 90 هنر انقلاب اسلامی نامید.
دست­های پُر جشنوارۀ «عمّار» و دست­های خالیِ جشنوارۀ «فجر»
اهالی محلۀ هنر هفتم، این روزها در تب و تابند تا همزمان با فرارسیدن هفدهم ربیع الاوّل (میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)) شاهد رونمایی از آخرین ساختۀ هنرمند با اخلاق کشورمان، مجید مجیدی باشند.
در برنامه «حذف و اضافه» مطرح شد:
«جشنواره عمار» نگاه ارزشی مؤمنانه را در فضای فرهنگ و هنر تزریق کرد/ مردمی بودن در عمار از «لفظ» به «محتوا» رسیده است
بیست وششمین قسمت از برنامه «حذف و اضافه» در آستانه برگزاری پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار، با بررسی این پدیده مردمی و تآثیر آن بر دانشجو و فضای دانشگاه به طور زنده روی آنتن شبکه سه سیما رفت.
در تقدیر از آخرین ساخته بهروز شعیبی و سیدمحمود رضوی:
روحانیتی که پرده نشین نیست
پرده نشین اثری است که با به تصویر کشیدن زندگی ساده روحانیت، با پرهیز از شعارزدگی و حفظ صداقت و اجتناب از درگیر شدن با وارد کردن خرافات به حوزه دین که آفت سریالهای مذهبی سالهای اخیر تلویزیون است، توانسته در انتقال پیام و جذب مخاطب به موفقیت چشمگیری دست یابد. / سعی کارگردان بر انتزاعی بودن زمان و مکان جهت غیرقابل تطبیق بودن آن در مسائل جاری جامعه است.
شورجه:
فیلم «محمد رسول الله(ص)» جشنواره فجر امسال را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد/ بسیاری از فیلم نامه‌ها کپی از نمونه‌های اروپایی و آمریکایی است
جمال شورجه تهیه کننده کشورمان گفت: فکر می‌کنم جشنواره امسال تحت الشعاع فیلم محمد رسول الله (ص) مجید مجیدی قرار گرفته و بعید می‌دانم فیلم دیگری برای عرض اندام داشته باشیم. عدم حضور فیلم در بخش مسابقه و قرار گرفتن در بخش ویژه و جنبی جشنواره، کاملا عین عدالت است. از سویی دیگر خود مجیدی هم رئیس هیئت داوران است و عملا فیلم نمی‌توانست در بخش مسابقه قرار بگیرد.
پدر شهید احمدی روشن: وظیفه عمارها حمایت از ولایت است
آغاز اکران‌های مردمی جشنواره عمار
مادر شهید احمدی‌روشن که پوستر دوره گذشته جشنواره عمار را دیده بود با اشاره به وجود تصویری از شهید مصطفی احمدی‌روشن به فعالیت آن شهید اشاره کرد و گفت وقتی آن پوستر را دیدم به این فکر بودم که چه خوب که مصطفی وقتی برای فیلم دیدن هم پیدا کرده است؛ چون مصطفی بیشتر از 3-4 ساعت نمی‌خوابید.
نخستین اشتباه راهبردی مدیریت جدید رسانه ملی:
نسخه غلط رسانه ملی در پخش سراسری شبکه تهران!
ملی شدن شبکه های استانی سیما، با توجه به پراکندگی اقوام و مهاجرت های اجتناب ناپذیر مردم مناطق مختلف کشور به نقاط دیگر، اقدامی بسیار کم هزینه تر از راه اندازی شبکه های اختصاصی جدید بوده/ اکنون بین همه شبکه های استانی سیما، مدیریت جدید رسانه ملی شبکه تهران را برای پخش ملی انتخاب کرده که ضرورت و دستاورد این تصمیم هنوز روشن نیست.
چهارمین جلسه «آسیب‌شناسی سینمای اجتماعی» در حوزه هنری برگزار شد
اسعدیان: فیلمساز باید از میان سیاهی‌ها، زیبایی را پیدا کند و نمایش دهد/حسینی: مسئله، شکل روایت در سینمای اجتماعی است نه حذف مشکلات
در مقابل هم اشکالِ من فیلمساز این است که سینمای اجتماعی را با صفحه حوادث روزنامه‌ها اشتباه گرفتم. قرار نیست هر اتفاقی که می‌افتد را صرفا نمایش دهیم. پس نقش هنر چه می‌شود؟ باید من فیلمساز در میان سیاهی‌ها و یا منجلابی که اطرافم وجود دارد زیبایی را پیدا کنم و بیرون بکشم. باید امید را پیدا کنم و به نمایش بگذارم تا تماشاگر حالش خوب شود.
«پرده نشین» مردم را به اعماق زندگی و تحصیل طلبه‌ها در حجره‌ها برد
حجت الاسلام میرلوحی گفت: رسانه ملی با پخش سریال «پرده نشین» توانست مردم را به اعماق حجره‌ها و کلاس درس حوزه‌ها حتی شوخی و جدی زندگی این قشر از جامعه ببرد و با روش درس و زندگی روحانیون و طلبه‌ها آشنا کند.
داریوش ارجمند دربرنامه «بعضیا»:
درباره سینما افشاگری می‌کنم
داریوش ارجمند گفت: من دوهزار خاطره از این سینما دارم که تا قبل از روزی که بمیرم آن‌ها را چاپ می‌کنم تا روزی می‌نویسم که سنگین‌تر از قلم نمی‌توانم دستم بگیرم. باید برای نسل آینده افشاگری‌هایی درباره سینما انجام بدهم.
نامه تبریک ابوالقاسم طالبی به مریلا زارعی بعد از تقدیر در جشنواره آسیاپاسیفیک؛
طالبی خطاب به زارعی: کافران به راه انقلاب اسلامی در مقابل عظمت حق زنان ایران سر خم کردند
من یک ایرانی هستم. ایران کشوری است پهناور و ثروتمند در قلب آسیا با مردمانی صلح دوست؛ ثروتمند نه به خاطر نفتش، بلکه برای مادرانی که برای دفاع از کشورشان در جنگ نابرابر هشت ساله، از فرزندان و شوهرانشان گذشتند. از شما می‌خواهم به افتخار مادران سرزمینم، ادای احترام و تشویق کنید.
اخبار کوتاه
گفتگو
تماشای «شیار ۱۴۳» همچنان تنم را می‌لرزاند

تماشای «شیار ۱۴۳» همچنان تنم را می‌لرزاند

مهدی نادری کارگردان «بدرود بغداد» در یادداشتی نوشت: تجربه منحصر به فرد تماشای «شیار ۱۴۳» در مراسم افتتاحیه همچنان تنم را می لرزاند، آنجا که چشمان تماشاچیان همزمان نمناک و گلوها بغض آلود خیره به تصویر الفت فیلم که فریاد می کشید: یونس
شهاب حسینی: احترام مردم در سینما حفظ نشده؛ سینما سیرک نیست

شهاب حسینی: احترام مردم در سینما حفظ نشده؛ سینما سیرک نیست

این بازیگر افزود: در سینما سرگرمی لازم است اما نه اینکه سیرک شود؛ یادمان رفته بجای تجارت باید کار فرهنگی کرد؛ فیلمسازان به شدت ازمخاطب عقب‌اند؛ نمی‌دانم چطور بازیگر همزمان در چند کار بازی می‌کند؛ پس جای فکر کجاست؟
رزمنده‌ها با خونشان نوشتند که ما آمدیم تا محبت به خشم و عشق به کینه تبدیل نشود

رزمنده‌ها با خونشان نوشتند که ما آمدیم تا محبت به خشم و عشق به کینه تبدیل نشود

بازیگر سینما و تلویزیون گفت: رزمنده‌ها هشت سال پشت خاکریزهای جبهه با خون مطهرشان بر روی پهنه‌ دیوار خاکریز نوشتند که ما آمدیم تا که محبت به خشم و عشق به کینه تبدیل نشود. این بازیگر در خصوص نقش شهید خرازی اظهار داشت: در یکی از فیلم‌های دفاع مقدس نقش شهید خرازی را بازی کردم که یکی از دوستانم در جهاد دانشگاهی بود و تازه در آن موقع بود که فهمیدم این شهید چه شخصیتی داشته است.
هنر ما با حزب و گروه و سیاست مخلوط شده

هنر ما با حزب و گروه و سیاست مخلوط شده

رضا ایرانمش بازیگر سینما در برنامه هفت گفت: ما با یک معضلی روبرو هستیم که هنر با حزب و گروه و سیاست مخلوط شده است و‌ گاه افراد بر اساس اینکه از کدام گروه طرفداری می‌کند و یا کار انجام داده‌اند گزینش انجام می‌دهند.
به دلیل یک انتقاد فرهنگی 5 روز به زندان رفتم/هیچ کس به خاطر

به دلیل یک انتقاد فرهنگی 5 روز به زندان رفتم/هیچ کس به خاطر "یخچال "به جبهه نرفت

کارگردان معراجی ها گفت:به دلیل یک انتقاد فرهنگی 5 روز به زندان رفتم. ابتدا دوست داشتم پزشک شوم و یک توپ پلاستیکی دو لایه بهترین وسیله‌ی شادی آفرین برایم بود اما به نظرم کودک امروز بیش از همه به محبت نیاز دارد.
نقد فیلم
«چندمترمکعب‌عشق» را سیاستمداران ببینند

«چندمترمکعب‌عشق» را سیاستمداران ببینند

نادر طالب‌زاده منتقد در نشست نقد و بررسی فیلم «چند مترمکعب عشق» گفت: شوکی در پایان این فیلم وجود دارد که عمق میدان غم برادران و خواهران افغانستانی در ایران را نشان می‌دهد.
وطن فروشی و اسلام‌ زدایی مثبت ۱۰۰۰

وطن فروشی و اسلام‌ زدایی مثبت ۱۰۰۰

فیلمبرداری این فیلم به طور کامل در کشور آلمان انجام گرفته است. داستان «برلین منفی هفت» درباره چند پناهنده به کشور آلمان است که از ایران و عراق و سایر کشورهای خاورمیانه به طور قاچاق وارد خاک این کشور شده‌اند و قصد کسب پناهندگی و اقامت در برلین را دارند.
آذین: «ملبورن» اثری آشفته و تقلیدی است که داستان تازه‌ای ندارد

آذین: «ملبورن» اثری آشفته و تقلیدی است که داستان تازه‌ای ندارد

جبار آذین منتقد سینما در نقد خود نسبت به نخستین فیلم نیما جاویدی که اکران آن از امروز آغاز گردید گفت: «ملبورن» اثری آشفته و تقلیدی است که داستان تازه ای ندارد.
کارگردانی که با فیلمنامه‌اش بی‌رحم نبود

کارگردانی که با فیلمنامه‌اش بی‌رحم نبود

اولین فیلم به کارگردانی بازیگر مشهور سینمای ایران، آخرین روزهای اکران را طی می‌کند. «ساکن طبقه وسط» تجربه جدیدی در سینمای ایران است.
طلبه جوان در دوراهی عشق یا ایمان

طلبه جوان در دوراهی عشق یا ایمان

اینکه یک طلبه نیز به مانند انسانهای عادی در دوراهی وصال به محبوب زمینی یا آسمانی قرار می گیرد مساله ای است که پیشتر چنان که باید در رسانه ملی پرداخت نشده بود. پرده نشین" تازه ترین تجربه کارگرداین بهروز شعیبی است؛ کارگردانی که در سالهای اخیر با ایفای نقش یک روحانی در "طلا و مس" در کانون توجهات قرار گرفت و با ساخت درام به شدت تاثیرگذار "دهلیز" تواناییهای سینمایی خود را به رخ کشید.
هنرنمایی یک بازیگر معروف در 48 نقش

هنرنمایی یک بازیگر معروف در 48 نقش

ساکن طبقه وسط در این بین دچار، مبتلا و یا شاید درگیر انتخابگری میان دو حیطه متفاوت و متضاد می‌شود؛ همسایه طبقه پایین آدمی هوسران و لذت طلب است و همسایه طبقه بالا که وجهی استعلایی از زندگی دنیایی را در بستری از معنویت و عرفان، تجربه می‌کند.
شوخی با مناسک حج در فیلمی ایرانی

شوخی با مناسک حج در فیلمی ایرانی

آیا واقعا "پاداش" حتی با اعمال اصلاحات خواهد توانست اکران شود؟ "پاداش" در کارنامه سینمایی کمال تبریزی شباهت زیادی دارد به آثاری مانند "لیلی با من است" یا "مارمولک" ...
فیلمی مبتذل برای عقده‌ای ها در ایران!

فیلمی مبتذل برای عقده‌ای ها در ایران!

فیلم آتش بس2 مسیری برای شدن ندارد؛ یک اجرای سطحی از چند محور کلیشه‌ای است: آدم‌های این روزگار، باری به هر جهتند؛ سنتی‌ها بی مایه و به دردنخور و کهنه و املند؛ زن و مردها روی مسایل مبتذل زندگی، دور می‌خورند و...
In Time فیلم شورش علیه نظام سرمایه‌داری / الگوی معیشتی ربا چگونه منجر به ربای نفس می شود؟

In Time فیلم شورش علیه نظام سرمایه‌داری / الگوی معیشتی ربا چگونه منجر به ربای نفس می شود؟

داستان از آن‌جا آغاز می‌شود که قهرمان فیلم با از دست دادن مادر خود بر اثر تمام شدن زمان زندگیش، دست به شورش علیه نظام سرمایه‌داری زمان‌مبنا می‌زند و با همراه شدن دختر سرمایه‌دار بزرگ جامعه در نهایت موفق به فروپاشی این سیستم می‌شوند. فیلم «سروقت» به خوبی توانسته رابطه‌ی نظام سرمایه‌داری با جامعه و نیز دو مولفه‌ی ربای نفس و داروینیسم اجتماعی را با استفاده از عناصر دراماتیک به تصویر ‌بکشد.
آیا

آیا "آتش بس2" یک فیلم سینمایی است؟!

کارگردان بیش از آن که به دنبال نقد اختلافات زوج جوان و ارائه راهکار برای این وضعیت باشد، دنبال تبلیغ تفکرات فمینیستی خود است. تا فرضا پول گرفتن زن از همسرش را فاجعه قرن نشان دهد و نیاز جنسی مرد به زن را مکرراً در بوق و کرنا کند. حتی صراحتاً آیه شریفه قرآن کریم نیز قدیمی و زننده جلوه داده می شود.