کد خبر: ۱۱۷۰۳۱
زمان انتشار: ۱۸:۱۳     ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
سیدنظام الدین موسوی در نشست جبهه رسانه ای قم:
مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت:بصیرت واقعی بدان معناست که نیروهای متعهد کشور مراقب باشند برای دفاع از آرمان ها و ارزش های انقلاب، به هنگام فریاد برآورند و به موقع سکوت کنند.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس از قم، سید نظام‌الدین موسوی در نشست رسانه‌ای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان قم با تبیین رهیافت های مختلف در تبیین رخدادها و پدیده های اجتماعی - سیاسی، گفت: گروهی از افراد در مواجهه با وقایع تاریخی و سیاسی، بر اساس نظریه «صدفه» یا تصادف تحلیل می کنند و وقوع همه رخدادهای تاریخی و پدیده های سیاسی و اجتماعی را ناشی از تصادف و جبر روزگار می دانند . 

مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه در نگاه تصادف‌نگر، به مسائل پیچیده سیاسی بسیار ساده و سطحی نگریسته می شود، افزود: به عنوان مثال در ماجرای فتنه 88 حتی برخی افراد دلسوز و معتقد به نظام، موضوع را بسیار سطحی و ابتدایی تحلیل کرده و حادثه به این مهمی را که هزار لایه تودرتو دارد، از جنس «اتفاقی که افتاده» تلقی می کنند و از مردم و نظام می خواهند که از این ماجرا بگذرند.

وی ادامه داد: یک زاویه دیگر در تحلیل مسائل تاریخی و سیاسی، رهیافت «توطئه‌نگر» است که بر اساس آن پشت صحنه هر مسئله سیاسی و اجتماعی از بزرگ و کوچک، یکی توطئه تمام عیار وجود دارد و  یچ اتفاقی در عالم نمی افتد مگر این که دست امپریالیسم در آن دیده شود. چنین دیدگاهی را برخی گروه های چپ و مارکسیستی دارند.

موسوی سومین رهیافت درباره مسائل تاریخی و پدیده های سیاس و اجتماعی را نگاه «واقع نگر» خواند و گفت: از این منظر، یک تحلیل گر، پژوهشگر یا خبرنگار، بدون این که از قبل حکم قطعی صادر کند؛ با نگاه دقیق و تیزبین وارد صحنه شده و  با تحقیق و بررسی ابعاد مختلف موضوع به «چرایی» وقوع پدیده می پردازد و بسترها و زمینه ها و علل و عوامل یک رخداد را کشف و آشکار می سازد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس ادامه داد: به عنوان نمونه در باره انقلاب اسلامی ایران، برخی افراد «تصادف نگر» این رخداد عظیم را به گونه ای سطحی تحلیل می کنند. مثلاً برخی بقایای سلطنت طلبان مدعی اند اگر شاه در مواجهه با نهضت اسلامی سختگیری و خونریزی بیشتری می کرد، انقلاب به فرجام نمی رسید و در مقابل برخی دیگر معتقدند اگر شاه با تسامح و تساهل بیشری رفتار می کرد، نهضت منجر به انقلاب نمی شد؛ در حالی که در دوی این تحلیل ها غلط است و بنیان های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی انقلاب اسلامی آن قدر عمیق بود که هیچ عاملی قادر به توقف آن نبود.

 موسوی با اشاره به نگاه «توطئه نگر» در موضوع انقلاب اسلامی نیز گفت: برخی افراد از جمله عناصری از سلطنت طلبان و نیز چهره هایی چون ابراهیم یزدی با برجسته نمایی موضوع کنفرانس گوادلوپ، تلاش می کنند تا پیروزی انقلاب اسلامی را محصول توافق قدرت های بزرگ در این کنفرانس برای رفتن شاه قلمداد کنند در حالی که قاطبه تحلیل گران و مورخین اذعان دارند که قدرت های بزرگ و آمریکا با گسترش نهضت اسلامی چاره ای جز پذیرش رفتن شاه نداشتند هر چند تا آخرین لحظه ها نیز برای جلوگیری از پیروزی انقلاب اسلامی دست از توطئه برنداشتند.

دبیرکل انجمن روزنامه نگاران مسلمان در سخنان خود همچنین به دیدگاه «واقع نگر» در تبیین پدیده انقلاب اسلامی اشاره کرد و با تاکید بر این که حتی تحلیل گران منصف غربی نیز پیروزی انقلاب اسلامی را فراتر از تصادف و توطئه تبیین می کنند، گفت:اندیشمندی مانند میشل فوکو که در آستانه پیروزی انقلاب، چند ماه در این به سر می برد؛ جنس انقلاب اسلامی، ریشه و مبانی آن را فراتر از همه انقلاب های کلاسیک جهان دید و از منظر و زاویه دید خود  انقلاب ایران را نخستین انقلاب پست مدرن جهان معرفی کرد. البته فوکو تاکید ویژه ای هم بر وجه دینی انقلاب اسلامی داشته و آن را «انقلاب به نام خدا» امید.

مدیرعامل خبرگزاری فارس افزود: تصویری که رسانه‌های غربی از انقلاب ایران به جهانیان ارائه کرده بودند بسیار متفاوت از واقعیت‌های داخل کشور بود اما شخصی چون فوکو به عنوان یک تحلیلگر و خبرنگار حرفه‌ای وارد متن جامعه ایران شد تا حقیقت را دریابد.

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع  عملیات روانی در انتخابات 88  پرداخت و خاطرنشان کرد: تاکنون از منظر درونی ،حادثه‌ای به عمق فتنه 88 در ایران رخ نداده است و نمی‌توان وقایع قبل و بعد انتخابات ریاست جمهوری دهم را تنها یک تصادف ساده دانست.

موسوی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر طراحی فتنه 88 از 10 سال قبل، گفت: زمانی که انسان نگاهی دقیق به این حادثه داشته باشد پی به درستی سخن رهبری می‌برد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس انتخابات سال 76 را مورد توجه قرار داد و با اشاره به کاربر عملیات روانی در این انتخابات، عنوان داشت: در آن دوران سعید حجاریان، سخنی قابل تأمل را مطرح کرد مبنی بر  این که عملیات روانی یک بستر اجتماعی مناسب لازم دارد و پدیده دوم خرداد یک شبه ایجاد نشد.

وی ادامه داد: درستی این نکته از آن روست که مدت ها قبل از دوم خرداد 76 شاهد یک عملیات روانی طولانی مدت بودیم و نمی‌توان پیروزی اصلاح‌طلبان را یک حادثه در طول چند ماه دانست.

موسوی با بیان اینکه حرکت‌ها و تغییرات سال 76 حداقل از شش سال قبل از آن شروع شده بود عنوان داشت: زمانی که حلقه «کیان» گرد سروش شکل گرفت، نگاهی لیبرالیستی بر همه گروه‌های چپ حاکم شد و آنها شعارهای چپ روانه ضدامپریالیستی و ضدسرمایه داری را به سمت «دموکراسی» و «جامعه مدنی» سوق دادند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس افزود: در سال 74 کار به جایی رسید که گروه‌های چپ که تا قبل از آن درگیری زیادی با دولت هاشمی داشتند در آستانه انتخابات مجلس پنجم با حزب کارگزاران لیست مشترک منتشر کردند و این نشان می داد که جریان چپ به رغم شعارهای رادیکال ضد روند سرمایه داری دولت هاشمی، عملاً دچار استحاله شده و همه بنیان های فکری طیف لیبرال دولت هاشمی را پذیرفته است.

وی بیان داشت: عملیات روانی اصلی در سال 76 این بود که مطالبه اصلی مردم که در آن زمان - یعنی رفع مشکلات معیشتی و حل معضلات اقتصادی مثل تورم و بیکاری - تبدیل به مطالبات فرهنگی و اجتماعی شد و در اینتخابات دوم خرداد، فردی از جنس همان تمایلات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دولت هاشمی به عنوان   عنصر تحول‌خواه و عامل دگرگونی، به افکار عمومی قالب شد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه روند عملیات روانی در آن دوران، خاتمی را نماد تغییر و حلال مشکلات معرفی می کرد، گفت: در پایان دولت هاشمی تورم حقیقی به بالای 50 درصد رسیده بود و جالب این که مسئولان اقتصادی عقیده داشتند که برای رسیدن به توسعه، بخشی از بدنه جامعه باید قربانی شوند. این در حالی بود که مردم هم از فشار بی‌امان اقتصادی خسته شده بودند اما اتاق عملیات روانی، ائتلاف چپ - کارگزاران ، این گونه وانمود کرد که خاتمی برای حل این مشکلات و تغییر در روند حاکم می آید در حالی که این یک فریب بزرگ بود. 

مدیرعامل خبرگزاری فارس افزود: پس از سال 76 برخی طیف های جریان‌ اصلاح‌طلب با عوامل خارجی ارتباط گرفتند و پروژه عبور از نظام را دنبال کردند؛ راهبرد اصلی آنها همان مدلی بود که در برخی جمهوری‌های شوروی سابق پیاده شده بود که مارکسیست‌های پشیمان از سوی غرب به عنوان مهره‌های دوره گذار انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه رویای انقلاب رنگی نیز از حدود سال 78 در ذهن برخی عناصر جریان اصلاحات وارد شده بود ، گفت: وقایع 18 تیر 78 مدلی از انقلاب های رنگی را وارد دستور کار طیف رادیکال اصلاح طلب کرد و آنها به دنبال شرایطی بودند تا بتوانند این ایده را اجرایی کنند.

موسوی با اشاره به تحصن نمایندگان مجلس ششم بیان داشت: در آن دوران اکبر گنجی و احمد شیرزاد بحث انقلاب رنگی و انقلاب صورتی را مطرح کردند البته در آن هنگام، اصلاح‌طلبان تندرو  نتوانستند به اهداف خود دست یابند و در انتخابات سال 84 نیز بحث تقلب جریان‌ساز نبود اما در فتنه 88 بسیاری از نقشه‌ها عملی شد.

 

مدیرعامل خبرگزاری فارس حمایت شدید رسانه‌های غربی از فتنه‌گران را به عنوان یکی از نشانه هایی دانست که وقایع فتنه 88 را را به انقلاب های مخملی نزدیک می کند و افزود: ایجاد شبکه‌های  اجتماعی و انتخاب یک رنگ خاص برای معترضان از دیگر خصوصیات یک انقلاب مخملی و رنگی است؛ ضمن اینکه فتنه‌گران کلیدواژه تقلب را به عنوان یک دستاویز مهم انقلاب های رنگی دستمایه خود قرار دادند و افرادی چون کروبی، هاشمی و موسوی آن را تقویت کردند.

وی ادامه داد: در سال 87 واژه تقلب به شخص آقای هاشمی رفسنجانی منتقل شد و او طی سخنرانی در مشهد با مطرح کردن ضرورت نظردهی فقها درباره احتمال تقلب در انتخابات، بحث عدم سلامت انتخابات را کلید زد.

موسوی با بیان اینکه میرحسین موسوی خود را اولی‌تر از احمدی‌نژاد در سر دادن شعارهای انقلابی می‌دانست، تصریح کرد: موسوی روزگاری در زمره بزرگترین منتقدان هاشمی رفسنجانی بود و حتی برخی اقدامات دولت او را مصداق خیانت می دانست، اما بعدها تغییر نگاه داد و جزوه‌ای که با عنوان «زیست مسلمانی» از سوی حلقه نزدیکان او  منتشر شد برگرفته از مدل حکومتی ترکیه و مالزی بود.

دبیرکل انجمن روزنامه نگاران مسلمان در ادامه اظهارات خود ، تاکید کرد: ایستادگی و درایت رهبری و ملت ایران فتنه 88 و عملیات روانی دشمنان را با شکست مواجه کرد اما باید توجه داشت که ممکن است در انتخابات سال آینده نیز این امور اتفاق بیفتد زیرا انقلاب ایران همواره دارای دشمنانی در داخل و خارج است.

موسوی با بیان اینکه عوامل داخلی و خارجی برای انتخابات مجلس در سال گذشته هم برنامه‌ریزی کرده بودند اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در راستای عملیات روانی صورت می‌گیرد به راه انداختن بحث «انتخابات آزاد» است که باید منشأ آن را به دقت مورد بررسی قرار داد و هرچند مقام معظم رهبری در این خصوص هشدارهای لازم را داده‌اند اما چهره‌های شناخته شده‌ای چون هاشمی رفسنجانی، آن را در قالب های تازه ای تکرار می کند و جالب این که آقای احمدی نژاد نیز به واسطه نگاهی که به انتخابات سال 92 دارد، این کلیدواژه را بی محابا به کار می گیرد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس افزود: احتمال اینکه از میان بحث انتخابات آزاد واقعه‌ای چون فتنه 88 ایجاد شود بعید نیست زیرا به راه انداختن این گفتمان، کشور را با بحران مواجه کرده و مردم را از شرکت در انتخابات ناامید می‌کند.

وی با طرح این سوال که چرا هاشمی امروز به فکر انتخابات آزاد افتاده است عنوان داشت: آیا انتخاباتی که در دوران خود او برگزار شد در حد استانداردهای بین‌المللی بود؟

موسوی اضافه کرد: اخیراً حتی احمدی‌نژاد هم مسئله انتخابات آزاد را به نوعی مطرح کرده و به نظر من این کار ورود به همان پازلی است که هاشمی آن را طراحی کرده است؛ احمدی‌نژاد فردی را در نظر دارد که ممکن است تایید صلاحیت نشود و به همین دلیل بحث «انتخاب آزاد» را بیان می‌کند.

 

بخش دیگری از این جلسه به پرسش و پاسخ اختصاص داشت

مدیرعامل خبرگزاری فارس در خصوص انتخابات آزاد که موضوع سوال یکی از افراد بود گفت: این امر دارای زمینه‌ها و پیش زمینه‌هایی است؛ این واژه از آن سوی مرزها آمده و در واقع بیان این سخن، قرار گرفتن در پازل دشمنان محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آگاهی مردم در آستانه انتخابات، بصیرت را به موقع سکوت کردن و به موقع فریاد زدن دانست و خاطرنشان کرد: یکی از شگردهای عملیات روانی، حاشیه‌سازی است و برای این منظور دشمنان به بزرگ‌نمایی حوادث حاشیه‌ای می‌پردازند؛ درگیری سران قوا در این شرایط در واقع تقویت کننده همین مسئله است.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها