کد خبر: ۱۱۶۶۰۴
زمان انتشار: ۰۰:۰۳     ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
به گزارش 598 به نقل از خبرنگار ندای اتقلاب، امروزه واژه کروز همواره در قالب لغت در جنگ‌ها بکار می‌رود و اخبار نیز مداوم از بکارگیری موشک‌های کروز و یا رونمایی از نسل‌های جدید آن خبر می‌دهند.

اما به واقع موشک کروز به چه معناست؟

کروزها هواگردهای‌ بدون سرنشین هدایت شونده‌‌ای هستند که مسیر آن‌ها تا رسیدن به هدف قابل تغییر و هدایت است.

کروز به جای آنکه موتور موشکی داشته باشد به یک موتور جت مجهز است و هرچند دارای برد نسبتا زیادی است اما برخلاف موشک‌های بالستیک با فاصله دور شلیک نمی‌شوند که درمدارهای بالستیکی قرار گیرند.

البته چون همانطور که گفته شد در اغلب سامانه‌های کروز از نوعی موتور جت استفاده می‌شود به همین دلیل معمولا اصطلاح موشک برای آن بکار گرفته نمی‌شود.

وقتی کروز از لوله پرتاب شود چهار سیستم هدایت کننده کوچک از انتهای موشک بیرون می‌زند و همزمان نیز دوبال سرتاسری مثل تیغه چاقوی ضامن دار از وسط تنه خارج خواهد شد که به محض ورود هوا موتور کوچک جت نیز برق آسا روشن می‌شود.

بعد از روشن شدن موتور حرکت کروز در ارتفاع بسیار بسیار پایین و به تعبیر دیگر هم‌سطح نوک درختان و با سرعتی معادل نصف سرعت صوت آغاز می‌شود.

نقطه قوت اصلی کروز دقت هدف یابی آن است که در پایان گردش 3 هزار کیلومتری خود، هدف را بدون اشتباه در محوطه‌ای به شعاع حداکثر صد متر پیدا کرده و دقیقا در مرکز دایره سقوط می‌کند.

نکته جالب نوع سیستم بکار گرفته شده در این نوع موشک است که در واقع سیستم هدایت خودکار آن از نظر اصول الگوی سیستم هدایت اتوماتیکی همان سیستمی است که در جت‌های مسافربری دورپرواز به کار رفته است.

موشک کروز برای مخفی ماندن از دید سیستم‌های راداری دارای سطح مقطع راداری کمی دارد که ردیابی آن را برای سیستم‌های ضدموشکی راداری مشکل می‌کند از طرفی به خاطر استفاده از موتور توربوفن، حرارت کمی از خود بروز می‌دهد و در نتیجه امکان قفل حرارتی روی آن نیز کم است همچنین همانطور که گفته شد به خاطر پرواز در سطح پایین عمدتا از دید رادارها پنهان می‌ماند.

البته کروزها نیاز به داده‌های اولیه‌ای دارند که از جمله آنها می‌توان به محل پرتاب، محل فرود، ارتفاع پرواز، آب و هوا و مختصات جغرافیایی اشاره کرد.

البته جمهوری اسلامی ایران نیز انواع کروزهای زمین، هوا و دریا پایه را در بردهای مختلف طراحی کرده و ساخته است که موشک قادر با برد 200 کیلومتر که مخصوص اهداف دریایی از جمله ناو و کشتی است نمونه این کروزها است.

البته موشک ضدکشتی ظفر، کوتاه برد و راداری است و قادر است اهداف کوچک و متوسط را با دقت بسیار بالا هدف قرار داده و منهدم کند. از ویژگی های این موشک می توان به قابلیت نصب روی انواع شناورهای سبک و تندرو، وزن کم با قابلیت ضد جنگ الکترونیک بالا و قدرت تخریب فوق العاده اشاره کرد که علاوه بر این موارد می‌تواند هر سه ثانیه یکبار اهداف را به ورت تکی یا سه تایی مورد هدف قرار دهد.

البته مشکات ایرانی نیز کروز دیگری با بردی معادل 2 هزار کیلومتر توانایی پرتاب از هوا، دریا و زمین را دارد و می‌تواند با دقت بسیار بالایی اهداف را هدف قرار دهد.

پیش از این سردار فرحی معاون وزیر دفاع گفته بود که محصولات کروز تولید شده و در دست تحقیق ما در حدود ۱۴ نوع است که به زودی نیز دو موشک کروز «رعد» و «مشکات» را در برنامه داریم همچنین موشک کروز «مشکات» که بزودی رونمایی خواهد شد، بردی بالغ بر ۲ هزار کیلومتر دارد که در حقیقت دست بلند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

خاطرنشان می‌شود نور و نصر نیز از دیگر موشک‌های کروز ایرانی است که نشانه قدرت فنی جمهوری اسلامی ایران در عرصه کنترل، مسیریاب جغرافیایی ماهواره‌ای و هوافضا است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها