کد خبر: ۱۱۶۱۶۰
زمان انتشار: ۱۰:۴۴     ۰۸ اسفند ۱۳۹۱
یک گروه ۳۶ نفری از سناتورهای آمریکایی به منظور منزوی کردن ایران، نامه‌ای را به امضا درآورده و به اتحادیه اروپا فشار آوردند تا دسترسی ایران به ذخایر ارزی یورو را غیرممکن کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز»، گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره آمریکا، روز گذشته با اعمال فشار از اتحادیه اروپا خواستند دسترسی ایران به ذخایر ارزی حوزه یورو را غیرممکن کنند.

36 تن از سناتورهای آمریکایی در تلاش برای انزوای ایران به دلیل داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای روز گذشته در نامه‌ای را به امضا درآوردند و از اتحادثه اروپا درخواست کردند که اعمال فشار به ایران را افزایش دهد.

این نامه برای «هرمان ون رامپوی»، رئیس‌ شورای اروپایی ارسال شد و بر سامانه پرداخت فرامرزی که توسط بانک مرکزی اروپا اجرا می‌شود، متمرکز شده بود و سناتورهای آمریکایی اعلام کردند که سامانه پرداخت «تارگت 2» معاملات تجاری ایران را تسهیل می‌کند.

در این نامه اینگونه آمده بود: ما عمیقاً از شما می‌خواهیم تمام اقدامات لازم برای از بین بردن توانایی ایران برای استفاده از یوروهایی که تحت کنترل این حوزه است، انجام دهد.

کنگره آمریکا در تلاش برای افزایش فشارها به اتحادیه اروپا است تا تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهند.

آمریکایی‌ها در شرایطی خواستار اعمال فشار به ایران شده‌اند که گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس،روسیه، چین، فرانسه بعلاوه آلمان) و ایران در حال برگزاری مذاکرات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران در شهر «آلماتی» قزاقستان هستند.

واشنگتن مدعی است که ایران شرایط را برای حل برنامه هسته‌ای ایران فراهم نمی‌کند اما این در حالی است که آمریکا تنها از ایران می‌خواهد که برنامه هسته‌ای اش را متوقف کند و از طرفی دیگر فشارها بر ایران را روز به روز افزایش می‌دهد و نه تنها از فشار تحریم‌ها علیه ایران کاهش نمی‌دهد بلکه تلاش دارد ایران را در جامعه بین‌الملل منزوی کند.

امضاکنندگان این نامه، که توسط «مارک کرک» جمهوری‌خواه ایالت «ایلینوی» به گردش درآمده بود، شامل سناتورهایی از دو حزب بود که از آن موارد می‌تواند به «مارکو روبیو»، «سوزان کولینز» نمایندگان جمهوری‌خواه و «دیان فینستین» و «چارلز شومر» از حزب دموکرات اشاره کرد.

«تارگت-2» یک سیستم الکترونیک مبادلات بانکی و تجاری در منطقه پولی یورو و متعلق به بانک مرکزی اروپا است. این سیستم معادل سیستم نقل و انتقال دلار از طریق بانک مرکزی آمریکا است.

تارگت-2 که جانشین نسل قبلی سیستم نقل و انتقال پول اروپایی شده، در تمام مبادلات پولی در درون سیستم یورو و همچنین پرداختهای بزرگ و کوچک پولی بدون هر نوع محدودیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای استفاده از سیستم نقل و انتقال پولی یورو، طرفهای علاقمند ابتدا با بانک مرکزی در کشور خود در ارتباط قرار می‌گیرند و بانک مرکزی آن کشور مبادلات مورد نظر را از طریق بانک مرکزی اروپا با طرف سوم انجام می‌دهد.

علاوه بر این نامه، کنگره آمریکا نیز در حال آماده کردن طرحی است که بر سامانه پرداخت «تارگت- 2» متمرکز است. تحریم‌های پیشین آمریکا تجارت نفتی برای ایران با دلار آمریکا را دشوار کرده بود اما موفق نشده بود معاملات ایران با دیگر ارزها را غیرممکن کند.

در ادامه روند افزایش فشارهای پولی علیه جمهوری اسلامی و سپس محروم کردن ایران در استفاده از دلار در مبادلات خارجی، که طی یکسال گذشته به کاهش صادرات نفت خام و فروش فراورده‌های نفتی ایران انجامیده، دولت آمریکا در صدد محروم ساختن بانک مرکزی ایران از نقل و انتقال یورو و استفاده از سیستم موسوم به «تارگت-2»  برآمده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها