کد خبر: ۱۱۶۳۳۸
زمان انتشار: ۲۳:۱۹     ۰۸ اسفند ۱۳۹۱
598: در حالی که قریب به سه ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی است و در این میان رهبر معظم انقلاب در صحبتهای اخیر خود قاطعانه بر عدم مذاکره با امریکا سخن گفته اند، جریان نزدیک به هاشمی رفسنجانی قصد دارد تا با گره زدن مشکلات معیشتی مردم و موضوع رابطه با امریکا، ضمن منجی سازی از شخصیت های آزمون پس داده در آستانه انتخابات، "گفتمان سازش" در دیپلماسی را بار دیگر رونق بخشد.

به گزارش رجانیوز، در همین راستا، محسن هاشمی رفسنجانی طی گفتگویی که با ضمیمه یک روزنامه مایل به فتنه گران داشته؛ ضمن اشاره به این مساله اظهار داشته است:

مذاکره و رابطه با امریکا و صحبت در این باره می تواند تاثیرگذار باشد و امید به آینده را در مردم زیاد می کند (!)  می دانید که وضع اقتصادی مردم خراب و قیمت ها بالاست. احساس مردم این است که نفت سر سفره ها نیامد ... البته مشخص نیست در دراز مدت بعد از رابطه نیز وضع خوب خواهد ماند یا خیر. چون در مواردی کشورهایی که با امریکا رابطه دارند اوضعشان نیز خراب تر شده است چرا که آنان به دنبال منافع خودشان هستند یا شاید بخواهند منفعت بسیاری از ایران بگیرند و وضع مردم خراب تر شوند اما در مجموع خیلی ها گمان می کنند از آنجا که در این مدت رابطه ای بین دو کشور نبوده شاید اگر رابطه برقرار شود وضع بهتر می شود. البته بعضی از مسایل اثربخشی کمی در جامعه پوپولیستی ایران دارد اما آن را بزرگ جلوه می دهند.

فرزند هاشمی رفسنجانی ادامه می دهد:

باید به آمار و ارقام و نظرسنجی ها توجه کرد. موضوع رابطه با امریکا هم همین است. امکان دارد عده ای بگویند که وضع بهتر می شود، عده ای هم می گویند وضع بدتر می شود. آنچه واقعیت دارد این است که در حال حاضر این اعتقاد وجود دارد اگر با دنیا تنش زدایی شود وضع زندگی مردم ایران بهتر می شود. حل مشکلات ایران با دنیای خارج امید به آینده را بیشتر می کند و در نتیجه می تواند مثبت تلقی شود.

گفتنی است چندی قبل نیز حسن روحانی از چهره های نزدیک به هاشمی رفسنجانی با حضور در مسجد صدیقی های مشهد، در سخنانی انتخاباتی به طور تلویحی این مساله را مطرح ساخت و در سخناني معنادار گفت: "اصلاح امور اقتصادی زمان بر است و اصلاح اقتصاد، به روابط بین الملل بر می گردد!"

در واقع روحانی که در افکار عمومی به عنوان نماد دیپلماسی دولت اصلاحات و سازش های پی در پی در پرونده هسته ای شناخته می شود،  با ارائه این سخنان از طرح جدید هاشمی رفسنجانی برای انتخابات آینده رونمایی کرد اما به فاصله تنها کمتر از 24 ساعت بعد از این سخنان بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار 19 بهمن خود با نیروهای ارتش، با اشاره به طرح مجدد و مكرر آمادگي براي مذاكره با ايران در سخنان اخير مقامات امريكا فرمودند: اين حرف البته تازگي ندارد و آنها در مقاطع مختلف، آن را تكرار كرده اند و ملت ايران در هر بار با توجه به اقدامات عملي امريكايي ها، درباره سخنان آنها قضاوت كرده است.

 حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به سخنان امريكايي ها مبني بر اينكه توپ در زمين ايران است خاطرنشان كردند: توپ در زمين شماست. چرا كه شما بايد پاسخگو باشيد كه آيا سخن گفتن از مذاكره همزمان با ادامه فشار و تهديد، ‌اصولاً معنايي دارد؟
 
ايشان افزودند: مذاكره براي اثبات حسن نيت است، شما از سر سوءنيت دهها كار انجام مي دهيد و بعد به زبان مي گوييد مذاكره! آيا ملت ايران مي تواند باور كند كه شما حسن نيت داريد؟
 
حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: من ديپلمات نيستم، انقلابيم به همين علت صريح، صادقانه و قاطعانه حرف مي زنم: پيشنهاد مذاكره وقتي معنا دارد كه طرف حسن نيت خود را نشان دهد.

اما این پایان ماجرا نبود و رهبر معظم انقلاب در سخنان مهم خود در 29 بهمن نیز به تفصیل به این مساله پرداخته و عملا "گفتمان سازش" در دیپلماسی در انتخابات پیش رو را در افکار عمومی توده های ملت، به یک گفتمان سوخته و باطل تبدیل کردند.

ایشان فرمودند: "امريكاييها توقع دارند كه ديگران در مقابل حرفهاي غيرمنطقي و زورگويي هاي آنها تسليم شوند، همانطور كه برخي تسليم شده اند اما ملت ايران و نظام جمهوري اسلامي تسليم شدني نيست زيرا منطق، توانايي و اقتدار دارد."

ايشان در ادامه به تناقضات ادعاها و عملكرد امريكا پردختند و يكي از مصاديق تناقض ميان حرف و عمل دولتمردان امريكايي را، ادعاي آمادگي مذاكره با ايران به منظور حل مسائل ميان دو كشور،‌ دانستند و افزودند: "اين ادعا در حالي مطرح مي شود كه امريكاييها حرفهاي ناشايست و خلاف واقع را به نظام جمهوري اسلامي نسبت مي دهند و براي مقابله با ملت ايران متوسل به تحريم و فشار مي شوند."

ايشان در تبيين واقعيات و حقايق بحث مذاكره، پنج نكته مهم را مورد تأكيد قرار دادند: "غيرمنطقي و متناقض بودن حرف و رفتار دولتمردان امريكايي - تلاش امريكايي ها براي تسليم كردن ملت ايران به عنوان هدف اصلي مذاكرات - معناي حقيقي مذاكره در عرف قدرتهاي سلطه گر - دروغ و فريبكاري امريكايي ها درباره برداشته شدن تحريم ها با مذاكره - و منطقي بودن رفتار ملت ايران و نظام جمهوري اسلامي در مقابل پيشنهاد امريكا."

حضرت آيت الله خامنه اي غرض اصلي دولتمردان امريكا از طرح پيشنهاد مذاكره را تبليغ و هياهو درباره تسليم شدن ملت و نظام ايران خواندند و افزودند: آنها مي خواهند به ملتهاي مسلمان و سربرافراشته منطقه، نشان دهند كه جمهوري اسلامي ايران هم با همه سرسختي و ايستادگي، عاقبت پاي ميز مذاكره و مصالحه آمد، بنابراين شما نيز چاره اي جز تسليم نداريد.

 رهبر انقلاب خاطرنشان كردند: البته سلطه گران از ديرباز با هدف نااميد كردن ملتهاي مسلمان، درصدد كشاندن ايران پاي ميز مذاكره و بده و بستان بوده اند و اكنون نيز همين هدف را با طرح تبليغاتي «مذاكره اي غيرمربوط به مسائل اساسي» دنبال مي كنند اما جمهوري اسلامي ايران، با چشمان باز اهداف آنها را مي فهمد و متناسب با آن اهداف، جواب مي دهد.

به نظر می رسد در شرایطی که همچنان گمانه زنی ها برای حضور هاشمی در انتخابات آینده ریاست جمهوری ادامه دارد، جریان حامی وی ترجیح داده است تا با اعلام غیر مستقیم نظرات خود در عرصه های مختلف بویژه سیاست خارجی، بار دیگر تجربه تلخ و شکست خورده "تنش زدایی" در عرصه بین الملل که در دوره سازندگی پایه ریزی  و در دوران اصلاحات ادامه یافت را احیا و بر نتایج غیرقابل دفاع آن همچون گفتگوهای انتقادی، تعطیلی تاسیسات هسته ای و.. دفاع کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها