کد خبر: ۱۱۴۱۵۶
زمان انتشار: ۰۷:۰۰     ۲۹ بهمن ۱۳۹۱
آبروريزي چندي پيش شاهزاده ناكام پهلوي در مصاحبه با نشريه آلماني همچنان دستمايه نقد و طعن رسانه هاي اپوزيسيون خارج از كشور است.
598 به نقل از کیهان: پايگاه اينترنتي اخبار روز با اشاره به مصاحبه رضا ربع پهلوي با نشريه فوكوس و افتضاحات به بار آمده نوشت: دفتر وي بعدها توضيحي منتشر كرده و از جمله متذكر شد كه؛ «اين مصاحبه با اشتباهات مختلفي از زبان انگليسي به آلماني و سپس به فارسي ترجمه شده است. بسياري از مطالب درج شده در اين متن به زبان آلماني و همچنين نسخه فارسي آن با ادبيات رضا پهلوي همخواني ندارد... از هفته نامه فوكوس درخواست مي كنيم با احترام به قوانين روزنامه نگاري نسخه اصلي مصاحبه به زبان انگليسي را منتشر و محتواي ترجمه متن آلماني را در اسرع وقت تصحيح نمايند.»

محمود-د نويسنده اخبار روز ادامه مي دهد: براي اينكه مطمئن باشم حداقل ترجمه آلماني به فارسي درست انجام شده است با يكي از حقوق دانان ايراني مؤسسه ماكس پلانك تماس گرفته و دو متن فارسي و آلماني را برايشان فرستادم و خواستم ببينند كه آيا ترجمه فارسي دقيق انجام شده است يا نه؟ ايشان پاسخ دادند «متن آلماني و فارسي را خواندم. ترجمه دقيق و درست است.» و در پيام بعدي نوشتند «... اما درباره رضا پهلوي؛ حقيقتش ديشب كه متن آلماني آن را خواندم حالم بد شد و تا مدتي از شدت خشم و ناراحتي از اين سطح نازل و مبتذل كار سياسي و زباني كه به شدت لو دهنده فكري عقب افتاده بود نمي دانستم چكار كنم. رفتم روي مصاحبه اش به آلماني يك كامنت تند ناسازگونه بگذارم ولي ديدم خود خبرنگار خيلي با سواد بوده و او در واقع به بهترين روش، عقل خالي و بلكه به شدت بچه گانه و در عين حال پر از تبختر بي معنا و بسيار خام انديشانه اين آدم را آفتابي كرده است.»

در ادامه اين مطلب آمده است: علت خشم حقوقدان ايراني اين بود كه رضا پهلوي در اين مصاحبه سخن از اين گفته بود كه شاه قانوني ايران است و يا اينكه در توجيه ديكتاتوري پدر گفته بود كه در واقع، مردم ايران لياقت دموكراسي را نداشتند و پدر او چاره اي جز سركوب و استبداد نداشته است و يا «بسياري از انقلابي هاي آن موقع امروز نزد من مي آيند و مي گويند: بهتر بود پدرت ما را بازداشت و اعدام مي كرد...» و يا اينكه به ستايش سياست مستبداني چون سلاطين عربستان و قطر و بحرين، در مورد ايران، پرداخته و حتي خود را در كنار شخصيت هاي تاريخي مانند گاندي و ماندلا قرار داده بود.

نويسنده يادآور مي شود: البته وقتي او مي گويد «بسياري از انقلابي هاي آن موقع امروز نزد من مي آيند و مي گويند بهتر بود پدرت ما را بازداشت و اعدام مي كرد...» دقت نكرده كه گفتن چنين سخني به اين معني مي باشد كه ايشان با نكول كردن (default) پذيرفته اند كه پدر ايشان، فردي آدمكش بوده چرا كه در غير اينصورت به جاي آوردن اين نقل قول در مقام تأييد نظرات خود، به اين افراد مي تاخته اند و سخت انتقاد كه مگر پدر من آدمكش بوده است كه شما آرزوي كشته شدن بدست ايشان را داشته ايد؟

نويسنده با اشاره به اعتراضات يكي از اعضاي اپوزيسيون به اظهارات رضا پهلوي و ادعاي تحريف مصاحبه مي نويسد: به همين علت آقاي محمد اميني با فوكوس تماس گرفتند تا نظر آنها را راجع به اعلاميه دفتر رضا پهلوي و اشتباهات ادعايي مجله جويا شوند. در پاسخ، مجله فوكوس به ايشان اطلاع داده است كه: 1. هيچ اعلاميه و درخواستي را از طرف دفتر آقاي رضا پهلوي دريافت نكرده است 2. عين مصاحبه و سخنان ايشان ضبط شده و موجود است. در اينجاست كه متوجه مي شويم كه علت صدور اعلاميه دفتر آقاي رضا پهلوي كه فقط به زبان فارسي صورت گرفته است هيچ هدفي را جز فريب دادن ايرانيان دنبال نمي كرده است چرا كه اگر قصد فريب نبود حداقل اعلاميه را يا به زبان انگليسي يا به آلماني براي مجله فوكوس مي فرستاد و به جاي كلي گويي و اينكه اشتباهاتي در ترجمه رخ داده است، همانگونه كه در اينگونه موارد معمول است مواردي را كه اشتباه مي دانست منتشر مي كردند. و نيز نوار مصاحبه را منتشر مي كرد.

اخبار روز در پايان مي نويسد: مجموعه شواهد و قرائن دال بر اين مي باشند كه آقاي رضا پهلوي در مورد شكايت بردن به دادگاه در آلمان نيز دروغ گفته اند و بنظر مي رسد كه حق با آقاي سيامك زند باشد وقتي به اينجانب اطلاع دادند كه «به عنوان كسي كه در هفت سال آخر سلطنت شاه در مركز مطبوعاتي شاه مشغول كار بود بايد بگويم كه بكارگيري دروغ و فريب، نه استثناء كه امري رايج بود». به بيان ديگر دكتر آندريا كلوديا هافمن (Andrea Claudia Hoffman) كه متخصص خاورميانه مي باشد در اين مصاحبه با نوع سؤالات معلوم كرد كه هم خبره در كار خود مي باشد و هم اينكه روانشناسي تشنگان قدرت را خوب مي شناسد. رضا پهلوي گارد تظاهر به دموكراسي خواهي خود را پايين آورده و خود واقعي را به نمايش مي گذارد. به بيان ديگر، آقاي رضا پهلوي واقعي در ويترين اين مصاحبه با اين خبرنگار زبده، خود را در شفافيت كامل به نمايش گذاشته است.
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها