کد خبر: ۱۰۸۰۲۰
زمان انتشار: ۲۲:۵۷     ۰۱ بهمن ۱۳۹۱
فوتبال جهان - جدول زیر نشان می‌دهد تفاوت فوتبال ایران و اغلب کشورهای آسیایی با ژاپن و کره جنوبی در چیست.
میثم بهرامی / دو ابرقدرت شرق آسیا، تبدیل به صادر کننده بازیکن به اروپا شده اند. باشگاه‌های این قاره به دلیل درآمدزایی، کیفیت بازیکن ، تبلیغ یا هر چیزی دیگری تمایل بیشتری به جذب بازیکن از کره و ژاپن دارند و در مقابل، بازیکنان ایرانی هر روز در فوتبال اروپا، ریزش بیشتری دارند. در حال حاضر 6 بازیکن ایرانی در اروپا بازی می کنند؛ بازیکنانی که البته در تیم ملی بزرگسالان نیز عضو هستند. سه بازیکن از این جمع -دژاگه ، نظری و قوچان نژاد- هر چند در لیست لژیونرها هستند ولی طبیعتا لژیونر ایران به حساب نمی آیند چرا که از لیگ برتر ایران به اروپا نرسیده اند بلکه از اروپا، به تیم ملی ایران رسیده اند.
ژاپنی ها در آسیا از این نظر پیشتازی می کنند. 23 بازیکن ژاپنی که هر کدام نیز سابقه پوشیدن پیراهن تیم‌های ملی بزرگسالان، جوانان، امیدها و... را دارند در لیگ های مختلف اروپایی بازی می کنند. این کشور 4 بازیکن در لیگ برتر انگلیس دارد و 9 بازیکن در بوندسلیگا یک آلمان. در سری A نیز ناگاموتو در اینتر بازی می کند و موریموتو در کاتانیا. ناگاموتو مهره ای فیکس در اینتری به حساب می آید که یکی از قدرت های فوتبال ایتالیا به حساب می آید.
جوان ترین بازیکن ژاپن در فوتبال اروپا، اوسامی است که در هوفنهایم بازی می کند. او حتی از شینجی کاگاوای 23 ساله که در منچستر یونایتد حضور دارد، دو سال کوچکتر است. کاواشیما نیز با 29 سال سن، مسن ترین بازیکن ژاپن در اروپا به حساب می آید که در تیم استاندارد لیژ بازی می کند.
اما جوان ترین بازیکن ایرانی شاغل در اروپا، سردار آزمون است که البته در تیم ملی جوانان بازی می کند. این بازیکن 18 ساله یکی از پدیده های فوتبال ایران به حساب می آید. اما در جمع بازیکنانی که در تیم ملی عضو هستند، حقیقی با 24 سال سن جوان ترین بازیکن در اروپا است. سپس قوچان نژاد با 25 سال سن. پیرترین نیز مسعود شجاعی است که 28 سال دارد.
در بین کره ای ها نیز پارک جونگ بین است که با 18 سال سن در تیم گروتر فورت بازی می کند. پس از او نیز جی دونگ وون که 21 سال دارد و در آگسبورگ در دسته دو آلمان مشغول بازی است.
چیزی که در پایان قابل ذکر است، افزایش هر ساله بازیکنان کره ای و ژاپنی در قاره سبز است؛ در حالی که ایران دقیقا عکس آنها عمل می کند. اما باید به آن سوی قضیه نیز نگاه کرد. در حال حاضر عربستانی‌ها با سرمایه گذاری زیادی که می کنند، در ترکیب تیم ملی خود یک لژیونر اروپایی نیز ندارند؛ یا کشور امارات که همواره تلاش می کند چهره و تیم های بزرگ را به دبی بکشاند.
جدول لژیونر کشورهای آسیایی در اروپا:
کشور
تعداد لژیونر
لژیونرها
ایران
6 نفر
مسعود شجاعی(اوساسونا-لالیگا)، اشکان دژاگه(فولام-لیگ برتر)،  سردار آزمون و علیرضا حقیقی(روبین کازان-روسیه)، رضا قوچان نژاد(استاندارد لیژ-بلژیک) امید نظری (آنجل هولمز - سوئیس)
ژاپن
23 نفر
شینجی کاگاوا(منچستر یونایتد-لیگ برتر)، میاچی(ویگان-لیگ برتر)، یوشیدا و لی(ساوتهمتون-لیگ برتر)، یوچیدا(شالکه-بوندسلیگا)، ساکای و اوکازاکی(اشتوتگارت-بوندسلیگا)، هوسوگای(لوکوزن-بوندسلیگا)، هاسبه(ولفسبورگ-بوندسلیگا)، اینوی(فرانکفورت-بوندسلیگا)، کیوتاکه(نورنبرگ-بوندسلیگا)، اوسامی(هوفن هایم-بوندسلیگا)، ساکای(هانوفر-بوندسلیگا)، اومائی(دوسلدورف-بوندسلیگا یک)، ناگوموتو(اینتر-سری a)، موریموتو(کاتانیا-سری A)، هاونار و یاسودا(ویتسه-لیگ هلند)، کولن و اوتسو(ونلو-لیگ هلند)، تاکاگی(اوترخت-لیگ هلند)، کیسوکه هوندا(زسکامسکو-روسیه)، کاواشیما(استاندارد لیژ-بلژیک)
کره جنوبی
10 نفر
پارک چو یونگ(سلتاویگو-لالیگا)، پارک جی سونگ(کوئینز پارک رنجرز-لیگ برتر)، کی سونگ یونگ(سوانسی- لیگ برتر)، سون هیونگ مین(هامبورگ-بوندسلیگا)، کو جا چئول و جی دونگ وون(اگسبورگ-بوندسلیگا دو)، چا دو ری(دوسلدورف-بوندسلیگا دو)، پارک جونگ بین(گروتر فورت-بوندسلیگا دو)، سوک هیون جون(گرونینگن-لیگ هلند)، پارک جو هو(بازل-لیگ سوئیس)
ازبکستان
4 نفر
شاتکسیخ(آرسنال کیف-لیگ اوکراین)، دنیسوف(دیپارو-لیگ اوکراین)، اخمدوف و تورسونف(آنژی ماخاچ-لیگ روسیه)
فیلیپین
3 نفر
تریدگه(فولام-لیگ برتر)، شوروک(هوفنهایم-بوندسلیگا)، مولدرز(ادو دن-لیگ هلند)
عمان
1 نفر
الحبسی(ویگان-لیگ برتر
سوریه
1 نفر
مالکی(رودا-لیگ هلند)

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها