کد خبر: ۱۱۶۹۶
زمان انتشار: ۱۵:۰۸     ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۰
دبير علمي همايش قطعنامه 598 گفت: ابهامات قطعنامه 598 در همايشي با همين عنوان مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
حجت‌الاسلام محمد مهدي بهداروند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به استقبال مردمي از برگزاري نخستين همايش قطعنامه 598 سازمان ملل در قم در سال گذشته اظهار داشت: تاكنون كمتر كسي به قطعنامه 598 و مسائل پيرامون آن به صورت جدي نگريسته است، به همين دليل با همتي مضاعف در مدت زمان مشخصي فراخوان ارسال آثار داده شد و اين همايش با حضور شخصيت‌هاي برجسته سياسي و علاقه‌مندان به اين موضوع در سالن همايش‌هاي دفتر تبليغات اسلامي قم برگزار شد.

وي با بيان اينكه آثار و مقالات موجود در ارتباط با قطعنامه 598 بسيار اندك است، تصريح كرد: نسل امروز تشنه دانستن علل به وقوع پيوستن اين واقعه مهم سياسي و جست‌وجوي لايه‌هاي نهاني كه امام خميني (ره) آن را جام زهر ناميده بود، هستند كه تلاش مي‌كنيم با برگزاري دومين دوره اين همايش به واكاوي و علل تصويب اين قطعنامه بپردازيم.

دبير علمي همايش قطعنامه 598 با بيان اينكه در كالبد دبيرخانه اين همايش روح تازه‌اي دميده شده است، تصريح كرد: دبيرخانه همايش با فراخوان سراسري با 13 موضوع در قالب فيلم، عكس و مقاله براي واكاوي اين جريان سياسي از علاقمندان صاحب قلم دعوت مي‌كند آثار خود را تا 15 خرداد ماه سال جاري به دبيرخانه همايش ارسال كنند.

وي موضوعات اين همايش را موضع جمهوري اسلامي ايران در برابر پذيرش قطعنامه 598، تفاوت قطعنامه 598 با ديگر قطعنامه‌هاي صادره از شوراي امنيت، بررسي نقاط مثبت و منفي قطعنامه 598 و آثار و لوازم سياسي و اقتصادي پذيرش قطعنامه 598 عنوان كرد.

بهداروند ادامه داد: علل و عوامل تاخير ايران در پذيرش قطعنامه 598، مواضع گروه‌ها و انديشه سياسي داخلي نسبت به قبول قطعنامه 598، چرايي عدم قبول قطعنامه 598 پس از فتح خرمشهر، نقش عوامل داخلي و خارجي در پذيرش قطعنامه 598، نقش ديپلماسي در پذيرش قطعنامه 598 و تكرار پذير بودن موضوع قطعنامه 598 در بستر زمان از ديگر محورهاي اين همايش است.
وي اذعان كرد: اين قطعنامه از جمله ابهاماتي است كه با وجود گذشت 23 سال از پيروزي در جنگ تحميلي هنوز براي جامعه روشن نشده است و بايد توسط انديشمندان سياسي با دقت مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد.

دبير همايش قطعنامه 598 ادامه داد: كوچك‌ترين خطا در تحليل اين مباحث منجر به اشتباه در شناخت عامل اصلي پذيرش قطعنامه 598 و پايمال شدن خون هزاران شهيد دوران دفاع مقدس ميشود و حتي ممكن است آثار مخربي در جامعه به جاي گذارد.

وي با اشاره به زمان برگزاري اين همايش تصريح كرد: دومين همايش قطعنامه 598، 27 تير ماه سال جاري برگزار مي‌شود و چكيده برخي از مقاله‌هاي راه‌يافته به همايش در قالب بروشور و برخي ديگر در قالب كتاب جامع مقالات منتشر و بين شركت كنندگان در همايش توزيع مي‌شود.
دبير علمي همايش قطعنامه 598 خاطرنشان كرد: در اين همايش از حضور دوتن از فعالان سياسي كه در دوران دفاع مقدس حضور داشتند، دعوت مي‌شود تا از دو زاويه ديپلماسي و نگرش رويكرد نظامي، اين واقعه را مورد تحليل قرار دهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها