کد خبر: ۱۰۸۲۳
زمان انتشار: ۲۰:۱۹     ۱۸ فروردين ۱۳۹۰

مدير روابط عمومي فرهنگسراي ولاء گفت: به مناسبت سالروز شهادت شهيد سيد مرتضي آويني و روز هنر انقلاب اسلامي، هنرمندان متعهد به هنر انقلابي در نخستين همايش «هنر ولايي» گرد هم مي‌آيند.

عليرضا عيوضي امروز در گفت‌و‌گو با  فارس اظهار داشت: همايش «هنر ولايي» به همت تمام ارگان‌ها و دستگاه‌هاي مرتبط با حوزه فرهنگ شهرستان ري برگزار مي‌شود.
مدير روابط عمومي فرهنگسراي ولاء گفت: در اين همايش حجت‌الاسلام عليرضا پناهيان به سخنراني پيرامون روز هنر انقلاب اسلامي با محوريت آرا و افكار شهيد آويني و بررسي هنر ولايي و رسالت هنرمند انقلابي مي‌پردازد.
وي در ادامه افزود: معرفي و نگاهي دوباره به آثار شهيد آويني، خاطره‌گويي همكاران شهيد آويني، پخش نماهنگ و تقدير از هنرمندان ولايي در حوزه‌هاي فيلم داستاني، فيلم كوتاه، كليپ، گرافيك و داستان‌نويسي (رمان و داستان كوتاه) از جمله بخش‌هاي اين برنامه است.
عيوضي تاكيد كرد: اين همايش كه نقطه آغازين به جريان نهادن آثار شهيد آويني در فرآيند تحقق آثار هنري و تكريم رسالت هنرمند انقلاب است، به صورت سلسله نشست‌هاي نقد و بررسي و نشست‌هاي تخصصي سالانه در روز انقلاب اسلامي برگزار مي‌شود.
مدير روابط عمومي فرهنگسراي ولاء بيان داشت: نخستين همايش «هنر ولايي» روز يك‌شنبه 21 فروردين ماه سال جاري از ساعت 16:30 تا 19:30 در سالن ولي‌عصر (عج) شهرري برگزار مي‌شود.
عيوضي در پايان تصريح كرد: علاقه‌مندان براي شركت در اين برنامه مي‌توانند به فرهنگسراي ولاء واقع در شهرري‌، ميدان نماز مراجعه كنند.
شهيد سيد مرتضي آويني در شهريور سال 1326 در شهر ري متولد شد، تحصيلات ابتدايي و متوسطه‌ خود را در شهرهاي زنجان، كرمان و تهران به پايان رساند و سپس به عنوان دانشجوي معماري وارد دانشكده‌ هنرهاي زيباي دانشگاه تهران شد. او از كودكي با هنر انس داشت، شعر مي‌سرود، داستان و مقاله مي‌نوشت و نقاشي مي‌كرد، تحصيلات دانشگاهي‌اش را نيز در رشته‌اي به انجام رساند كه به طبع هنري او سازگار بود ولي پس از پيروزي انقلاب اسلامي معماري را كنار گذاشت و به اقتضاي ضرورت‌هاي انقلاب به فيلمسازي پرداخت، «حقير داراي فوق ليسانس معماري از دانشكده‌ هنرهاي زيبا هستم اما كاري را كه اكنون انجام مي‌دهم نبايد به تحصيلاتم مربوط دانست، حقير هرچه آموخته‌ام از خارج دانشگاه است، بنده با يقين كامل مي‌گويم كه تخصص حقيقي در سايه‌ تعهد اسلامي به دست مي‌آيد و لاغير، قبل از انقلاب بنده فيلم نمي‌ساخته‌ام اگرچه با سينما آشنايي داشته‌ام. اشتغال اساسي حقير قبل از انقلاب در ادبيات بوده است، با شروع انقلاب تمام نوشته‌هاي خويش را - اعم از تراوشات فلسفي، داستان‌هاي كوتاه و اشعار - در چند گوني ريختم و سوزاندم و تصميم گرفتم كه ديگر چيزي كه «حديث نفس» باشد، ننويسم و ديگر از «خودم» سخني به ميان نياورم، سعي كردم كه «خودم» را از ميان بردارم تا هرچه هست خدا باشد و خدا را شكر بر اين تصميم وفادار مانده‌ام. البته آنچه كه انسان مي‌نويسد هميشه تراوشات دروني خود اوست، همه‌ هنرها اينچنين هستند، كسي هم كه فيلم مي‌سازد اثر تراوشات دروني خود اوست اما اگر انسان خود را در خدا فاني كند آنگاه اين خداست كه در آثار او جلوه‌گر مي‌شود. حقير اينچنين ادعايي ندارم ولي سعي‌ام بر اين بوده است.»
شهيد آويني فيلمسازي را در اوايل پيروزي انقلاب با ساختن چند مجموعه درباره‌ غائله گنبد (مجموعه‌ شش روز در تركمن صحرا)، سيل خوزستان و ظلم خوانين (مجموعه مستند خان گزيده‌ها) آغاز كرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها