کد خبر: ۱۱۹۰۰۳
زمان انتشار: ۱۱:۵۹     ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
وزیر خارجه ترکیه با اعلام اینکه اعمال فشار بیشتر علیه اسد باعث سقوط وی خواهد شد، از اتحادیه اورپا خواست تا ممنوعیت تسلیحاتی علیه مخالفان سوریه را لغو کند.

به گزارش598، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در گفتوگو با خبرنگاران در انگلیس اعلام کرد: گروهای مخالف سوریه به دلیل ضعف کمکهای تسلیحاتی از برتری نظامی نیروهای بشاراسد رئیس جمهوری سوریه رنج می‌برند.

وی همچنین اعلام کرد که در دیدارش با مسولان انگلیس و آلمان با آنها در خصوص مسئله ممنوعیت کامل صادرات سلاح به سوریه مذاکره کرده است.

داوود اوغلو در ادامه افزود: به عقیده من اعمال فشار بیشتر علیه بشاراسد باعث برکناری وی از قدرت خواهد شد.

وی گفت: اگر موضعی بین المللی واحدی علیه جنایات جنگی در سوریه اتخاذ شود دولت دمشق سقوط خواهد کرد و حتی نیازی به مسئله مسلح کردن گروه‌های مخالف سوریه نیز نخواهد بود.

وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا لغو قانون ممنوعیت صادرات تسلیحات به سوریه را ترجیح می‌دهد،‌ گفت: اگر یک طرف سلاح در اختیار داشته باشد در نهایت امر بیشترین شانس و فرصت را برای کشتن طرف دیگر جنگ دارد.

وی همچنین وضعیت موجود در سوریه را به جنگ بوسنی هرزگووین در سال 1992 تا 1995 تشبیه و اعلام کرد: جامعه جهانی نباید خطاهایی را که در آن زمان مرتکب شد بار دیگر تکرار کند، آن زمان مردم بوسنی به دنبال سلاحی برای دفاع از خانه هایشان بودند و الان شاهد همان اتفاق در سوریه هستیم.

وزیر خارجه ترکیه خاطرنشان کرد: ممنوعیت تسلیحاتی که توسط اتحادیه اروپا وضع شده باعث خواهد شد موضع مخالفان سوریه در درگیری های این کشور ضعیف شود.

این مسوول بلندپایه ترکیه همچنین گفت: لیبی و مصر به رغم پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته بود به دست گروه های تندرو نیفتاد و بعید است این مساله در سوریه رخ دهد.

پیش‌تر اتحادیه اروپا تحریم‌های اعمال شده علیه سوریه را تا حدودی کاهش داده بود و اجازه ارسال کمک‌های نظامی غیر کشنده به مخالفان این کشور را صادر کرد. انگلیس نیز خواهان گسترش حجم کمک‌ها به مخالفان سوری شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها