کد خبر: ۱۱۷۲۸۶
زمان انتشار: ۱۳:۰۳     ۱۳ اسفند ۱۳۹۱
ائتلاف ناتو گزارش داد، نیروهای بین‌المللی این ائتلاف به صورت تصادفی دو پسر بچه افغان را در جریان عملیاتی در جنوب این کشور کشتند.

به گزارش598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال جوزف دانفورد، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان مراتب عذرخواهی و تسلیت خود را به خانواده این دو پسربچه افغان که در عملیات نیروهای ناتو کشته شدند ابراز داشت و گفت: ائتلاف ناتو به صورت کامل مسئولیت مرگ این دو کودک را می‌پذیرد.

ائتلاف ناتو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: این دو پسر بچه روز پنج‌شنبه هفته گذشته زمانی که نیروهای ناتو در حال تیراندازی به آنچه که فکر می‌کردند نیروهای شبه‌نظامی در ولایت اورازگان باشند، کشته شدند.

همچنین در این بیانیه آمده است: گروه تحقیق مشترک میان ناتو و نیروهای افغان از منطقه دیدن کرده است و با رهبران محلی به صحبت پرداختند.

کشته شدن غیرنظامیان افغان توسط نیروهای خارجی یکی از منشاءهای اصلی تنش ناتو با دولت افغانستان طی 12 سال جنگ در این کشور است.

براساس گزارش اخیر سازمان ملل، سال گذشته میلادی 2754 غیر نظامی افغان کشته شدند که البته این میزان 12 درصد کمتر از سال 2011 که 3131 تن کشته شدند، است. با این حال تعداد کشته شدگان در نیمه دوم سال گذشته میلادی افزایش یافت و احتمال این که افغانستان هم‌زمان با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از کشور با افزایش فعالیت شبه‌نظامیان و به دست گرفتن کنترل بخش‌هایی از کشور توسط آن‌ها رو به رو شود، وجود دارد.

سازمان ملل همچنین اعلام کرد: طالبان و سایر شبه‌نظامیان مسئول کشته شدن 81 درصد از غیر نظامیان و زخمی کردن آن‌ها در سال گذشته میلادی هستند. این در حالی است که نیروهای حامی دولت افغانستان تنها مسبب هشت درصد از تلفات غیر نظامیان هستند.

علاوه بر این تعداد تلفاتی که در جریان حملات نیروهای ائتلاف و ناتو در افغانستان به وجود آمده 46 درصد کاهش داشته است. به طوری که در جریان این حملات در سال گذشته 316 تن کشته و 271 تن زخمی شدند. علاوه بر این اکثر این تلفات ناشی از حملات هوایی ناتو بوده است.

نیروهای به رهبری ناتو به خاطر کشته شدن دو کودک افغان عذرخواهی کردند.

طبق این بیانیه، روز پنج‌شنبه نیروهای استرالیایی دو کودک افغان را در ولایت اورازگان با شبه‌نظامیان طالبان اشتباه گرفته و با شلیگ گلوله کشتند.

حدود ۱۵۰۰ نیروی استرالیایی در ولایت اورازگان مستقرند. ماموریت این نیروها آموزش و مشاوره به نیروهای امنیتی افغان است.

موضوع تلفات غیر نظامیان در افغانستان همواره بر رابطه آن کشور با حامیان بین‌المللی سایه افکنده است.

چند روز قبل حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان، رسما فرمان داد که نیروهای امنیتی افغان در عملیات علیه شبه‌نظامیان در مناطق مسکونی از ناتو درخواست حمله هوایی نکنند.

این بار نخست نیست که ناتو برای کشتن اشتباهی غیرنظامیان در افغانستان عذرخواهی می‌کند. چند ماه قبل ناتو بابت کشتن سه کودک در ولایت هلمند عذر خواسته بود. هر سال صدها غیرنظامی در جنگ افغانستان جان خود را از دست می‌دهند.

سازمان‌های بین‌المللی همه ساله گزارش‌هایی را در مورد میزان تلفات غیرنظامیان در افغانستان منتشر می‌کنند و بعد از سال ٢٠٠٥ میلادی همه این گزارش‌ها نشان می‌دهد که تلفات غیر نظامیان هر سال نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها