کد خبر: ۱۱۹۵۸۹
زمان انتشار: ۱۰:۵۷     ۲۱ اسفند ۱۳۹۱

598 به نقل از رجانیوز: مشخصه اصلی سیاست خارجه هوگو چاوز یعنی روند ضد آمریکایی او طی سالهای اخیر از وی نه تنها یک رئیس جمهور ضد آمپریالیستی ساخته بود؛ بلکه وی توانست موجد ضدآمریکایی را در آمریکای لاتین به یک هدفگذاری بین اللملی مستحکم تبدیل کند. پیش بینی بسیاری از تحلیلگران بین اللملی این است که تا سالهای آینده همچنان آمریکای لاتین تحت تاثیر شخصیت و آرمان‌های چاوز قرار خواهد داشت. 

به گزارش رجانیوز، با این وجود پس از مرگ وی اساسی‌ترین پرسش در آمریکای لاتین این می‌باشد که مرگ چاوز به چه میزان روند رو به رشد ضد آمریکایی منطقه کارائیب را تحت تاثیر قرار خواهد داد و چشم انداز این روند پس از وی چگونه خواهد بود؟ 
 
برای رسیدن به پاسخ دو نکته ذیل قابل تامل می‌باشد: 
 
الف: چاوز طی نزدیک به چهارده سال ریاست جمهوری سیاست خارجه نسبتا بدون تناقض و منسجمی را دنبال کرده است. تلاش وی برای مقابله با آمریکا بگونه‌ای بود که چاوز توانست یک ائتلاف قوی ضد آمریکایی در حیاط خلوت ایلات متحده راه اندازی کند. چاوز موفق شد کشورهایی مانند نیکاراگوئه، بولیوی، اکوادور و دیگر جزایر منطقه کارائیب را تحت لوای ائتلافی به نام «آلبا» در آورد و آلبا به عنوان یک مرکز ضدیت با گرایشات آمریکایی در قاره آمریکا تبدیل شد. چاوز این ائتلاف را با گسترش روابط اقتصادی بر پایه صدور نفت با شرایط خاص بسیار مستحکم کرد. بنابراین اغراق نیست اگر بگوییم چاوز به همراه فیدل کاسترو یک ژئوپولتیک خاص در آمریکای لاتین پایه گذاری کرد که مهم‌ترین مشخصه این ژوپولتیک پیوند بر اساس گرایشات ضد آمریکایی با محوریت ونزولا و کوبا بود.
 
از دیگر اصلی‌ترین مشخصات این ژئوپولتیک خاص تلاش برای کاهش وابستگی به آمریکا در مسائل اقتصادی بود. در همبستگی این ائتلاف همین بس که در کشوری همچون آرژانتین پس از مرگ چاوز سه روز عزای عمومی اعلام می‌شود. در همین حال چاوز با برقراری روابط نزدیک نظامی و اقتصادی با رقبای راهبردی و کشورهای مخالف آمریکا سبب نفوذ کشورهای همچون روسیه، چین و ایران در آمریکای لاتین در در کنار گوش ایلات متحده شد.
 
ب: تشییع جنازه میلیونی و با شکوه هوگو چاوز نشان داد که نام وی به عنوان یک قهرمان ملی برای همیشه در این کشور ماندگار شد. اصلاحات گسترده چاوز در ونزولا پس از به قدرت رسیدن درسال ۱۹۹۹ شامل، ملی‌کردن صنایع بزرگ و کاهش قدرت شرکت‌های چندملیتی، کاهش ۵۰ درصدی فقر، کاهش اختلاف طبقاتی، تسهیلات بالای خدمات درمانی، فرآهم کردن زمینه تحصیلات رایگان و آموزش در سظوح عالی باعث رضایتمندی بی‌سابقه طبقه متوسط و فقیر جامه ونزوئلا شد. این رضایتمندی از وی رهبری با اکثریت محبوبیت در ونزولا ساخت بگونه‌ای که حزب سیاسی وابسته به وی بیش از هفت میلیون عضو در حال حاضر دارد.
 
به همین دلیل مادورا، جانشین چاوز که مورد تایید مستقیم وی نیز قرار گرفته راه سختی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۶ فروردین ۹۲ نخواهد داشت. مادورا که سال‌ها وزیر امور خارجه و معاون چاوز بوده در عرصه سیاستگذاری‌های بین اللملی چاوز نماینده ویژه و تام الختیار و مورد اعتماد او در سیاست داخلی و خارجی محسوب می‌شده است. مادورا جانشین احتمالی چاوز اظهارات فراوان و آشکار ضد آمریکایی دارد و سال‌ها پایه اصلی سیاست خارجه هوگو چاوز بوده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها