کد خبر: ۱۱۷۵۵۰
زمان انتشار: ۱۱:۱۶     ۱۴ اسفند ۱۳۹۱
یک رهبر سابق طالبان:
«ملا آغاجان معتصم» عضو ارشد سابق طالبان افغانستان از تلاش این گروه برای تشکیل یک حزب سیاسی خبر داد.

به گزارش598، خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، ملا آغاجان معتصم رهبر سابق کمیته سیاسی طالبان افغانستان و از افراد مورد اعتماد «ملا محمد عمر» رهبر طالبان گفت: ما برای تحقق اهدافی که برای آن قربانی داده‌ایم باید یک حرکت سیاسی را آغاز کنیم.

وی در گفت‌وگو با روزنامه «اکسپرس» پاکستان ابراز داشت: رهبران طالبان که نام آنها از لیست سیاه سازمان ملل متحد حذف شده است نقش مهمی در فعالیت سیاسی طالبان و تشکیل احزاب دارند.

به گفته این عضو ارشد سابق طالبان، این گروه منتظر موقعیت مناسب برای تشکیل حزب سیاسی هستند.

وی همچنین از دخالت کشورهای همسایه و قدرت‌های منطقه‌ای در افغانستان ابراز نگرانی کرد و این دخالت‌های بیجا را در بروز جنگ داخلی بعد از سال 2014 موثر دانست.

ملا آغاجان معتصم از وزرای ارشد دولت طالبان و رئیس کمیته سیاسی این گروه بود.

وی در سال 2010 به خاطر ارتباط با دولت افغانستان و تمایل برای مذاکره با کرزی در شهر کراچی مورد سوءقصد قرار گرفت اما جان سالم به در برد.

پس از آن ملاآغاجان برای مداوا به کابل و سپس به ترکیه انتقال یافت و حکومت ترکیه نیز یک قرارداد دیپلماتیک به او داده است.

ملاآغاجان در سال 2010  معتصم به خاطر برخی اختلافات از سمت خود در گروه طالبان اخراج شده است و در حال حاضر هیچ مسئولیتی در این گروه ندارد.

ماه آگوست سال جاری گذشته میلادی، نام ملا آغا جان معتصم از لیست سیاه سازمان ملل خارج شد و به دنبال آن ملا آغا جان معتصم طی بیانیه‌ای از سازمان ملل و آمریکا خواست که نام سران دیگر طالبان نیز از لیست سیاه خارج شود.

وی همچنین در این بیانیه، خواستار توقف جنگ و حل مسئله افغانستان از راه مسالمت آمیز شده بود.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در مصاحبه با رسانه‌ها، از آغاجان معتصم به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی طالبان یاد کرده است.

کارشناسان سیاسی معتقدند تلاش طالبان برای فعالیت سیاسی اقدامی مثبت از جانب آنان است و موجب برقراری امنیت در منطقه خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها