کد خبر: ۱۱۲۰۲۸
زمان انتشار: ۱۳:۲۳     ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
ایجاد بستر علمی سالم و عاری از هرگونه عوامل مخل آموزش در دانشگاه ها از دغدغه های مهم برخی مسئولین کشور شده است ... برخی منتقدین از این طرح را تبعیض جنسیتی می نامند و در این راستا کاریکاتوریست های مخالف هم با طرح های خود بدین شرح به انتقاد از این طرح برخواستند.
آیا طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه ها در میانه راه به بن بست اعتراضات برخی مخالفان خورد و متوقف شد یا اینکه مسئولین مربوطه راه حل دیگری را جایگزین این موضوع پر سروصدای کشور قرار دادند.

به گزارش سرویس سبک زندگی بی باک، مدتی است که ایجاد بستر علمی سالم و عاری از هرگونه عوامل مخل آموزش در دانشگاه ها از دغدغه های مهم برخی مسئولین کشور شده است و در این راستا با طرح موضوع ایجاد دانشگاه های تک جنسیتی و پیگیری آن به دنبال رسیدن به دانشگاه ایده آل اسلامی هستند. برخی منتقدین از این طرح را تبعیض جنسیتی می نامند و در این راستا کاریکاتوریست های مخالف هم با طرح های خود بدین شرح به انتقاد از این طرح برخواستند.






علیرضا سلیمی دبیر اول کمیسیون آموزش و تحقیقات طی گفتگو با بی باک اظهار داشت: 20 دانشگاه ویژه دختران و پسران با عنوان دانشگاه های تک جنسیتی در مجلس تصویب شده است.

وی افزود: بودجه ای هم مورد نظر قرار گرفت که انشاء الله مقدمات اجرایی آن فراهم می شود.

نماینده محلات و دلیجان با اشاره به اینکه کثرت دانشجو چنین ظرفیتی را برای احداث این دانشگاه ها فراهم کرده است، گفت: با توجه به جمعیت 4 میلیونی دانشجویان، این کار بسیار شایسته ای است کمااینکه الان در برخی کشورهای غربی هم به این نتیجه رسیده اند که احداث و ایجاد دانشگاه های تک جنسیتی برای بالا رفتن راندمان کاری و تحصیلی موثر است.

سلیمی ضمن تاکید براینکه این دانشگاه ها از بدو تاسیس تک جنسیتی است تصریح کرد: قرار نیست که دانشگاه های مختلط تفکیک جنسیت شوند.

وی در پایان اظهار داشت: درباره رشته های موجود این دانشگاه ها صحبت نشده و این به سیاست های وزارت علوم تحقیقات و فناوری بستگی دارد.

حجت الاسلام حسن غفاری فرد دکترای جامعه شناسی و عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی امام رضا (ع) نیز پیرامون بررسی این طرح در گفتگو با بی باک اظهار داشت: از محل های حفظ تفاوت جنسیت و به تبع آن تنظیم رابطه صحیح جنسیت، اشتغال است.

وی افزود: تبعیض به اختلاط نیست. تبعیض وقتی است که مرد در محیط کار از امکانات آسایشی بهره ببرد ولی زن محروم از این شرایط باشد.

وی با تاکید بر اینکه برای آسان سازی رفتار در حین خدمت برای زن ها، راه کشف پوشش نیست تصریح کرد: بهترین راه تفکیک محل خدمت است یعنی مانع حضور اغیار شدن، که زن با حداقل حضور مردان و در محیط زنانه آزادی عمل بیشتری داشته باشد.



غفاری فرد با اشاره به این موضوع که حفظ ارزش ها، عدم مبارزه با طبیعت انسانها و رعایت عدالت اقتضا می کند در تمام موارد اجتماعی، فرصت شغلی مناسب برای خانم ها ایجاد کنیم در ادامه افزود: در صورتی که از جهت اقتصادی، امنیتی و فراهم سازی امکانات، محیط های متفاوت به وجود آوریم، آنگاه عین عدالت و با حفظ ارزش های دینی یک جامعه اسلامی است.

وی در پاسخ به این بحث خبرنگار بی باک که برخی معتقدند؛ بهتر است به جای تفکیک جنسیتی، قوانین بصورت جدی تر برقرار و پیگیری شود، گفت: در دانشگاه های خصوصی ظرفیت های عمومی حاکم نیست. تنها در دانشگاه های ملی ظرفیت عمومی حاکم است و قانون آن بایستی میانگین شهروندانش باشد اما آیا دانشگاه آزد توانست در برقراری این قوانین موفق شود؟

غفاری فرد اظهار داشت: آنان که مخالف این طرح و مدعی جدی گرفتن قوانین بجای تفکیک جنسیت هستند، برگردند و رفتار خود را در رسانه هایشان مطالعه کنند. در دانشگاه هایی که قرار شد قوانین را جدی بگیرند خودشان اولین کسانی بودند که فریاد نقض حقوق بشر و آزادی و پایمال شدن حقوق زن را سر دادند.



این استاد دانشگاه افزود: اگر کسانی با ادعای اینکه جوان های ما با این تفکیک ها حریص می شوند و با این عنوان که ما از ابتدایی تا متوسطه آنها را تفکیک کردیم و در دانشگاه باید آنها همدیگر را ببینند، چنین منتقدانی را به آمارهای واقعی کشورهای سوئیس و آمریکا که از مدعیان آزادی هستند ارجاع می دهیم.

وی بیان داشت: دختر و پسر در روابط خانوادگی و اجتماعی تعاملات سالم را دارند. دانشگاه هم محیط کار علمی است و هر محیطی به اقتضای نوع فعالیت قوانین خاص به خود را دارد در بسیاری از دانشگاه های دنیا هم از این طرح بهره می برند.



غفاری فرد در پاسخ به نقادانی که با این طرح اسلام را زیر سئوال می برند اظهار داشت: علم آموزی مهمترین عنصر اسلامی و ارزش علم و عالم بسیار زیاد است اما این دلیل نمی شود موضوعات را خلط کنیم.

وی بالا رفتن سطح علمی دانشگاه ها را از مهمترین فوائد این طرح دانست و افزود: محدود شدن خلاف دین است اما به بهانه محدود نشدن ترک واجب کردن هم خلاف دین می باشد.

غفاری فرد گفت: وقتی روابط با نامحرم بومی سازی شود نهاد خانواده آسیب می بیند و این تفکیک ها باعث حفظ بیشتر نهاد و ارکان خانوادگی می شود.

وی با استناد به اظهارات غربی ها در مورد اثرات مثبت تفکیک و تک جنسیتی کردن اظهار داشت: آنتونی گیدنز (متولد ۱۸ ژانویه ۱۹۳۸) از مشهورترین جامعه‌شناسان بریتانیایی در کتاب خود می گوید؛ در بیمارستان های اختصاصی زنان در اروپا، درمان پذیری بیشتر است چون زن راحت تر می تواند ضعف هایش را به دکتر بگوید.



عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) گفت: نفس دو جنس مخالف کشش و گرایش است. وقتی هوشیاری جنسی بیشتر می شود بحث اختلاط مطرح می شود پس چرا در جایی که ضرورت نیست بر آزادی روابط دو جنس اصرار است؟

وی با طرح این سئوال که آیا کسی توانسته ادعا کند که راندمان آموزش در مدارس ما در مقاطع مختلف دچار عقب ماندگی است و نا موفق تر از مدارس مختلط دوران طاغوت می باشد؟ افزود: وقتی می خواهیم تفکیک با پوشش حداکثری ایجاد کنیم که موجب سخت شدن کار برای دو طرف است ایجاد محیطی خالص و یکدست تک جنسیتی بهترین راهبرد است.



غفاری فرد اظهار داشت: براین اساس اجرای چنین طرحی با پشتوانه علمی و تجربی قوی بازدهی خوبی را می تواند داشته باشد. البته در این راستا بایستی فرهنگسازی و توجیه عقلانی صورت گیرد تا در آینده دچار آسیب و زیان نشویم.

وی در پایان ابراز داشت: برنامه ریزی و سرمایه گذاری در زمینه علمی کشور جهت پرورش دانشجویان متعهد نه تنها اصراف نیست بلکه ضمانتی برای داشتن آینده ای روشن برای ایران اسلامی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها