کد خبر: ۱۱۵۲۳۴
زمان انتشار: ۰۷:۰۰     ۰۳ اسفند ۱۳۹۱
آمريكن اينترپرايز:
يك انديشكده آمريكايي اعلام كرد تحريم هاي اقتصادي نتوانسته ايران را متوقف كند و زمان به نفع ايران پيش مي رود.
598 به نقل از کیهان: ارگان امريكن اينترپرايز در تحليلي به قلم ايلان برمن (معاون شوراي روابط خارجي) نوشت: واقعا چه چيزي مي تواند به جاه طلبي ايران پايان دهد؟
طي سال گذشته آمريكا و اروپا فشارهاي اقتصادي گسترده و شديدي را به ايران وارد كردند تا برنامه هسته اي آن را متوقف كنند. با اين حال ايران همچنان موضع مخالف خود را حفظ كرده است؛ رهبر عالي ايران، (آيت الله) خامنه اي براي پاسخ به تحريم هاي غرب اصطلاح «اقتصاد مقاومتي» را به كار مي برد.
برمن مي افزايد: اين شرايط سخت و گذشت زمان به نفع ايران تمام شده است. منابع اطلاعاتي غرب هشدار داده اند كه برنامه هسته اي ايران به سرعت پيش مي رود. احتمالا اقتصاد ايران به اين زودي ها فلج نشود و زماني كه ايران مجبور شود بين ادامه برنامه هسته اي يا اولويت هاي اقتصادي يكي را انتخاب كند، خيلي ديرتر از آن فرا برسد. شرايط كنوني به اين معناست كه ايران مي تواند به برنامه هسته اي خود ادامه دهد و در اين صورت توافق جهاني براي منزوي كردن ايران از بين مي رود و كشورها و شركت هاي مختلف روابط تجاري خود را با ايران از سر خواهند گرفت.
كارشناس شوراي روابط خارجي تاكيد مي كند سياست گذاران آمريكا بايد به تغيير حوزه جغرافيايي فعاليت هاي تجاري ايران توجه كنند.
برمن در اين خصوص مي نويسد: ايران به طور فزاينده اي به آسيا گرايش پيدا كرده و شاهراه حياتي خود را از اين منطقه گذر داده است. كشورهاي آسيايي از جمله ژاپن، هند و كره جنوبي، بخش عمده اي از منابع عمده درآمد ايران در بخش انرژي هستند اما از بين اين كشورها، چين قوي ترين متحد ديپلماتيك ايران در قاره آسيا است كه نقش شريك حياتي اين كشور را در بخش انرژي بازي مي كند.
در ادامه برمن با اشاره به آمار منتشر شده توسط «واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست» مبني بر اينكه چين در حدود 50 درصد از حجم صادرات نفت خام ايران را به خود اختصاص داده مي نويسد: روشن است كه پكن مي تواند در روند تشديد فشار اقتصادي بر ايران موثر واقع شود.
برمن مي نويسد: اگر پكن صادقانه با واحدها و شركت هاي تجاري سرگرم معامله با ايران برخورد كند، عواقب اين كار برنامه اتمي ايران را حداقل در كوتاه مدت فلج خواهد كرد اما تا به حال چنين كاري نكرده است و در عوض در قبال ايران سياستي افزايشي را در پيش گرفته است. در زمينه انرژي، چين حداقل اقدامات لازم را براي پايبندي به شروط محدوديت هاي اقتصادي روي كاغذ- و نه روح تحريم ها- انجام داده و در زمينه منع اشاعه هسته اي حتي از اين نيز كمتر اقدام كرده است.
همزمان به گزارش رويتر، نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي اعلام كرد: تحريم ها به تنهايي نمي تواند ايران را از پيشبرد برنامه هسته اي اش باز دارد، همان طور كه نتوانست حتي كره شمالي را مهار كند.
وي مي گويد: تحريم ها بايد با تهديد نظامي قوي و معتبر همراه باشد. از سوي ديگر وبسايت راديو فردا با اشاره به بيانات رهبرمعظم انقلاب در ديدار اقشار مختلف مردم آذربايجان، نوشت: سخنان آيت الله خامنه اي نشان داد ديپلماسي هسته اي ايران با وجود فشار تحريم ها بي تغيير مانده است.
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها