کد خبر: ۱۱۴۴۱۶
زمان انتشار: ۰۰:۵۱     ۳۰ بهمن ۱۳۹۱
گازمن بزرگ‌ ترین تامین کننده داروهای غیرقانونی (نظیر متامفتامین) ایالات متحده امریکاست و اگرچه در خفا به سر می‌ برد اما هرگز یک فراری نبوده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، خواکین گازمن معروف به «اِل چاپو» بنیانگذار کارتل سینالولا و از بزرگ‌ ترین قاچاقچیان مکزیکی ‌و کنترل ‌کننده امپراتوری بزرگ توزیع مواد مخدر در شش قاره جهان است. او فرزند پابرهنه یک دهقان روستایی بود که امروزه به یکی از معروف ترین میلیاردرهای جهان تبدیل شده است. در ششمین سال از جنگ ارتش مکزیک علیه وی که به تحلیل قوای ارتش و ریاست جمهوری فلیپه کالدرون انجامیده و ۴۳ هزار کشته برجای گذاشته، ال چاپو همچنان به حکومت خود ادامه می‌ دهد.

تعقیب‌کنندگان او را با آل کاپون، بوچ کاسیدی و اسامه بن لادن مقایسه می‌کنند اما هیچکدام از اینها معرف واقعی این ابر قاچاقچی نیست. گازمن بزرگ‌ ترین تامین کننده داروهای غیرقانونی (نظیر متامفتامین) ایالات متحده امریکاست و اگرچه در خفا به سر می‌ برد اما هرگز یک فراری نبوده است. طی ماههای گذشته چهار تن از رهبران این باند مکزیکی قاچاق مواد مخدر موسوم به ˈسینالواˈ که بزرگترین شبکه تبهکاری در سطح جهان به شمار می رود، در مادرید ستگیر شده اند.

گازمن، ده سال پیش و در شامگاه استرداد مجرمین به امریکا، با مخفی شدن در سبد لباس از زندان گریخت و اکنون قدرتمندتر از همیشه است. طبق گزارشات مقامات امریکایی و مکزیکی، شبکه اش در حال عمیق ‌تر شدن، قلمرواش در حال گسترش و موجودی انبارهای هروئین، کوکائین، ماری جوانا و متامفتامین وی پایان ناپذیرند.

کالدرون، رئیس جمهور مکزیک که می ‌خواهد از خود رهبری موفق جلوه دهد بارها از ارتش خواسته تا ال چاپو را قبل از پایان دوره ریاستش دستگیر کنند. در حال حاضر، حداقل سه تیم حرفه ‌ای در مکزیک فقط برای دستگیری گازمن فعالیت می‌ کنند. این تیم ها که از ارتش، نیروی دریایی و پلیس فدرال مکزیک تشکیل شده‌ اند به همراه نیروی پلیس ضد مواد مخدر امریکا نا امیدانه به دنبال گازمن و شبکه ‌اش هستند.

به‌رغم چنین اقداماتی، بسیاری در مکزیک بر این باورند که دولت خود حامی گازمن است و هیچ تلاش جدی برای دستگیری وی انجام نمی‌دهد. ال چاپو که همسر ۲۲ ساله ای دارد سال گذشته صاحب فرزندان دو قلویی شده که در بیمارستانی در لس ‌آنجلس به دنیا آمدند.



اما طی روزهای اخیر ال چاپو رسما به عنوان "دشمن شماره یك" شهر شیكاگو معرفی شده؛ عنوانی كه تا پیش از این متعلق به آل كاپون بوده است. در سال های دهه های 1920 و 1930 آل كاپون مشهور به "صورت زخمی" رسما به عنوان دشمن شماره یك شهر شیكاگو معرفی شده بود. از آن زمان هیچ فردی لیاقت كسب این عنوان را نداشت تا اینكه اخیرا خواكین 'ال چاپو' گوزمن قاچاقچی مواد مخدر مكزیكی رسما این عنوان را به دست آورد.

ال چاپو ( كوچولو در زبان عامیانه اسپانیایی مكزیك) توسط كمیسیون جنایت شیكاگو که یك كمیسیون مستقل است كه در سال 1919 تاسیس شده به این عنوان معرفی شده و این كمیسیون تاكید كرده كه ال چاپو به مراتب جنایات بیشتری از آل كاپون مرتكب شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها