کد خبر: ۱۱۷۶۱۷
زمان انتشار: ۱۲:۱۱     ۱۴ اسفند ۱۳۹۱
فرمانده سپاه قدس گفت: عشایر و طوایف ما پادگان‌های بالقوه جمهوری اسلامی ایران در همه زمان‌ها هستند. اینها ایل نیستند بلکه پادگان و عسکرات کشورمان به حساب می‌آیند.
به گزارش 598 به نقل از ایسنا، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی که امروز در «کنگره سردار شهید احمد سلیمانی و بزرگداشت شهدای جامعه عشایر کشور» در «تالار خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس تهران» سخن می‌گفت، ضمن تشکر از سازمان بسیج مستضعفین، سازمان بسیج عشایر و خانواده شهید احمد سلیمانی با بیان مقدمه‌ای به نقش عشایر و تاریخ عشایر در طول تاریخ ایران پرداخت.

وی ادامه داد: پیوسته در مجموعه تهاجماتی که در تاریخ علیه ایران شده است، عشایر مهمترین تکیه‌گاه و حامی این کشور بودند و نقش اول را در دفاع از آن به عهده داشته‌اند. اگر تهاجمات دوره قاجار و قبل و بعد آن را که به ایران شده است، بررسی کنیم می‌بینیم که این قشرهای مختلف عشایر بودند که برای دفاع از خاک میهن‌شان بسیج شدند.

سرلشکر سلیمانی با بیان این مطلب که نزدیکترین قشر به روحانیت عشایر هستند، یادآور شد: در جمهوری اسلامی ایران نظام اسلامی برپا کردیم و کشوری به معنای حقیقی در خدمت اسلام و روحانیت قرار گرفت؛ این در حالی است که در گذشته اینگونه نبود. هنگامی که قبل از برپایی نظام اسلامی در کشورمان علما و روحانیون فتوا صادر می‌کردند مهمترین حامی آنها عشایر بودند. این تنها منحصر به خاک کشور ما نیست. عشایر حتی در عراق نیز آن زمان که میرزای شیرازی علیه انگلیس فتوا صادر کرد از او حمایت کردند. همچنین هنگامی که انگلیس‌ها به ایران هجوم آوردند عشایر به مقابله با آنها پرداختند و حتی از زنان‌شان نیز به شهادت رسیدند.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط بین دین و عشایر ارتباطی بسیار ارزشمند، طولانی و عمیق است. آن زمان که امکاناتی از قبیل رادیو، تلویزیون و راه نبوده، رابطه عشایر و دین نیز بسیار عمیق بود. آنها علاوه بر دین به واجبات دین اسلام مانند زکات که مهمترین رکن دین است، اهتمام ورزیده‌اند و همواره این رکن دینی جزو ساری و جاری‌ترین الزام آنها بوده است. این مساله تنها به زمان انقلاب منحصر نمی‌شود. رابطه‌ای که بین عشایر وجود دارد با فرهنگ دینی و شیعی تطبیق بسیاری دارد و در بخشی از ابعاد و موضوعات روح دینی در رسوم عشایر موجود است. در دوران پیروزی انقلاب نیز این مساله وسعت بیشتری یافت و نمونه بارز آن دفاع از انقلاب اسلامی بود.

فرمانده سپاه قدس تاکید کرد: خالصانه می‌گویم در بین همه اقشار مختلف جامعه ما سرسپرده‌ترین قشر به انقلاب و جمهوری اسلامی، عشایر هستند. ثابت‌ترین دل‌ها، افکار و دل‌های پاک نسبت به مقام ولایت در عشایر وجود دارد. آنها به رغم تمام محرومیت‌ها،قشری هستند که خود را مدیون انقلاب می‌دانند و در درون این ایلات و عشیره‌ها سربازان حقیقی دین و ایران وجود دارند.

سردار سلیمانی درباره شهید احمد سلیمانی،جانشین رئیس ستاد «لشکر41 ثارالله و برادرش» نیز گفت:همواره تحول‌های روحی و معنوی نیازمند وقت است. البته ممکن است کسی در مکانی مذهبی قرار گیرد و در یک لحظه متحول شود و شاید این تحول طولانی نباشد. اگر اینگونه تحول‌ها پایدار باشد در علم تربیتی به آن القا می‌گوییم. در جبهه،این تحول عمیق و در عین حال،‌آنی و سریع بود. کسی که وارد جبهه می‌شد این تحول به سرعت در او حادث می‌شد و تمام وجود، ظاهر و باطن او را دربرمی‌گرفت. این در حالی بود که ما خیلی هم در دوره جنگ تبلیغ تقدسات را نمی‌کردیم. بدین معنی که بگوییم ما حق هستیم و آنها باطل. اما بر مقوله جهاد و مساله ولایت تاکید داشتیم و یکی از عوامل اساسی آن در واقع، رهبران و فرماندهان شهید در جنگ بودند.

فرمانده سپاه قدس در ادامه گفت: امام (ره) بر روی تک‌تک مردم ایران تاثیر عمیق و سریعی گذاشتند. امام با خطابه‌های عمومی منشا تحول روحی، معنوی، سیاسی و اجتماعی شدند و همین تحول موجب شد جنگ تقدس پیدا کند. رزمندگانی که در جنگ حضور داشتند تحت تأثیر تابش نور امام و در مدار مغناطیسی ایشان قرار گرفتند لذا این فرماندهان و شهدا بیش از هر دوره آموزشی و توصیه‌های عقیدتی منشا تحول بودند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان این مطلب که شهدا و فرماندهان در زمان جنگ، قله بوده‌اند و اکنون الگو هستند، خاطرنشان کرد: شهید احمد سلیمانی نیز یکی از این قله‌ها بود. من از دوران طفولیت که تنها چند ماه فاصله سنی داشتیم با او همراه بودم. حتی در زمان شهادت نیز او نزدیک من بود. اگر بخواهم کلمه‌ای اختصاصی و حقیقی به عنوان بارزترین مشخصه‌ شهید احمد سلیمانی بیان کنم چیزی جز «انسان صالح و پاک» نیست. تنها برخی از مردم بعد از معصومین به این درجه می‌رسند.

وی درباره فعالیت‌های سیاسی شهید احمد سلیمانی نیز گفت: او در دوران انقلاب اسلامی به مسجد قائم شهر کرمان می‌رفت و در آنجا با مرحوم آیت‌الله حقیقی آشنا شد و با ورود شهید کامیاب،‌فعالیت‌های انقلابی او در همین مسجد جامع‌تر شد.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها