کد خبر: ۱۱۳۲۰۲
زمان انتشار: ۰۸:۴۹     ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
به گزارش 598، کیهان در ویژه های خود نوشت:

نازايي اصلاح طلبان به روايت قابله بي بي سي

معاون وزير ارشاد در دولت اصلاحات كه اكنون به استخدام شبكه دولتي انگليس درآمده، مي گويد اصلاح طلبان دچار نازايي عقيدتي شده اند.

علي اصغر رمضانپور در تحليلي كه براي سايت اينترنتي روزآن لاين نوشته، به سبك گردانندگان شبكه بي بي سي خواستار احياي اصلاح طلبان در ايران شده و مي نويسد: اصلاح طلبي دچار تغيير رهبري و سازمان هم تنش در ايدئولوژي آن و هم دگرگوني در خاستگاه اجتماعي شده است. در سال هاي نخست رياست خاتمي و حتي در زمان انتخابات نوعي رهبري سازمان يافته جمعي در كنار رهبري فردي خاتمي وجود داشت.

چهره هايي مانند سعيد حجاريان و مصطفي تاجزاده و عباس عبدي و متفكراني مانند حسين بشيريه كه در اينجا مجال نام بردن از همه آنان نيست و سازمان هاي سياسي مانند جبهه مشاركت و تشكل هاي نزديك به ملي-مذهبي ها و تشكل هاي مدني در درون يك سيستم شناخته شده به فرآيند تصميم سازي در رهبري جنبش كمك مي كردند. اما امروز گويي مجال گفت وگو تنها در فضاي آلوده و بي سازمان فيس بوك مانده است.

وي با بيان اينكه اصلاح طلبان نتوانستند شهرهاي بزرگ و كوچك را فتح كنند و نفوذ و عمق اجتماعي خود را از دست دادند، مي نويسد: اگر به تحول شعارهاي اصلي اصلاح طلبي در دو بازه زماني دوم خرداد و اكنون بنگريم بهت زده خواهيم شد. زماني شعار «ايران براي ايرانيان» در بين بود و حالا از شعار «نه غزه نه لبنان جانم فداي ايران» هم عقب مي نشينيم.

 كار ويژه اصلاح طلبي ديني شيعه كه در دهه هفتاد آموزش مدارا و تساهل ديني بود اكنون به ادامه تلاشي تبليغي براي جدا كردن مرزهاي مذهبي ها از غير مذهبي ها و حفظ چسب و ربط درون سازماني براي باقيمانده سازمان هاي اصلاح طلبي شده است كه زماني همراه با حاكميت بوده اند. اصلاح طلبي واقعا موجود در ايران روز به روز و تحول به تحول در برابر فشارهاي حاكميت ناگزير به عقب نشيني شده و شعارهايي را بر زمين نهاده است كه روزي پيوند دهنده گروه هاي متفاوت بوده است. اين رهيافت محدود، نوعي تقابل مذهب و غيرمذهب را عمده مي كند.

رمضانپور در حالي كه خود از اوج معاونت وزارت ارشاد به حضيض مستخدمي جزء بي بي سي افتاده و جزو از دست رفتگان محسوب مي شود، مي نويسد: اصلاح طلبي از درك گستردگي تحول اجتماعي و حركت هاي اجتماعي در ايران بازمانده و در ايدئولوژي سران آن هيچ نشاني از نوآوري در ديدگاه ديده نمي شود. نه درك تازه اي از مناسبات بين المللي و نه از تحولات فرهنگي و اجتماعي در سطح بين المللي وجود ندارد. در چنين شرايطي بيهوده نيست اگر بگوييم آنها دچار بي سازماني و ناتواني در تعميق پيوندهاي اجتماعي و نازايي عقيدتي شده اند.

تحريم ها عليه ايران موفق نبود اما مخالفان بگويند موفق بود!

دولت اوباما تحريم هاي جديد عليه ايران را ناموفق ارزيابي مي كند. واشنگتن در عين حال به مخالفاني در ايران نياز دارد كه بگويند تحريم ها موفقيت آميز خواهد بود!

اين تحليل جالب توجه را خبرگزاري رويتر منتشر كرد. رويتر با تصريح بر اين كه تحريم ها نمي تواند موجب تحريك آشوب عليه حاكميت شود، به گزارش نيويورك تايمز اشاره كرد. نيويورك تايمز معتقد است «تحريم ها روند زندگي عادي مردم ايران را تغيير نداده است».

رويتر در همين زمينه مي نويسد: هرچند نرخ تورم بالا رفته اما اين وضع باعث اغتشاش نشده است. روزنامه نيويورك تايمز اشاره مي كند كه نه تنها تحريم هاي فعلي كارآمد نبوده بلكه تحريم هاي جديد نيز موفقيت آميز نيست و يكي از مقامات دولت جديد آمريكا در مورد موفقيت آنها ترديد دارد.
رويتر مي افزايد: آمريكا كشورهاي زيادي را تحريم كرده كه موفقيت چنداني نداشته اند، دولت و رسانه هاي آمريكا بارها گفته اند ايران به واسطه تحريم ها قادر به ادامه روند فعلي نيست. اما ايران به راه خود ادامه مي دهد.

رويتر به نقل از ريچارد هاس رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا يادآور مي شود: تحريم ها به تنهايي كارآمد نيست؛ اگر اهداف بزرگي مد نظر باشد يا زمان زيادي نداشته باشيم؛ اما در مجموع تحريم مي تواند يك كشور را تضعيف كند. با وجود اين، معمولا مانع از اغتشاشات و تهديد داخلي مي شود. از اين گذشته تحريم ها تمايل مردم تحريم شده را براي حفظ اتحاد در برابر تحريم كننده افزايش مي دهد و گزارشگر نيويورك تايمز در تهران نيز شاهد اين امر بوده است.

رويتر با بيان اين كه «مدركي مبني بر اين امر در دست نيست كه آسيب هاي تحريم باعث شده ايران سياست هايش را تغيير دهد يا به سوي آشوب پيش برود» تصريح كرد: ايران تحريم ها را دور مي زند و اين از موفقيت تحريم كم مي كند.رويتر در ادامه نوشت: پوشش رسانه اي تحريم ها را در حالي مي توان بهتر انجام داد كه نيروهاي خبرنگار را مانند ديپلمات در عرصه سياست خارجي آموزش داده باشيم.

اين خبرگزاري تصريح مي كند: ايران حق دارد فكر كند ما ميليون ها بار شاهد اين تحريم ها بوده ايم و مي توانيم هر تحريمي را تحمل كنيم. در همين حال دولت «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا، ترديد دارد تحريم هاي جديد بهتر و موفق تر از تحريم هاي قبلي خواهد بود.
با اين حال خبرگزاري رويتر تاكيد مي كند: واشنگتن به مخالفاني در ايران نياز دارد كه بگويند اقدامات تحريم آمريكا موفق بوده است(!)

ژنرال آمريكايي: با دانش ايران نمي توان جنگيد

آمريكا نمي تواند با ايران بجنگد زيرا سرمايه هاي فكري اين كشور را نمي توان با بمباران تاسيسات هسته اي نابود كرد.
اين مطلب را ژنرال جيمز كارترايت معاون سابق ستاد مشترك ارتش آمريكا عنوان كرد. وي در مركز مطالعات استراتژيك و بين المللي واشنگتن، از «مشكلات موجود در برنامه ريزي براي حمله نظامي به نيروگاه هاي هسته اي ايران» ياد كرد و گفت: بزرگترين مشكل پيش رو ناتواني هر حمله نظامي از تخريب «سرمايه هاي فكري» ايران است كه اين كشور در طول تحقيقات هسته اي خود به دست آورده است.
به باور اين ژنرال بازنشسته، حمله به ايران توسعه برنامه هسته اي اين كشور را به تاخير خواهد انداخت، ولي امكان اين را نخواهد داشت كه ايران را از ادامه فعاليت هاي غني سازي اورانيوم باز دارد.
وي تصريح مي كند: «شما نمي توانيد تمامي سرمايه هاي فكري را بكشيد و براي موفقيت يك حمله نظامي، ايران بايد ده ها سال اشغال شود. اين هدفي بسيار غيرواقعي است، اگر ما مي خواهيم كسي را مجبور كنيم كه دانش آموخته خود را فراموش كند.»

ارزيابي راديو فردا از پشت و روي يك بازي انتخاباتي

ارگان سازمان سيا ابعاد نامزدي احتمالي هاشمي رفسنجاني را بررسي كرد و نهايتاً از وي خواست به جاي نامزدي، جريان معترض را تقويت كند.وب سايت راديو فردا در تحليلي به قلم يكي از اصلاح طلبان فراري نوشت: حاكميت تصور نمي كند كه هاشمي در انتخابات رأي بياورد لذا نگراني خاصي از حضور او ندارند.

دغدغه اصلي آنها پيروزي نامزدي همسو با وي است. بنابراين مي توان پيش بيني كرد كه وي تأييد صلاحيت شود اما كانديدا شدن هاشمي به انصراف و كناره گيري نامزدهاي بالقوه اي چون محمد شريعتمداري، حسن روحاني، اسحاق جهانگيري و حتي شايد محمد عارف مي انجامد. آنها صحنه را ترك مي نمايند. به احتمال زياد اصلاح طلباني مانند خاتمي نيز از اين اتفاق استقبال مي كنند.

راديو فردا مي افزايد: اما شكاف جنبش سبز و بخش هاي راديكال اصلاح طلبان و اپوزيسيون مدافع تغيير با هاشمي در صورتي نامزدي وي بيشتر مي شود. از آنجايي كه اكثريت نيروهاي خواهان تغيير تمايلي به رويكرد انتخابات محور ندارند، كانديداتوري هاشمي رفسنجاني را در تعارض با خط مشي و مقاومت رهبران نمادين جنبش سبز تفسير مي كنند. بنابراين، اين نيروها نه تنها روي خوشي به نامزدي هاشمي رفسنجاني نشان نمي دهند بلكه به تقابل با وي پرداخته و برنامه سياسي وي را رد مي كنند.

تحليلگر راديو فردا با بيان اينكه «بخش هاي ميانه رو و سنتي اصول گرايان نيز از كانديداتوري هاشمي استقبال نخواهند كرد و اين اتفاق منجر به فاصله گيري آنها مي شود.» نوشت: بخش هاي ميانه رو و سنتي اصول گرايان نيز از كانديداتوري هاشمي استقبال نخواهند كرد و اين اتفاق منجر به فاصله گيري آنها مي شود.

اما حاكميت و بخصوص بخش افراطي و جديد اصول گرايان از كانديداتوري هاشمي خرسند مي گردند. حاكميت حضور هاشمي را به منزله آزاد بودن و رقابتي بودن انتخابات تفسير مي كند و ادعاي آزاد نبودن انتخابات را رد مي نمايد. براي هاشمي پس از حضور در صحنه انتخابات بسيار دشوار خواهد بود كه مدعي آزاد نبودن انتخابات شود. بنابراين حاكميت هم موفق مي گردد با كمترين ريسك، رقابت و تكثر كاذب در انتخابات را تحقق بخشد و از سوي ديگر هاشمي را بي اعتبار سازد كه ملاك آزاد بودن و يا نبودن از ديد وي حضور شخص خودش در انتخابات بوده است(!)

ارگان رسانه اي سازمان سيا ضمن ارزيابي ساير ابعاد منفي ماجرا نتيجه گرفت: بزرگترين چالش هاشمي رفسنجاني در انتخابات با آن بخش از مردم عادي است كه چندان سياسي نيستند. از ديد آقاي هاشمي رفسنجاني از نمادهاي اصلي مشكلات كشور است. در بخش هاي محروم جامعه نيز درست يا غلط، نام هاشمي به اتهامات اقتصادي پيوند خورده است.

 بنابراين به طور طبيعي اين بخش از جامعه به كسي راي مي دهد كه در مقابل هاشمي رفسنجاني بايستد. محمود احمدي نژاد در انتخابات رياست جمهوري نهم از اين فاكتور استفاده زيادي كرد. بنابراين در مجموع به نظر مي رسد عقلانيت سياسي حكم مي كند هاشمي رفسنجاني در انتخابات كانديدا نشود و در عوض بكوشد تا جريان معترض به وضع موجود را در رقابت هاي انتخاباتي پيش رو تقويت نمايد.

آسوشيتدپرس: نبايد پيشرفت هاي چشمگير ايران را دستكم گرفت

پيشرفت هاي علمي ايران صرفا تبليغات و نمايش نيست. ايران از قدرت قابل توجهي در زمينه پيشرفت هاي علمي و نظامي برخوردار شده است.
خبرگزاري آسوشيتدپرس تحليل فوق را ضمن بررسي موفقيت هاي جديد ايران در حوزه هاي مختلف فني مورد تأكيد قرار داد. آسوشيتدپرس مي نويسد به رغم برخي بزرگ نمايي ها، نبايد توان علمي ايران را دست كم گرفت. آنها اخيرا از توليد هواپيماهاي بدون سرنشين، ارسال موجود زنده به فضا و ساخت تونل هواي فوق صوت خبر دادند. هر يك از اين رويدادها مي تواند به مثابه مشتي به تحريم هاي غرب به حساب آيد. پيام تهران اين است كه تحريم ها نمي تواند پيشرفت هاي فني و علمي ما را متوقف كند.

به نوشته آسوشيتدپرس، مقامات ايران تلاش كرده اند تحريم ها را به عنوان امتيازي غيرمستقيم كه باعث نوآوري و خودكفايي صنعتي شده به تصوير بكشند. بخشي از اهداف وسيع تر ايران آن است كه به عنوان قلب فناوري و استقلال سياسي جهان اسلام شناخته شود، موضوعي كه سال گذشته ميلادي و با برعهده گرفتن رياست جنبش غيرمتعهدها شكل پررنگ تري به خود گرفت.

به نوشته آسوشيتدپرس، تئودور كاراسيك كارشناس امنيتي موسسه «تحليل نظامي خاور نزديك و خليج» دبي، ناديده گرفتن دانش و فناوري رو به توسعه ايران را اشتباه دانست. ايران با ارسال ماهواره به مدار، برخي ويژگي هاي بنيادين تخصص هاي هوافضا را به نمايش گذاشته و برنامه موشكي قابل توجهي كه بتواند اسرائيل و پايگاه هاي آمريكا را در منطقه هدف قرار دهد فراهم كرده است.

خبرگزاري آمريكايي تصريح كرد: از رزمايش هاي اخير ايران در نزديكي تنگه هرمز، به عنوان شاهراه عبور يك پنجم از نفت خام مصرفي جهان، چنين بر مي آيد كه قدرت دريايي جمهوري اسلامي نيز ظاهرا رو به افزايش است. از سال 2011 تاكنون ناوهاي جنگي ايران 2بار به مديترانه اعزام شده اند و همين پيام آشكاري به اسرائيل است مبني بر اين كه نيروي نظامي ايران صرفا به مناطق اطراف محدود نمي شود.

كاراسيك گفت: آنچه كه ايران به عنوان پيشرفت و دستاورد به نمايش مي گذارد هر چند به منظور تغذيه افكار عمومي در رابطه با بومي بودن برنامه ايران و توانايي آن در حفاظت از كشور صورت مي گيرد، اما، اين صرفا يك نمايش نيست بلكه ايران از قدرت قابل توجه و چشمگيري برخوردار است.

اسرائيل: حمله سايبري را ما شروع كرديم اما حالا ايران حرف اول را مي زند

 يك موسسه امنيتي رژيم صهيونيستي نسبت به اقتدار ايران در حوزه نبرد سايبري ابراز نگراني كرد.موسسه مطالعات امنيت ملي وابسته به دانشگاه تل آويو در پژوهشي كه به جنگ هاي الكترونيكي و سايبري اختصاص دارد خاطرنشان مي كند: بخش سايبري وزارت دفاع آمريكا قصد دارد تغييرات كلي اي در جنگ سايبري اعمال كند.

 به ويژه اطلاعاتي كه از سوي برخي منابع رسمي و علني مخابره شده نشان مي دهد آمريكا نزديك به 90درصد بودجه الكترونيكي خود را صرف دفاع از خود مي كند در حالي كه تنها 10درصد از اين بودجه را به حملات الكترونيكي اختصاص داده است. مسأله اي كه باعث تضعيف نيروي هجومي آمريكا شده است.

اين گزارش يادآور شده است: مقام هاي آمريكايي خود مي دانند كه حملات الكترونيكي اي كه به ايران انجام مي دهند از سوي اين كشور بي پاسخ نمي ماند و حتي در برخي مواقع بسيار قدرتمندتر از حملاتي است كه خودشان انجام مي دهند. مسأله اي كه به اذعان مقام هاي آمريكايي باعث شده است تا ايران قدرتمندترين كشور در حوزه الكترونيك و جنگ سايبري باشد.

به گزارش ديپلماسي ايراني به نقل از القدس العربي، چاپ لندن، اين موسسه مطالعات صهيونيستي در ادامه گزارش مي دهد: ايران پس از نخستين حمله سايبري به تأسيسات هسته اي اش به سرعت بر روي فضاي سايبري خود كار كرد و اكنون به كشور قدرتمند جهان در جنگ سايبري تبديل شده است.

موسسه مطالعات امنيت ملي اسرائيل به كاخ سفيد هشدار مي دهد، حملات سايبري در آينده مي توانند هزينه هاي بسيار سنگيني را متحمل ايالات متحده آمريكا كنند و اگر واشنگتن به اين موضوع توجه نكند و مسأله گذشت زمان را جدي نگيرد متحمل حملات سايبري بسيار جدي اي خواهد شد كه هزينه هاي ناشي از آن سرسام آور خواهند بود.

اين موسسه در ادامه از ايالات متحده آمريكا مي خواهد كه توانايي هاي سايبري جمهوري اسلامي ايران را جدي بگيرد و مطالعاتي جدي بر روي قدرت ميداني و الكترونيكي آن انجام دهد.

موسسه مذكور به آمريكا و اسرائيل هشدار مي دهد ايران هميشه آماده واكنش به هرگونه حمله سايبري است از اين رو بايد خود را آماده مواجهه با هرگونه حمله سايبري از سوي ايران كنند.

در اين گزارش به نقل از يكي از مقام هاي عالي رتبه نيروي هوايي آمريكا آمده است: ايران پس از حمله سايبري به تأسيسات هسته اي اش در سال 2010توانسته است امكانات الكترونيك و سايبري خود را به شدت تقويت كند و به زودي به قدرتي بزرگ تبديل خواهد شد.ايراني ها اكنون از چنان قدرتي در فضاي سايبري برخوردارند كه براي آمريكايي ها به هيچ وجه قابل تصور نيست به گونه اي كه مي توان گفت در جنگ سايبري در سطح جهان در حال حاضر حرف اول را مي زنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها