کد خبر: ۱۱۳۸۲۱
زمان انتشار: ۱۹:۱۸     ۲۶ بهمن ۱۳۹۱
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: انگیزه ناسیونالیستی می‌تواند در شرایطی ابزاری برای شرایط عالی‌تر قرار گیرد ولی قابل پذیرش نیست که ایرانی‌گری را جای اسلام بگذاریم.
به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی پیش از ظهر امروز در همایش ملی سبک زندگی اسلامی که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری اظهار کرد: سبک زندگی در اجتماع از جمله موضوعاتی بوده که در زندگی افراد جامعه محقق می‌شود و از برخی شاخصه‌های طبیعی، اقلیمی و نژادی سرچشمه می‌گیرد.
 
وی با اشاره به شرایط کنونی جامعه گفت: مسائل تعیین‌کننده‌ای مانند امور داخلی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بین‌المللی در سرنوشت مردم دخالت دارد.
 
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: انگیزه برای طرح این مسئله از سوی مقام معظم رهبری نگرانی‌هایی است که از رفتارهای اجتماعی وجود دارد که با بینش‌های اسلامی سازگار نبوده و به ضرر جامعه است بنابراین کسانی که می‌توانند باید برای جبران این نقیصه‌ها تلاش کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: در گام نخست لازم است کمبودهای اجتماعی را تقسیم‌بندی کنیم و سپس برای برطرف شدن مشکلات و کمبودها چاره‌اندیشی کنیم.
 
آیت‌الله مصباح‌یزدی با تأکید بر تعیین اولویت‌ها در مشکلات گفت: لازم است راه‌های تحکیم ریشه‌ها شناسایی شود و سپس پایه‌های آن مستحکم شود زیرا اگر ریشه‌های اصلی در جامعه اصلاح نشود و تنها از بروز شاخه‌های خلاف جلوگیری شود افراد از یک شاخه خلاف به شاخه دیگری می‌روند.
 
وی با بیان اینکه اگر به ریشه مفاسد و اصلاح آنها توجهی نشود امید ریشه‌کنی آنها وجود ندارد عنوان داشت: مفاسد ریشه‌های بنیادینی دارد که باید اصلاح شود بنابراین وجود برنامه‌ای برای شناسایی آنها ضروری است.
 
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به تحریم کالاهای دشمن به عنوان یک روش مبارزاتی اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال گاندی از انگیزه ملی و ناسیونالیستی برای جلوگیری از استعمار دشمنان استفاده کرد و این انگیزه بر مبنای عقل شکل گرفته است.
 
آیت الله مصباح‌یزدی ضمن مقایسه گرایش به ملی‌گرایی و معارف اسلامی گفت: گرایش به این موضوعات به بینش افراد نسبت به معارف اسلامی بستگی دارد ولی در شرایط کنونی اصالت با بینش اصلی اسلام است و اگر مسائل مادی می‌تواند ابزاری برای پیشرفت اسلام باشد ولی باید توجه داشت هدف اصلی اسلام است.
 
وی تصریح کرد: اگر اصالت اسلامی در میان نباشد برخی اوقات افراد برای افزایش ثروت و انگیزه‌های شخصی خود می‌جنگند و این موضوع در بین نیروهای عراقی در جنگ با ایران مشهود بود.
 
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان داشت: انگیزه‌های ناسیونالیستی می‌تواند در شرایطی ابزاری برای شرایط عالی‌تر قرار گیرد ولی قابل پذیرش نیست که ایرانی‌گری را جای اسلام بگذاریم.
 
وی یادآور شد: ایرانی بودن را می‌توانیم وسیله‌ای برای دستیابی به راه‌های پیشرفت اسلام قرار دهیم تا سعادت دنیا و آخرت تضمین شود زیرا هدف حفظ ناموس در پناه اسلام و ارزش‌های اسلامی است.
 
مصباح‌یزدی تأکید کرد: لازم است معیار ارزش‌ها برای تعیین سبک زندگی مطلوب یا نامطلوب مشخص شود بنابراین باید در گام نخست سبک زندگی اسلامی را بشناسیم.
 
وی عنوان داشت: اگر این معیارها مشخص نشود کار به جایی می‌رسد که براساس ارزش‌هایی که دنیا می‌پسندد سبک زندگی تعیین می‌شود.
 
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: لازم است سبک زندگی کنونی با سبک زندگی اسلامی مقایسه شود و سپس به مردم بفهمانیم که باید ارزش‌هایی که با اسلام موافق نیست تغییر پیدا کند.
 
وی با بیان اینکه تغییر در رفتار معلول شناخت نیست گفت: علاوه بر شناخت در مسائل، باید بررسی شود که چه برنامه‌ای باید تهیه کرد تا تغییر در رفتار حاصل شود.
 
مصباح‌یزدی عنوان داشت: کسانی که از بیت‌المال و حقوق دیگران دزدی می‌کنند شناخت کافی نسبت به بدی مسئله دزدی دارند بنابراین برای اصلاح این رویه به برنامه‌ریزی جامع عملی نیاز است.
 
وی تصریح کرد: باید مجموعه مسائل گرایشی، مدیریتی و شناختی اعمال شود و افراد مجرم در ملأ عام مجازات شوند تا اثر بازدارنده داشته باشد.
 
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: مدیران باید در مقام عمل از این روش‌ها استفاده کنند تا ارزش‌ها به درستی در جامعه پیاده شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها