کد خبر: ۱۱۰۴۰۰
زمان انتشار: ۰۸:۴۶     ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
۳۳ سال پیش در چنین روزی
بنی صدر : بعضی می خواستند در انتخابات تقلب کنند تا من رئیس جمهور نشوم از این رو شهود مزاحم که همان خبرنگاران آمریکایی بودند را اخراج کردند .

رخدادهای 11 بهمن 1358

چکیده

  • آیت الله بهشتی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت : تا وقتی که یک جمعیتی غیرقانونی اعلام نشود باید فعالیت آن از امنیت کامل برخوردار باشد .
  • حجت الاسلام حسن لاهوتی در نامه ای  خطاب به بنی صدر از او خواست اجازه ندهد فرصت طلبان بر گردش جمع شوند .
  • درگیری های خونین کامیاران که از اوایل بامداد دیروز در این شهر آغاز شده بود همچنان ادامه دارد .
  • آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد محاکمه امیرانتظام بعد از بهبودی امام انجام خواهد شد .
  • ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در مصاحبه با اریک رولو فرستاده ویژه لوموند در مورد اخراج خبرنگاران آمریکایی از کشور گفت : بعضی می خواستند در انتخابات تقلب کنند تا من رئیس جمهور نشوم از این رو شهود مزاحم که همان خبرنگاران آمریکایی بودند را اخراج کردند .
  • گاندی نخست وزیر هند در آستانه دیدار کلارک وزیر دفاع پیشین آمریکا و نماینده کارتر از هند هشدار داد که حوادث منطقه ، جهان را به لبه یک جنگ هسته ای نزدیک کرده است .
  • در پی تحریم بازیهای المپیک مسکو توسط آمریکا و نظر موافق انگلیس و کانادا برای پیروی از آمریکا دیشب دولت ژاپن نیز اعلام کرد که احتمالا در این بازیها شرکت نخواهد کرد .
  • به دنبال درگیری های سلماس محل استقرار مسلسل های ضد هوایی مهاجمان در این شهر در بلندی های روستای سباوان محل ستاد ستار مامدی شناسایی و درهم کوبیده شد .
  • حجت الاسلام موسوی تبریزی رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تبریز گفت : 12 نفر از گردانندگان اصلی حوادث تبریز بزودی محاکمه خواهند شد .
  • مسعود رجوی ضمن برشمردن وابستگی های اقتصادی ایران به آمریکا و دیگر دولت های غربی با بررسی احتمال کودتای نظامی در ایران گفت : فرض ما این است که تا زمانی که امام خمینی حضور دارد آمریکا جرات کودتا ندارد .
ضرورت برقراری امنیت برای مراسمات گروههای قانونی

آیت الله بهشتی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت : تا وقتی که یک جمعیتی غیرقانونی اعلام نشود باید فعالیت آن از امنیت کامل برخوردار باشد .آیت الله بهشتی همچنین در مورد شرکت کسانی که به قانون اساسی رای نداده اند در انتخابات مجلس شورای ملی گفت : این مطلب باید مورد بحث قرار گیرد چون در هر حال نماینده مجلس شورای ملی باید سوگند یاد کند که بر پایه این قانون اساسی وظیفه نمایندگی خودش را انجام بدهد و آنوقت این سوال مطرح است که وقتی که نماینده به قانون اساسی معتقد نیست این تعهد و سوگند او چه معنی می تواند داشته باشد به هرحال شورای انقلاب نظر خودش را در این باره اعلام خواهد کرد .

ما به فکر حل مشکلات خودمان هستیم نه مشکلات آمریکا

وی در مورد مشکل گروگانها نیز گفت : بارها گفته ایم مسئله گروگانها مشکل آمریکا است و ما حل مشکلات خودمان را بر حل مشکل دیگران ترجیح می دهیم . (1)

لاهوتی چنان در تبریک به بنی صدر از سوابق مبارزاتی سخن می گوید که گویی بنی صدر عمری را زیر شکنجه و در زندان سپری کرده بود ، یکی از ایرادهایی که به بنی صدر در طول مبارزات انتخاباتی وارد می شد این بود که در اوج مبارزات ملت ایران مشغول مباحث روشنفکری و در خارج از کشور بوده است .

حمایت لاهوتی از بنی صدر / علت پیروزی شخص خودتان بودید 

حجت الاسلام حسن لاهوتی در بیانیه ای خطاب به بنی صدر از او خواست اجازه ندهد فرصت طلبان بر گردش جمع شوند . در بخشی از تلگرام لاهوتی خطاب به بنی صدر آمده است : شما و همه ملت ایران بخوبی واقفند که علت پیروزی قاطع و غرور آمیزتان شخص خودتان بودید که روحانیت مبارز هم در سراسر مملکت شما را تائید کرد . خوشبختانه چهره های فرصت طلب در برابر شما ماهیت خود را بخوبی نشان دادند و برای ملت ما بیشتر آفتابی شدند .

لاهوتی در ادامه این تلگرام با انتقاد از مخالفان بنی صدر آنان را راحت طلب خوانده و گفت : چهره هایی که دیروز حتی از امضا کردن اعلامیه های امام صادره از پاریس ابا داشتند و پای مبارکشان حتی یک روز و یکبار هم به زندان آریامهری باز نشد و در مقابل همه چیز با ترس و وحشت روبرو میشدند امروز نزدیکترین چهره نزد امامند . (2)

درگیری های خونین در کامیاران 15کشته بر جای گذاشت

درگیری های خونینی کامیاران که از اوایل بامداد دیروز در این شهر آغاز شده بود همچنان ادامه دارد و بر اساس آخرین گزارش ها تاکنون بیش از 15نفر کشته و 25نفر نیز مجروح شده اند . درگیری خونین کامیاران بدنبال اجرای طرح ضربتی حزب کومله در استان کردستان صورت گرفت و در کامیاران منجر به زد و خورد شدید شد . حزب کومله از مدتها پیش با نفوذ در حزب رزگاری[رستگاری]آماده خلع سلاح این حزب بود ، بدنبال خروج سپاه پاسداران از سنندج طرح خود را از نیمه شب سه شنبه آغاز کرد و این اقدام زد و خوردهای خونینی را سبب ساز شد . (3)

شهادت 7پاسدار در درگیری های کامیاران

گزارش های رسیده حاکی است در این درگیری ها 7پاسدار به شهادت رسیده اند . (4)همچنین به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی از 400 مهاجم که متشکل از افراد حزب رستگاری و کومله هستند 6 نفر کشته شده اند . (5) داریوش فروهر نیز با واکنش به این درگیری ها گفت : کسانی که نمی خواهند اوضاع در کردستان به سامان برسد قصد دارند باردیگر این منطقه به خون کشیده شود . (6)

دادگاه انقلاب به اتهامات امیرانتظام رسیدگی می کند

آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد محاکمه امیرانتظام بعد از بهبودی امام انجام خواهد شد . وی همچنین درباره محاکمه علیزاده دبیرکل حزب جمهوری خلق مسلمان یادآور شد : این محاکمه پس از تکمیل پرونده دکتر علیزاده و دستگیری مقدم مراغه ای و افراد دیگری که با وی در جرم شریک بوده اند آغاز می شود . (7)

ایران به برادران افغان کمک نظامی می کند

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در مصاحبه با اریک رولو فرستاده ویژه لوموند بار دیگر مداخله شوروی در افغانستان را محکوم کرده و به خلق افغان وعده هرگونه کمک بویژه کمک نظامی داد . وی گفت : بعلت تعدد مراکز تصمیم گیری و اختلافات بین اعضای شورای انقلاب تاکنون نتوانسته ایم به برادران افغان خود کمک نظامی کنیم .

همواره این نامزدهای شکست خورده اند که از تقلب دم می زنند ولی بنی صدر جزو استثناها است ، از روز پیروزی در انتخابات از تقلب در انتخابات سخن می گوید و این که طراحی های پیچیده ای در این زمینه صورت گرفته بود ، و حال او پاسخ نمی دهد که این چه تقلبی است که رای مردم بی آن که کم و زیاد شود عینا قرائت می شود

می خواستند در انتخابات تقلب کنند !

وی در مورد اخراج خبرنگاران آمریکایی از کشور گفت : بعضی می خواستند در انتخابات تقلب کنند تا من رئیس جمهور نشوم از این رو شهود مزاحم که همان خبرنگاران آمریکایی بودند را اخراج کردند . بنی صدر در مورد صدا و سیما نیز گفت : مردم باید به سمت این سازمان راهپیمایی کرده و مسئولان آن را برکنار کنند ! وی گفت : حزب جمهوری اسلامی بر رادیو و تلویزیون و شورای انقلاب تسلط دارد ، این حزب از روز انتخابات مرده است چرا که این حزب از نامزدی حسن حبیبی حمایت می کرد در حالی که او کمتر از ده درصد آرا را کسب کرد .

شکست حبیبی شکست روحانیون سطح بالا بود

بنی صدر گفت : شکست حبیبی شکست روحانیون سطح بالا محسوب می شود ولی روحانیون جوان از من حمایت کردند .  بنی صدر در این مصاحبه خواستار انحلال کمیته های انقلاب و سپاه پاسدران شد . (8)

کمیته لاریجانی تعطیل شد

کمیته مرکزی انقلاب در اطلاعیه هایی خاطر نشان ساخت چون اخیرا مشاهده شده است که در سطح شهر درگیری هایی بوجود آمده است که باعث هرج و مرج و از بین بردن آرامش مردم شده است کمیته مرکزی از خواهران و برادران تقاضا دارد از وارد شدن در این قبیل درگیری ها خودداری کنند و کمیته مرکزی در صورت بروز چنین حوادثی با کمال شدت از این قبیل درگیری ها جلوگیری خواهد کرد و متخلفین را به دادسرای انقلاب ارجاع خواهد کرد . در ادامه این اطلاعیه آمده است : با توجه به دستور امام مبنی بر تصفیه افراد ناسالم از کمیته ها به علت شکایات متعدد از کمیته لاریجانی و دخالت این کمیته در مواردی که در صلاحیت آن نیست بنا به حکم دادستانی کل انقلاب این کمیته منحل می شود . (9)

هشدار گاندی در مورد آغاز جنگ هسته ای

گاندی نخست وزیر هند در استانه دیدار کلارک وزیر دفاع پیشین آمریکا و نماینده کارتر از هند هشدار داد که حوادث منطقه ، جهان را به لبه یک جنگ هسته ای نزدیک کرده است و جهان روزهای حساسی را می گذراند . وی گفت : نزدیک شدن چین و آمریکا و تصمیم این دو کشور به مسلح ساختن پاکستان و نیز تمرکز ناوگان ضربتی آمریکا در آب های دریای عرب و اقیانوس هند خطر بسیار بزرگی برای صلج جهان پدید آورده است . وی گفت : ما از شوروی خواسته ایم که نیروهای خود را از افغانستان فراخواند ولی آمریکا چین و پاکستان بسرعت سرگرم مسلح ساختن ناراضیان افغانی هستند .  (10)

سرنوشت مبهم المپیک مسکو

بازیهای المپیک مسکو که قرار است در تابستان 1980برگزار شود سرنوشت نامعلومی پیدا کرده است ، در پی تحریم این بازیها توسط آمریکا و نظر موافق انگلیس و کانادا برای پیروی از آمریکا دیشب دولت ژاپن نیز اعلام کرد که احتمالا در این بازیها شرکت نخواهد کرد . دولت بحرین نیز در اجرای توصیه کنفرانس اسلام آباد تصمیم گرفته است در المپیک مسکو شرکت نکند . (11)

گاندی نخست وزیر هند در استانه دیدار کلارک وزیر دفاع پیشین آمریکا و نماینده کارتر از هند هشدار داد که حوادث منطقه ، جهان را به لبه یک جنگ هسته ای نزدیک کرده است و جهان روزهای حساسی را می گذراند . وی گفت : نزدیک شدن چین و آمریکا و تصمیم این دو کشور به مسلح ساختن پاکستان و نیز تمرکز ناوگان ضربتی آمریکا در آب های دریای عرب و اقیانوس هند خطر بسیار بزرگی برای صلج جهان پدید آورده است .

ستاد مهاجمان سلماس درهم کوبیده شد

به دنبال درگیری های سلماس محل استقرار مسلسل های ضد هوایی مهاجمان در این شهر در بلندی های روستای سباوان محل ستاد ستار مامدی شناسایی و درهم کوبیده شد . این محل توسط 70 نفر از اوباش محافظت می شد که پس از حمله پرسنل نظامی پادگان سلماس از مواضع خود عقب نشینی کردند . در این حمله دو تن از مهاجمان دستگیر شدند . یکی از دستگیر شدگان سلیمان نام دارد و از اهالی ترکیه است . (12)

گروهی از گردانندگان حوادث تبریز فراری هستند

حجت الاسلام موسوی تبریزی رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تبریز گفت : در جریان حوادث تبریز حدود 200نفر دستگیر شده اند که 100نفر آنها بعلت ناآگاهی و سبکی جرمشان بتدریج و با ضمانت آزاد خواهند شد و گروهی که جرمهایی از قبیل پرتاب سنگ و شکستن شیشه های بانکها و حمل سلاح سرد و شرکت در تظاهراتی که منجر به حوادث اخیر تبریز شد به حبس محکوم می شوند . (13)

مسعود رجوی : تا وقتی امام هست آمریکا جرات کودتا ندارد

مسعود رجوی در مراسم کشته های این سازمان که در محل دانشگاه تهران برگزار شد ضمن برشمردن وابستگی های اقتصادی ایران به آمریکا و دیگر دولت های غربی با بررسی احتمال کودتای نظامی در ایران گفت : فرض ما این است که تا زمانی که امام خمینی حضور دارد آمریکا جرات کودتا ندارد . در جریان میتینگ سازمان مجاهدین خلق [منافقین ] در دانشگاه تهران میان اعضای این سازمان و دانشجویان مسلمان درگیری بوجود آمد که به زخمی شدن چند تن انجامید . (14)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 11بهمن 1358، صفحه 12

2- اطلاعات ، 11بهمن 1358، صفحه 4 ، لاهوتی در حالی مخالفان بنی صدر را راحت طلبانی می داند که پایشان به زندان های شاه باز نشده است که مروری هر چند کوتاه به تاریخ مبارزات علیه رژیم شاه بخوبی نشان می دهد که چه کسانی در زندانها زیر شکنجه بوده و چه کسانی نیز با فرار به خارج از کشور به بحث های روشنفکری مشغول بودند . اعضای حزب جمهوری اسلامی از جمله حضرت آیت الله خامنه ای و نیز حجت الاسلام هاشمی که از قضا نسبت فامیلی نیز با شخص لاهوتی داشت[دو فرزند لاهوتی با فائزه و فاطمه  دختران هاشمی ازدواج کرده اند ]عمری را در زندان و تبعید گذرانده بودند و لاهوتی بیخبر از این سابقه نبود و از سویی دیگر او چنان در تبریک به بنی صدر از سوابق مبارزاتی سخن می گوید که گویی بنی صدر عمری را زیر شکنجه و در زندان سپری کرده بود ، یکی از ایرادهایی که به بنی صدر در طول مبارزات انتخاباتی وارد می شد این بود که در اوج مبارزات ملت ایران مشغول مباحث روشنفکری و در خارج از کشور بوده است .

3- اطلاعات ، 11بهمن 1358، صفحه 2

4- بامداد ، 11بهمن 1358، صفحه 1

5- جمهوری اسلامی ، 11بهمن 1358، صفحه 5

6- بامداد ، 11بهمن 1358، صفحه 3

7- اطلاعات ، 11بهمن 1358، صفحه 4

8-  بامداد ، 11بهمن 1358، صفحه 1و2 ، بنی صدر در این مصاحبه آن هم با یک روزنامه خارجی به نکات ارزنده ای اشاره می کند که توجه به محتوای آن برای شناخت روحیات خاص وی ضروری است . 1- ضرورت کمک نظامی به مسلمانان افغانستان و توجه به این نکته که او امروز در برابر تهاجم آمریکا به افغانستان سکوت کرده و از این سخنان نمی گوید 2- «به جای آنکه دولتها را مسلح کنیم باید مردم را تجهیز نمائیم ، مردم ایران مسلح هستند و در صورت لزوم از این سلاح استفاده خواهند کرد » این سخن واقعیت خود را بعدها و زمانی که بنی صدر تحت حمایت گروهک نفاق قرار گرفت خود را نشان داد ، منافقین با استفاده از سلاح هایی که از پادگانها به سرقت برده بودند علیه نظام اسلامی دست به شورش زده و تعداد بسیاری را به شهادت رساندند 3- «با انتخابات 5بهمن و رای مردم به من مخالفان من دیگر مرده اند» و این آغاز دیکتاتوری است ، اگر یک سویه دموکراسی آن باشد که باید نظر اکثریت ملاک عمل قرار گیرد بایستی حقوق اقلیت نیز در چارچوب های قانونی به رسمیت شناخته شود و حال چگونه بنی صدر احزاب مخالف خود را مرده می پندارد و باز از آزادی سخن می گوید در نوع خود جالب است . 4-«می خواستند علیه من تقلب کنند» همواره این نامزدهای شکست خورده اند که از تقلب دم می زنند ولی بنی صدر جزو استثناها است ، از روز پیروزی در انتخابات از تقلب در انتخابات سخن می گوید و این که طراحی های پیچیده ای در این زمینه صورت گرفته بود ، و حال او پاسخ نمی دهد که این چه تقلبی است که رای مردم بی آن که کم و زیاد شود عینا قرائت می شود ، توجه به این نکته نیز ضروری است که بعضی حذف نامزدها و نیز فضاسازی برای حذف برخی کاندیداها از دور رقابت ها را تلاشی برای پیروزی بنی صدر می دانستند و مدعی بودند که در انتخابات به نفع بنی صدر تخلف شده است هر چند تقلب نشده باشد ، سخنان مدنی که در روزهای اخیر به آن پرداختیم در این راستا می تواند ارزیابی شود هر چند این ادعا ها نیز واهی بوده و انتخابات به اذعان اکثر کاندیداها در سلامت کامل برگزار شده بود ولی سخن نامزد پیروز انتخابات در این زمینه که می خواستند در انتخابات تقلب کنند طنز تلخی است که تنها از چون بنی صدری ساخته است . 5 – دعوت به شورش و هجوم به سمت رادیو و تلویزیون : بنی صدر از همان روز نخست پیروزی در انتخابات در مقابل نهادهای قانونی از جمله رادیو و تلویزیون و شورای انقلاب موضع می گیرد و خواهان آن می شود که مخالفانش از این نهادها تصفیه شوند و آیا این را جز به دیکتاتوری می توان معنا کرد ؟

9-  اطلاعات ، 11بهمن 1358، صفحه 2

10-  اطلاعات ، 11بهمن 1358، صفحه 1

11- اطلاعات ، 11بهمن 1358، صفحه 12

12-  اطلاعات، 11بهمن 1358، صفحه 11

13-  اطلاعات ، 11بهمن 1358، صفحه 3

14- اطلاعات ، 11بهمن 1358، صفحه 1و2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها