کد خبر: ۱۱۸۹۹۹
زمان انتشار: ۱۱:۵۶     ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
نگاهی به دولت در سال ۹۱- بهار
بهار سال ۹۱ با تحولات جدیدی در حوزه دولت و سیاست داخلی همراه بود که ادامه سفرهای استانی رییس‌جمهور، حضور احمدی‌نژاد در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام و سفر به آمریکای لاتین بخشی از آن‌ها بود.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، سال ۱۳۹۱ در کارنامه دولت دهم با پیام رئیس جمهور به مناسبت حلول سال جدید آغاز شد.

رئیس جمهور در پیام خود به مناسبت فرا رسیدن سال جدید با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی» از برنامه دولت برای توسعه هرچه بیشتر و سریعتر طرح‌های عمرانی خبر داد و  اظهار امیدواری کرد که صدها طرح نیمه تمام در قالب طرح مهر ماندگار افتتاح شود.

حضور در کانون اصلاح و تربیت و دیدار با مددجویان کمیته امداد و عیادت از بیماران بیمارستان سینا نیز از جمله برنامه‌های دیگر رئیس جمهور در ابتدای سال 91 بود.

*عبور از انتخابات مجلس

احمدی‌نژاد و دولت دهم در بهار سال 91 علاوه بر فعالیت‌های جاری با یک واقعه مهم سیاسی نیز روبرو بودند و آن هم دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی بود، انتخاباتی که در میانه اردیبهشت برگزار شد و در آن تکلیف بسیاری از حوزه‌های انتخابیه و نمایندگان منتخب روشن شد.

احمدی‌نژاد در روز 15 اردیبهشت ماه با حضور در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی رای خود را به صندوق سیار 1449 انداخت. پس از برگزاری انتخابات مجلس رئیس جمهور در دیداری دوستانه با نمایندگان برگزیده بر ضرورت همکاری دولت و مجلس برای پیشبرد بهتر امور کشور تاکید کرد.

رابطه دولت و مجلس در این فصل از سال تقریبا بدون چالش سپری شد. گرچه مجلس نیز بررسی بودجه سال 91 را نیز در برنامه داشت و دولت به برخی اصلاحات در بودجه 91 معترض شد و حتی در دوره‌‌ای سخن ازاین بود که رئیس جمهور از ابلاغ بودجه 91 خودداری کرده و آن را به هیئت عالی حل اختلاف ارجاع داد،اما در نهایت با ابلاغ بودجه سال 91 در روز چهارشنبه سوم خردادماه این شایعه‌ها به پایان رسید.

*لغو مصوبات غیرقانونی نیست

داستان لغو مصوبات دولت از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی که در سالهای پیش وجود داشت در بهار سال 91 سمت و سیاق دیگری گرفت.

احمدی‌نژاد با بخشنامه‌ای که به دستگاه‌های اجرایی در اردیبهشت سال 91 صادر کرد، لغو مصوبات مربوط به دولت را از سوی مجلس خلاف نص صریح قانون اساسی عنوان کرد و هرگونه ملغی شدن این مصوبات را منوط به ابلاغ از سوی سلسله مراتب دولتی دانست.

*انتصابات فصل بهار

در اردیبهشت ماه سال 92  تیم معاونین رییس جمهور دچار تغییرات اساسی شد و احمدی نژاد بار دیگر مهره های خود را چید.

بهروز مرادی جای ابرهیم عزیزی را در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور گرفت و فروزنده از معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس جمهور به معاونت پارلمانی رفت و جایگزین میرتاج الدینی شد.

میرتاج الدینی نیز هدایت معاونت تازه تاسیس نظارت بر قانون اساسی را بر عهده گرفت و عزیزی نیز جای فروزنده را در معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس جمهور گرفت.

در ادامه سلسله این انتصابات محمد شریف ملک‌زاده نیز مشاور عالی رئیس جمهور شد.

نکته قابل ذکر تشکیل مجدد هیئت نظارت بر قانون اساسی در اردیبهشت ماه بود که احمدی نژاد در بدو ورود به پاستور و در کسوت ریاست جمهوری این هیئت را منحل کرده بود.

اولین حضور احمدی نژاد پس از 3 سال در مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

*حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام

حضور در اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام روز شنبه 16 اردیبهشت سال 91 نیز از جمله اتفاقاتی بود که سبب شد بار دیگر حضور رئیس جمهور در این مجمع به همراه هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خبرساز شود.

گرچه برخی تصور می‌کردند که این حضور استثنا است، اما ادامه شرکت رئیس جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان از اراده دولت برای حضور در این جلسات داشت.

 

 

صدمین سفر استانی رئیس‌جمهور

 

*قطار سفرهای استانی به انتها رسید

احمدی‌نژاد در بهار سال 91 دو سفر استانی نیز داشت، یک سفر به استان هرمزگان و یک سفر نیز به استان خراسان رضوی که سفر استانی خراسان رضوی صدمین سفر استانی احمدی‌نژاد محسوب می‌شد. با این حال پس از صدمین سفر استانی احمدی‌نژاد وی سفر استانی دیگری را در دستور کار دولت خود قرار نداد و همین مسئله سبب شد تا خراسان آخرین ایستگاه سفرهای استانی شود.

با این حال رئیس‌جمهور سفرهای پروژه ای خود را برای تکمیل طرح های مهر ماندگار به سیاق قبل و حتی با شدت بیشتر در دستور کار خود قرار داد که از جمله می‌توان به سفر به استان‌های خوزستان، مازندران و  فارس اشاره کرد.

شاید جنجال‌ برانگیزترین این سفرها، افتتاح پروژه آب رسانی و انتقال آب از دریای خزر به کویر مرکزی ایران بود، احمدی‌نژاد در این سفر این پروژه را راهکاری اساسی برای رفع مشکل کمبود آب در استان‌های مرکزی ایران عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد که با اجرای این پروژه دیگر شاهد کمبود آب در کشور نباشیم.

اجرای این پروژه تا ماه‌ها در کانون بحث موافقان و مخالفان قرار داشت. گرچه در نهایت مشخص نشد که آیا این پروژه اجرا خواهد شد یا خیر.

*از دوشنبه تا پکن

احمدی‌نژاد در بهار سال 91 چند سفر خارجی نیز در برنامه داشت که اولین آن حضور در جشن جهانی نوروز در تاجیکستان بود. این جشن با حضور رؤسای جمهور ایران، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد و روسای جمهور 3 کشور علاوه بر حضور در این جشن بر گسترش همکاری‌های اقتصادی و همچنین احداث خطوط مواصلاتی و انتقال انرژی بین یکدیگر توافق کردند.

در خرداد سال 91 نیز احمدی‌نژاد برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو پیمان شانگهای عازم کشور چین شد.

رئیس‌جمهور در این سفر و در دیدار با رؤسای جمهور و نخست‌وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای بر ضرورت گسترش هر چه بیشتر روابط با این کشورها تاکید کرد.

 

 

ورود محمود احمدی نژاد به برزیل

 

*سفر به سرزمین قهوه و فوتبال

سفر به آمریکای لاتین نیز بخش دیگری از برنامه های رییس جمهور در بهار سال 91 بود.

اولین مقصد احمدی نژاد در این سفر لاپاز پایتخت بولیوی بود که در آن مهمان مورالس رییس جمهور این کشور شد.

در این سفر دو کشور چندین توافق نامه در حوزه های مختلف با یکدیگر امضا کرده و بر تداوم همکاری های دو طرف تاکید کردند.

مقصد بعدی سفر احمدی نژاد در سفر به آمریکای لاتین شهر ریودوژانیرو پایتخت برزیل برای شرکت در اجلاس ریو 20 بود.

اجلاس ریو 20 از جمله اجلاس های بین المللی در حوزه محیط زیست است که به منظور ارزیابی وضعیت زمین در دوره های زمانی معین برگزار می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها