کد خبر: ۱۰۷۴۴۶
زمان انتشار: ۱۱:۰۹     ۲۹ دی ۱۳۹۱
مهاجم پیشین تیم ملی ایران در واکنش به انتقادهای صورت گرفته گفت که به دلیل سال‌ها حضور در تیم ملی از او تقدیر شده است.

وحید هاشمیان که مدتی است به عنوان سرمربی در تیم دسته  پنجمی هالستنبنک آلمان مربیگری می‌کند در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم ، در مورد مسائل روز فوتبال ایران و شرایط خود و تیمش صحبت‌های زیر را انجام داد. 

تسنیم: مدتی در ایران بودید، از تعطیلات چطور استفاده کردید؟

با توجه به تعطیلی لیگ دسته 5 آلمان فرصتی پیش آمد تا به ایران بیایم. ضمن اینکه کارهایی هم داشتم ولی حضور من به تعطیلات رسمی برخورد کرد به خاطر همین چند روزی بیشتر در ایران ماندم. قرار بود زودتر به آلمان بروم.

تسنیم: دور جدید تمرینات تیم‌تان چه زمانی شروع می‌شود؟

با توجه به برف سنگینی که در شمال آلمان می‌آید مجبور هستیم تمرینات بدنسازی انجام دهیم و تمرینات تاکتیکی را هم در سالن پیگیری کنیم. نیم فصل دوم لیگ دسته 5 آلمان از یک ماه دیگر شروع خواهد شد.

تسنیم: فکر می‌کنید اوضاع تیم هالستنبنک در نیم فصل دوم به چه صورت خواهد بود؟

زمانی تیم را تحویل گرفتم که در جدول جایگاه خوبی نداشت اما امتیازات حساسی را کسب و تا رده پنجم صعود کردیم. تیم ما مشکلات فنی داشت و حالا برطرف شده و وضعیت بهتری داریم. زمانی که تیم را تحویل گرفتم مسئولان باشگاه می‌خواستند جزو 10 تیم اول جدول باشیم و به دسته پائین‌تر سقوط نکنیم اما اکنون در رده پنجم هستیم هر چند صعود به رده‌های بالاتر بسیار سخت است.

تسنیم: تیم شما این شانس را دارد که به دسته 4 آلمان صعود کند؟

باید واقع‌بین باشیم. کار سختی برای صعود به لیگ بالاتر داریم و باید براساس بودجه تیم، نفرات و پتانسیل‌مان حرکت کنیم. همین که از رده یازدهم به رده پنجم رسیدیم برای ما بسیار خوب است.

تسنیم: شما گفته بودید خیلی از تیم‌ها حتی اگر در لیگ دسته پنجم آلمان به مقام قهرمانی برسند به دسته چهارم نمی‌روند، چرا؟

با توجه به اینکه حضور در لیگ دسته چهارم آلمان استانداردهای لازم را می‌خواهد بعید می‌دانم باشگاه ما یا باشگاه‌های دیگر بخواهند در این لیگ شرکت کنند. باید امسال رتبه خوبی به دست آوریم. اگر بودجه نداشته باشید صعود به لیگ بالاتر خطرناک است.

تسنیم: چه زمانی برای دریافت مدرک حرفه‌ای مربیگری اقدام می‌کنید؟

زمانی می‌توانید در این کلاس‌ها شرکت کنید که یک سال از زمان سرمربیگری شما گذشته باشد. مطمئناً وقتی شرایط شرکت در این کلاس‌ها را داشته باشم در اولین دوره آن حضور پیدا خواهم کرد.

تسنیم: یکی از بهترین کلاس‌های مربیگری فوتبال دنیا در شهر کلن آلمان برگزار می‌شد آیا شما هم در این کلاس‌ها شرکت می‌کنید؟

 

این کلاس قبلا در کلن برگزار می‌شد اما در حالا در شهر هنس برگزار می‌شود. به قول شما این دوره، دوره‌ بسیار معروف و حرفه‌ای است که مربیان سه روز در هفته باید در کلاس‌های آن حضور داشته باشند. در این کلاس‌ها در مورد تمام مباحث مربیگری کار می‌شود و قطعاً در این کلاس‌ها شرکت می‌کنم.

تسنیم: این امکان وجود دارد که برای فصل بعد دستیار سرمربی تیم یک بوندس لیگایی باشید؟

زمانی کار مربیگری را شروع کردم که تمام تیم‌های مطرح کادر فنی خود را انتخاب کرده بودند و طبیعی بود محدودیت‌های وجود داشته باشد. با توجه به اینکه یازده سال در آلمان حضور داشتم روابطی دارم و باید ببینم در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد. علاوه بر این دوست دارم سرمربی باشم و فقط در شرایطی دستیاری را قبول می‌کنم که تیم و سرمربی مورد نظر از سطح بالایی برخوردار باشند ولی در کل دستیاری ایده‌آل من نیست.

تسنیم: چندی پیش در جلسه‌ای در فدراسیون فوتبال شرکت کردید. چه مواردی در این جلسه مطرح شد؟

 

بحث قراردادها مطرح بود که از من، نکونام، پاشازاده و مهدوی‌کیا دعوت کرده بودند در این مورد تبادل‌نظر کنیم، ما هم صحبت‌های خودمان را در رابطه با ثبت قراردادها و فصل نقل و انتقالات انجام دادیم و پیشنهاداتی هم ارائه کردیم.

تسنیم: خود شما چه پیشنهادی دادید؟

من در مورد این که با مربیان و بازیکنان خارجی چطور قرار داد بسته شود صحبت کردم و این که قراردادهای بازیکنان داخلی و خارجی، هم متن انگلیسی داشته باشد، هم فارسی ضمن اینکه قراردادها به ریال و تومان ثبت شود نه به دلار چون با توجه به نوسان دلار در بازار ممکن است باشگاه‌ها ضرر کنند. همچنین در مورد نحوه فسخ قرارداد و بیمه بازیکنان هم صحبت‌هایی انجام شد. در پایان هم جمع بندی صورت گرفت و با چند پیشنهاد من موافقت شد.

تسنیم: برسیم به پرسپولیس، فکر می‌کنید چه عاملی باعث شد که پرسپولیس متحول شود؟

درست نیست که بخواهم پشت سر کسی حرفی بزنم اما ژوزه نتوانست تغییر زیادی در پرسپولیس ایجاد کند. پرسپولیس نیم فصل اول افت کرده بود اما با آمدن گل‌محمدی بار روحی - روانی از تیم برداشته شده و تیم سبک‌تر بازی می‌کند. من بازی با نفت تهران را از نزدیک دیدم. پرسپولیس خیلی خوب و شاداب بازی می‌کرد اگر بتواند این روند را ادامه دهد در پایان فصل جزو سه چهار تیم اول لیگ خواهد بود.

تسنیم: جام حذفی چطور؟

پرسپولیس در جام حذفی شانس خوبی برای قهرمانی دارد و با دو پیروزی می‌تواند فینالیست شود اگر چه کار سختی دارد. ضمن اینکه ممکن است بازی‌ها به پنالتی کشیده شود که آنجا باید شانس هم داشته باشید اما به صورت طبیعی پرسپولیس با ادامه این روند می تواند قهرمان جام حذفی باشد.

تسنیم: در این مدت انتقادهایی هم از گل‌محمدی می‌شد...

من فقط چند روزی ایران بودم و نمی‌توانم زیاد در این مورد صحبت کنم اما فکر می‌کنم بحث‌هایی سر حضور بگوویچ  صورت گرفته بود. هر مربی اختیار دارد دستیاران خودش را انتخاب کند. این یکی از ساده‌ترین اصول فوتبال حرفه‌ای است ضمن اینکه همین الان هم با حضور گل محمدی، باقری و بزیک سه پیشکسوت در کادر فنی پرسپولیس حضور دارند. گل محمدی و پرسپولیس به حمایت نیاز دارند نه انتقاد تخریبی.

 

 

تسنیم: اتفاقاً انتقاداتی هم از شما وجود داشت و بعضی‌ها می‌گفتند چرا باشگاه پرسپولیس باید از هاشمیان تجلیل کند.

نمی‌خواهم در این مورد صحبت کنم و جواب دوستان را بدهم اما به غیر از پرسپولیس مسئولان باشگاه نفت تهران هم از من تقدیر کردند، مگر من برای این تیم بازی کرده بودم؟ ضمن اینکه باشگاه ملوان هم از من دعوت کرد تا تقدیری صورت بگیرد اما نتوانستم به ایران بیایم. فکر می‌کنم این تقدیرها به خاطر سال‌ها حضور من در تیم ملی بوده است.

تسنیم: بین تیم‌های بالای جدولی کدام یک شانس قهرمانی دارند؟

امسال رقابت در صدر و قعر لیگ ایران بسیار جذاب است. فکر می‌کنم تیم‌های تراکتورسازی، فولاد، سپاهان و استقلال شانس بالایی برای قهرمانی داشته باشند، ضمن اینکه پرسپولیس هم این شانس را دارد که در جمع تیم‌های برتر  لیگ حضور داشته باشد.

تسنیم: به نظر می‌رسد سال‌ها کار کردن با حسین فرکی در تیم ملی باعث شده تعلق خاطر خاصی به فولاد داشته باشید، درست است؟

نه تعلق خاطری وجود ندارد. امیدوارم هر تیمی لیاقتش را داشته باشد به مقام قهرمانی برسد. فولاد هم تیم بسیار خوبی است که در ابتدای فصل جزو تیم‌های قعرنشین بود و کسی فکر نمی‌کرد که به این جا برسد. ضمن اینکه تراکتورسازی هم در این چند بازی اخیر بسیار زیبا بازی کرده و قطعا یکی از شانس‌های قهرمانی است.

تسنیم: شما امسال از فوتبال حرفه‌ای خداحافظی کردید، چگونه با این موضوع کنار آمدید؟

خیلی سخت بود که بخواهم فوتبال را کنار بگذارم اما کار مربیگری باعث شد این خلا برای من پر شود. در فوتبال همه رفتنی هستند و این اتفاق در زندگی ورزشی هر کسی رخ می‌دهد. حالا هم مربیگری را شروع کردم و سرم به این کار مشغول است اما در کل کنار رفتن از فوتبال بسیار سخت بود.

تسنیم: اگر الان شرایطی پیش بیاید که بتوانید به گذشته برگردید چه کاری را انجام نمی‌دهید؟

اکنون تجربه بیشتری نسبت به گذشته دارم اما مطمئنم که در این سال‌ها هیچ وقت کم کاری نکردم و با سختکوشی و تلاش به این مرحله رسیدم ولی اگر این شانس را داشته باشم که دوباره به گذشته برگردم شاید سال آخر حضور در هانوفر را تجربه نکنم و همچنین دوباره به بوخوم برنگردم چون در بازگشت دوباره به این تیم سختی‌های زیادی را تجربه کردم. آن زمان بوخوم شرایط بدی داشت و برای سقوط نکردن می‌جنگید و همین موضوع باعث شد انتظارات از من بالا باشد.

تسنیم: انتخاب بایرن مونیخ درست بود؟

صد درصد من در این تیم بدشانسی آوردم وگرنه می توانستم عملکرد بهتری داشته باشم.

تسنیم: شما قبلا در مورد کم شدن لژیونرهای فوتبال ایران صحبت کردید، فکر می‌کنید بحث افزایش مبالغ قرارداد بازیکنان در ایران چه تاثیری بر این مسئله داشته است؟

نرفتن به جام جهانی، حضور تیم‌های عربی و تحریم‌ها روی این مسئله تأثیرگذار بوده اما بحث مالی هم قطعا تاثیرش را گذاشته است. در کل فوتبال ما در امر پدیده سازی بسیار ضعیف کار کرده و امیدوارم حضور تیم نوجوانان در جام جهانی این نقص را برطرف کند.

تسنیم: فکر نمی‌کنید کی‌روش هم در این قضیه مقصر باشد؟

شاید پدیده‌های لیگ ما در حدی نبودند که بتوانند در ترکیب ثابت تیم ملی بازی کنند. وقتی کی‌روش از بازیکنان سن بالایی مثل نکونام، کریمی و نوری استفاده می‌کند یعنی اینکه جایگزینی برای آنها وجود ندارد. من هم این نقص را دیدم اما نمی‌توانم فقط کی‌روش را مقصر بدانم. کلا فوتبال ما با توجه به استعدادهایی که دارد نتوانسته ستاره‌پرور باشد.

تسنیم: به عنوان کسی که سال‌ها در آلمان بازی کردید عملکرد اشکان دژاگه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اشکان بازیکن قلدر، تکنیکی و گلزنی است و می‌تواند برای تیم ملی بسیار مفید باشد. فکر میکنم الان هم در فولام انگلیس وضعیت خوبی داشته باشد و  به قول معروف در حال جا افتادن است.

تسنیم: در مورد قوچان‌نژاد چه نظری دارید؟

من بازی این بازیکن را ندیدم و شناختی از او ندارم به خاطر همین نمی‌توانم در این مورد صحبت کنم.

تسنیم: دروازه‌بانی در فوتبال آلمان چهره شده به نام دانیال داوری، از این بازیکن ایرانی شناختی دارید؟ ضمن اینکه گفته می شود کی‌روش برای استفاده از او در تیم ملی برنامه دارد.

فکر می‌کنم داوری در تیم برانشویگ حضور داشته باشد. این تیم در لیگ دو آلمان 11 گل دریافت کرده که آمار بسیار خوبی است.  اگر کی‌روش از داوری در تیم ملی استفاده کند فکر نمی‌کنم ضرر کند.

تسنیم: رویانیان چند روز پیش از سمت خودش در پرسپولیس استعفا کرد، در این مورد چه صحبتی دارید؟

من قبلا هم گفته بودم که رویانیان در یک سالی که در فوتبال حضور دارد با جو کلی آن آشنا شده و انصافا کارهای بزرگی انجام داده که در سیستم باشگاهداری ما سابقه نداشته است. همین که ورزشگاه درفشی‌فر تجهیز شده، به هواداران خدمات ارایه می‌شود، دانشکده پرسپولیس تاسیس شد و آکادمی بزرگ پرسپولیس در آستانه افتتاح شدن است کارهای بسیار ارزشمندی است؛ ضمن اینکه رویانیان توانسته از نظر اقتصادی توان مالی پرسپولیس را بیشتر کند.

تاسیس آکادمی فوتبال می‌تواند در سال‌های آینده شرایط را طوری پیش ببرد که پرسپولیس دیگر نیازی به خرید بازیکن از تیم‌های دیگر نداشته باشد البته این به شرطی است که رویانیان در پرسپولیس ماندگار شود و نتیجه زحمت‌های خود را ببنید.

تسنیم: به عنوان سوال آخر چه عاملی را باعث ضعف فوتبال ایران می‌دانید؟

فکر می‌کنم در دو دهه اخیر عدم ثبات مدیریتی و تغییرات مداوم در سیستم مدیریتی تیم‌های فوتبال باعث شده بسیار عقب باشیم. وقتی مدیرعاملی مثل رویانیان به فوتبال می‌آید و کارهای خوبی انجام می‌دهد نباید کاری کنیم که به فکر استعفا بیفتد. باز هم تاکید می‌کنم در حال حاضر رفتن رویانیان از پرسپولیس به صلاح این تیم نیست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها