کد خبر: ۱۱۱۸۰۰
زمان انتشار: ۱۹:۱۲     ۱۶ بهمن ۱۳۹۱
هشدار جدی کار‌شناس مسائل فرهنگی نسبت به وضعیت مشاوره‌ها:

استاد حوزه علمیه قم گفت: مشاوره دینی بدون آشنایی به اصول مشاوره از نظر علمی مفید نیست و مشاوره علمی منهای آشنایی به اصول دینی نیز این چنین است.

حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی، در گفتگو با رجانیوز به تبیین موضوع مشورت گرفتن با افراد صالح و دارای صلاحیت پرداخت و با بیان اینکه یکی از نکات مهمی که در دین ما مورد توجه قرار گرفته مشورت است، گفت: انسان در مشاوره افکار خوب دیگران را جلب می‌کند و به کار می‌بندد و طبیعتا راهکارهایی از این مشورت‌ها کسب می‌کند.

وي اظهار داشت:  در قرآن کریم نیز در خصوص این مسأله تأکید و بیان شده «و َشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ» اما همانطور که مراجعه به یک مرجع و عالم دینی نیاز به دین‌شناسی و فقه‌شناسی دارد، مشاوره گرفتن از یک پزشک و مهندس نیازمند دارا بودن تخصص مشاوره دهنده در آن رشته است.

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه اضافه کرد: مشاوران خانواده باید تخصص کامل در دو زمینه برخورداری از اطلاعات دینی و اطلاع از اصول مشاوره که در کتاب‌های خاص خودش تعریف شده را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: مدتی است که در کشور ما مسأله مراجعه به مشاوران افزایش پیدا کرده، اما متأسفانه مشاوران گاهی فاقد هر دو جنبه و گاهی فاقد یک جنبه ـ ذکر شده ـ هستند و این مسأله به نوعی در حال ایجاد فاجعه‌ای بزرگ است.

اين كارشناس مسائل فرهنگي تاكيد كرد: بنده به همگان هشدار می‌دهم و تقاضا می‌کنم که نهادهای مسؤول نظیر حوزه‌های علمیه و مراکز فرهنگی کشور این مسأله را کنترل كرده و برای مشاوران تعریفی خاص داشته باشند و مشاوران دوره‌های دینی و دانشگاهی را همزمان با یکدگیر آموزش ببینند، تا لطمه‌ای به جوانان و زندگیشان وارد نشود.

اسلام به انسان حتی اذن تفکر پیرامون مسائل جنسی و روابط دختر و پسر نمی‌دهد

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به بیان چند مثال در خصوص مشاوره ناصحیح پرداخت و اشاره کرد:جوانی که چند جلسه مشاوره را با فردی خاصی پشت سر گذرانده بود، نزد من آمد و آن مشاور به او افکار جنسی را توصیه کرده و گفته بود «برای اینکه خودت را ارضا کنی تصورات جنسی داشته باش». این درحالی است که دین مبین اسلام این ایده و نظر را تأیید نکرده و اجازه چنین کاری را نمی‌دهد، چرا که در اسلام گفته شده است «مَنْ کَثُرَ فِکْرُهُ فِی الْمَعاصی، دَعَتْهُ اِلَیْ‌ها؛ هر که فکر گناه کند به گناه دعوت می‌شود» فکر گناه جایز نیست.

وی در مثالی دیگر بیان کرد: فردی دیگر به بنده مراجعه کرد و گفت كه «من نزد استاد مشاور، برای مشاوره رفتم و او من را به دوستی با جنس مخالف توصیه كرد و اظهار داشت، این باعث خالی شدن عقده‌هایت (درونیاتت) می‌شود» در حالی که این مشاوره خلاف دین است، چرا که خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «وَلاَ مُتَّخِذِی أَخْدَانٍ؛ دوستی‌های غیر صحیح و شرعی نداشته باشید»؛ در اسلام تأکید شده است که اگر دوستی‌های نامشروع زیاد شود، ازدواج تعطیل و در نتیجه نهاد خانواده از هم پاشیده می‌شود.

رفیعی همچنین یادآور شد: فردی دیگری به من گفت «مشاوره او را به طلاق توصیه کرده است» و بنده زمانی که بررسی كردم ملاحظه کردم مشکل او بسیار ساده و پیش پا افتاده است، این توصیه‌ها در حالی که والدین در گذشته حداکثر تلاش‌شان بر این بود که رابطه ازدواج از هم پاشیده نشود و طلاق تحقق نیابد.

جلوی مشاورانی که توصیه به روابط نامشروع می‌کنند را بگیرید

وی در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد از مجله «هفت روز زندگی» (سال هشتم، اول بهمن ماه، شماره ۱۶۳) اظهار داشت: این مجله اطلاعات مناسبی دارد و مطالب اجتماعی بیان شده در آن قابل تقدیر است ولی در این مجله بخشی برای افراد «۱۸+» وجود دارد که با عنوان «اندر حکایت معاشرت دختران و پسران» مطلبی ذکر شده است.

در این مطلب از مشاور روان‌شناسی (آقای دکتر نوبری یا نویری) سؤالی شده است ـ با احترام به این شخصیت دانشگاهی ـ که «چه سنی برای شروع یک رابطه دوستی با جنس مخالف مناسب است؟» این استاد دانشگاه در جواب پاسخ می‌دهد «مسلما سن کمتر از ۱۷ سال اصلا برای شروع یک رابطه دوستی با جنس مخالف زمان مناسبی نیست» بعد در بخش دیگری می‌گوید «دوستی بین ۱۷ تا ۲۰ و ۲۵ سال سنینی خطرناک برای جوانان است به عبارتی دیگر در این دوره کسی باید به دنبال رابطه با جنس مخالف باشند که جنبه مدیریت صحیح رابطه و تقسیم صحیح وقت و ذهن را داشته باشند و بتوانند اصول و قواعد و حد و مرز را تعیین و به آن عمل کند.»

استاد حوزه علمیه قم سپس نتیجه گرفت: این سخن چه توصیه‌ای است که باید به یک جوان بین ۱۷ تا ۲۵ شود که با مدیریت صحیح رابطه با جنس مخالف ارتباط برقرار کند؟ این توصیه نوعی بازی کردن با الفاظ است، مدیریت صحیح رابطه و ذهن یعنی چه؟ مگر رابطه با جنس مخالف، جز ارضای غرایز و منجر شدن به روابط نامشروع محصول دیگری دارد؟ این چه مشاوره‌ای است که یک عکس دختر و پسر جوان نمایش داده شود و «۱۸+» هم روی آن درج شود؟ این مجله در این مملکت چاپ شده است!!! چرا باید چنین توصیه‌هایی صورت گیرد؟

مسؤولان فرهنگی به داد مشاوره‌های غیر دینی برسند

وی با تاكيد بر اينكه مسؤولان فرهنگی بايد به داد مشاوره‌های غیر دینی برسند، گفت: مشاوره دینی بدون آشنایی به اصول مشاوره از نظر علمی مفید نیست و مشاوره علمی منهای آشنایی به اصول دینی نیز این چنین است.

رفيعي با ذكر اين پرسش كه چرا باید به مشاوری که توصیه به روابط نامشروع و ارتباط با دختر و پسر و دیدن فیلم‌های غیر اخلاقی می‌کند، اجازه مشاوره دادن، داده شود؟، اظهار داشت: امروز موضوع مشاوره متأسفانه در کشور مغفول واقع شده است و مراجعات فراوانی به مشاوران صورت می‌گیرد ولی توصیه‌های مشاوران بسیار غیر دینی است.

اين كارشناس مسائل فرهنگي در پايان تصريح كرد: امروز باید همانطور که به لطف خدا کشور در عرصه مداحی و منبر تکانی خورد و به آقایان مداحان و منبریان برای جلوگیری از افراط و تفریط تذکر داده شده است به مشاوران نیز تذکراتی داده شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها