کد خبر: ۱۱۵۲۳۱
زمان انتشار: ۰۰:۱۹     ۰۳ اسفند ۱۳۹۱
پنج شنبه گذشته بود كه رسانه هاي غربي گزارش دادند دبيركل سازمان ملل در گفت وگو با روزنامه واشنگتن پست مدعي شده كه ايران نيز مانند كره شمالي از مذاكرات به عنوان پوششي براي ساخت بمب استفاده خواهد كرد كه اين فضاسازي با واكنش قاطعانه و اعتراضي ايران روبرو شد.
پيش از اين نيز رسانه هاي غربي تلاش كردند تا با نزديك شدن به مذاكرات ايران و 1+5 در قزاقستان در هشتم اسفند، فضاسازي ها و تحركاتي را دنبال و پيگيري كنند.
اما مصاحبه دبيركل سازمان ملل با واشنگتن پست پاسخ قاطعانه و شديد ايران را در پي داشت.
محمد خزاعي نماينده جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل طي نامه اي به بان كي مون خاطرنشان كرد؛ اگر گزارش روزنامه واشنگتن پست صحت داشته باشد، اين مايه تاسف است كه دبيركل سازمان ملل، موضعي در تناقض با وظايف خود و برخلاف اصول مسلم بين المللي درباره ماهيت صلح آميز فعاليت هاي هسته اي ايران اتخاذ كرده است.
وي تاكيد كرد: موضعگيري جانبدارانه بان كي مون با وظايف دبيركلي او در تناقض و برخلاف موازين بين المللي است.
اين نامه با اشاره به هشتم اسفند امسال كه قرار است مذاكرات ايران و گروه 1+5 در قزاقستان برگزار شود، خطاب به بان كي مون يادآور شد: در اين مقطع حساس، اينگونه موضعگيري منتسب به دبيركل سازمان ملل، مغاير با روح حاكم بر فضاي قبل از مذاكرات است كه بايد به طرفها براي پيشرفت و حل اختلاف نظرها كمك كرد.
اكنون پس از يك هفته، سخنگوي دبيركل سازمان ملل ادعاي روزنامه واشنگتن پست را تكذيب كرد تا مشخص شود بان كي مون حرفش را پس گرفته است.
مارتين نسيركي سخنگوي دبيركل سازمان ملل در كنفرانسي خبري درباره گفت وگوي بان كي مون با روزنامه واشنگتن پست كه در آن ظاهرا گفته بود ايران مي تواند از مذاكرات به عنوان پوششي براي ساخت بمب استفاده كند، گفت: دبيركل چنين سخني نگفته است.
سخنگوي بان كي مون با رد بخش هايي از مصاحبه روزنامه واشنگتن پست با دبيركل سازمان ملل گفت: اين روزنامه با گزينش بخش هايي از مصاحبه، اظهارات بان كي مون درباره برنامه اتمي كره شمالي را به برنامه هسته اي ايران نسبت داده است.
نسيركي در پاسخ به اين كه آيا وي آنچه را كه اين روزنامه گزارش داد انكار مي كند، گفت: نه. اما اين نقل قول دقيقي از آنچه دبيركل گفت نبود.
سخنگوي سازمان ملل افزود كه آنچه بان كي مون به اين روزنامه آمريكايي گفت: اين بود «كه ما نبايد به ايران زمان بيشتري بدهيم و نبايد وقت را تلف كنيم. ما اتفاقي را كه در كره شمالي افتاد، ديديم».
نسيركي گفت: دبيركل معتقد است كه راه حل اين مشكل از طريق مذاكرات و گفت وگوست. چنين مذاكراتي قرار است اواخر اين ماه در قزاقستان (در تاريخ26 فوريه) در چارچوب گفت وگو با 1+5 انجام شود و وي بارها گفته است كه اين بر عهده ايران است به جامعه بين المللي ثابت كند كه برنامه هسته اي اش منحصرا براي اهداف صلح آميز است. آنها تاكنون اين كار را انجام نداده اند. بنابراين، اين وظيفه بر عهده ايران است و اين محتواي كلام دبيركل در گفت وگو با روزنامه واشنگتن پست بود.
سخنگوي سازمان ملل در پاسخ به اين كه چرا «بان كي مون» پرونده ايران را به كره شمالي ربط داد؟ گفت: به نظر من نبايد اين مسئله را بيش از حد تجزيه و تحليل كرد. دبير كل تنها به لزوم تسريع پيشرفت در مذاكرات اشاره كرد، اينكه قرار است دور جديدي از مذاكرات برگزار شود و اين كه ايران بايد جامعه بين المللي را راضي كند كه برنامه اش براي اهداف صلح آميز است. اين در حالي است كه ايران بارها صلح آميز بودن برنامه هسته اي را اعلام كرده و سازمان بين المللي انرژي اتمي نيز بارها تاكيد كرده است كه هيچ نشانه اي بر غير صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران وجود ندارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها