کد خبر: ۱۱۱۵۷۲
زمان انتشار: ۱۵:۲۳     ۱۶ بهمن ۱۳۹۱
یادداشت ۵۹۸؛
محمدحسن رضایی
بنابر اطلاعات موجود یکی از گام های غرب برای مهار یا به چالش کشاندن جمهوری اسلامی ایران در ایام سرنوشت ساز جهان اسلام و درگیری تمدنی غرب با تمامیت اسلام ناب، بی ثبات سازی فضای داخلی کانون جوشش و بیداری اسلامی، ایران است که تا فرارسیدن انتخابات یازدهم ریاست جمهوری به عنوان نماد مردم سالاری دینی، فضای داخلی را با اتکا به فشارهای بی سابقه اقتصادی، اختلاف افکنی بین مردم و مسئولین و دامن زدن به اختلافات سیاسی بین مسئولین، بی ثبات نگه دارند.

دقیقاً همان برنامه ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی با درایت تمام به آن اشاره نمودند و به مسئولین و سیاسیون اینگونه هشدار دادند: «از امروز تا روز انتخابات، هر کسى احساسات مردم را در جهت ایجاد اختلاف به کار بگیرد، قطعاً به کشور خیانت کرده است.»(1)

با سیری در بیانات مقام معظم رهبری درباره رسالت جهانی و آینده انقلاب اسلامی و وظائفی که متوجه مسئولین نظام اسلامی، می توان دریافت که نزاع، ناسازگاری و کدورتی که بین مسئولین نظام بوجود آمده، چه آثار و پیامدهای ناگواری را به دنبال خواهد داشت.

تغییر مسیر تاریخ به سمت عصر ظهور

«امروز دنيا دارد يك بخش مهمى از تاريخ خود را ميگذراند. ما بايد در اين فصل، در اين بخش، در اين مقطع، خيلى بهوش باشيم، خيلى مراقب باشيم؛ بفهميم چه كار داريم ميكنيم. اگر در بين خودمان كدورتها و بددلى‌ها و بدجنسى‌ها و ناسازگارى‌ها وجود داشته باشد - چه بين آحاد مردم، چه بين مسئولين و مردم، چه بين مسئولين با يكديگر - نخواهيم توانست به اين وظائف بزرگى كه امروز متوجه به ماست، عمل كنيم. اين يك توصيه‌ى مهم است، يك ضرورت اصلى است.» (2) 

یقیناً عوض کردن مسير تاريخ دنيا از مسير سلطه‌گرى و سلطه‌پذيرى و زمينه‌ سازی ظهور حضرت ولىّ‌عصر (ارواحنا له الفداء)، بستگی به معرفت، عزم و اراده ملت و مسئولین نظام اسلامی دارد.

«ملت ايران به آن نقطه‌اى كه مورد نظر اوست، به دنبال آن حركت كرده است، اهتمام ورزيده است، خواهد رسيد؛ راهش مقاومت كردن است. آن وقت چه اتفاقى مى‌افتد؟ مسير تاريخ دنيا تغيير پيدا خواهد كرد؛ مسير تاريخ عوض خواهد شد. امروز مسير تاريخ، مسير ظلم است؛ مسير سلطه‌گرى و سلطه‌پذيرى است؛ يك عده در دنيا سلطه‌گرند، يك عده در دنيا سلطه‌پذيرند. اگر حرف شما ملت ايران پيش رفت، اگر شما توانستيد پيروز شويد، به آن نقطه‌ى موعود برسيد، آن وقت مسير تاريخ عوض خواهد شد؛ زمينه‌ى ظهور ولىّ‌امر و ولىّ‌عصر (ارواحنا له الفداء) آماده خواهد شد؛ دنيا وارد يك مرحله‌ى جديدى خواهد شد. اين بسته به عزم امروز من و شماست، اين بسته به معرفت امروز من و شماست.» (3)

 رهبر حکیم انقلاب اسلامی به منظور تحقق این آرمان الهی و جلوگیری از هرگونه اختلال در روند شکل گیری جامعه عصر ظهور و برپائی تمدن نوین اسلامی، توصیه های فراوانی را به مردم و مسئولین نموده اند. بررسی این توصیه ها و هشدار ها در شرایط فعلی ضروری می نماید.

بر اساس نظام مفاهیم در بیانات معظم له عدم رعایت سه عنصر:

1- وحدت کلمه مسئولین
2- تقوای سیاسی
3- آرامش سیاسی


از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از اصلی ترین دلایل برهم زدن اتحاد ملی و عدم اعتماد مردم به مسئولین و نظام اسلامی، رفتار و عملکرد مسئولین در موارد فوق می باشد. معظم له عدم اتحاد ملی و اعتماد به مسئولین و نظام را یکی از اصلی ترین خواسته های دشمن عنوان می دارد و مراقبت بر رفتار و گفتار در عمل به خواسته دشمن را به همه مسئولین نظام تذکر می دهند.

در ادامه به بررسی نظام مفاهیم مورد اشاره در بیانات رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای (حفظه الله) خواهیم پرداخت.
 
وحدت کلمه مسئولین

«در اين عرصه‌ى روياروئى و رزم انسانى و جنگ اراده‌ها، آنچه كه ميتواند تعيين‌كننده باشد، عبارت است از تصميم و اراده و بصيرت و روشن‌بينى شما مردم عزيز. وحدت ملت ايران، اتحاد كلمه‌ى مسئولان كشور، همكارى دستگاه‌هاى مختلف، وظيفه‌شناسى و مسئوليت‌شناسى آحاد مردم ميتواند ما را به پيشرفتهاى بيشترى برساند؛ ميتواند آن چهره‌اى را كه متناسب با اين كشور و اين ملت عزيز و بااستعداد است، براى ما به وجود بياورد.» (4)

معظم له در ابتدای سال درباره ی درگیر کردن افکار عمومی با اختلافات مسئولین تذکر و هشداری جدی فرمودند. شاید کمتر کسی باور داشت که پس از این تذکرات دیگر بار شاهد گله مندی مسئولین در عرصه افکار عمومی باشد. اما متاسفانه این پایان ماجرا نبود.

«مسئولين كشور هم همين جور؛ آنها هم بايد سعى كنند اگر گله‌اى از هم دارند - كه گاهى ممكن است اين گله‌ها بحق هم باشد - اين گله را در معرض افكار عمومى مطرح نكنند؛ اين ضربه‌ى به اتحاد ملى است؛ اين را همه توجه داشته باشند. من به مسئولين كشور به طور جد اين را تذكر و هشدار ميدهم. ممكن است مسئولين از هم گله داشته باشند - كه هميشه بوده؛ از اول انقلاب كه ما دست‌اندركار مسائل بوديم، ديديم؛ گاهى قوه‌ى مجريه از قوه‌ى مقننه، گاهى قوه‌ى مقننه از قوه‌ى قضائيه، گاهى قوه‌ى قضائيه از قوه‌ى مجريه گله‌هائى داشتند؛ طبيعت كار هم همين است، گله به وجود مى‌آيد - ممكن است گله‌ها بحق هم باشد؛ اما اين را نبايد در عرصه‌ى افكار عمومى بياورند، ذهن مردم و دل مردم را ناراحت كنند، مردم را مأيوس كنند؛ بين خودشان حل كنند. مهمترين مسائل دنيا با مذاكره قابل حل است؛ اين مسائل جزئى اهميتى ندارد. پس انسجام قوا با يكديگر، هماهنگى قوا با يكديگر هم مهم است.» (5)

در ماجرای نامه نگاری سران قوای مجریه و قضائیه که به رسانه ها و افکار عمومی کشیده شد و در کمال ناباوری، دنباله دار گردید، باز این بار رهبر انقلاب حضرت آيت الله العظمی خامنه ای بود که در تذکری صریح مبنی بر حفظ آرامش در کشور و کشانده نشدن اختلافات به عرصه عمومی، لب به گلایه گشودند.

«هم اختلافات بين مسئولين مضر است؛ هم بدتر از آن، كشاندن اختلاف ميان مردم مضر است. اين را من به مسئولين، به رؤساى محترم هشدار ميدهم. من از رؤساى قوا حمايت كردم، باز هم حمايت ميكنم - مسئولند، بايد كمكشان كرد - اما به آنها هشدار ميدهم، مراقب باشند. نه اينكه اين نامه‌نگارى‌ها خيلى مهم باشد؛ نه، صد تا نامه بنويسند؛ كار خودشان را بكنند، اختلافات را به ميان مردم نكشانند، چيزهاى جزئى را مايه‌ى جنجال و هياهو و استفاده‌ى تبليغاتى دشمن و خوراك تبليغاتى راديوهاى بيگانه و تلويزيونهاى بيگانه نكنند، صد تا نامه بنويسند؛ نامه اهميتى ندارد. مهم اين است كه همه‌ى ما بدانيم مسئوليتى داريم، همه‌ى ما بدانيم موقعيت حساسى داريم.» (6)

رهبر معظم انقلاب پس از اعلام وصول طرح سوال از رئیس جمهور برای دومین بار توسط هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در سخنانی با اشاره به امتیازات نظام اسلامی بر سایر نظام ها، این مورد را از جلوه های  نظام مردم سالار دینی دانستند، اما با ظرافتی هرچه تمام خبر از خواست دشمن در نزاع دو قوه مجریه و مقننه دادند.

«ادامه‌ى اين كار [سوال از رئیس جمهور] همان چيزى است كه دشمنان ميخواهند؛ دوست ميدارند اين دو قوه را در مقابل هم قرار بدهند؛ يك عده‌اى تحت تأثير احساسات از اين طرف، يك عده‌اى تحت تأثير احساسات از آن طرف، يك عده‌اى قلمها و وسائل تبليغ را در روزنامه و در پايگاه اينترنتى و غيره به كار بگيرند و يك فضاى شلوغى درست كنند. نه، كشور احتياج دارد به آرامش. همه‌ى مسئولين، چه مسئولين تقنين، چه مسئولين قضا، چه مسئولين اجرا، براى اينكه كار خود را انجام بدهند، آرامش لازم دارند، مردم هم آرامش را دوست دارند.» (7)

مقام معظم رهبری درباره سهم همکاری و همدلی مسئولین در اتحاد ملی اینگونه می فرمایند:

«اتحاد را، اتفاق را، وحدت كلمه را، حسن‌ظن به يكديگر را بايد حفظ كرد. قرآن ميگويد: «لو لا اذ سمعتموه ظنّ المؤمنون و المؤمنات بأنفسهم خيرا»؛ دلهاتان را با هم صاف كنيد، دست در دست هم پيش برويد؛ شك نداشته باشيد كه خداى متعال اين چنين ملتى را، اين چنين دلهاى صادقى را، اين چنين گامهاى استوارى را كمك و حمايت خواهد كرد.» (8)

«همكاری حقیقی و صمیمی با قوای دیگر و پرهیز از چالش‌های ناموجّه نیز یك شاخص مهم دیگر و دارای سهم تعیین‌كننده در اتحاد ملّی است كه دلسوزان كشور همواره بر آن پای فشرده و منافع عمومی و وجاهت چهره‌ی ملت ایران در چشم جهانیان را در گرو آن دانسته‌اند. این توصیه عیناً به دیگر قوای كشور و همه‌ی اشخاص و نهادهای مسئول نیز متوجه است. همه باید قانون را فصل‌الخطاب بدانند.» (9)

«اين كشور با اتحاد مسئولين، با همدلى مسئولين، با همدلى ملت با مسئولين، با اتحاد عظيم ملت ايران پيش خواهد رفت. همه‌ى تلاش امام بزرگوار ما در طول آن ده سال زندگى بابركت خود در رأس جمهورى اسلامى، بر همين تأكيد و بر همين نكته بود؛ اتحاد مردم، همدلى مردم. امروز هم همان است؛ بايد كارى كنيم و ملت ايران كارى بكنند كه مسئولين كشور با هم همدل باشند، همراه باشند، اختلاف و شقاق و درگيرى و مچ‌گيرى و دست به يقه شدن و ايراد بنى‌اسرائيلى از يكديگر گرفتن، اين چيزها نباشد.
بايد همه در صراط واحد باشند. بحمدالله ملت، ملت با اتحادى است؛ ملت هوشيارى است. ملت ايران واقعا هوشيارند. يك جاهائى ما ديده‌ايم و تجربه كرده‌ايم كه از احساسات خودشان صرف نظر كرده‌اند، تحريكات دشمن را بى‌اثر گذاشته‌اند؛ براى خاطر حفظ اتحاد.» (10)

تقوای سیاسی

«اى ملت ايران! اى جوانان عزيز! اى روشنفكران! اى مجموعه‌هاى سياسى! «اتقوا الله»؛ از خدا بترسيد و پرهيزگار باشيد. پيام بزرگ نماز جمعه در هر هفته، تقواست. تقواى خدا به اين است كه فريب دشمن را نخوريم و تسليم تحميل دشمن نشويم. دشمن مى‌خواهد بين ما اختلاف بيندازد. دشمن آرزو مى‌كند كه بين مسؤولان اختلاف باشد.» (11) 

«سلوك سياسى اميرالمؤمنين از سلوك معنوى و اخلاقى او جدا نيست؛ سياست اميرالمؤمنين هم، آميخته‌‌‌‌‌ى با معنويت است، آميخته‌‌‌‌‌ى با اخلاق است، اصلاً منشأ گرفته‌‌‌‌‌ى از معنويت على و اخلاق اوست. سياست اگر از اخلاق سرچشمه بگيرد، از معنويت سيراب بشود، براى مردمى كه مواجه با آن سياستند، وسيله‌‌‌‌‌ى كمال است، راه بهشت است؛ اما اگر سياست از اخلاق جدا شد، از معنويت جدا شد، آن وقت سياست‌‌‌‌‌ورزى ميشود؛ يك وسيله‌‌‌‌‌اى براى كسب قدرت، به هر قيمت؛ براى كسب ثروت، براى پيش بردن كار خود در دنيا. اين سياست ميشود آفت؛ براى خود سياست‌‌‌‌‌ورز هم آفت است، براى مردمى هم كه در عرصه‌‌‌‌‌ى زندگى آنها اين سياست ورزيده ميشود هم آفت است.
در اين سياست‌‌‌‌‌ورزى، اميرالمؤمنين يكى از خصوصياتش اين است: از مكر و فريب دور است. در يك جمله‌‌‌‌‌اى از حضرت نقل شده كه: «لو لا التّقى لكنت ادهى العرب»؛ اگر تقوا دست و پاى مرا نمى‌‌‌‌‌بست، از همه‌‌‌‌‌ى آحاد و مكاران عرب، مكر و حيله را بهتر بلد بودم. يك جاى ديگر در مقام مقايسه‌‌‌‌‌ى معاويه با خودش - چون معاويه به دهاء و مكر در حكومت معروف بود - به حسب آنچه كه نقل شده، فرمود: «واللَّه ما معاوية بأدهى منّى» معاويه از من زرنگتر نيست. منتها على چه كند؟ وقتى بناى بر رعايت تقوا و رعايت اخلاق دارد، دست و زبانش بسته است. روش اميرالمؤمنين اين است. تقوا كه نبود، دست و زبان انسان باز است، ميتواند همه چيز بگويد، خلاف واقع ميتواند بگويد، تهمت ميتواند بزند، دروغ به مردم ميتواند بگويد، نقض تعهدات ميتواند بكند، دلبستگى به دشمنانِ صراط مستقيم ميتواند پيدا كند. وقتى تقوا نبود، اينجورى است. اميرالمؤمنين ميفرمايد: من سياست را با تقوا انتخاب كردم، با تقوا اختيار كردم؛ اين است كه در روش اميرالمؤمنين، مكارى و حيله‌‌‌‌‌گرى و كارهاى كثيف و اين چيزها وجود ندارد؛ پاكيزه است.» (12)

آرامش سیاسی

«ما در چند ماه بعد از اين، مسئله‌ى انتخابات را داريم. تا قبل از انتخابات و در خود انتخابات، بايد همت همه‌ى مسئولين اين باشد كه آرامش سياسى كشور را حفظ كنند؛ نگذارند فضاى سياسى كشور، جنجالى و متلاطم شود؛ اين جزو چيزهائى است كه هوشمندى مسئولان كشور ان‌شاءاللّه بايد بتواند اين را تحقق ببخشد.» (13) 

«سفارش ما بيشتر به مسئولين است، به سياستمداران است، به مديران گوناگون است؛ مراقب باشند دشمن نتواند اين آرامش و استقرار و طمأنينه‌اى را كه به فضل الهى در كشور وجود دارد و دشمن سعى كرده اين را به هم بزند و نتوانسته، به هم بزند؛ سعى كنند اين آرامش و استقرار را حفظ كنند؛ نگذارند تلاطم به وجود بيايد. گاهى يك حرف، گاهى يك عمل نسنجيده، گاهى يك اقدام نابجا، موجب تلاطم در محيط سياسى ميشود؛ بايد خيلى مراقب باشند.» (14)

«فضاى اهانت و هتك حرمت در جامعه، يكى از آن چيزهائى است كه اسلام مانع از آن است؛ نبايد اين اتفاق بيفتد. فضاى هتك حرمت، هم خلاف شرع است، هم خلاف اخلاق است، هم خلاف عقل سياسى است. انتقاد، مخالفت، بيان عقايد، با جرأت، هيچ اشكالى ندارد؛ اما دور از هتك حرمتها و اهانتها و فحاشى و دشنام و اين چيزها. همه هم در اين زمينه مسئولند. اين كار علاوه بر اينكه فضا را آشفته ميكند و اعصاب آرام جامعه را به هم ميريزد - كه امروز احتياج به اين آرامش هست - خداى متعال را هم از ما خشمگين ميكند.» (15)

«آنچه كه زمينه و بستر به كار گرفتن ايمان و عدالت و علم است، اتحاد ملى و آرامش در سطح كشور است. اگر در كشور آرامش نباشد، نه از علم مى‌شود بهره‌بردارى كرد، نه از ايمان، و نه مى‌شود عدالت را در جامعه مستقر كرد.» (16) 

بی اعتمادی مردم به مسئولین

«يكى از كارهائى كه دشمن ميكند، بى‌اعتماد كردن مردم نسبت به مسئولين است. ما بايد مواظب باشيم خودهامان جورى حرف نزنيم كه مردم به مسئولين كشور، مسئولين دولتى، مسئولين قضائى، مسئولين قوه‌ى مقننه بى‌اعتماد بشوند؛ كه اين بى‌اعتمادى ناحق است؛ دشمن اين را ميخواهد. ما نبايد خودمان عمل كنيم.» (17) 

«نظام جمهورى اسلامى مورد اعتماد مردم است. اين اعتماد آسان به دست نيامده، سى سال است كه نظام جمهورى اسلامى با مسئولانش، با عملكردش، با تلاشهاى فراوانش توانسته اين اعتماد را در دل مردم عميق كند. دشمن ميخواهد اين اعتماد را بگيرد، مردم را دچار تزلزل كند.» (18)
 
در انتها بخشی از سخنان حکیمانه و اخلاقی معمار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) را درباره وحدت کلمه را می خوانید.

«من این موعظه خدای تبارک و تعالی به لسان قرآن را دارم به شما می‌رسانم. این موعظه به ما می‌فهماند به اینکه باید وحدت کلمه داشته باشیم؛ وجهه ما یک چیز باشد: «الله»، انْ تَقُومُوا لِلّه، قیام للَّه. دیگر نمی‌تواند که یک کسی یک طرف برود، یک کسی یک طرف دیگر.

... اگر دیدید که در یک قیامی دسته دسته و حزب شد و حزبْ حزب و جبهه جبهه شد، بدانید خدا در کار نیست. اگر همه با هم متوجه به یک نقطه [باشند] … دعوت به وحدت کلمه است، به وحدت عقیده است. وحدت عقیده وحدت کلمه می‌آورد، وحدت عمل می‌آورد. انَّما اعِظُکُمْ بِواحِدَة؛ یک موعظه فقط، فقط یک موعظه. توی این موعظه همه چیز هست.

... وحدت کلمه، للَّهِ بودن، این پیروزی را به شما داده تا حالا. این وحدت کلمه را حفظش کنید. این حزب بازی را کنار بگذارید، این جبهه بازی را کنار بگذارید، این آخوند و دانشگاهی را کنار بگذارید؛ خدا می‌داند ضرر به شما می‌زند، ضربه می‌زند به شماها هر کدام.» (19)


1- سخنان رهبر معظم انقلاب در تاریخ 10/8/91
2- سخنان رهبر معظم انقلاب در تاریخ 9/6/90
3- سخنان رهبر معظم انقلاب در تاریخ 19/10/91
4- سخنان رهبر معظم انقلاب در تاریخ 22/7/91
5- سخنان رهبر معظم انقلاب در تاریخ 1/1/91
6- سخنان رهبر معظم انقلاب در تاریخ 10/8/91
7- سخنان رهبر معظم انقلاب در تاریخ 1/9/91
8- سخنان رهبر معظم انقلاب در تاریخ 16/2/87
9- سخنان رهبر معظم انقلاب در تاریخ 7/3/91
10- سخنان رهبر معظم انقلاب در تاریخ 4/2/87
11- سخنان رهبر معظم انقلاب در تاریخ 26/1/79
12- سخنان رهبر معظم انقلاب در تاریخ 20/6/88
13- سخنان رهبر معظم انقلاب در تاریخ 24/7/91
14- همان
15- سخنان رهبر معظم انقلاب در تاریخ 19/12/89
16- سخنان رهبر معظم انقلاب در تاریخ 14/3/85
17- سخنان رهبر معظم انقلاب در تاریخ 27/5/89
18- سخنان رهبر معظم انقلاب در تاریخ 29/3/88
19- سخنان امام خمینی(ره) در تاریخ 1/11/57

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
سید شهاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۷ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
۱
۰
جهل بددردی است آقا جان بددردی
پاسخ
امین الرعایا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۳ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۱
۰
۰
یه بابائی رفت شمال.ازش پرسیدند جنگل را دیدی؟ گفت :انقدر درخت بود که نتونستیم جنگل رو ببینیم!!!!
برادرم،پیچ تاریخی همینه.
راه امام علی و فرزندش مهدی و نائبشان سیدعلی.
همین که خط امام از خط سرمایه داری و رانت خواری جدا بشه و انقلاب به مسیرش بازگشت کنه.
و راه این جهش تصفیه جریانات سرمایه داریه. که عمدتا هم در براندازی 88 نقش داشتند.
...
بصیرت ورای شعار دادنه.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۸ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
۰
۰
آفرین به این دقت نظر !
کاش مسولین هم فهم وشعور شما جوانان نسل جدید انقلاب را داشتند. احسنت
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها