کد خبر: ۵۳۶۳۴۳
زمان انتشار: ۰۸:۴۰     ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
خیزش دانشجویی در سراسر آمریکا؛
دانشجویان کلمبیا، نیویورک و سایر دانشگاه‌های آمریکا در اعتراض به حمله اسرائیل به غزه تحصن کردند. معترضان دانشگاهی خواستار تحریم اسرائیل و لغو سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت‌های اسرائیلی هستند. دانشجویان حامی فلسطین خواستار بایکوت دانشگاه‌های اسرائیلی و قطع روابط آکادمیک هستند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری 598، در بهار سال 2024، شاهد خیزش دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر آمریکا بودیم که در اعتراض به حمله اسرائیل به غزه و همچنین سیاست‌های حامی اسرائیل در ایالات متحده صورت گرفت. این اعتراضات که در ابتدا در دانشگاه کلمبیا آغاز شد، به سرعت به سایر دانشگاه‌ها در سراسر کشور گسترش یافت. این اعتراضات طیف گسترده‌ای از دانشجویان را با پیشینه‌های مختلف نژادی، قومی و مذهبی به خود جلب کرد.

دانشجویان معترض خواستار اقدامات مختلفی از جمله:

  • قطع سرمایه‌گذاری دانشگاه‌ها در شرکت‌های اسرائیلی و حامی اسرائیل
  • اخراج مقامات دانشگاهی که از اسرائیل حمایت می‌کنند
  • برگزاری رویدادها در مورد جنایات اسرائیل در غزه
  • حمایت از حقوق فلسطینی‌ها

نسل جوان آمریکا خواهان تغییر است/ دانشجویان آمریکایی در خط مقدم مبارزه علیه جنایات اسرائیل

دانشجویان معترض حمله اسرائیل به غزه را که منجر به کشته شدن صدها غیرنظامی فلسطینی شد، به شدت محکوم کردند. آنها خواستار پایان حمایت آمریکا از اسرائیل و همچنین اعمال تحریم علیه این کشور شدند.

نسل جوان آمریکا خواهان تغییر است/ دانشجویان آمریکایی در خط مقدم مبارزه علیه جنایات اسرائیل

برخی از دانشجویان همچنین دانشگاه‌های خود را به دلیل سرمایه‌گذاری در شرکت‌های اسرائیلی یا داشتن روابط نزدیک با دانشگاه‌های اسرائیلی مورد انتقاد قرار دادند. آنها خواستار قطع این روابط و سرمایه‌گذاری‌ها شدند.

نسل جوان آمریکا خواهان تغییر است/ دانشجویان آمریکایی در خط مقدم مبارزه علیه جنایات اسرائیل

اعتراضات دانشجویی به اشکال مختلفی از جمله راهپیمایی، تجمع، تحصن و تحریم کلاس‌ها برگزار شد. در برخی موارد، پلیس با معترضان درگیر و تعدادی را دستگیر کردند.

نسل جوان آمریکا خواهان تغییر است/ دانشجویان آمریکایی در خط مقدم مبارزه علیه جنایات اسرائیل

این اعتراضات با واکنش‌های مختلفی روبرو شده است. برخی از حامیان اسرائیل این اعتراضات را به عنوان "یهودستیزی" محکوم کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر از حق دانشجویان برای اعتراض مسالمت‌آمیز حمایت کرده‌اند.

نسل جوان آمریکا خواهان تغییر است/ دانشجویان آمریکایی در خط مقدم مبارزه علیه جنایات اسرائیل

برخی از سیاستمداران، از جمله برخی از اعضای کنگره آمریکا، از اعتراضات دانشجویان حمایت کردند. با این حال، سیاستمداران دیگر این اعتراضات را محکوم کرده و آنها را ضد اسرائیلی خواندند.

نسل جوان آمریکا خواهان تغییر است/ دانشجویان آمریکایی در خط مقدم مبارزه علیه جنایات اسرائیل

هنوز مشخص نیست که این خیزش چه تأثیری در بلندمدت خواهد داشت. با این حال، این نشان‌دهنده افزایش نگرانی در میان دانشجویان آمریکایی در مورد درگیری اسرائیل و فلسطین و همچنین حمایت آنها از حقوق فلسطینی‌ها است.

نسل جوان آمریکا خواهان تغییر است/ دانشجویان آمریکایی در خط مقدم مبارزه علیه جنایات اسرائیل

گفتنی است این اعتراضات دانشجویی به افزایش آگاهی در مورد درگیری اسرائیل و فلسطین در ایالات متحده کمک کرد. در پی اعتراضات، برخی از دانشگاه‌ها اقداماتی را برای تغییر سیاست‌های خود در قبال اسرائیل انجام دادند. به عنوان مثال، برخی از دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری‌های خود را در شرکت‌های اسرائیلی فسخ کردند یا روابط خود را با دانشگاه‌های اسرائیلی قطع کردند.

شورش عقلانیت علیه صهیونیسم در دانشگاه‌های آمریکا

شورش عقلانیت علیه صهیونیسم در دانشگاه‌های آمریکا/ دانشجویان آمریکایی در خط مقدم مبارزه علیه جنایات اسرائیلعلیرضامحمدلو  کارشناس رسانه در کانال ایتای خود نوشت: ماشین مدرنیته با سه ضلعی تکنولوژی، ساختار و دانش توانسته تمدنی را دست و پا کرده و میدان‌های عینی و ذهنی و مجازی را به تسخیر خود در آورد. اما اتفاقی که بعد طوفان الاقصی و عملیات وعده صادق در #دانشگاه‌های_آمریکا رخ داده و هزاران استاد و دانشجو و ده ها دانشگاه در حمایت از #غزه به راهپیمایی و تجمع خیابانی دست زده‌اند، یک مساله استراتژیک علیه منافع #صهیونیسم محسوب می‌شود که فصل نوینی را در ساحت افکارعمومی جهان بین الملل و ساختارهای دانشی چه بسا رقم بزند.

1- لایه عینی و مداخله تکنوکراسی: جریان صهیونیستی آمریکا در این سطح نشان داده که مدیریت بحران را در تقابل با توده ها و افکارعمومی بهرحال بلد است. از جنبش وال استریت تا جنبش های اجتماعی و اقتصادی دیگری که در دهه ها و دوره های مختلف رخ داده و نهایتا با مشت آهنین و محرومیت ساختاری به زیر پوست شهر فروکش کرده است. ضمن اینکه با #صنعت_فرهنگ و سرگرمی و فناوری هالیوود و سینمای جادویی آمریکا، #سرکوبگری_رضایتمندانه به تعبیر گرامشی در دستور کار آمریکا برای مدیریت افکارعمومی قرار دارد. تکنوکراسی در این لایه اوج می‌گیرد و به تعبیر نیل پستمن به تکنوپولی(تسلط تکنولوژی بر فرهنگ) می انجامد.

2- لایه مجازی و مداخله اینفوکراسی: در این سطح که اینفوکراسی یا #حکمرانی_اطلاعات و موج سوم تافلری نامیده می‌شود نیز حکمران فعلی جهان با وجود متا و ایکس و گوگل و آمازون و یوتیوپ و فیسبوک و...بدون شک صهیونیسم و آمریکاست. مبارزه در چنین سطحی نیز یک مدل تاکتیکی دارد و غیر از محدود و معدود نتایجی بایستی اذعان داشت که تابحال حداقل نتیجه جدی و عمیقی به نفع جبهه حق رقم نخورده است. کاستلز در کتاب شبکه های خشم و امید در عصراینترنت هم توصیفی از جنبش های مردمی مجازی در خاورمیانه و آفریقا ارائه می‌دهد که همانجا نیز مداخله‌گری صهیونیسم جهانی در برآیند جنبش ها روشن است.

3- لایه ذهنی(علمی) و مداخله بروکراسی: در این ساحت نیز با توجه به توسعه دانش و فناوری و بسط ید #عقلانیت_ابزاری، مدرنیته با نقاب پوزیتویسم و توسعه و اقتصاد بازار و ویترین بورس و بانک، اتاق های فکر و ذهن تصمیم ساز جوامع را تسخیر کرده و ساختارهای بروکراتیک را تقویت و بازتولید می‌کند. در واقع #نخبگان_جامعه را در خدمت بسط و توسعه انواع عقلانیت مدرن(ابزاری، ارتباطی،انتقادی) به کار می‌گیرد و تصویر جادویی و بی‌رقیب از ماشین مدرنیته را تکمیل می‌کند.

-اما آنچه که در بیش از ۴۰ دانشگاه معتبر و درجه یک آمریکا در حال رخ دادن است، حاکی از این واقعیت تلقی می‌شود که یک #جنبش_نخبگانی فارغ از پارادایم عقلانیت ابزاری و با راه اندازی تجمعات و راهپیمایی علیه رژیم کودک کش اسرائیل در قلب آمریکا شکل گرفته است.

-قفس آهنین و انحصار منحوس عقلانیت ابزاری بدست اساتید و شاگردانش ترک های جدی برداشته است. وقتی بینش و تمایلات انسان مدرن از مرزهای شخصی و انتفاعی فراتر رفت و حس ناسیونالیستی و نژادپرستی را هم پشت سر گذاشت و به یک #خود_تعمیم‌یافته رسید که برای حمایت از مظلوم پا به خیابان گذاشته و از عنوان ریاست دپارتمان فلسفه و هیات علمی دانشگاه کلمبیا و...هم عبور کند یعنی عقلانیت خودبنیاد به بن بست رسیده و #عقلانیت_مقدس و پارادایم نوینی درحال ظهور است.

-شورش علیه عقلانیت ابزازی چه بسا غیرمنتظره ترین نوع جنبش علیه صهیونیسم جهانی بود که در حال تحقق است و دیواره‌های اومانیسم با روکش و بزک کنش عقلانی در حال فروپاشی است. بعد از #طوفان_الاقصی که افکارعمومی را در قلب لندن و پاریس و اروپا به خیابان ها کشانید، شاهد جنبش های نخبگانی بعد از عملیات #وعده_صادق هستیم که بیداری جهانی را به افق های بهتر و منسجم تری می‌تواند منتج کند ان شاالله.

* علیرضامحمدلو

منابع:

https://www.nytimes.com
https://www.cnn.com
https://www.theguardian.com

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها