کد خبر: ۱۱۹۷۰۱
زمان انتشار: ۱۲:۵۱     ۲۱ اسفند ۱۳۹۱
سفیر ایران در ایروان با بیان اینکه مناقشه قره باغ بسیار پیچیده است اما در عین حال، راه حل هم دارد گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از حل مسالمت آمیز مناقشات و اختلافات بین کشورهای منطقه حمایت کرده و معتقد است که مشکلات منطقه ای، راه حل منطقه ای داشته و با همکاری و همدلی همه کشورهای منطقه قابل حل هستند.محمد رئیسی، سفیر کشورمان در ارمنستان در مصاحبه ای با مهر به تشریح روابط دو کشور پرداخت که مشروح آن را می خوانید: 
 
ارزیابی شما از توسعه روابط ایران و ارمنستان در سال 1391 چگونه است ؟ دستاوردهایی که به تحکیم روابط کمک کرده اند، کدامند؟ 
 بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان روابطی دیرینه و دوستانه ای وجود دارد این روابط بر اساس حسن همجواری و مبتنی بر احترام متقابل است.در طی سال 91  همکاری های ایران و ارمنستان در عرصه های دوجانبه ، منطقه ای و بین المللی روند مثبتی داشته و درطی سال، هیأتهای بلندپایه بین دو کشور مبادله شده اند. رئیس سازمان محیط زیست، وزیر کشور، وزیر نیرو، معاون وزیر خارجه و دیگر مقامات ایرانی به ارمنستان سفر کردند. 
 
رایزنی سیاسی بین وزارت خارجه های دو کشور انجام شده و وزرای خارجه، دادگستری، فرهنگ و دیاسپورای ارمنستان به ایران سفر کردند. روند تعلاملات و همکاریهای دوستانه بین پارلمانهای دو کشور برقرار است. چندین سند  همکاری در زمنیه های مختلف بین دستگاه های ذیربط دو کشور به امضا رسیده است. روابط مبتنی بر احترام متقابل وارتباط نزدیک و دوستانه مقامات دو کشور بویژه اراده سیاسی رهبران ایران و ارمنستان  و اشتراک نظر آنها در بسیاری از مسایل منطقه ای و بین المللی نقش مهمی در توسعه و تعمیق روابط ایران – ارمنستان داشته است. 
 
  چه تحولاتی را برای سال آینده پیش بینی می کنید؟ 
 در سال آینده نیز  همکاریهای ایران و ارمنستان در جهت پیشبرد منافع دو کشور ادامه خواهد داشت و در این بستر، تلاش های مشترک بر توسعه و تعمیق مناسبات  دو کشور در کلیه زمینه ها معطوف خواهد شد.جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان مصمم هستند که همکاریهای خود را به دور از دخالت و تأثیر پذیری طرف های ثالث ادامه دهند.دورنمای روابط و همکاری های دو کشور بسیار درخشان و در جهت  برقراری و حفظ صلح و ثبات در منطقه خواهد بود. 
 
   زمینه های مهم روابط اقتصادی ارمنستان – ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟ 
 ایران و ارمنستان از دیرباز دارای روابط ویژه ای بوده اند. در طول سالهای گذشته همواره تلاش شده با توسعه روابط اقتصادی و تبادلات تجاری بر غنای این روابط افزوده شود. همانطور که می دانید مهمترین زمینه های روابط اقتصادی دو کشور پروژه های مهمی است  که در دست اجرا داریم و خوشبختانه در سالی که پشت سر گذاشتیم شاهد تحولات خوبی در راستای اجرایی ساختن آنها بودیم. ازجمله می توانم به پروژه ساخت نیروگاه برق آبی مغری اشاره کنم که مراسم کلنگ زنی آن با حضور جناب آقای سرژ سرکیسیان ریاست محترم جمهوری ارمنستان و وزیر نیروی کشورمان  در اواخر سال 2012  برگزار گردید. یا پروژه احداث خط سوم انتقال برق بین دوکشور که از زمان گشایش ال سی   آن ، کارهای اجرایی اش آغاز شده است. سایر پروژه های اقتصادی بین ایران و ارمنستان نیز بطوری جدی در دست پیگیری است. 
 
 علاوه بر این پروژه ها،  زمینه های فعالیت اقتصادی بین دو کشور بسیار گسترده است. ارتباطات بین استانی ایران وارمنستان با تلاش مقامات مربوطه بسیار فعال است و ما در سالی که گذشت شاهد سفرهای متعددی در این زمینه بوده ایم. این نوع ارتباطات باعث فعالتر شدن تعاملات بخش خصوصی بین ایران و ارمنستان گردیده است. 
 
  در راستای افزایش حجم مبادلات دوجانبه چه اقداماتی انجام می گیرند؟ 
 حجم تبادلات تجاری دو کشور ایران وارمنستان در سال 2012 بیش از340میلیون دلار بوده است که در مقایسه با آمار سال 2011 ده در صد رشد داشته است اما با توجه به اراده رهبران دو کشور بر گسترش روابط تجاری موجود بین ایران وارمنستان و پتانسیل بالایی که برای مبادلات تجاری بین دو کشور وجود دارد این رقم کافی نیست. تمام تلاش ما در راستای افزایش این مبادلات تجاری و رساندن آن به رقم یک میلیارد دلار که مورد نظر روسای محترم جمهور دو کشور است می باشد.

  اجرایی شدن پروژه های همکاری اقتصادی و افزایش مبادلات  از طریق  ایجاد ارتباط و تعاملات بیشتر بین بخش های خصوصی دو کشوردر زمینه های مختلف از کشاورزی تا دامداری، صنعتی، معدن، دارویی و غیره ، گسترش ارتباطات بین استانی ، فعال تر کردن بازار چه های مرزی و ایجاد مناطق اقتصادی آزاد مرزی از جمله این اقدامات  است که بطوری جدی از سوی هر دو طرف پیگیری می شود. 
 
  
در زمینه حل و فصل بحران قره باغ چه تحولاتی را پیش بینی می کنید؟ 
 مناقشه قره باغ  بسیار پیچیده است. اما در عین حال،  راه حل هم دارد.جمهوری اسلامی ایران همواره از حل مسالمت آمیز مناقشات و اختلافات بین کشورهای منطقه حمایت نموده  و  معتقد است که مشکلات منطقه ای، راه حل منطقه ای داشته و با همکاری و همدلی همه کشورهای منطقه قابل حل هستند. بنابراین، حل و فصل این مناقشه تنها از طریق مسالمت آمیز و در چارچوب اصول و موازین حقوق بین الملل امکانپذیر است.در صورت درخواست کشورهای درگیر در مناقشه، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به حل مسالمت آمیز آن کمک کند. 
 
  ارمنستان به یکی از مقاصد جهانگردی ایرانیان تبدیل شده است. آیا ارمنستان  رفاه گردشگران ایرانی را تأمین می کند؟ 
 با توجه به همسایگی ارمنستان با ایران سالیانه تعداد زیادی از ایرانیان بویژه در ایام نوروز و تابستان به ارمنستان مسافرت می کنند. متاسفانه هنوز زیرساختارهای کافی  برای  پذیرایی از حجم زیاد گردشگر در ارمنستان ایجاد نشده و نیازمند توجه ویژه مسئولین این کشور  می باشد. 
 
با توجه به روابط فرهنگی رو به توسعه دو کشور و زندگی مسالمت آمیز و توام با احترام اقلیت ارمنی در کشورمان، ایرانیان عزیز کم و بیش در خصوص کشور ارمنستان آگاهی دارند و با توجه به تسهیلات ایجاد شده کنسولی، به این کشور بعنوان یکی از مقاصد گردشگری نگریسته اند.هر چند طی دوسال اخیر از تعداد گردشگر ایرانی کاسته شده است. با توجه به در پیش بودن ایام نوروز و احتمال اینکه تعدادی از هموطنان مایل باشند از این فرصت برای سفر به ارمنستان استفاده کنند مایلم نکاتی را جهت توجه ویژه این عزیزان بیان کنم. اولا اینکه گردشگران عزیز، ضمن احترام و رعایت مقررات محل، ضروری است شئونات ملی و اسلامی خود را رعایت کنند و نماینده واقعی ملت ایران در ارمنستان باشند. 
 
ثانیا در صورت بروز هر گونه حادثه، در اولین فرصت به نزدیکترین اداره پلیس مراجعه و همزمان با بخش کنسولی سفارت با شماره هایی که در سایت سفارت موجود است و یا تلفن همراه 091406747 ارتباط برقرار کنند و از پرداخت هر گونه وجه غیر قانونی و غیر ضروری بهنگام بروز مشکل پرهیز نمایند. ثالثا از به امانت گذاردن گذرنامه نزد افراد، بنگاهها و آژانس های مسافرتی و صاحب خانه ها در صورت اجاره محل اقامت به غیر از هتل اکیدا خودداری نمایند. ارز و اشیاء قیمتی همراه مسافر حتما باید در اظهارنامه ثبت شود. 
 
رابعا و از همه مهمتر از آوردن هر گونه داروی کدئین دار، آرامش بخش و قرص های اعصاب بدون نسخه پزشک جدا خودداری گردد چون اینگونه داروها در ارمنستان جزء مواد مخدر محسوب می گردد.ضروری است در صورت داشتن قرص، مراتب همراه با تجویز پزشک در اظهارنامه ثبت گردد. اضافه می نمایم قاچاق مواد مخدر در این کشور جرم سنگینی محسوب شده و محکومیت های طولانی دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها