کد خبر: ۱۱۵۴۶
زمان انتشار: ۱۵:۵۳     ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۰
نه خبرى از تلفن و اینترنت و پرداختِ قبوض به شکلِ الکترونیک است و نه خبرى از تیرِ چراغ برق و لوله کشى گاز. نه خبرى از خانه‏ هایى سیمانى و تیرآهن است و نه حتى دوچرخه و موتور و ماشینى در آنجا دیده مى‏شود.
پایگاه 598 - رضا مهاجر/ فکر کنید که به تعطیلات مى‏روید و مى‏خواهید چند روزى را در طبیعت بگذرانید. به همین خاطر به مناطق خوش و آب و هوا مى‏روید. در همین گشت و گذار، ناگهان با یک منظره روبرو مى‏شوید. به یک روستا وارد مى‏شوید که کاملاً با محیطى که تا به حال در آن زندگى کرده‏اید، زمین تا آسمان تفاوت دارد. انگار با یک ماشینِ زمان، به گذشته ‏ها بازگشته‏ اید.

نه خبرى از تلفن و اینترنت و پرداختِ قبوض به شکلِ الکترونیک است و نه خبرى از تیرِ چراغ برق و لوله کشى گاز. نه خبرى از خانه‏ هایى سیمانى و تیرآهن است و نه حتى دوچرخه و موتور و ماشینى در آنجا دیده مى‏شود. لباس هاىِ روستاییان همچون گذشته‏هاى دور است. براى کشاورزى و دامدارى هم نه از تراکتور استفاده مى‏کنند و نه هیچ وسیله دیگرى. بلکه همچون گذشته‏ها از لوازمِ سنتى، استفاده مى‏کنند.

 

ما در یک فیلمِ سینمایى نیستیم. ما در یکى از روستاهاى ایران به نام «ایستا» در حوالى شهرستان طالقان مى‏باشیم. روستایى که همچون سال هاى دور، رسوم و سنت هاى خودش را حفظ کرده است. ماجرا به زمانِ مشروطه و مجتهدى به نام میرزا صادق مجتهد تبریزى بر مى‏گردد و نحوه زندگىِ مقلدانش که هنوز هم به همان طریق زندگى مى‏کنند.

کسانی که به تکنولوژى و استفاده از لوازمِ جدید هیچ علاقه‏اى ندارند. چیزى به نام روز ولنتاین و جشن تولد و ازدواج و عروسى و مدرسه و دبیرستان و کنکور و…. وجود ندارد. فقط به همان رسمِ قدیم، مکتب براى آموزشِ قرآن و شرعیات وجود دارد. زنان و دختران حق ورود به نزدِ مهمان و دیگران را ندارند و در خانه مى‏ماند. خلاصه اینکه اگر دوست دارید متوجه شوید که در دورانِ گذشته، چطور زندگى مى‏کردند، به آن روستا مراجعه کنید.

اما بیایید به هزاران کیلومتر دورتر برویم. به غرب و به ایالات متحده و به یکى از ایالتهاىِ آنجا، پنسیلوانیا. شما براى پیک نیک به بیرون مى‏روید که ناگهان با منظره‏اى روبرو مى‏شوید که هر هیچ کجاى دنیا، نمى‏توانید آن را ببینید. انگار با یک ماشین زمان، به گذشته‏ ها بازگشته ‏اید. آدمیانى که همچون چهارصد سالِ گذشته لباس پوشیده‏اند. محاسنِ بلندى دارند و سیبل هایشان را تراشیده‏اند. با درشکه و اسب به این سو و آن سو مى‏روند. در روستایشان، نه نشانى از تلفن و برق است و نه دیسکو و بار. هیچ اثرى از تکنولوژى و لوازمِ جدید در آنجا مشاهده نمى‏شود. مطمئن باشید که شما به میانِ آمیش‏ها رفته‏اید. فرقه‏اى مسیحى که امروزه تعدادِ بسیار کمى از آنان در دنیا زندگى مى‏کنند. پیروان کیشیشى سوئیسى به نامِ ژاکوب آمان که در میانِ سال هاى 1644 تا 1720 میلادى مى‏زیست و عقایدى خاص خود داشت که امروزه در میانِ آمیش‏ها رواج داد. پیروانِ این مکتب، اکثرا در قرنِ 18 به آمریکا رفتند و در بعضى از ایالت هاى آنجا، سکنى گزیدند. تعدادِ آمیش‏ها در پنسیلوانیا، اوهایو و ایندیانا، از سایرِ ایالت ها بیشتر است.

 

آمیش‏ها سبکِ زندگى متفاوتى دارند. نه از تکنولوژى استفاده مى‏کنند و نه اعتقادى به درگیرى و جنگ و گریز دارند. اگر کسى به آنان حمله کند، از خودشان دفاع نمى‏کننند و کاملاً عیسى وار، طرفِ دیگرِ صورتشان را جلو مى‏گیرند. این فرقه مسیحى، به کلیسا اعتقادى ندارد و مراسمِ مذهبى‏شان را در خانه ‏هاى خود انجام مى‏دهند. البته بعضى از گرایش ‏هاى آمیش‏ها، فقط در صورتى از تکنولوژى استفاده مى‏کنند. اول اینکه مثلاً برقى که استفاده مى‏کنند، نباید از دولت گرفته شود و اگر با استفاده از ژنراتور باشد، اشکالى ندارد. دوم اینکه مثلاً تلفن اگر خارج و دور از خانه باشد، مى‏توان از آن استفاده کرد. هر چند که گرایش ‏هاى متعصب آمیش، حتى به همین مسئله هم راضى نمى‏شوند.

نکته‏اى که در این مقایسه به دست مى‏آید، این است که در دو منطقه از دنیا که دو نژاد، دو دین و دو سبکِ زندگىِ کاملاً متفاوت وجود دارد، گاهى اوقات شباهتهاى بسیار زیادى به چشم مى‏خورد که نشان مى‏دهد فرهنگِ انسانى و دینى، گاهى اوقات بسیار به هم شبیه مى‏شود. یکى در نزدیکىِ طالقان و دیگرى در لنکستر کانتى ایالت پنسیلوانیا.

میرزا صادق مجتهد تبریزی کیست ؟ 

سال 1274 ه.ق ميرزا صادق مجتهد تبريزي در شهر تبريز ديده به جهان گشود او كه از فقيهان مشهور دوره مشروطيت بود داراي آراي عجيب تجدد ستيزانه‌اي بود.

ميرزا صادق از آن فقيهاني بود كه در دو حيطه نظر و عمل برطرد مطلق انديشه تجود و دستاوردهاي آن تأكيد فراوان مي‌كرد و تا پايان عمر در سال 1351 قمري بر عدم جو از استفاده از ابزار تكنولوژيك و امور جديد و مدرن فتوا مي‌داد.

از ديدگاه ميرزا صادق حكومت كه قانونگذار و مجري قانون است از آن خداوند است و پس رسول او آنگاه به دروازده امام منصوص و منصوب انتقال يافته است.

در عصر غيبت كبري (از سال 239 تا كنون به ويژه دوره مشروطيت حكومت‌هاي عرفي غاصب به شمار مي‌روند چرا كه مقام معصوم و حاكم الهي را غصب كرده‌‌اند. از ديگر سو او بر اين باور بود كه نظام قانونگذاري جديد و عرفي را در قالب نظام مشروطيت غيرممكن مي‌دانست بر همين اصل ميرزا صادق صادق از مخالفان سر سخت مشروطيت و پيامدهاي آن بود به صورتي كه در سال 1292 شمسي با ارسال تلگراف به همراه برخي از علماء به محمد علي شاه خواستار لغو مشروطيت شد. و برخلاف علماي همچون شيخ فضل‌الله مشروطه مشروعه را نيز قبول نداشت.

فرقه اصل توقف يا انتظاريون و يا آخر الزماني‌ها طايفه‌اي ترك زبان و تارك دنيا هستند كه در اراضي  منطقه شرق طالقان در اطراف شهرستان ساوجبلاغ غرب استان تهران زندگي مي‌كنند. اين مجموعه مسكوني كه در كنار رودخانه شاهرود شكل گرفته در بين اهالي طالقان به «ترك آباد»، «فانوس آباد»، «كوي منتظران» و «روستاي ايستا» مشهور است.

گذراندن شب در نور فانوس و عدم استفاده از برق، ترك زبان بودن، تأكيد فراون بر مقوله انتظار و توقف بر زندگي دويست سال پيش علل اين نامگذاري‌هاي محلي است. آنها از هر گونه مظاهر تكنولوژي و تمدن جديد دوري مي‌كنند كه همين رفتار نامتعارف هاله‌اي از ابهام را در ميان آنان پراكنده است.

در واقع اين افراد با الهام از آراي تجرد ستيز ميرزا صادق مجتهد تبريزي زندگي عجيبي را در زمانه تسلط مدرنيته سامان داده‌اند.

در واقع اين افراد شيعه‌هاي اثني عشري هستند كه بر تقليد از يك فقيه سنتي باقي مانده‌اند و شايد به همين دليل عنوان «اهل توقف» نام مناسبي براي آنان باشد.

خاستگاه اصلي اين فرقه مذهبي كه از حدود يكصد سال پيش تشكيل گرديده است شهر تبريز بوده است.

پس از وفات ميرزا صادق در سال 1311 شمسي مقلدانش در آن شهر به يكي از شاگردان او به نام سيد حسين نجفي طباطبايي رجوع كردند پس از مرگ سيد حسين فرزندش سيد جواد زعامت ديني اهل توقف را عهده‌دار شد.

انشعاب در فرقه با توجه به سطح دانش علمي اندك سيد جواد سيزده خانوار پرجمعيت كه همان هسته اوليه اهل توقف را تشكيل داده بودند با طرح شبهه در ميزان دانش فقهي سيد جواد ناچار در سال 1366 شمسي با هدف جلوگيري از ايجاد تنش به منطقه اي در شهرستان تنكابن مهاجرت كردند و منشعب شدند.

سكني در طالقان

اين گروه سه سال بعد به جهت عدم تسهیل دشواري‌هاي پيش آمده محيطي در روند توليد گندم تنكابن را به مقصد طالقان ترك كردند از دلايل مطرح شده جهت گزينش طالقان اين فرقه به احاديث منزلت طالقان در آخر الزمان، گرايش مذهبي اهالي، آرامش و محيط زيست سالم و طبيعي و عدم انجام اصلاحات ارضي در آبادي‌هاي طالقان را دلايل انتخاب اين منطقه براي سكونت مي‌توان برشمرد.

حسين قلي‌ضيايي (پير فعلي «اهل توقف)در سال‌هاي جواني بيش از انقلاب به منطقه طالقان رفت و آمد داشته و به قول خودش در جست‌جوي مردان طالقان مورد نظر روايات و احاديث اسلامي بود كه از ياران نامدار حضرت مهدي (عج) به شمار مي‌روند.

نامبرده وقتي نتوانست كسي را بيابد خودش زمين‌هايي را خريد و از سال 1369 هجري شمسي زندگي موعود گرايانه‌اي را در منطقه طالقان پي‌ريزي كرد و در همان سال پيروان اين فرقه از تنكابن به طالقان مهاجرت كردند.

 

برخي از اعتقادات اين فرقه

اهالي روستاي ايستا تأكيد مي‌كنند كه سبب اصلي پرهيزشان از زندگي امروزي به جهت تشابه آن به زندگي كفار و بدعت بودن آنها است. به طور مثال تزريق خون را به كسي كه براي ادامه زندگي به آن نيازمند است به سبب بدعت روا نمي‌دانند برخلاف نهي اكثر فقهاي معاصر و دليل خود را بر اين امر بي‌بركت بودن زندگي با اين شيوه را عنوان مي‌كنند.

به زيارت امامان شيعه نمي‌روند زيرا استفاده از وسايل تقليه امروزي را جايز نمي‌دانند. آنها خود را مستطيع نمي‌دانند و به حج نمي‌روند زيرا عزيمت به حج به آن شكلي كه مي‌خواهند برايشان موانعي همانند گذر از مرز را در پي دارد.

اوقات شرعي نماز را با شاخصه‌هاي خود استخراج كرده و آغاز و پايان ماه مبارك رمضان را نيز با رؤيت خويش تعيين مي‌كنند. به رؤياي صادقه معتقدند و در تأييد روش زندگي خود به خواب‌هاي معنوي استناد مي‌كنند اهل توقف به شدت منتظر واقعه ظهور مهدي (عج) هستند و بر اين نظر هستند كه اكنون آخرالزمان است و آخرالزمان از دوره مشروطيت آغاز شده است ايمان در نگاه آنان از جنس تعهد است از همين منظر عقل را وظيفه‌ساز نمي‌دانند و وجود آن را فقط براي وظيفه شناسي ضروري مي‌پندارند.

در اعياد و سوگواريي‌ها نيز مراسم خاصي برگزار نمي‌كنند.

هيچ كس تاكنون زنان و دختران آنان را نديده است فرزندانشان پس از رسيدن به سن تكليف متضاد هستند كه با آنان زندگي كنند يا به شهر تبريز بازگردند.

اهل توقف در هيچ فعاليت سياسي و اجتماعي شركت نمي‌كنند و باورهاي خود درا نيز تبليغ نمي‌كنند. كم عيب‌ترين حكومت دوران غيبت كبري قاجاريه مي‌پندارند بنابراين برخي از آنها تلاش مي‌كنند نسب خود را به قاجاريه برسانند.

يكي ديگر از معتقدات آنها در خصوص نقطه عطف رواج بي‌ديني مي‌باشد.

اين فرقه،سقيفه بني‌ساعده، جنبش مشروطه خواهي ايرانيان، انقلاب كبير فرانسه را نقطه عطف رواج بي‌ديني و انحراف عقيدتي مي‌پندارند.

براي خريد مايحتاج خود همانند، پارچه، ميخ و مقدار بسيار كمي آهن و شيشه و مانند اينها به شهر طالقان مي‌روند و خودشان آهنگري و نجاري دارند.

چندان مالكيتي براي اموالشان در ميان خود نمي‌بينند و بر سر اموال با كسي نزاع نمي‌كنند و اگر كسي در دارايي آنها تصرف كند با او درگير نمي‌شوند و از مال خود چشم‌پوشي مي‌كنند.

در دهكده آنها كساني را مي‌توان سراغ گرفت كه تنها 2 يا 3 بار به بيرون از محل سكونتشان رفته‌اند امرار معاش آنها از فروش املاك موروثي در شهر تبريز و فروش گاو و گوسفند صورت مي‌گيرد.

اهل توقف افراد غير از خود را «اهل بيرون» مي‌نامند در بخشي از اراضي آن روستا كشاورزي و دامپروري كاملاً سنتي انجام مي‌پذيرد.

پرورش گاو، گوسفند، طيور (مرغ و خروس) اسب و قاطر از ديگر فعاليت‌هاي آنان به شمار مي‌رود.

براي تردد از اسب و قاطر استفاده مي‌كنند ديده شده كه چندين بار در تردد و انجام امور كشاورزي از اتوميل با بولدوزر، لودر و تراكتور استفاده كرده‌اند.

در توجيه اين رفتار مي‌گويند كه به ناچار و به جبر از صنعت و ابزار جديد استفاده مي‌كنند.

غذايشان محلي و طبيعي بوده و خوراكي كه خاستگاه و چگونگي توليدش معلوم نباشد مصرف نمي‌كنند و از تناول گندم و ميوه‌هايي كه با كود شيميايي و سموم دفاع آفات نباتي به عمل آمده باشد به شدت پرهيز مي‌كنند.

گوشت كم مي‌خورند فراوان از لبنيات توليدي خود استفاده مي‌كنند از ميهمانان خود با چای پذيرايي مي‌كنند اما خود نمي‌نوشند.

مردان در آنجا علاوه بر شلوار نخي يا پشمي دستباف پيراهن بلندي به تن مي‌كنند كه تا زانو را مي‌پوشاند و اغلب كلاهي پشمينه به سر دارند.

اهالي روستاي ايستا شناسنامه ندارند و جزء آمار جمعيتي ايران  به شمار نمي‌روند و از امكانات رفاهي جديد مانند آب لوله‌كشي، گاز، برق، تلفن، مطبوعات، راديو و تلويزيون، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و رايانه استفاده نمي‌كنند.

كودكان روستا براي علم آموزي به مدارس طالقان نمي‌روند بلكه به سبك سنتي و مكتب خانه‌اي با فراگيري دروس همانند و اجبات و محرمات فقهي، خوشنويسي و اصول عقايد با سواد مي‌شوند.

در مجموع 18 تا 20 جلد كتاب در روستاي ايستا موجود است كه رساله علميه ميرزاصادق مجتهد تبريزي و كتاب خطي سيد حسين نجفي طباطبايي از آن جمله است.

ساعت به هيچ شكل در محل زندگي اهل توقف وجود ندارد در معماري خانه‌هاي آنها سيمان و آهن به كار نرفته و درها همه چوبي هستند و دو زبان تركي و فارسي سخن مي‌گويند به مرزهاي جغرافيايي بين كشورها و شهرها اعتقادي ندارند و جهان در ذهن آنها بدون مرز است. هيچ زني را به محدوده روستاي خود راه نمي‌دهند و از گفت‌وگو با زن‌ها غريبه به شدت پرهيز مي‌كنند.

بيماران خود را به روش سنتي درمان مي‌كنند و به پزشك مراجعه نمي‌كنند مگر در حال اضطرار. هيچ گونه نزاع و جرمي از آنان تاكنون گزارش نشده است:

از ادله فقهي آنها مي‌توان به:

1- حرمت تغيير در آفرينش خداوند

2- حرمت تشبه به بيگانگان و كفار

را ذكر نمود توجه به آباداني دنيا را تا آنجا مجاز مي‌دانند كه در خدمت بندگي و تعالي انسان باشد به اعتقاد آنان حضرت مهدي (عج) در هنگام ظهرو از ساز و كارهاي تمدن جديد استفاده نخواهد كرد و با ظهور آن حضرت و استقرار حاكميت صالحان نشاني از اين نوع تمدن نخواهد بود.

اعتقادات فرقه انتظاريون

1- از نظر اعتقادي شيعه 12 امامي هستند

2- نماز و روزه را انجام مي‌دهند

3- با حج ابراهيمي مخالف هستند و به مكه نيز نمي‌روند

4- از هرگونه فعاليت اجتماعي پرهيز و دوري مي‌نمايند

5- منتظر ماندن در كنار رودخانه  يكي از فرايض آنهاست

6- در مسائل سياسي دخالت نمي‌كنند

7- فاقد هرگونه مدرك شناسايي هستند

8- هر حكومتي را به غير از حكومت امام زمان (عج) را قبول ندارند

9- با تلفن مكالمه نمي‌كنند

10- از وسايل ارتباط جمعي تلويزيون، راديو وكتاب استفاده ننموده و خودداري مي‌نمايد.

11- مايحتاج خود را از دامداري و كشاورزي تهيه مي‌كنند

12- به زندگي ابتدايي اعتقاد دارند و از زندگي در جامعه ماشيني و مدرن بيزار هستند و سعي مي‌كنند مثل انسان‌هاي اوليه زندگي كنند

13- استفاده از آب لوله كشي را حرام مي‌دانند و از آب چاهي كه توسط خودشان كنده شده استفاده مي‌كنند

14- اعتقاد دارند ظهور آن امام زمان (عج) در كنار كوه‌ها و رودخانه‌ها اتفاق مي‌افتد

15- از تعليم و تربيت فرزندان در مدارس دولتي خودداري مي‌كنند

16- وسايل گرمايشي آنها هيزم مي‌باشد

17- از تردد روي آسفالت خودداري مي‌كنند مگر به اجبار و ضرورت

18- برق را حرام دانسته و از فانوس استفاده مي‌كنند.

در خاتمه معرفی یک کتاب

کتاب «روستای ایستا: پژوهشی درباره اهل توقف در طالقان» تألیف حسین عسگری از پژوهشگران شهرستان ساوجبلاغ در 144 صفحه و شمارگان 2100 نسخه به وسیله نشر شهید محبی منتشر شد.

این کتاب نخستین پژوهش درباره طایفه تجددگریز ساکن در منطقه طالقان است که بر تقلید از میرزا صادق مجتهد تبریزی (از عالمان دوره مشروطیت) باقی مانده اند و با الهام از آرای فقهی او روستایی سنتی و ایستا در طالقان سامان داده اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۷۶
در انتظار بررسی: ۱۱
* نظر:
ارسال نظرات
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۲۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۱
۱۴۲
۱۳
خيلي دوست دارم اين روستا را از نزديك ببينم.
پاسخ
جواد
United Kingdom
۱۵:۴۱ - ۰۵ آبان ۱۳۹۱
۱۸۸
۲۸۵
به نظرم احمانه است آدم به حرف یک مجتهد گوش کند تا برخود سخت بگیرد.کتاب زندگی چاپ دوم ندارد .
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۸ - ۰۵ دی ۱۳۹۱
اخ میخواستم منفی بزنم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۱ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۲
صحیح است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۸ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
زندگی یک هدیه است باید از این هدیه خداوند لذت برد
...
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۹ - ۱۲ آذر ۱۳۹۳
نظرت کاملا ید و غلطه. باید ببینی زندگی چیه. ما چرا خلق شدیم و از کجا اومدیم و به کجا می رویم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۸ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۳
اشتباهی مثبت دادم
شجاعی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۳ - ۲۵ آبان ۱۳۹۱
۶۹
۴۵
دوست دارم از نزدیک ببینم که چطور انسان به عظمت روح خود وارتقاء آن پشت کرده است
پاسخ
...
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۰ - ۱۲ آذر ۱۳۹۳
آن ها پشت نکردن ماییم که داریم تیشه به ریشه خودمون می زنیم.
همت
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۵ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴
یه سر به بیماران سرطانی بزن و آماری از بیماری ها بگیر وعلت اونها تا بفهمی چه کسی پشت کرده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۰۸ آذر ۱۳۹۱
۹۴
۵۹
استفاده از تکتولوژی استفاده از نعمت های الهی است یعنی برق و گاز و ... نعمت نیست . خیلی تعطیلن واقعاً
پاسخ
...
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۲ - ۱۲ آذر ۱۳۹۳
خیلییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بی ادبیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
معدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۳ - ۳۰ آذر ۱۳۹۱
۸۰
۷
کاش میشد عکس یا فیلمی از این آدمها گرفته میشد. ممنون از اقای عسگری
پاسخ
سمیرا
France
۱۷:۳۱ - ۰۵ دی ۱۳۹۱
۱۴۲
۱۲۶
خدا همه شون رو شفا بده خیلی تعطیلن بیچاره ها
پاسخ
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۷ - ۱۱ دی ۱۳۹۱
۴۸
۱۱۱
نفس میکشن؟؟؟
پاسخ
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۳ - ۱۵ دی ۱۳۹۱
۷۱
۲۵
فانوس روباچی روشن میکنن؟نفت مگه تکنولژی نیست؟نفت سهمیه ای را ازکجاوچگونه به روستا حمل میکنند؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ
ناشناس
-
۰۹:۱۸ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳
روغن می سوزانند اون هم روغن حیوانی
و مسخر شما كرديم
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۵ دی ۱۳۹۱
۱۱۴
۵۷
در روايات داريم كه در صورتيكه علم 27 حرف باشه تا ظهور قائم(عج)(ع) فقط 2 حرف كشف ميشه و امام زمان(عج)(ع) 25 حرف بعدي را باذن الهي محقق خواهند كرد- و داريم كه علم را هر جا هست بجوي- ظاهرا خيال ميكنن كه شيعه ائمه اطهار(ع) هستن،فقط نماز و روزه و قرآن رو از اولياء و اوصياي الهي(ع) اقتباس كردن!اونم به تقليد از يه طلبه!يكي نيست ارشادشون كنه كه آقا اون ميرزا امام معصوم كه نبوده!با اين حرفا بهونه كردن عقل رو هم انداختن دور!حالا خوبه كه وقتي مجبور ميشن از ابزار نوين روز هم استفاده ميكنن!البته فكر ميكنم آيات قرآن رو خوب درك نكردن.
پاسخ
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۹ - ۱۷ آبان ۱۳۹۲
لطفا احادیث را کامل بخوانید نه از دهن این و اون.در مورد انسداد علم که در حدیث هم امده تحقیق کنید و نیز مدرنیته
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۷ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴
تقلید از طلبه هرچی باشه بهتر است از تقلید از به اصطلاح روشنفکران خارجی که هر روز یک نظر جدیدی ارائه می دن
آیدا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۸ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۱۳۹
۴۸
عقل که در بدن نباشد جان در عذاب است :D
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۷ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
اول ثابت کن رفتار شما مطابق عقل است بعد بگو
...
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۴ - ۱۲ آذر ۱۳۹۳
بی ادب بی دادب بوق
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۱
۱۵۹
۸۳
به نظرم بسیار انسانهای عاقلی هستند ، حد اقل از کسانی که پیاده را نمی روند و کارهای خود را با اتومبیل انجام می دهند بعد تردمیل می گیرند و روی آن راه می روند عاقلترند ، از کسانی آن قدر شهر ها را آلوده می کنند، که دیگر تحمل زندگی را از دست میدهند، و همچنین از کسانی که در دارو خانه هاشان هر چند وقت یک بار دارویی که همگی مصرف می کردند را به دلیل عوارضی که تازه کشف شده ممنوع می کنند ، و همچنین از کسانی که کارشان پشت میز نشینی است و هیچ فعالیت بدنی ندارند وبعد مجبور می شوند فعالیت بدنی را با دویدن بی جهت در پارکها جبران کنند، وهمچنین از کسانی که به خاطر مال دنیا کارشان به دادگاه وزندان واعدام واختلاف خانوادگی می انجامد ، وهمچنین از کسانی که نتیجه مدرن بودنشان این است که خواهر ومادر خود را به همه نشان می دهند و همچنین از کسانی که به خاطر زیاد پیتزا خوردن گرفتار انواع بیماری های گوارشی هستند وهمچنین .... از خواندن نوشته من ناراحت نشوید خواستم بگویم دوستان بهتر است خوبی های آنها را هم ببینند و کمی با تامل سخن بگویند آماده بحث و گفتگو با شما هستم
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۳ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
مادر خواهر ، خودشون آدمند و حق دارند انتخاب کنند . در مورد این افراد هم نوشته شده زن هاشون اصلا در ملا عام نیستند . معلوم نیست سر بیچاره ها چه بلاهایی میاد و آیا خود اون زن ها راضی اند ؟؟؟ این مردان حق دارند در مورد خودشون فقط تصمیم بگیرند و از تمدن دوری کنند ولی نه برای زن هاشون .
هادی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۲ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۳
رفیق!!!علی الظاهر طبق مطالب سایت بعد از تکلیف آزادند چه زندگی رو انتخاب کنند.
ناشناس
United States
۰۲:۲۱ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳
سلام من با نظر شما کاملا موافقم .
...
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۷ - ۱۲ آذر ۱۳۹۳
ماشالا پرچم بالاست
نگار
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۹ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۱
۴۰
۲
من فکر می کنم تا از نزدیک نبینیم و با چند نفر صحبت نکنیم نمی شه از عقاید و چرایی آن نظر داد؟ هر کس اطلاعات دقیقی از چگونه رفتن را دارد بگذارد ممنون می شوم
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
نگار خانم گفتند که با خانم ها صحبت نمی کنند
فاطمه
United States
۰۲:۳۰ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳
سلام من شخصا به این روستا رفتم و از نزدیک با خانوادشون صحبت کردم .بله خانمها رو نمی‍‍پذیرن.اما بستگی داره که این خانم چه شرایطی رو داشته باشه!اعتقادشون اینه که برخی خانم ها خیلی زود خبر هارو پخش میکنن و باعث بروز خیلی از مسایل و مشکلات میشن ٰپس مراقبت به ورود آنها میکنند.ٰٰٰیه جورایی میشه گفت چشم برزخی میتونن داشته باشن!
شادی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۷ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
۲۵
۳۶
خداشفاشون بده خوب میش خوب میشن
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۷ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
اگه می خواستن خوب بشن تو این 41 سال خوب می شدن...
عرفان
China
۱۳:۵۱ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۱
۲۷
۱۰
ضمن احترام به عقايد و نظرات ارائه شده توسط شما دوستان, بايد عرض کنم که: فلسفه و منطق حاکم به ميان اين انسانهاى بزرگوار بسيار جالب و درخور تأمل و تفکر هست هرچند که برايمان غيرعادى و يا غيرممکن بنمايد...
و اينطور بنظر ميرسه که در آينده اى دور و يا نزديک جمله آحاد بشرى به ناگزير درصدد مهيا نمودن يک چنين شرايطى براى زندگى و بقاى نسل خويش,برخواهند آمد. حال اينکه بعد از ماشينى شدن تمام و کمال جوامع بشرى, آيا بشر اسيرگشته به لابلاى تازوپودهاى ماشينى بنام "تکنولوژى" از پس بازگشت به دامان طبيعت و ازسرگيرى يک زندگى سنتى در روزگاران آتى,بر خواهد آمد يا نه ؟! هم ميتواند تيتر و موضوع سؤالى باشد که براى آدمى از اين قبيل بحثها,اغلب حصول ميکنم...
با آرزوى تندرستى و موفقيت . و همچنين تبريک پيشاپيش بهارى ديگر از بهاران خجسته فام به همگى شما دوستان
پاسخ
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۵ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳
این منطق با آیات و روایات سازگاری نداره ...به نظر من که خودم یه حوزوی هستم این تحجرگراییه وقتی به زندگی علما و بزرگان نگاه می کنیم شیوه و مسلکشون این نبوده
زهره از کرج دانشجوی معماری
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۳ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۲
۱۸
۲
من خیلی دونبال این کتاب گشتم ولی پیدا نکردم واینکه خیلی دوست دارم اون روستارو از نزدیک ببینم
پاسخ
جوان
United States
۰۳:۲۸ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲۸
۱
هيچ به اسم روستاشون توجه كردين ؟ خيلي عجيبه "ايستا"
پاسخ
امدن
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
۴۰
۱۳
با سلام از نظر بنده خیلی هم ادمهای خوب و درستی هستند نسبت به ادمهای غرب زده ی الان که فرهنگ رو تو عریان شدن میدانند.با کمی مطالعه در روایات معتبر میتوان درک کرد که کار انها درست تر از ما است.
پاسخ
آرمان
United States
۰۱:۵۷ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۲
شما گونی بپیچ به خودت
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۶ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳
چه درستی داره تحجرگرایی؟؟؟
aynaz
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۱ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۲
۷
۳
آدم باید با پیشرفت علم پیشرفت کنه.اسم این عقب موندگیه البته من نمیگم زندگی ما کاملا درسته ولی ادم باید در تعادل باشه اینا الکی به خودشون سخت میگیرن
پاسخ
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۶ - ۲۰ تير ۱۳۹۲
۳۶
۳
ان چه که درست هست همیشه میانه روی بوده ، افتادن از اینطرف پشت بوم یا اونطرف پشت بوم هیچ فرقی نداره ، به هر حال افتادنه ! البته اینجا یه تفاوتی وجود داره اونم این که باید بدونیم هر کسی برای اعتقادات خودش به اندازه کافی دلیل و منطق داره که به عقایدش پایبند باشه ، حالا اینجا اگه کاری به درست و غلطی منطقشون نداشته باشیم ، حداقل پایبندی به اعتقاداتو میشه ازشون یادگرفت...
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۸ - ۲۱ تير ۱۳۹۲
۱۴
۲
نطرتان ذرسته
پاسخ
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۰ - ۳۰ تير ۱۳۹۲
۲
۱
به کدامین گناه . . . !
پاسخ
علي
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۹ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۲
۳
۲
انيشتين: دو چيز انتها ندارد، جهان و حماقت بشر؛ البته در مورد اول مطمئن نيستم!
پاسخ
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۲
۳
۳
اینا مشکل روانی دارن اگه با امکانات امروز نمیتونن کنار بیان نباید از هیچ چیزیش استفاده کنن نه اینکه هرجا کارشون گیر میشه از بولدوزر و ماشین ...استفاده کنن
پاسخ
zahra joooooooon
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
۴
۱
آرزومه که این روستا رو از نزدیک ببینم...
به امید آن روز جالب...
پاسخ
منصور الماسی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۱ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۲
۸
۲
اینارو من می شناسم این مردان از بزرگان و از اشرف زادگان تبریز هستن که همه جیزشون را در شهر تبریز رها کرده اند و به طالقان رفته اند و عده ا ی کمی هم از اینا تو یکی از محله تبریز به نام سردرود زندگی می کنند. بسیار انسانهایه عارف ودینداری هستن مهمان دوست و با عقیده
پاسخ
سشیشب
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۱ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۲
۱
۰
من این روستارو از دور و در شب دیدم
پاسخ
پریا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۸ - ۰۸ مهر ۱۳۹۲
۳۱
۴
به نظر من خوب یا بد به هر صورت تا حالا چند صد نفر از این روستا به این روش زندگی کردن و ما باید به خاطر همه اونا که یه انسان بودن بهشون احترام بذاریم ومسخرهشون نکنیم
پاسخ
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۶ - ۱۴ مهر ۱۳۹۲
۲
۰
اعتدال خیلی خوبه. ولی حد اعتدال کجاست جای بحثه .
پاسخ
محمد رضا تارقلی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۸ - ۰۲ آبان ۱۳۹۲
۱
۰
اموات را کجا دفن میکنند قبرستان دارند؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۱ - ۰۹ آبان ۱۳۹۲
۱
۲
به نظر من و سهیلم آدمهای خرافاتی هستند.اگر دوخط قرآن بخونن نظرشون عوض میشه
پاسخ
اذرمهر
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۳ - ۱۲ آذر ۱۳۹۲
۱
۰
من دانشجوی دانشگاه شهرطالقانم .ازدور این روستارو دیدم.خیلی روستای ساکت وارومیه .ولی خیلی ترسناکه
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۱ - ۱۵ آذر ۱۳۹۲
۱
۰
الان که ما END
پاسخ
نیلوفر
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۶ - ۱۶ آذر ۱۳۹۲
۱
۱
تانباشد چیزکی مردم نگویند چیزها
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۷ - ۲۳ آذر ۱۳۹۲
۶
۱
کاش یک هم یاد میگرفتیم به عقاید هم احترام بذاریم
پاسخ
علی اصغر
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۶ - ۰۳ دی ۱۳۹۲
۵
۱
خیلی خوبه که همه ادما به عقاید هم احترام بگذارن حتی اگه عجیب به نظر بیاد .
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۴ - ۱۵ دی ۱۳۹۲
۵
۲
بسیار عالی زندگی می کنند ارگانیک و طبیعی و به ندرت بیمار می شوند ، همین کافی نیست من با آنها رفت و آمد دارم
پاسخ
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۳ - ۲۲ دی ۱۳۹۲
۳
۴
کاری با اینا ندارم،اما منم دوست دارم یه همچین روستایی درست کنم ، اما همگام با تکنولوژی. و اسمشو بذارم پویا...و بشه متمدن ترین روستای ایران! از کسانی که حاضر به همکاری هستند خواهش می کنم ایمیل بدن yahoo4030@gmail.com
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۸ - ۲۲ دی ۱۳۹۲
۸
۱
بیشتر چیزها را حرام میدانند حتی روی اسفالت آمدن واز وسایل نقلیه استفاده کردن اما بهترین اسبهای مصری دنیا را دارند اصفهان میان و اسب میخرند اخه این اسبها را چگونه آوردن حالا کس دیگه ای هم که از خارج آورده باشه اینها برای معامله این شهر واون شهر میروند من اطلاع دقیقه از رفت وامدنشون در شهر اصفهان را دارم مگه میشه آدم با این خصوصیات میلیارد میلیارد پول بالای اسب مصری بده
پاسخ
روستای انجره
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۲ - ۲۷ دی ۱۳۹۲
۲
۰
سلام دوست عزیز وبلاگت بسیار زیباست.امیدوارم موفق باشی به ما هم سر بزنی خوشحال میشیم[گل]
پاسخ
مجیدقزوین
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۴ - ۲۸ دی ۱۳۹۲
۱
۳
نون چی میخورن؟
پاسخ
برات
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۹ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
۳
۰
با سلام وخسته نباشي خدمت عرض شودروستاي ما آب وبرق نداره لطفاً رسيدگي شود وگرنه دوشواري نداريم خيلي هم عالي ما كه توي روستاي ايستا نيستيم آب برق ميخواييم باتشكر براتعلي از روستاي كلنگ دره
پاسخ
پونه
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۹ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
۵
۱
خیلی خیلی جالب بود توقف زمان - خیال آسوده- منم گاهی دلم میخاد اون طوری زندگی کنم - زندگی برای زندگی . آه خدای من حقیقت کجاست ؟؟؟
پاسخ
حسین زمانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۲ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
۲
۵
سلام استفاده ازعلم حتی اگر در دست منافق و کافر هم باشد سفارش اهل بیت علیهم السلام است پس یطوری این حدیث معتبر رو به این خلق الله برسونید چون وسیله ای ندارن تشکر
پاسخ
سادات
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۴ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴
علم داریم تا علم

فرحوا بما عندهم من العلم وحاق بهم ماکانوا بهم یستهزئون

به تفسیر آیه مراجعه فرمایید
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۳ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
۰
۳
سلام میگم اینها چطور یارانه میگیرن
پاسخ
...
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۴ - ۱۲ آذر ۱۳۹۳
جزو آمار ایران حساب نمی شوند.
lمهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۴ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۲
۴
۱
هرکسی میتونه طبق خواسته خودش زندگی کنه
به نظرم درست یا غلط بودن کاراشون فقط به خودشون ربط داره نه به کس دیگه ای
همونطور که خودمون دوست داریم بقیه در مورد ما نظر ندن
پاسخ
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۱ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲
۰
به خودم امیدوار شدم
پاسخ
محمد
United States
۱۸:۱۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۳
۲
منم آرزوی زندگی در چنین جای دنجی رو دارم.
خوش بحالشون
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۷ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
۴
۱
من آنجا را خوب می شناسم و رفتم و دیده ام همه تان اشتباه می کنید
پاسخ
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۹ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
۴
۲
درمحیط گناه بودن وگناه نکردن شرط است
پاسخ
ناشناس
United States
۲۰:۴۷ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲
۲
بهترین جای دنیاست اینهمه سگ دو زدن ما برا چیه واسه ارامش رسیدیم نه ولی اونا دارن باهاش زندگی می کنند
پاسخ
الکی خوش
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۷ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۳
۳
۷
نچ نچ نچ نچ نچ نچ.موندم چی بگم.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۴ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۳
۲
۲
من همیشه زندگی طبیعی بدون این تجهیزات رو دوست دارم
پاسخ
مطهره
United States
۲۳:۵۱ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
۱
۷
این افراد هم یک فرقه ی منحرف شده هستند مثل بهاییت
پاسخ
شیوا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۱ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۳
۳
۱
چقدرآدمای دوست داشتنی و بی آزاری هستن دوستشون دارم عاشقشوووونم ای کاش منم اونجا زندگی میکردم آدمای ساده وبی ریا وبی گناهی هستن
پاسخ
reza
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۳۸ - ۱۳ تير ۱۳۹۳
۲
۶
زن های اونجا چه بلایی سرشون میاد؟؟؟؟چرا نبایدکسی ببینه!چجوریه که حکومت باهشون کاری نداره که شناسنامه و هیچ مدرکی ندارن.!!!!مثه این میمونه که غیر قانونی وارد کشور بشی.کسی چه میدونه شاید کار....!به هر حال دولت دربرابرشون مسئوله.
پاسخ
رز
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۷ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴
بیچاره زن های شهری
که شوهرهاشون انواع زن ها رو می بینند وبهونه می گیرن ومخفیانه همسر دوم ودوست دختر می گیرن

بیچاره مردهای مدرن
زن هاشون عاشق مردهای دیگه میشن ودر خیالات به مذهبی ها می گن:متحجر...بدبین
شبنم
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۸ - ۲۰ تير ۱۳۹۳
۲
۱
چون بنده خدا هستند باید احترام گذاشت
پاسخ
شبنم
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۹ - ۲۰ تير ۱۳۹۳
۷
۱
چون بنده خدا هستند باید احترام گذاشت
پاسخ
ناشناس
United States
۰۸:۵۳ - ۲۴ تير ۱۳۹۳
۷
۳۲
فقط سکولاریسم درمان درد ماست والسلام
پاسخ
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۷ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳
فقط عمل به قرآن و روایات به صورت صحیح و به دور از افراط و تفریط درمان درد ماست
لیالی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
۱
۴
من یه جایی خوندم اهالی این روستا ازدواج و وصلت ندارن پس چطور نسلشون ادامه پیدا میکنه ؟؟؟؟؟؟؟
اگه اینطور بود که از زمان مشروطیت تا حالا باید نسلشون منقرض میشد .
پاسخ
نسیم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۵ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳
۲
۷
خولن
پاسخ
پارسا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۵ - ۰۳ مهر ۱۳۹۳
۹
۲
زندگی به روش سنت قدیم لذت خاص دارد. باتشکر
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۵ - ۱۹ مهر ۱۳۹۳
۲
۵
کسي که ميگي سکولاريسم اصلا معنيشو ميدوني فقط يه چيزي رو مثل طوطي تکرار ميکني
پاسخ
محسن
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۷ - ۳۰ مهر ۱۳۹۳
۲
۱
خیلی جالب بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ
پونه
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۲ - ۰۶ آبان ۱۳۹۳
۱
۴
دوست دارم روستا رو از نزدیک ببینم
ولی احساس میکنم که اینا ادم نیستند
اخی یعنی چی برق حرامه اب لوله کشی حرامه اسفالت حرامه زناروچرا تو خونه نگهمیدارن ؟؟؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۰ - ۰۹ آبان ۱۳۹۳
۲
۱
راحتن...راحت...نه از مریضیهای امروزی چیزی میدونن ..نه از چشم و همچشمی ها ..نه از فقر...نه از فساد .. شنیدین که میگن بی خبری خوش خبریه...
ولی انزوا پذیری خودش گناهه و انسان باید با تکنولوژی و استفاده صحیح از اون پیش بره و همیشه دنبال کشفیات جدید باشه..بالاخره علم خدایی چیزیه که انسان برای تکاملش باید سراغش بره نه اینکه بشینه یه گوشه تا سرنوشت تکلیقشو معلوم کنه...
ولی از یه نظر که از بدی هایی که انسانها خودشون بوجود آوردن در اثر استفاده ناصحیح از تکنولوژی و گناههای زیاد...راحتن
پاسخ
آرزو
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۳ - ۰۹ آبان ۱۳۹۳
۲
۰
ما امروز رفتيم
مرداشون مارو ديدن سرشونو انداختند پايين و كلي هم شاكي بودن چرا خانم ها اومدن اينجا
پاسخ
رضا رمضانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۷ - ۲۶ آبان ۱۳۹۳
۵
۱
خیلی هم خوبه کاش میشد من هم میرفتم اونجا از این همه رفتارهای بد و دورغ دور میشدم خیلی آرامش داره این نوع زندگی من هم دوست دارم یه موقعه های از این زندگی ماشینی دور بشم.
پاسخ
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۸ - ۰۲ آذر ۱۳۹۳
۲
۰
سلام
بچه ها کسی تازگیا رفته ایستا؟
چون دوس دارم برم ولی راهم دوره
میترسم اینهمه راه برم و رفتار نامناسبی ازشون ببینم
مثلا اینکه راهمون ندن تو روستا
یا همچین چیزی.
لطفا اگه کسی رفته یه سری اطلاعات جدید بهم بده
ممنون میشم
پاسخ
...
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۷ - ۱۲ آذر ۱۳۹۳
نترس من رفتم رام دادن.یه اتاق مهمان دارند می تونی بری یک بار در اون اتاق.
ناشناس
United States
۱۷:۵۳ - ۰۲ آذر ۱۳۹۳
۰
۵
بأيد همگي بريم به همه اين موضوع رو بگيد همه برن از شمال تا جنوب ايران يك دست بأيد بشه أفكار داعشي بأيد از بين بره
پاسخ
پویا
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۰ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۰
۰
منکه حرفی برای گفتن ندارم تا نبینم نمیتونم نظر بدم
پاسخ
shirinn
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۷ - ۰۵ آذر ۱۳۹۳
۳
۱
Be nazare man aramesh dar an behtarin karo mikonan dameshon garm
پاسخ
پژمان
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۷ - ۰۷ آذر ۱۳۹۳
۱
۰
با سلام به تمام دوستان.در جامعه كنوني كه دلمشغوليهاي بيشتر مردم چيزهايي است كه اگر با چشم دل حداقل با خود خلوت كنند به درستي بعضي از رفتارهاي اين افراد با اين سبك زندگي را تائيد ميكنند ، ولي در عصر صنعت نميتوان منكر تكنولوژي و رفاهي كه با خود به ارمغان آورده شد،من شخصا با نيمي از رفتارهاي اين جمعيت موافقم ، مثل تغذيه ارگانيك و مقلد نبودن و استفاده بيشتر از لبنيات و مصرف اندك گوشت و دمكراسي كه ناشي از حق انتخاب به فرزندان خود جهت انتخاب اينگونه زندگي ميدهند ولي اين فرزندان با تربيت مكتبي، كمتر ميتوانند معني ديگري فارغ از ايدولوژي ديكته شده به آنها را درك كنند و بهعبارتي چون در حصر فكري هستند ، دنيا رو بيش از آن حصار نميبينند،مگر اينكه با دنياي بيرون ارتباط داشته كه اگر چنين باشد،انتخاب اين راه و مسلك بدون اجبار والدين جاي تعمق دارد.
پاسخ
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۷ - ۱۰ آذر ۱۳۹۳
۳
۰
منتظر امام زمان کسی است که بیا وسط تهران و جوانان را با امام زمان رفیق کند,یا مهدی
پاسخ
دنیا
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۴ - ۱۴ آذر ۱۳۹۳
۱
۱
سلام.ببخشید دوستان اگه بریم اونجا اجازه میدن وارد روستاشون بشیم؟؟خیلی کنجکاو شدم داخل روستاشون رو ببینم.از دور دیدمش خیلی ترسناک بود
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۴ - ۱۹ آذر ۱۳۹۳
۲
۰
خوشابحالشان کسی بهشون دروغ نمیگه مالشون را نمی خورند
پاسخ
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۶ - ۲۵ آذر ۱۳۹۳
۲
۰
بیشتر کاراشون درسته
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۱ - ۳۰ آذر ۱۳۹۳
۲
۲
إنسان دوباره به غار باز خواهد گشت و...............
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۱ - ۳۰ آذر ۱۳۹۳
۰
۲
إنسان دوباره به غار باز خواهد گشت و...............
پاسخ
پیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۳ - ۰۹ دی ۱۳۹۳
۳
۰
جالب ترین آدمای دنیا!!!!!!!!!!!!!پس این گینس گینس میکنند کجاست اینهارا ثبت کنه؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ
محسن
United States
۱۱:۰۷ - ۱۷ دی ۱۳۹۳
۳
۰
سلام در دنیای که همه چیزش مریضی و بدبختیه اینا بهترین انتخاب رو کردن علم با تکنولوژی تفاوت داره اینا واقعا عالم هستن
آفرین مرحبا
الهم عجل لولیک الفرج
پاسخ
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۸ - ۲۷ دی ۱۳۹۳
۲
۳
کاش یکی از علما و مراجع تقلید با بزرگانشون صحبت کنه و از این زندگی نجاتشون بده.
پاسخ
پريناز
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۲ - ۲۸ دی ۱۳۹۳
۰
۲
دختر يکی از دوستان بااينا ازدواج كرد نزديک 20ساله خبري ازش ندارن
پاسخ
دکتر دژبرار
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۸ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۳
۱
۰
من برای رفتن به این روستا بسیار مشتاقم در صورتی که کسی رفته تماس بگیره09130685446
پاسخ
سرباز گمنام امام زمان
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۶ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۳
۰
۲
تا اونجایی که من میدونم امکان رفتن به این روستا نیست و تا دستور قضایی نداشته باشید نمیتونید وارد این روستا بشید.لطفا پاراگراف اول رو اصلاح کنید یا حق
پاسخ
مهدیه
United States
۱۲:۲۸ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۴
واقعا نمیشه وارد این روستا شد
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۵ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۴
۲
۱
از اینکه به حج نمیرن و پول به جیب عربها و سازمان حج و زیارت نمیریزن خوشم آمد.
علم امروزی یعنی علم غربی منظورم تکامل داروین هست با دین یعنی خلقت آدم توسط خدا تضاد دارد حداقل اینها فهمیدن تکلیفشون هم روشنه خدا باقی شما رو شفا بده که فهم این چیزها رو ندارین.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۲۲ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۴
۰
۳
احتمالا زامبی هستن
پاسخ
زینب
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۴ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱
۰
مگه نگفتن شناسنامه ندارن! پس چجوری اموال موروثی رو توی تبریز میفروشن!
چجوری ثابت میکنن که جز وراث هستن!؟
پاسخ
سید حسن
United States
۱۹:۰۱ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱
۰
سلام تازگیا کی رفته اونجا یه اطلاعاتی در مورد مهمان نوازی شون بده خواهشا
پاسخ
منتظر
United States
۱۲:۲۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
۲
۲
مردای این روستا واقعا ظالمن... اونا چه حقی دارن در مورد زن ها تصمیم بگیرن؟ اونا چه تکبری تو وجودشون هست که به خودشون حق می دن حق طبیعی زن هاشون رو ازشون بگیرن؟؟؟ مگه زندگی خانم فاطمه ی زهرا یا حضرت زینب اینطور بود؟؟؟... خدا به راه راست هدایتشون کنه... حالا رفتار توهین آمیزشون با زن های غریبه بماند... خیلی جاهلن واقعا
پاسخ
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۶ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
۲
۲
این همه تو قرآن راجع به علم آموزی صحبت شده برای چی؟!
مگه امامان ما همشون مثل زمان پیامبر زندگی می کردن؟
پاسخ
مهری
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۲ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴
علم داریم تا علم

کدام علم؟ علمی که این همه بیماری تولید میکنه؟ این همه آلودگی بوجود آورده؟ این همه طلاق ؟

این علمه؟

افلا تعقلون؟
sarah
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۹ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱
۴
واقعا ادم میمونه چی بگه....
اروپاییها رو که با خودمون مقایسه میکنم اشک تو چشمام جمع میشه...
اونا دارن برای چه چیزایی توی علمودانش تلاش میکنن اما تو کشور ما توی این منطقه یه مشت عقب افتاده و خرافاتی وجود دارن و جالبه که استقبالم میشه!!!!!!!
همینه که مهان سومی موندیم....
زن ها حق ورود ندارن...کسی زن های اونارو ندیده...
معلوم نیست چه بلایی به سرشون میارن....
معلون نیست اصلا اونا راصین یا نه...
اونجا روستا نیست...
فقط زندانه از نوعه طبیعیش :|
پاسخ
آیدین
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۴ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴
یعنی در مورد خواص سیب هم یکی پست بذاره. یکی هست زیرش فمنیست بازی در بیاره و در کنارش توضیح بده که ما چقد بدبختیم و اروپاییا چقد خوشبختن!
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۲ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱
۲
اگه بخواهیم همه مردم اینجوری زندگی کنن بعد آمریکا بخواد به اینا حمله کنه چی میشه مخصوصا اگه نفت داشته باشند
پاسخ
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۲ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱
۱
اگه بخواهیم همه مردم اینجوری زندگی کنن بعد آمریکا بخواد به اینا حمله کنه چی میشه مخصوصا اگه نفت داشته باشند
پاسخ
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۴ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱
۰
من این روستارو دیدم ولی داخلش نرفتم
پاسخ
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
۲
۰
خونه خاله که نیست یه مشت ادم می خوان با ارامش زندگی کنن یعنی چی ما دوست داریم بریم اونجا اونارو ببینیم قطعااگه میخواستن مارو ببینن میومدن با ما زندگی می کردن.ازادی انسانیت دموکراسی حقوق بشر اسمشو هر چی بگذارید حکم می کنه دیگران رو ازاد بگذاریم نه اینکه با مزاحمت اونارو به زحمت بندازیم . مگه اونا مزاحم ما میشن خواهشا رعایت کنید
پاسخ
داود سلگی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
۰
۱
وای اینجا جون میده برا تروریسم. چه شب های آرامی دارند.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۸ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱
۰
پس از خواندن نظریات دوستان به حرمت انسانیت یک لحظه سکوت و اندیشه
پاسخ
مهناز
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۳ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱
۰
خیلی مشتاق شدم برم روستا رو از نزدیک ببینم، شاید جزء یکی از آرزو هام شده.
پاسخ
زيبا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
۰
۳
طرز فكرشون احمقانه است.اما خوب يه جاي جالبه توريستي ميتونه بشه.البته اگه مردمش به غريبه ها آسيب نرسونن
پاسخ
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۵ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
غریبه ها به اونا آسیب نرسونن اونا با دیگران کاری ندارن
امیر
United States
۱۰:۵۸ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
۲
۱
من این روستارو ندیدم،یه دوست دارم اونم اونجارو ندیده
پاسخ
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۹ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
۰
۱
ما هم روستا رو ندیدیم
پاسخ
وحید
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۴
۱
۱
خیلی عالیه .باید بگم واقعا خداوند بودنش شایسته هست.این بنده های خدا هم مث ماها هیچ کاره ان همش کار خدا و خواست خداهست.اونام مث بقیه دارن نقشی ک خدا بهشون داده بازی میکنن.خیلی خوبه واسه کسی ک دیدش بازه واقعا کلی علامت سوال توذهنش باز میشه.در کل درگیری های بین عقل و دل راحت تر میتونه تفکیک کنه. خدایا شکررررررررررررررررررررررررررررررررررررررت
پاسخ
لی لا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۳ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۴
۲
۰
به لحاظ کارم زمانیکه شاغل بودم و بدنبال ماموریتهایی که در رابطه با کارم روستاهای زیادی در کل کشور رفته ام که در بعضی از آنها احساس میکردم دنیا تا اینجاست و دیگه جایی نیست ما کشور منحصربه فردی هستیم شاید در دنیا مثل تنوع اقلیم. تنوع ادیان و تنوع قومیت و دیگر خصیصه ها حتی در یک استان شاهد این تفاوتها هستیم راه دوری نرویم همین تهران چقدر اختلاف فرهنگی .رفتاری و....وجود دارد قومیت های مختلف کرد . ترک .لر .عشایر هر کدام خود دنیایی هستند و همین است که ایران سرزمین خاصی است در استان خراسان که به سه استان تقسیم شد شمال به چنوب آن یعنی سرخس تا نهلبندان خود داستانی است در استانی مثل سمنان در شهرستان شاهرود شما هر طرف آن را اقلیم خاصی میبینید و عده ای میگویند شاهرود خود یک کشور است و....همه اینها از لطایف و خصیصه های ایران زمینمان است وچندان نمیتواند عجیب باشد.ولی آنچه مسلم است عشق به این آب و خاک است که در وجود همه ذاتی است//که ایران سرای من است و دوستش دارم
پاسخ
شيما
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۲ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۴
۲
۰
با سلام واجترام
دوستان ترک که از نظر مسافت مشکل زيادي نداريد وقطعا کساني هستند که رفته باشند يا ميتونن برن اگر کسي به اين روستا رفته لطفا اطلاعات کاملي بزاره وچند کيلومتر تا تبريز راه هست واگرکسي صرف تحقيق به اونجا بره چه برخوردي ميشه
پاسخ
00000000
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۹ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
اونا دایی های من هستن!!!
amir
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۶ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
۰
۰
اونایی ک درمورد این طایفه اطلاعات میخوان بنده در خدمتم از فامیل های بنده هستن
amir.saba73@yahoo.com
پاسخ
فرحناز
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۲ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
۰
۰
با سلام
من اين روستا را از نزديك ديدم بسيار آدم هاي جالبي هستن . اطلاعات عالي در زمينه گياهپزشكي دارند تقريبأ همه گياهان دارويي طالقان را مي شناسند و خودشون هم آدمهاي سالمي از نظر جسمي بنظر ميان ولي متأسفانه بدليل عدم پذيرش خانمها نتوانستم خيلي دقيق اطلاعات كسب كنم.
پاسخ
فرحناز
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۲ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
۱
۰
با سلام
من اين روستا را از نزديك ديدم بسيار آدم هاي جالبي هستن . اطلاعات عالي در زمينه گياهپزشكي دارند تقريبأ همه گياهان دارويي طالقان را مي شناسند و خودشون هم آدمهاي سالمي از نظر جسمي بنظر ميان ولي متأسفانه بدليل عدم پذيرش خانمها نتوانستم خيلي دقيق اطلاعات كسب كنم.
پاسخ
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۰ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
۰
۳
تا چند روز دیگه ب امید خدا میرم به این روستا تا واقیت رو ب چشم ببینم
تا زمانی که زنده ام با این جور عقب ماندگی میجنگم چ با حرف چ با زور
یا علی
پاسخ
smksm
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۶ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
۰
۰
سلام دوستان،اول یادمون نره ما حق نداریم در مورد افرادی که آزاری به ما نمی رسانند اینقدر بد صحبت کنیم. دوم من جمعه 9 مرداد 94 از کنار جاده اون منطقه را دیدم به دور از همه حاشیه هایی که همتون گفتید واقعا آرامش و اسایش دارناینو از چگونه مرزبندی های کاشت محصولاتشان می توان دید.
پاسخ
فهیمه
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۹ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
۱
۱
شما کی هستین و چیکاره این که در مورد زناشون نظر میدین و به جاشون دارین اعتراض میکنین اونا خودشون راضین اصلا جزو اعتقاداتشونه وقتی در مورد این روستا صحبت میشه هم منظور زناست هم مردا نه اینکه مردازنارو دست بسته بازور وتهدید اوردن وزندونیشون کردن!نخیر اینجوری نیس کاسه های داغ تر از آش.لطفا پانشین برین ارامششونو بهم بزنین حالا از فردا گله گله پامیشن میرن انگار میرن تماشا باغ وحش حق هم دارن راه ندن واسه همین شایعه پراکنی تونه که نمیخوان برین اونجا به حال خودشون بزارینشون هرکی دوس داره هرجور دوس داره زندگی میکنه اون کسی که کفتهبود کتاب زندگی چاپ دوم نداره:بله درست میگی وایه همینه که هرجور دوست دارن ولذت میبرن زندگی میکنن
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۱ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
۰
۰
سلام. من این روستا را دیده ام. آنها زندگی عادی خود را دارند.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۷ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
۰
۱
دوستان یه چیزو فراموش نکنید اینا اصلا دنیای بیرون رو ندیدن پس طبیعیه که اعتراضی هم ندارن و چه مرد و چه زن از زندگیشون راضین با کسی هم که کاری ندارن پس چرا جبهه میگیرید مگه اونا میان شما رو به زور مجبور کنن مثل خودشون زندگی کنین؟
پاسخ
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
۱
۱
من اهل روستای بغلی این روستام اگه کسی خاست بیاد اینجا بگه تا من راهنماییش کنم..
اینجا روزانه دها توریست میاد شمام یکیش..
پاسخ
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۳ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
۲
۰
این فرقه های مسخره هستند که همه رو ازدین اسلام زده میکنند ...خدادرقرآن به مراتب واجب بودن کسب علم وپیشرفت علمی رو ذکرکرده بعد این فرقه های مسخره این اعتقادات رو ازکجاشون درآوردن واقعا که...خداهدایتشون کنه ایشالا
پاسخ
حیدر
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۸ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴
۰
۰
با سلام به نظر من بعضی کاراشون درسته و با دین تطبیق میکنه و بعضی از کارها شون در مورد دینی بودنش یا نبودنش چون به روایات واستنباط از اونها بر میگردد باید علماء اعلام نظر بدن هر چند ما باید خودمون از نزدیک این روستا رو ببینیم و با اهالی شون صحبت کنیم
پاسخ
شایان
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۳ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴
۰
۰
سلام همه ما دراین زمان مشکلات زیادی داریم وبه همه انها نیاز داریم ولی نداریم ،که میگوییم باید پول باشد تا برسیم ولی انها شادی ،عدالت،برادری و برابری،ارامش،سلامتی،ایمان قوی که انها دارند یاد بگیرییم مسخره نکنیم
پاسخ
ياس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
۰
۱
زندگيشون ارامش داره. خوش به حالشون ، منم اينجور زندگي دوست دارم.
پاسخ
یونس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۳ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
۰
۰
ما باید یاد بگیریم به عقاید هم و دیگران احترام بذاریم قضاوت نکنیم.سرمون تو لاک خودمون باشه همین دنیا بهشت میشه واسه همه
پاسخ
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
۰
۳
شاید یه روستای جن زده باشه که مردمش از چیزی میترسن
پاسخ
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
۰
۵
شاید یه روستای جن زده باشه که مردمش از چیزی میترسند وشاید به خاطر همین نمی زارند که زنان بیرون بروند به نظر من وجود جانداران ماورا الطبیعه باعث این وضع شده
پاسخ
اصفهانی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۸ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۴
۱
۱
ما بین خودمون هم ایستایی داریم اما خفیف تر و کم رنگ تر
دوستان متحجر و وا مانده که نظر هاشون رو خوندیم توی جامعه کم نیستند
بهشون پیشنهاد میکنم هر چه سریعتر برن و اقامت ایستا رو بگیرند
هم به نفع اوناست هم به نفع ما
پاسخ
محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۳ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۴
۰
۰
آدمای عجیبین.اعتقادشون خوبه اما افکارشون اشکال داامدارن تارزانه،به نظر من احتمالا از دیدن.
من معتقدم اگه اینا به دنیای امروزی رو بیارن مطممطمئنن فقط باعث منعمنفعتنمنفعت هستن
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۳ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴
۰
۰
با كمال احترام،ما ايراني ها هر كجاي دنيا باشيم ملّت فضولي هستيم،ما به جاي جهان سوم بايد جهان سي ام مي شديم كه مي شينيم پشت سر يه عدّه كه اصلاً نمي شناسيم نظر مي ديم،به ما چه جوري زندگي مي كنن،سبكشون چيه؟!خودمون تحمّل كوچيكترين فضولي تو زندگيمومون رو نداريم.
پاسخ
amin
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۱ - ۰۳ آبان ۱۳۹۴
۳
۴
اصلا هیچکدومتون از زندگیشون چیزی نمیدونید، اونا زندگیشون بر پایه انجام واجبات و ترک محرمات هستش که همینشون باعث میشه که همشون عارف بشن، اگه شما با ماشین میرین اینطرف اونطرف اونا با یه چشم بهم زدن با طی العرض میچرخن، زن واقعا باید تحت کنترل باشه چون ناقص العقل هستش و این نظره من نی و حرف امام ومعصومین هستش، اینم بگم ک اونا حتی در خونشون ۲نوع زنگ دارن ک مشخص میکنه کسی ک دم در هستش مرده یا زن و با این حالم ازدواجاشون تو سن بالا هستش و زن که هیچی حتی مرد هم تو روستاشون راه نمیدن مگر افراد خیلی خاص که واس ورود همونام از بزرگ رستاشون اجازه میگیرن، شاید باور نکنین و مغز خیلیها زندگیشون رو درک نکنه ولی اونا بهترین افراد و یهترین زندگی رو دارن، اینم بگم که اونا زمانیکه اومدن روستا زندگی کنن همشون پولدار بودن همین الانم اگه برگردن شهر با فروش اموال و زمینهاشون میلیاردر خواهند بود.
پاسخ
مامان امیرعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۲۴ آبان ۱۳۹۴
۲
۳
سلام به همه نظر همه محترم هستش ولی من دوست دارم اگه اهالی اجازه بردن برام اونجا زندگی کنم و منتظر ظهور اقا امام زمان (عج) باشم
پاسخ
بارانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۰ - ۰۳ آذر ۱۳۹۴
۱
۲
مساله فقط طرز زندگی نیست خب اونها از تکنولوژی وعلمی که قران بسیار ستایش کرده بهره نمیبرن خودشونو از عقل بی بهره کردن بماند متاسفانه بخاطر افکار پوچشون دین وایمانشون هم میلنگه مگه میشه پوپایی مذهب شیعه رو بیخیال شد مگر میشه منتظر باشی و حدیث امام غایبت رو کنار بذاری که وقتی فتنهها به شما روی اورد به عالمان راویان حدی ث ما رجوع کنید اونوقت بری وسط جنگل عین انسانهای نخستین زندگی کنی برداشت خودت از دین رو عمل کنی اونم حالی که مدرسه هم نرفتی عجیبه بعضی ها اینهارو تحسین میکنن جهت اطلاع اون دسته که به به و چه چه میکنن این گروه فقط خودشونو مسلمون میدونن و هر کس از دار ودسته شون نیست اهل باطل میدانند و طردش میکنن پس آرزوشم نکنین که پا اونجا بذارین ودر اخر دوست عزیز امام زمان منتظر ه بیش از هزار سال چرا? یار و سرباز میخاد نه سربار زمینه ساز باش
پاسخ
ماندانا امیر بختیار
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۲۴ - ۲۰ دی ۱۳۹۴
۵
۰
کسی که میگه زن ناقص العقله خودت کودن و نادونی که بر خدا همچین تهمتی میزنی ....خدا هرگز اینو تو قرآن نگفته....خدا لعنت کنه تو رو ...مگه زن حیوونه که باید کنترلش کرد....اون هم حق زندگی داره....من از مردایی مثل تو بیزارم...آرمین ...زن جلوه ی نور خداست برو تو کتاب عارفا بخون زن سریع تر به عرفان میرسه چون نیم کره راست مغزش قویتره
پاسخ
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۲ - ۲۲ دی ۱۳۹۴
۰
۰
خداى من همه نظرات رو خوندم
ولى با سند ميگم
مردان طالقان تاييد شده ولى فتنه آخرالزمان حتى اگر در لانه روباه هم باشى درگير خواهيم شد
پاسخ
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۹ - ۲۲ دی ۱۳۹۴
۱
۰
خداى من همه نظرات رو خوندم
ولى با سند ميگم
مردان طالقان تاييد شده ولى فتنه آخرالزمان حتى اگر در لانه روباه هم باشى درگير خواهيم شد
پاسخ
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۵ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۴
۱
۲
عالیه من باهاشون موافقم کارشون درسته . نه کاری ب6 تحریم و اینا دارن نه چیزی نون دست خودشونو میخورن .... دینشونم حفظ میکنن و مرتکب گناه هم نمیشن واقعا کسایی که منتظر مهدی هستن باید از بقیه جداشن .دوست دارم باهشون باشم
پاسخ
نازيلا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۲ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴
۱
۰
با اون دوستی که گفتن تو محيط گناه بودن و گناه نکردن شرط است موافقم،اما واقعا تو اين فسادو گناهی که ما زندگی ميکنيم خيلی دوست داشتم با اونا باشم از آدمای اون روستا تا نبينم چطور مردم به هم ظلم ميکنن راحت حق هم رو ميخورن تو تشريفات غرق هستن واقعا عذاب آوره ديدن اين چيزا و گاهی خودمونم مجبوريم اونجور رفتار کنيم و آلوده گناه ميشيم.خدا از گناهانمون بگذره:-(
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۳ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
۱
۱
من نظرها رو خوندم از عوام گله ای نیست طرفه صحبتم با اون کسی هست که بدونه اجازه و برایه شهرت خودش اطلاعاته خصوصیه مردم رو به معرضه دید عموم میزاره و این جور وب لاگها رو راه میندازه من که کسی باهام این کارو کنه جز لعنت خدا براش چیزی نمیخوام شرف و انسانیت این روزا خیلی کم پیدا میشه
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۱ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۴
۱
بهترین زندگیو دارن خوش ب بحالشون کاش میشد منم میتونستم برم و کنار اونا زندگی کنم
از اونای ک ب زندگی این روستا انتقاد کردن خواهش میکنم بشینن سر جاشون
پاسخ
منتظر ظهور
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۰۱ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
۴
۱
فقط نظر بديد چون فضوليد ايرانى جماعت با فضولى نافش بريده شده چکار داريد که چگونه زندگى ميکنن زندگى اونا هم غلطه هم درست بريد زندگى خودتون رو درست کنيد.واقعا اگه به خودتون نگاه کنيد مىفهميد من چى ميگم
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۶ - ۱۳ تير ۱۳۹۶
۰
۰
خیلی دوست دارم این روستا رو ازنزدیک ببینم وبا اهالی اونجا صحبت کنم .
پاسخ
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۶ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
۱
۰
سلام به همه دوستان
من برای یک برنامه کوهنوردی رفته بودم طالقان که با این افراد آشنا وصحبت کردم.
با احترام به عقاید همه باید بگم اونجا دیندار زندگی کردن خیلی راحتتره و اصلا امتحانی نیست که شما سربلند باشی یا سرافکنده.
ومهم اینه که آدم در معرض وسوسه شیطان باشه و نه بگه
پاسخ
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۱ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
سلام،ببخشید میشه به این روستا رفت، اجازه عکاسی میدن؟
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۷ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۷
۰
۰
به نظر من منتظر واقعی اینا هستن بقیه داریم وقتمونو تلف میکنیم
پاسخ
کوتنا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۲ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
۰
۰
""در شرق و غرب عالم علمی را نمی یابید مگر از ما بیرون آید"" این حدیث بیان گر آن است که علم امروز دروغین است چون همه ی علوم که بشر به آن نیاز دارد در وجود آدم ها هست مثل طی الارض به جای حمل و نقل. تله پاتی به جای موبایل. و تمام غذاها و پوشاک و داروهای طبیعی به جای تمامی مصنوعی آن ها. پس بشری روزی به خودش می رسد.
سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد**
آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد***
من مطمین هستم که امام زمان که بیاید تمام این علوم صنعتی را منسوخ و 25 مقدار علم خدایی راکه مکشوف نیست را نمایان می کنند.
پاسخ
سید مهدی
Iraq
۲۲:۰۸ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
۰
۰
به خدا چند ساله از خدا میخواستم کمکم کنه بتونم از این زندگی ماشینی که واقعا دیوانه کننده هست دور بشم و برم یه جای دور افتاده مثل انسان زندگی کنم نه توی مردمی که همه هم و غمشون پول در آوردن اونم به هر قیمتی هست انسان خیلی با ارزشتر از اینه که خودشو فدای مال دنیا کنه ممنون از شما برای گزارش جالبتون
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۰ - ۳۰ آبان ۱۳۹۷
۰
۰
سلام.قضاوت در مورد مردمی که نمی‌شناسیم درست نیست.شایدمردم عاقل وباهوشی هستند.کسی که به مال دنیا رقبتی نداره و خدا رو زیاد یاد کنه میتونه انسان مومن و پاکی باشه.بنظر من مردم این روستا به بهترین شکل و شایستگی کامل خدا رو می‌شناسند.من هم درنگاه اول شاید مثل بعضی از شما فکرکردم که چرا انسان نباید از علم نواستفاده نکنه .بعدش فهمیدم علم دنیا نواقصی هم داره .چیزی به نام علم کامل فعلا در این دنیای مادی وجود نداره .خدا همه ما رو هدایت کنه.
پاسخ
راضیه
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۶ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
۰
۰
خوش به حالشون ..معنی واقعی زندگی رو اینا درک کردن ...خواهش میکنم نرید اونجا و مزاحمشون نشید بذارید زندگیشونو بکنن
پاسخ
شادی
Luxembourg
۰۱:۴۵ - ۰۸ تير ۱۳۹۸
۰
۰
بنظر من که زندگیشون نه غیرمنطقیه نه عیبه نه تحجرآمیزه نه احمقانس نه غلطه، شاید کمی عجیبه
ولی خب اینم یک سبک اززندگیه که اونا در انتخابش مختارن
ولی تصورمیکنم کم کم همه دوباره دور میزنن به این سبک اززندکی رو بیارن نه فقط ازروی اجبار شرایط بلکه با میل و رضایت کامل و قدرشناسانه... من یکی که طلبه‌ی یه زندگی کاملا ارگانیک و‌طبیعی ام، اینهمه سگ‌دو‌زدن واسه چیه؟ واسه اینکه به آرامش برسیم؟ خب بیایین بدون سگ دو زدن همین الان با آرامش زندگی کنیم، حالا اگر تکنولوژی به این سطح ازپیشرفت در زمان ما نمیرسید ما نمیتونستیم دووم بیاریم و زندگی کنیم؟ مطمئنم خیلی هم راحتتر بودیم، بابا بخدا اینم یه سبک اززندگیه
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها