کد خبر: ۱۰۷۲۲۱
زمان انتشار: ۱۹:۴۳     ۲۷ دی ۱۳۹۱
ایفای نقش واقف در مجموعه تلویزیونی «زمین انسان‌ها» علی نصیریان را برای ایفای نقش واقف در ذهنمان ماندگارتر کرد و مسئولان سازمان اوقاف را بر آن داشت، برای تجلیل و تقدیر به منزل این بازیگر سینما بروند.

برای تجلیل از استاد علی نصیریان، بازیگر سینما و تلویزیون برای ایفای نقش های ماندگار در فیلم ها و سریال ها از جمله ایفای نقش موثر و اصلی در مجموعه تلویزیونی «زمین انسان ها» به عنوان واقف راهی شمال شهر تهران شدیم.

وارد کوچه ای شدیم که منزل استاد در آن قرار داشت،‌ درختان سر به فلک کشیده و تنومند حاشیه‌های کوچه را به خود اختصاص داده بودند و سرما تمام وجودشان را فرا گرفته بود. وارد حیاط آپارتمان شدیم،‌ با نگاه به گلدان‌های چیده شده روی پله‌ها، که طراوت خاصی را به فضا بخشیده بود و عبور از کنار آنها انتظار دیدن استاد نصیریان را کوتاه کردیم.

سلام. خوش آمدید،‌ این ها اولین کلماتی بود که در نگاه اول استاد نصیریان و همسرش بیان کردند.

 

 

سرفه‌های پی در پی استاد،‌ خبر از کسالت احوال او می داد.

در ابتدا جمعی از مسئولان و مدیران سازمان اوقاف با اهدای لوح سپاس از تلاش های هنری این هنرمند برجسته کشورمان در ترویج و تبیین مفاهیم معنوی با زبان هنر تجلیل کردند.

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما، تلویزیون و بازیگر سریال 26 قسمتی «زمین انسان ها» با ایفای نقش متفاوت و به عنوان پزشکی که در انتهای مجموعه اموال خود را وقف کرد، توانست اثرگذاری بارزی بر بینندگان داشته باشد.

"زمین انسان‌ها"روزهای فرد از شبکه تهران پخش می‌شد این مجموعه به کارگردانی ابوالحسن داودی و تهیه‌کنندگی بیتا منصوری روایتگر زندگی پزشکان است. در این سریال بازیگرانی چون علی نصیریان، صدرالدین شجره، عسل بدیعی، امیرمحمد زند، مائده طهماسبی و ... بازی کردند.

تصویربرداری این سریال هفت ماه به طول انجامیده است.

 

 

سر صحبت را با آقای نصیریان باز کردیم و در خصوص وقف و آثار و برکات آن تقاضای صحبت کردیم.

استاد علی نصیریان می گوید: انفاق در تمام دنیا انجام می‌شود. کمک کردن به انسان‌ها و تمام مخلوقات برای کسانی که از امکانات بهره مند هستند،‌ بسیار پسندیده است.

او ادامه داد: وقف کردن باید با زندگی امروز و نیازهای جامعه در تطابق باشد به شکلی نیازهای روز جامعه مورد بررسی قرار گیرد و موقوفات در مسیر حل و رفع آنها مصرف شوند.

نصیریان می افزاید: انجام کارهای فرهنگی نوعی انفاق و وقف است به طوریکه بسیاری از موقوفات می تواند کمک کنند تا کارهای فرهنگی با ارزشی در جامعه ساخته شود.

این پیشکسوت عرصه سینما در ادامه با اشاره به نقش انکارناپذیر رسانه‌ها در ترویج فرهنگ وقف‌ ادامه می ‌دهد: رسانه‌ها می توانند زمینه آگاهی سازی را برای اقشار جامعه در خصوص نوع و آثار و برکات وقف فراهم آورند چرا که هم اکنون در اذهان برخی از افراد،‌ انجام عمل انفاق سرمایه ای بزرگ می خواهد،‌ این در حالی است که حتی با انفاق یک جلد کتاب هم می توان وقف را زنده نگه داشت.

او خودجوش بودن وقف را حائز اهمیت می‌داند و می گوید: ساخت فیلم ها و سریال هایی که فرهنگ وقف در آنها لحاظ شده به شرطی اثر گذار خواهد بود که به صورت غیر مستقیم به فرهنگ وقف اشاره کرده باشد در غیر این صورت تبلیغ صرف خواهد بود و اثر گذاری خود را از دست خواهد داد.

او متذکر می شود: هنر وسیله تبلیغ هیچ کاری نمی‌تواند بشود چرا که اصل سینما دروغ است و انسان ها با قرار گرفتن در نقش ها سعی در باور پذیر کردن موضوعات دارند.

نصیریان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ضرورت ایجاد وقف هنرمندان چه میزان احساس می‌شود،‌ می گوید: تا به حال به این موضوع فکر نکرده ام اما این امر می تواند اتفاق افتد و موثر واقع شود.

او ادامه می دهد:‌ باید توجه داشت در حال حاضر نیازهای جامعه را مسائل دیگری تشکیل می دهد و در نظر گرفتن موقوفات برای مرتفع کردن آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است. توجه به مسائل درمانی و ارائه خدمات در این حوزه می‌تواند آرامش خیال بسیاری از افراد را فراهم آورد.

 

 

اما در پایان ذهنمان معطوف شده بود به اظهارات نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی مبنی بر اینکه از اصحاب رسانه، هنرمندان، مدیران و مسئولان رسانه ها انتظار می‌رود که اصل وقف را هنرمندانه و عالمانه به زبان عامه مردم تبیین و تبلیغ کنند زیرا اگر با علم و آگاهی و هنر مناسب این موضوع تبیین نشود ممکن است آثار منفی در مخاطبان داشته باشد.

هوا دیگر تاریک شده بود،‌ وقت خداحافظی رسیده بود آقای نصیریان و همسرشان با نگاه های گرم خود ما را بدرقه کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها